Ga naar inhoud

De archieven van de televisie #2


Aanbevolen berichten

Deel twee van dit door samba-boy opgestarte topic!

 

Hoe bekrompen is het dat wanneer je een archief van een televisiezender benadert, je een uitzenddatum nodig hebt? Dat klinkt in eerste instantie logisch, vond ik echt, maar bedenk je even dat je meestal een uitzending wil opvragen omdat je er meer informatie over wil inwinnen, omdat je research doet, of omdat je een verzamelaar bent. Het meeste wat je dan weet is 'Ja, die en die gast waren toen in die uitzending te zien', maar daar kan zo'n archief niet aan helpen. Waarom niet? Omdat archieven 9 van de 10 keer enkel een database bijhouden zonder informatie omtrent de uitzending.

 

Ja, ik wist even niet hoe ik dit topic wenste te beginnen, maar ik weet wel dat ik al een tijdje dit topic wil schrijven. Dit namelijk omdat ik afgelopen en dit jaar redelijk ben bezig geweest de jarenlange mythe van 'Opvragen uit de archieven is een ramp en duur' in de grond wilde schoppen, maar schandalig genoeg het tegendeel waar bleek. Voor mijn eigen verzamelingen, collecties etcetera ben ik bij 4 grote archieven langsgegaan om programma's op te vragen. Dit zijn mijn bevindingen. Dit zijn:

 

 

20140601_162152 800x600.jpg

 

 

Het vorige deel is hier terug te vinden: Deel 1

De belangrijkste posts uit het vorige topic zijn hier terug te vinden:

1

2

3

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 275
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Dank, TMP! Laten we, voor we teruggaan naar de fantastische Q&A van Integra (Dank voor alle inside-info en expert-ervaringen op het gebied van pro-machines en de archieven!), eerst even kijken naar een kleine documentaire rondom de Vlaamse archieven van de televisie. Een opname geplaatst op YouTube, geüpload door thatsthequestion, hier ook wel bekend als Koen :)

 

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

O ja, dat was eens een zeldzaam inkijkje in (onder meer) het VRT-archief. Zou wel leuk zijn eens te kunnen zien hoe het er daar nu aan toe gaat, ik denk dat de grote digitaliseringsgolf toen nog moest beginnen. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nadat gisteren een eerste reportage over een splinter K3 te zien was, brengt de VRT komende maandag een tweede reportage in een reeks over BN'ers waarvan de ster inmiddels zo ver getaand is dat ze urenlang een camera voor, achter of naast zich dulden zonder over te gaan tot lichamelijk geweld - althans niet zolang voornoemde camera's zoemen zoals muggen rond het kadaver van een leeuw die ten prooi is gevallen aan droogte in een stukje Afrikaanse natuur dat nog vernietigd moet worden.

 

De BN'ers moeten niet alleen de camera verdragen maar ook Cath Luyten, geen vrouw op eigen kracht maar wel een vrouw van (het slachtoffer is VRT-sportjournalist Frank Raes). Deze vrouw van lijkt nogal blij te zijn met zichzelf. Dat treft, ik ben in dit geval namelijk niet beschikbaar voor externe bevestiging. Hooguit wil ik beamen dat ze de nodige inspanningen levert om het gebruik van dialect op televisie te propageren, een beetje zoals er ook mensen zijn die geen gelegenheid voorbij laten gaan om te verkondigen dat pakweg Geert Wilders de kwaadste niet is, ik zeg maar wat.

 

Het programma heeft ook een titel. Dat is uiterst handig voor wie het wil vinden (of ontlopen, dat kan ook): 'Buurman, wat doet u nu?', een verwijzing waarmee de VRT nog eens duidelijk maakt op welke hoogte zij haar culturele bakens heeft uitgezet. Misschien worden ze nog eens gevonden. Door duikers of zo.

