Ga naar inhoud

Bassie & Adriaan #8


Aanbevolen berichten

14 minuten geleden, MarsM zei:

Een autobiografie gaat over jezelf, niet over anderen. Een trotse en optimistische autobiografie van Aad over al het harde werk in zijn leven en het terechte succes van Bassie en Adriaan had ik graag willen lezen. Wederom het eeuwige negatieve gedoe daarin opnemen over iedereen die in meer of mindere mate een rol hebben gespeeld in dit verhaal is een gemiste kans. Dat zou ik ook niet kopen of hoeven lezen als Aad Klaris of al die andere 50 mensen met wie een conflict is geweest een boek zouden uitbrengen. Die andere partijen hoor je ook nooit op deze manier, dus blijkbaar voelen die zich ook helemaal niet behoeftig aan 'openbare' verdediging.

 

Ik ben nog niet zo ver met lezen, maar het gaat tot nu toe vooral juist over het harde werken en het opbouwen van het succes. Vooral de stukjes 'gal spuwen' worden groot uitgelicht hier op het forum, maar het gaat echt niet alleen daar over. Maar dat zijn natuurlijk wel de stukjes die voor de meeste users hier het interessantst zijn om te lezen omdat het e.e.a. bevestigd over de (rancuneuze) handelswijze van de Van Toortjes.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 273
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Heeft iemand nog iets gehoord van het boek van Bassie?

Ik kan er nog niet veel over vinden, alleen dat het half juli verschijnt.

De website van Bassie is sinds 23 maart niet meer bijgewerkt en in de webshop is het boek nog niet te reserveren.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Hinse zei:

 

Ik ben nog niet zo ver met lezen, maar het gaat tot nu toe vooral juist over het harde werken en het opbouwen van het succes. Vooral de stukjes 'gal spuwen' worden groot uitgelicht hier op het forum, maar het gaat echt niet alleen daar over. Maar dat zijn natuurlijk wel de stukjes die voor de meeste users hier het interessantst zijn om te lezen omdat het e.e.a. bevestigd over de (rancuneuze) handelswijze van de Van Toortjes.

 

Mee eens. Hier wordt alleen het negatieve uitgelicht. Het boek is veel meer dan dat. Het staat vol met mooie verhalen en niet, zoals hier gesuggereerd wordt, met alleen maar negatieve verhalen.

aangepast door Lobo
Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden, Lobo zei:

 

Mee eens. Hier wordt alleen het negatieve uitgelicht. Het boek is veel meer dan dat. Het staat vol met mooie verhalen en niet, zoals hier gesuggereerd wordt, met alleen maar negatieve verhalen.

 

Waar wordt er gesuggereerd dat het alleen maar negatieve verhalen bevat? Want nu doe jij precies hetzelfde.

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 hours ago, djkoelkast said:

 

Van alle acteurs die geld wilden ivm de video/dvd-verkoop. En wonderer heeft dat allemaal op zitten stoken, aldus ene A. van T.

Wait, what?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor de duidelijkheid nogmaals: Ik heb het boek niet in bezit, niet gelezen en ik oordeel niet over de inhoud van de conflicten.

 

Wat ik aangeef is dat ik het onnodig en teleurstellend vind om in je autobiografie letterlijk met modder te gooien over je ex-collega's/vrienden, al is het maar op 1 van de 500 bladzijden. Want ja: dát is feitelijk wat mensen er uit pikken en bespreken (wie en waar dan ook). Ik zou dat net zo slecht vinden van Aad Klaris, Paul van Gorcum, of van wie dan ook.... maar het punt is: Bas en Aad zijn zelf altijd de enigen die dat zo en pleine publique doen (ongeacht of ze wel of geen gelijk hebben, kan ik nogmaals niet over oordelen). En daarom ook; begin dan zelf ook niet over smaad en laster of dat mensen je een 'geldwolf' of 'vervelende zakenman' noemen omdat je weer voor 28 euro p.p. bij het grote publiek verkapt je gram wil halen (wat natuurlijk helemaal niet zo is bedoeld).

 

Laat het rusten of ga gezellig een dagje naar de dierentuin als het zonnetje schijnt en denk samen: "we zijn allemaal 80 en doen nog steeds mee... en we hebben samen wat moois gemaakt", ipv die onverdraagzaamheid. Ik ben nergens verzuurd over hoor (ik heb er niks mee te maken :P). De beste mensen mogen allemaal hun mening hebben en Bassie en Adriaan is Nederlands cultuurgoed waar ze trots op mogen zijn. Daarover niks dan lof.

