Ga naar inhoud

La fille sur le pont


Aanbevolen berichten

Denkend aan een zwart-witfilm zie ik beelden voor me van mensen die erge haast hebben of in tegenstelling daarmee beelden waarin de tijd zo heel erg traag gaat. Hoe dan ook, zwart-witfilms beelden iets uit.
Behalve beelden van tijd, van spanning en sensatie, kunnen zwart-witbeelden ook iets anders uitbeelden, nl tragiek. En dat is precies de reden dat ik achter mekaar 1 1/2 uur heb stilgezeten om deze film te bekijken:

La fille sur le pont.

pont.la_fille.jpg

 

La fille sur le pont (het meisje op de brug) is een Franse film uit 1999 van regisseur Patrice Leconte met hoofdrollen voor Daniel Auteuil en Vanessa Paradis. (De laatste is vooral bekend als zangeres en is de ex-partner van de Amerikaanse acteur Johnny Depp). Deze film is geheel in zwart-wit wat de tragiek in de film best wel vergroot - want beginnend met tragiek en eindigend met tragiek -, daar ze een eind aan haar leven wil maken door van de brug te springen. Nou denk je waarschijnlijk dat ze niet sprong, maar ze sprong wel. Gevolgd door Gabor die haar op de brug zag staan, met haar praatte om haar op andere gedachten te brengen, haar achterna sprong en haar redde, evenals zichzelf zoals later blijkt.
 

In het ziekenhuis waar beiden belanden om weer op temperatuur te komen vraagt hij haar om zijn assistente te worden, daar hij messenwerper is. Ze stemt toe (wat moet ze anders?) en ze gaan beiden de wijde wereld in, op tournee. Als eerste in een circus. Met veel succes. Het geluk aan hun zijde. Totdat je Brenda Lee hoort zingen: I'm Sorry - Geschreven door Dub Allbritten en Ronnie Self.

 

De muziek in de film geeft precies de sfeer weer van het land waar ze op dat ogenblik verblijven: Franse muziek in Parijs - Frankrijk, Griekse muziek in Athene - Griekenland, Turkse muziek in Istanboel - Turkije.

 

Soundtracks

 

screen1.jpg

screen2.jpg

 

Patrice Leconte

 

patriceleconte.jpg

 

Daar ik niet echt van zwart-witfilms hou en deze me behoorlijk in de ban hield,heb ik op Internet verdere informatie over Patrice Leconte gezocht. Ik was benieuwd of hij meerdere films had gemaakt en of die ook in zwart-wit waren.

 

Helaas, geen enkele zwart-wit film gevonden, allemaal in kleur. Als iemand wel een zwart-witfilm van hem kan vinden, meld het dan hier.


 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hitchcock klassiekers in zwart-wit bekijken geeft het wel echt een extra spannende / enge sfeer! En natuurlijk Laurel en Hardy films, die horen ook gewoon zwart-wit te zijn. Maar dat is natuurlijk allemaal heel ander genre ;)

 

Verder zie je het eigenlijk zelden nog voorbij komen op tv, omdat veel materiaal later ook is ingekleurd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...