De tweede gast is Peter Jans Rens, maandag om 21.25 uur op BRT1 TV1 één.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Ja hoor mensen, een update! Na wat simpele small talk met een persoon bij Endemol (Endemol Shine Group, moet ik eigenlijk zeggen), is mij ter ore gekomen dat hun collectie uitzendbanden (Betacam SP, digibeta's, en andere broadcastformaten) neerkomt op iets meer dan een kleine 150.000 banden. Honderdvijftigduizend banden, waarvan op elke band geen volledig programma staat, maar slechts één blok van een programma (het blok vóór de commercials, of het blok ná de commercials. Dat verklaart ook meteen waarom deel 1 van 'How to lose a million' uitzending 2 bij mij volledig verpest was, en deel 2 volledig storingsvrij). Hoe dan ook, 150K tapes... Goedemorgen.

 

En dan nog zoveel defecte banden, of eigenlijk juist dáárdóór zoveel defecte banden. Inderdaad, het gaat weer om geld. Zoveel banden inladen gaat natuurlijk gruwelijk veel geld en tijd kosten.

 

Als ooit iemand een jackpot in de loterij wint, doe mij een lol en zet even een miljoentje opzij. :P'

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Euhm, dit gaat dus uitsluitend over wat Endemol voor de RTL'en en SBS'en van deze wereld gemaakt heeft? En dus niet bijvoorbeeld over de programma's voor de publieken? Is dat een apart archief, archiveert Endemol daarvan niets zelf (zou raar zijn...)? Hoe zit het met programma's die gemaakt werden voor de heren John en Joop hun monsterverbond sloten?

 

Is Endemol ook niet hier in België actief? Vast ook wel in andere landen (Duitsland zou logisch zijn). Hoe zit het daarmee?

 

Meer vragen dan antwoorden. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

En op alle vragen heb ik deels een antwoord.

 

- Dit gaat níet uitsluitend over wat Endemol commercieel heeft geproduceerd, ook over alle publieke programma's (een tweede bron, zoals B&G dubs of zendlijnregistraties hebben, hebben zij de eerste generatie opnamebanden)

- Het is een apart archief en Endemol digitaliseert alleen in opdracht (voor uitgevers en/of particulieren, getuige de eerste afhandeling in de allereerste post uit het eerste deel van deze topicreeks). In de tussentijd liggen deze banden opgeslagen op een door een derde partij onderhouden locatie

- De programma's die Joop en John vóór hun fusie maakten vallen hier ook gewoon onder (Enkele programma's van Rolf Wouters die ik hier heb stammen uit 1993, dus 1 jaar voor hun globale bedrijfsfusie)

- Daar Endemol (Shine Group) Nederland de Nederlandse tak onderhoudt, ga ik er van uit dat het archief in Nederland enkel de Nederlandse opnamebanden bijhoudt. Endemol heb ik in België nooit echt met producties gezien, maar Endemol USA (inmiddels Endemol Shine; I know, helemaal niet verwarrend) houdt de Amerikaanse dingen bij.

 

Totaal iets anders nu. Ik heb, na jaren, weer eens een opvraag uit het Beeld & Geluid-archief gedaan. Gekozen voor fileformaat, in de opmerkingen aangekaart dat ik graag, indien mogelijk, de MXF-file wens op te vragen (dit omdat ik al vaker gedoe met verkeerde audiotracks had met de compressed .mov-files). Er ging een flinke week overheen (langer geloof ik zelfs, ik was het al bijna vergeten), maar zojuist krijg ik reactie. Toestemming is verleend! Ik alles in orde maken; binnen 7 werkdagen krijgt u de file. Uh. Ik doe de betaling, krijg een mail; binnen 14 werkdagen krijgt u de file. Uh...

 

En dan het toppunt. Ik kijk dus eens goed naar wát ik uiteindelijk moet betalen, en ik zie dít.

