Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Vandaag eens een foto gemaakt van mijn Tandy collectie:

 

30287483750_56e66aeca9_b.jpg

 

Dit zijn de Color Computers welke ik momenteel bezit:
30550858426_2a8290815b_b.jpg 

 

Niet op de foto staat zo'n beetje alle documentatie voor de Tandy Model 1 en Model 3, mijn 6 Amiga's, 1 MSX, Commodore 64s, 3 PowerMac G5s en een paar XT en AT machines.

 

Wat vinden jullie er van?

aangepast door WHiZZi
Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minutes ago, mcmurdyy said:

Hoi Retroguy :P wauw mooi collectie hoor... prachtig :D werken ze allemaal?

Hoi mcmurdyy :P

 

Ze werken allemaal, alleen de Tandy 1000SX heeft een issue met de voeding (condensatortje) en de ventilator in de 4P is niet functioneel. Nog geen tijd voor vrijgemaakt alleen om dat te fixen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minutes ago, djkoelkast said:

Zeer mooie, omvangrijke, maar vooral ook complete collectie _O_

 

Nah, nog niet compleet hoor:

 

Ik mis de Color Computer 1 serie nog (2 kasten) en de Tandy MC 10. Als ik echt ga mierenneuken, wil ik eigenlijk ook de PAL variant van de Color Computer 3 hebben en de oer Color Computer, de Tandy TRS-80 VideoTex Terminal.

 

Verder is de TRS80 serie nog verre van compleet. De Model III en 4D mis ik nog in het rijtje consumenten, de Model II, 12, 16, 16B en 6000 uit de zakelijke markt en de paar vreemde eenden in de TRS80 serie zoals de Tandy Model 2000 en de draagbare (Model 100 en 102, PC1 t/m PC6).

 

En dan ben ik nog niet eens begonnen met de DOS compatibelen, de Tandy 1000 serie, Tandy 600 en 1400LT, Tandy 3000/4000 

 

Toegegeven, ik ben wel al een heel eind ;) 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan ben je 1 van de weinigen met een CoCo3, deze zijn nooit in Europa op de markt gekomen en alleen via import uit USA (NTSC) of Australie (PAL) hierheen gekomen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

CoCo3 is te herkennen aan de pijltoetsen in een ruit en 2 functietoetsen (F1 en F2).

 

Heb je geen functietoetsen maar wel zo'n kast waarvan er 3 op de foto staan, dan is het een CoCo2.

 

Heb je een andere kast (lange witte, rechtsboven op de foto), dan is het een Europese PAL Color Computer 2 of met heel veel geluk (haast niet mogelijk in Europa) een 'white case' Color Computer 1 (zeer zeldzaam in USA).

 

Is de kast grijs, dat is een Color Computer 1.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minutes ago, WHiZZi said:

CoCo3 is te herkennen aan de pijltoetsen in een ruit en 2 functietoetsen (F1 en F2).

 

Heb je geen functietoetsen maar wel zo'n kast waarvan er 3 op de foto staan, dan is het een CoCo2.

 

Heb je een andere kast (lange witte, rechtsboven op de foto), dan is het een Europese PAL Color Computer 2 of met heel veel geluk (haast niet mogelijk in Europa) een 'white case' Color Computer 1 (zeer zeldzaam in USA).

 

Is de kast grijs, dat is een Color Computer 1.


Het is die die in het topic staat wat ik quotte, dus toch de 1, pardon :D

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Paar dingen die niet kloppen uit je 2010 tekstje:

- Color Computer 1 liep van 1980-1983

- Color Computer 2 liep van 1983-1986

- Color Computer 3 liep van 1986-1991

 

Er zit weinig verschil in de Color Computer 1 en Color Computer 2, op geheugengroottes na en wat aanpassingen in karakter ROM. Beide draaide op 0.895Mhz met een Motorola 6809E CPU. 

Color Computer 2 is later alleen in 64k geleverd en nooit uitgekomen met minder dan 16k geheugen.

 

Color Computer 3 draaide ook op 0.895Mhz, maar kon softwarematig op 1.7Mhz worden gezet. Deze kwam standaard met 128K RAM en kon uitgebreid worden naar 512K. Grootste verschil is dat er hier een dedicated chip voor video is gekomen (de GIME) waardoor er ineens grafisch veel meer kon met de Color Computer 3, o.a. 256 kleuren tegelijk op het scherm en RGB-output. 

 

 

 

Helaas heeft men bij Tandy besloten om kosten te drukken en in de Color Computer 3 geen dedicated sound chip te doen. Geluid wordt dus via een 6-bit DAC door de CPU heen getrokken. 

 

Op alle Color Computers draaide een Microsoft Basic met een licentie voor Tandy. Er was een multi tasking OS beschikbaar met de naam OS-9 (nu NitrOS-9) wat Tandy liever wilde gebruiken op hun machines. Grappig genoeg weigerde Microsoft om een aanpassing te doen in hun basic om meer dan 64K geheugen te kunnen adresseren, waardoor MicroWare (makers van OS-9) een plugin hebben geschreven op Microsoft basic om meer geheugen te kunnen gebruiken, vandaar dat een Color Computer 3 ook Microsoft Basic licensed by Tandy en copyright Microware laat zien.

 

Men ontdekt nog bijna dagelijks nieuwe dingen wat met de Motorola 6809E kan en eigenlijk niet zou moeten kunnen. Tegenwoordig duwt men 4 kanaals audio door de machine heen en de CPU heeft nog steeds tijd om andere zaken te doen, iets wat men in 1986 nooit had gedacht ooit te kunnen:

 

 

 

 

 

aangepast door WHiZZi
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

homecomputermuseum.png

https://www.homecomputermuseum.nl

Ja, de kans dat er een echt HomeComputerMuseum komt is groter dan dat deze er niet meer komt. Hopelijk vanaf Q2 2017 is er dus een daadwerkelijk museum te bezoeken, of liever gezegd, een volledige 'experience' van de geschiedenis van computers vanaf 1977..

 

Mocht er nog iemand tips/ideeen hebben of materiaal (zowel computers als materialen om kamers in te richten om de sfeer uit de betreffende jaren na te bootsen, kan ook in leenvorm), neem dan gerust contact op met mij :)

aangepast door WHiZZi
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...