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 minuten geleden, Hinse zei:

 

Dat klopt inderdaad niet. ;) 

Dat klopt inderdaad niet. Ik bedoelde het bericht van MarsM.  Want daar wordt gesuggereerd dat in het boek alleen  neagtieve verhalen staan en dat is gewoon onterecht. Het is weldegelijk "een trotse en optimistische autobiografie van Aad over al het harde werk in zijn leven en het terechte succes van Bassie en Adriaan"

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minutes ago, djkoelkast said:

 

Jij hebt Rienstra opgestookt en daardoor is er een rechtszaak van gekomen. En je bent een bitch. Althans, dat zijn de woorden van bovengenoemde meneer.

Ahhh! Right :') 

 

Dan weet ik nu in ieder geval zeker dat ze me niet herkenden toen met de premiere van Keet en Koen. Misschien dat ik volgend weekend wel naar de opening ga. "Hee, ik hoorde dat je me een arrogante bitch vond." :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik snap trouwens wel dat-ie daar geen normale uitgever voor heeft gevonden, die wil zijn vingers natuurlijk niet branden aan al die laster :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist, Lobo zei:

Dat klopt inderdaad niet. Ik bedoelde het bericht van MarsM.  Want daar wordt gesuggereerd dat in het boek alleen  neagtieve verhalen staan en dat is gewoon onterecht. Het is weldegelijk "een trotse en optimistische autobiografie van Aad over al het harde werk in zijn leven en het terechte succes van Bassie en Adriaan"

 

Ik hoop dat je die proza van Aad net zo goed/geconcentreerd leest, want dat suggereer ik helemaal niet.

 

Mijn bericht is gebaseerd op Aad Klaris is een zuiplap en hij hoeft die muziek nooit meer te horen, de vrouw van de circusdirecteur kon er niks van behalve zuipen, de boeven lagen dwars want die wilden zich niet verkleden en zeiken over geld, blabla. Dat staat toch opgeschreven, of niet? De inhoud van al die conflicten, letterlijk met bijna iedereen met wie is samengewerkt, gooien ze vooral zelf op straat.

 

Wat ik daarom hardop vraag is: waarom moet dat soort dingen nu dan überhaupt in dit boek staan? Wat voegt dat toe? 1 pagina is dan al te veel en zeker van dit moddergooi-niveau. Trots en optimistisch slaat dan ook echt de plank mis... had dan alléén over die trots en het harde werk geschreven. Of zou jij het leuk vinden als iemand een boek op de markt bracht waarin dat over jou werd geschreven? En nogmaals: já dat is wat mensen er uit pikken en waarom mensen het kopen ("gewoon kopen al is het maar voor het (leed)vermaak").

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, wonderer said:

Ik snap trouwens wel dat-ie daar geen normale uitgever voor heeft gevonden, die wil zijn vingers natuurlijk niet branden aan al die laster :D

 

Dat is wat ik al zei ;)

Ik denk zelfs dat hij niet eens de moeite heeft gedaan een uitgever te zoeken.

 

Over het algemeen is het best zielig eigenlijk dat iets wat mooi had kunnen zijn toch weer negatief in het nieuws komt.

Het is net wat MarsM al zei, ze zouden blij moeten zijn dat ze in ieder geval al 75 en 82 zijn geworden en ze zouden trots moeten zijn op hetgeen ze bereikt hebben en nog steeds bereiken bij de huidige jeugd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uren geleden, MarsM zei:

 

Leedvermaak zou zijn als het andersom was, als je het inhoudelijk juist niet met Aad eens bent.

 

Klinkt in plaats van een autobiografie zo meer als een een pakketje eenzijdig gal spuwen naar zo ongeveer iedereen met wie vroeger is samengewerkt. En voor dat pakketje gal spekken jullie hem zoals gewoonlijk weer vrij royaal. Hoe vaak heb ik omgekeerd niet gelezen dat Aad anderen beschuldigt van smaad en laster... als je je dan wilt verdedigen, doe het dan in nette bewoordingen of zonder niet-relevante zaken van (overleden) mensen (bijv. drankgebruik) op straat te gooien.