 

d02ea11e-74c4-4cb6-866d-b52c2e5f943a.jpg

 

What. De. Fuck. Dus je prijst een file 19,95 euro en gooit dáár alsnog 2,95 euro verzendkosten overheen? Een dvd/cd: kan ik inkomen. Maar een FILE MET VERZENDKOSTEN? Mag ik éven? :O

 

Noem me een krent, maar ik ga hier gewoon even achteraan. Er klopt gewoon iets niet. Of ze moeten me een USB-stick willen thuis zenden (ze hebben mijn adres).

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die 14 dagen is een algemene melding die je krijgt bij zowel file als dvd\-bestelling. De file krijg je, als je betaald hebt, meestal binnen 24 uur (en vaak snachts) binnen...

Beeld en geluid is de laatste maanden wat trager geworden met de rechtenafhandeling, ook strenger, er wordt meer afgewezen dan voorheen

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites
9 minutes ago, samba-boy said:

What. De. Fuck. Dus je prijst een file 19,95 euro en gooit dáár alsnog 2,95 euro verzendkosten overheen? Een dvd/cd: kan ik inkomen. Maar een FILE MET VERZENDKOSTEN? Mag ik éven? :O

 

Noem me een krent, maar ik ga hier gewoon even achteraan. Er klopt gewoon iets niet. Of ze moeten me een USB-stick willen thuis zenden (ze hebben mijn adres).

 

 

 

Ik ken nog zo'n bedrijf: Bol.com

 

Ik bestel 4 CD's: op de website is vermeld dat de levering via Bol.com gaat (dus via eigen magazijn)

Dezelfde dag nog zie ik op de website dat de bestelde CD's plotseling worden aangeboden door een 3e leverancier (anders dan Bol.com).

De prijs van de CD is een stuk lager (gemiddeld per CD zo'n € 5,- (!) verschil) en ik heb de CD's nog niet eens binnen.

 

Resumerend en om een zeer lang verhaal beknopt te houden;

Ik betaal uiteindelijk dus bijna € 20,- meer (als ik een dag later later had besteld had ik dus € 20,- goedkoper uit geweest), omdat:

 - Kennelijk Bol.com niet meer dan 1 exemplaar van een ander artikel in eigen magazijn heeft

 - Kennelijk Bol.com f*cking duur is!

 

Ik stuur een mail met daarin mijn ongenoegen met print screens en krijg als reactie dat ze het hebben nagekeken en dat het klopt dat er inderdaad per CD € 3,- (!) verschil zit.

Ik krijg een tegoedbon van € 10,-

 

Noem me een krent, maar dit is gewoon een gevalletje klanten belazeren.

Laat me dan kiezen uit welke magazijn ik geleverd wil krijgen en geef dat direct duidelijk op de website aan...

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Samba, bedankt voor het antwoord. Weer wat geleerd. Met Belgisch Endemolspul bedoel ik bijvoorbeeld dit:

 

vlcsnap-2016-10-12-18h31m13s200.png

 

Moet je ook weer geluk mee hebben. Ik kijk even in de index van mijn harde schijven om te zien of ik snel iets kan opduikelen om te illustreren wat ik bedoel. Is het gewoon meteen raak!

Die verzendkosten voor een bestand... ik lig in een deuk. :-) Laat ons hopen dat het gewoon een standaard-dingetje is, en niemand zich gerealiseerd heeft dat het een beetje vreemd is verzendkosten aan te rekenen voor een upload.

 

De CD's bij Bol: tja, ik heb de pagina met de CD's in kwestie niet gezien en ik ben ook niet vertrouwd met derdepartij-aanbieders op Bol, maar bij Amazon gaat het zo dat ze doorgaans hun eigen stock als standaard-koopoptie aanbieden, en je even in de aparte subpagina voor Marketplace-aanbieders moet duiken om alternatieve leveranciers aan te boren. Wanneer de eigen voorraad is uitgeput, wordt het aanbod via Marketplace de standaardoptie. Maar als ik het goed begrijp zat het bij Bol ietsje anders en kwam er pas een derde partij op de proppen nadat Bol door de eigen voorraad heen was? Dat zou een wat vreemde timing zijn, waar ik verder ook geen verklaring voor heb.

Vind het verder juist heel netjes van Bol dat ze zowaar een tegoedbon gegeven hebben omdat een product toevallig een dag later goedkoper is.

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...
2 hours ago, Cfox said:

Heeft iemand eigenlijk wel eens ooit zendlijnregistraties van hele dagen radio/televisie besteld? Ik zat er namelijk aan te denken maar ik vraag me af hoe groot de files dan zijn,

Die zijn niet te bestellen (Je kunt programma's korter dan 1 of langer dan 93 minuten niet bestellen, daarnaast zit je met rechten van verschillende omroepen op zo'n dag, krijg je vrijwel geen toestemming voor). De zendlijnregistraties zijn  overigens gewoon per uur (of anderhalf uur) opgesplitst, dat zijn bestanden van zo'n 4 a 5 GB. Ik heb ze weleens bij B&G bekeken, ze zijn soms van bedroevend slechte (VHS) kwaliteit...

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Een maatje van me heeft overigens wel enkele jaren geleden (we praten 2008) bij B&G wat dvd's opgevraagd voor een spotprijsje, met daarop alle bewaarde zendlijnopnamen van een Vlaamse co-productie met Veronica. Overgezet met een huis- tuin- en keuken-harddiskrecorder. Kwaliteit was, mja. VHS, maar duidelijk. Bedroevend zou ik zeker niet meteen zeggen.

 

Ik vind het ernstiger dat de VRT dit ook lange tijd deed en er wel de volle mep voor vroeg.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb sinds gisteren complete uitzendbanden van de lokale omroep (waar ik nu reportages voor maak) in bruikleen gekregen. Ze lagen bij een historische vereniging en die had alleen VHS > HDD recorder om te digitaliseren en deze banden hadden ze geen recorder voor. Ik heb er nu een aantal, maar er is een hele doos vol van. Erg leuk, omdat de presentator van nu nog steeds voor de omroep werkt en ik hem regelmatig tegenkom als we opweg zijn voor evenementen (hij doet tegenwoordig radio).

Ik vind het tof dat dit toch bewaard is, inclusief de "zet de lokale tv op kanaal x en als je dat hebt krijg je een stofzuiger"-items _O_ 

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 hours ago, djkoelkast said:

 

Ik vind het tof dat dit toch bewaard is, inclusief de "zet de lokale tv op kanaal x en als je dat hebt krijg je een stofzuiger"-items _O_ 

 

Dat lijken wel meer omroepen gedaan te hebben. Ik kende zo'n actie al van bij de lancering van VT4 in Vlaanderen, maar ik kwam later op banden iets gelijkaardigs tegen met de lancering van een relatief jonge Nederlandse zender - RTL5 of zo. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 minutes ago, savahu said:

Hoe kom ik bij het RTL-archief? Hebben die een website?

En is RTL-content alleen bij dit archief op te vragen, of ook bij Beeld & geluid?

 

Welkom op Retroforum. Leuk als je je profiel ook een beetje aanvult en je even voorstelt in het daarvoor bestemde topic ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 19-12-2016 at 10:45 AM, savahu said:

Hoe kom ik bij het RTL-archief? Hebben die een website?

En is RTL-content alleen bij dit archief op te vragen, of ook bij Beeld & geluid?

RTL-content is alleen bij RTL op te vragen. Er zijn een paar losse opnamen van commerciële zenders die Beeld & Geluid gearchiveerd hebben uit historisch oogpunt, maar deze mogen zij simpelweg niet aanleveren. Voor meer informatie kun je me altijd een PB sturen, ik ga hier (hopelijk begrijpelijkerwijs) niet zomaar mailadressen over het web slingeren.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
5 hours ago, PannenkoekenNL said:

Is het wel mogelijk om uitzendingen van de commerciële tv (in mijn geval Fox Kids/Jetix), ter plekke bij Beeld en Geluid te bekijken? Of is het helemaal niet voor het publiek toegankelijk?

Ja, dat is mogelijk, MITS ze gedigitaliseerd zijn. En ik weet niet of jij met fox kids de opnamen van oa fox en fox 8 bedoeld (complete dag televisie) maar die zijn nog niet gedigtaliseerd en dus ook niet zomaar te bekijken...

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites
41 minutes ago, mcmurdyy said:

Ja, dat is mogelijk, MITS ze gedigitaliseerd zijn. En ik weet niet of jij met fox kids de opnamen van oa fox en fox 8 bedoeld (complete dag televisie) maar die zijn nog niet gedigtaliseerd en dus ook niet zomaar te bekijken...

Bedankt voor je antwoord! Ah, die van Jetix zijn wel gedigitaliseerd? Gezien daar de drager DVD-ROM is. En hoe gaat het precies in zijn werk? Kan ik het daar ter plekke vragen of moet ik eerst een mail sturen? 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Just now, PannenkoekenNL said:

Bedankt voor je antwoord! Ah, die van Jetix zijn wel gedigitaliseerd? Gezien daar de drager DVD-ROM is. En hoe gaat het precies in zijn werk? Kan ik het daar ter plekke vragen of moet ik eerst een mail sturen? 

Ook de DVD-ROMS zijn niet "gedigitaliseerd", ze zijn dan wel digitaal maar nog niet in het archief ingeladen en dus ook nog niet beschikbaar om zomaar te bekijken... helaas :(

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...
Op 28/5/2017 at 16:41, samba-boy zei:

Ook via een download, eerder deze week nog bij mij het geval geweest. :-)

 

Even duur als een DVD? (En hoe duur is dat dan weer wel, geen idee eigenlijk.) Waarschijnlijk ijdele hoop om te verwachten dat ze met een download wél interlaced kunnen leveren?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog altijd 50 euro (jaja, het is bijna schandelijk te noemen) en nog altijd deïnterlaced, maar wel een andere vorm van deïnterlacing (geen merged meer); voorbijrollende tekst is gewoon leesbaar te pauzeren. De kwaliteit is een flink bak beter, het VRT Logo'tje is wat kleiner en het gaat naar mijn gevoel ook wat sneller. Een opname van 1,5 uur is 11,4 gig. ^_^

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 12/14/2016 at 8:53 PM, mcmurdyy said:

Die zijn niet te bestellen (Je kunt programma's korter dan 1 of langer dan 93 minuten niet bestellen, daarnaast zit je met rechten van verschillende omroepen op zo'n dag, krijg je vrijwel geen toestemming voor). De zendlijnregistraties zijn  overigens gewoon per uur (of anderhalf uur) opgesplitst, dat zijn bestanden van zo'n 4 a 5 GB. Ik heb ze weleens bij B&G bekeken, ze zijn soms van bedroevend slechte (VHS) kwaliteit...

Enkele zijn ook nog niet gedigitaliseerd, dus ook niet ter plekke te bekijken. Jammer, er zitten er drie tussen die ik graag nog eens terug zou zien. Laten digitaliseren kan wel, maar kost geld, maar dat is enigszins veelgevraagd als je vervolgens ze niet kan bestellen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 months later...

Trouwens laatst nog wat besteld bij de VRT... en het bestand was rond de 45 GB voor anderhalf uur.

 

Op zich niet erg, maar het was 'maar' een oud programma uit de jaren zestig dat op film bewaard was, gewoon standaard resolutie. De hoge bitrate leek een beetje verspilde moeite dus. :)

 

Een relatief intellectueel programma uit 1975 waren ze daarentegen kwijt! Ze waren overigens wel snel in leveren en ook in beantwoorden van emails.

 

Na de Vlaming heb ik de Waal ook nog even geprobeerd, maar daar tot nu toe geen antwoord.

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 uur geleden, Spiny Norman zei:

Trouwens laatst nog wat besteld bij de VRT... en het bestand was rond de 45 GB voor anderhalf uur.

 

Op zich niet erg, maar het was 'maar' een oud programma uit de jaren zestig dat op film bewaard was, gewoon standaard resolutie. De hoge bitrate leek een beetje verspilde moeite dus. :)

 

Een relatief intellectueel programma uit 1975 waren ze daarentegen kwijt! Ze waren overigens wel snel in leveren en ook in beantwoorden van emails.

 

Hoe ouder het programma, vaak hoe meer ruis en juist hoe hogere bitrate je nodig hebt om dat blokvrij te encoderen...

En tja, de ampex-golf van eind jaren 60, begin jaren 70 was dus funest voor de archivering van oude programma's....

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, mcmurdyy said:

Hoe ouder het programma, vaak hoe meer ruis en juist hoe hogere bitrate je nodig hebt om dat blokvrij te encoderen...

En tja, de ampex-golf van eind jaren 60, begin jaren 70 was dus funest voor de archivering van oude programma's....

Nou, gereduceerd tot een DVD5 zag het er niet merkbaar slechter uit hoor. :) Toevallig was het allemaal hoog cultureel dus dan verwacht je toch dat op z'n minst dát bewaard is zelfs als kinderprogrammaatjes als Hamelen en JZNZ de deur uit zijn. :(

 

Een andere eigenaardigheid was dat één programma uit 1973 niet bij de VRT meer bestond; terwijl er lange tijd nog een bibliotheek was die een zwart-wit VHS ervan had, door een zeer betrouwbare bron gemeld. (Zal wel van een ouder formaat overgespoeld zijn geweest.) Inmiddels zijn de videobanden daar echter opgeruimd, dus het is nog steeds lege handen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Misschien leuk voor een aantal hier?

 

Ik heb op m'n werk weer een set opgebouwd voor het digitaliseren van BCN tapes.

Dit zal velen niets zeggen, maar BCN is het systeem dat door de NOB van midden jaren 70 tot midden jaren 90 werd gebruikt voor uitzending en producties.

 

DSC_0408.thumb.JPG.119125e9c601bd48a36c168664d3801f.JPG

 

DSC_0412.thumb.JPG.077c5eb352cc4f1eb1e9dfe91e9279cd.JPG

 

En een kort filmpje:
 

https://youtu.be/XJXW4lebmWw

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gaat hier om een opdracht voor het digitaliseren van 1200 uur B-Format (BCN) materiaal.

Na overleg zouden de operators graag de beschikking hebben over een opstelling met 3 machines. (we hebben er meer en nog een voorraad nieuwe koppen en onderdelen).

 

Dan begint het:

 

- plek reserveren op de afdeling

- lijst maken van benodigdheden

- database raadplegen welke onderdelen aanwezig zijn

- bestel lijst maken voor de onderdelen/materialen die niet aanwezig zijn en bestellen

- benodigde aanwezige spullen uit het magazijn laten halen en transporteren naar deze locatie

- machines uit magazijn testen en zo nodig herstellen, sowieso een servicebeurt geven

- stroomgroepen extra laten plaatsen

- lay out voor de set opbouwen en ter goedkeuring laten schouwen

- apparatuur inbouwen

- bekabeling aanleggen en aansluiten

- testen

- afregelen van de machines, transcoders en converters

- ijken van de scopes + calibreren van de monitoren

- laatste test

- vrijgeven voor gebruik (en bidden dat het blijft werken :P

 

Dit alles in 3 dagen (van 10 tot 12 uren) tijd.

Wat heb ik toch een rot baan :P

 

Volgende week starten aan de uitbouw van een Umatic set, verbouwing van en grote VHS set en plannen maken voor de bouw van een Video8/Hi8 set...

Gaat altijd door :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze opdracht is niet voor beeld en geluid ;) (zij besteden niets uit)

 

Je zou kunnen solliciteren naar de functie van operator... Echter is dat vrij breed.... Je kunt ingezet worden op audio, Video of scannen (dat laatste is documenten of herbarium)

Indien video kan het een vaste set zijn of steeds wisselend (en nee, het is lang niet altijd boeiend :P

Ik val zelf soms in als operator en een enkele keer doe ik een opdracht thuis.  Maar normaal heb ik met het digitaliseren zelf weinig tot niets te maken.
We zitten nu nog in Heiloo, maar i.v.m. een noodzakelijke uitbreiding zijn er plannen om met de AV en Film afdelingen naar een pand Alkmaar te verkassen

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Een testtape is natuurlijk belangrijk om te hebben.  Niet alleen om te kijken of een apparaat werkt, maar ook om de actuele staat van het apparaat te kunnen beoordelen (je wil de klant immers wél een kwaliteitsgarantie bieden en zult dus machines moeten wisselen of aanpakken als de prestaties afnemen) 

Gisteren dus een speciale tape gemaakt met een testbeeld (in dit geval een 75% color bar met white peak op 700mV en black op 0) en 2 kanalen audio (1/links 1KHz continu @ -3dBu, 2/rechts 1KHz intermitterend 3 sec @ -3dBu)

 

bcn52rec.thumb.jpg.2ea69df9138bac75180b226f055244e6.jpg

 

Altijd makkelijk als je een magazijn vol gloednieuwe tapes hebt (heb ik ze niet voor niets ingeslagen).

 

Deze tape op alle machines afgespeeld en het uitkomende signaal is gelukkig op allemaal gelijk! :)

 

Wie goed heeft opgelet, heeft gezien dat er op deze foto 1 BCN51 en 2 BCN52's staan....

Dat klopt, gisteren is 1 BCN51 defect geraakt (presteerde niet meer) en nu dus even gewisseld met een BCN52 (reserve machine) 

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh ja hoor,  Hoewel ik voor de hobby om een aantal redenen gestopt ben met video, blijf ik werkzaam in de sector en de interesse zal nooit verdwijnen! Ik kan pagina's vullen over de geschiedenis van video en de diverse systemen ;) Dus any questions?  Ask! :) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Trouwens, om tapes af te spelen heb je scanners nodig :P

 

Hier een mooi voorbeeld van een 2 inch Quadruplex scanner (MK-XV, AVR-2/AVR-3)

 

DSC_0473.thumb.JPG.53a678c7e9376dc059156117924d521a.JPG

 

DSC_0474.thumb.JPG.13a086cbb075c00443cd7749fce6655b.JPG

 


En een 1 inch B-format (BCN) scanner (E type, BCN50/BCN51)

 

DSC_0475.thumb.JPG.60e04dcf230c99bc017838ef420c4486.JPG

 

DSC_0476.thumb.JPG.d43c834dbba6cca30669b81a36d7af63.JPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Ik heb een lijst gemaakt van 61 tapes die bij de machine zaten.

Alle info is rechtstreeks overgenomen van de hoezen, er is dus géén garantie of de opnamen er daadwerkelijk op staan of niet.
Jaartal staat voor de opname datum van de tape.

De speelbaarheid in % is een schatting (op basis van ervaring met merk/type tape). 

 

5af8bd95c1c62_BCNtapes.thumb.PNG.2e2ac0928c7c63d69eb5fb6cbf1f96dc.PNG

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Idee is dan ook om een inzicht te geven in de inhoud van de tapes.

Mochten er specifieke titels zijn waar belangstelling voor is, kan ik kijken of ik het kan digitaliseren.
Ik kan zéker niet álles digitaliseren, daar heb ik domweg de tijd niet voor en de koppen zijn kostbaar. Maar het is zeker mogelijk om een aantal titels wél effe te doen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...