 

Voor de duidelijkheid: ik oordeel niet over wie wel/niet gelijk heeft in alle verhalen. Alleen als ze zo graag van dat geld-imago af willen komen (want dat is eigenlijk het enige waar zij altijd van worden beticht / belachelijk over worden gemaakt), waarom dan een mooi idee voor een autobiografie weer aanvullen met dit moddergooien "en er zo wederom weer lekker aan verdienen" (want ja, dat wordt dan toch weer geroepen?).

 

Een autobiografie gaat over jezelf, niet over anderen. Een trotse en optimistische autobiografie van Aad over al het harde werk in zijn leven en het terechte succes van Bassie en Adriaan had ik graag willen lezen. Wederom het eeuwige negatieve gedoe daarin opnemen over iedereen die in meer of mindere mate een rol hebben gespeeld in dit verhaal is een gemiste kans. Dat zou ik ook niet kopen of hoeven lezen als Aad Klaris of al die andere 50 mensen met wie een conflict is geweest een boek zouden uitbrengen. Die andere partijen hoor je ook nooit op deze manier, dus blijkbaar voelen die zich ook helemaal niet behoeftig aan 'openbare' verdediging.

 

Ook wel vreemd dat dit dan een onderdeel wordt van de Bassie en Adriaan tentoonstelling... je komt kijken naar alle rekwisieten en herinneringen en je kunt in een standje ernaast een boek kopen waarin wordt beschreven in hoeverre iedereen die er aan meewerkte op de één of andere manier niet deugt. Dat wil je dan toch eigenlijk helemaal niet weten...

Even better; in 1 passage schrijft Aad dat hij 'De plaaggeest' en 'De huilende professor' nooit echt als volwaardige Bassie en Adriaan-series beschouwd heeft. ...Maar daar had men geen probleem mee toen ze de rechten voor de uitgaven konden overnemen.

 

Wat wel grappig is, is dat Aad uitgebreid schrijft over de video-uitgaven; blijkbaar zijn de uitgaves van Weton Wesgram (die ik jarenlang 'namaak-Penta's' noemde, heruitgaves van de Pentabanden met (in het geval van de professor) nagenoeg dezelfde hoes met een 'BEKEND VAN TV'-sticker over het Penta-logo) illegaal uitgebracht en hebben zij een licentie overgekocht van iemand die helemaal geen licentie had. Wat me wel opvalt is dat er verder to-taal niet wordt geschreven over Penta Video.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, Hinse said:

 

Aad's jongste zoon Daniël heeft ervoor gezorgd dat het boek gedrukt werd.

Pumbo is gewoon een printing on demand service. Wel een van de betere trouwens, maar je kunt het niet echt een uitgever noemen. 

 

Op zich is het ook wel slim van Aad, hij houdt er op deze manier zelf meer aan over en hij heeft op zich best een goed afzetkanaal. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je het deel van de jongensjaren overslaat en meteen naar de Bassie en Adriaan-jaren springt, dan snap je wat voor memoires of autobiografie dit is. Het eerste deel zal vast vol trots geschreven zijn (moet ik nog aan toekomen), maar de B&A-opnameavonturen worden massaal geteisterd door de nodige 'bewijsvoering', de constante benadrukking dat ze het toch maar mooi wisten te regelen.

 

Nou, wij zijn er massaal ingestonken en hebben 20 piek neergelapt voor grotendeels 1 brok bewijsvoering. Nu ik dat kopje over 'illegale banden' (bladzijde 367) nog eens overlees, bekruipt me serieus het gevoel dat ik gewoon 20 piek heb betaald voor een veredeld stuk bewijsmateriaal. Dat kopje eindigt namelijk, niet bepaald subtiel, met de zin "Vanaf dat moment bezaten Bas en Aad van Toor alle rechten van de tv-series van Bassie en Adriaan". Een vreemde eend in de bijt-zin, gezien Aad alles verder in de eerste persoon schreef. Pas dan begint het te dagen; elk verhaaltje met de acteurs waar juridisch gedoe mee is geweest, had wel een ondertoon (of gewoon een onsubtiele toon) waarin werd verteld hoe goed Bas en Aad de zaakjes voor ze geregeld hadden en ze tot in de puntjes verwend hadden, terwijl de acteurs ietwat ondankbaar alles 'for granted' namen. Echt élke anekdote wordt hier wel door geteisterd. Het toppunt is wel deze "quote" van Hans Beijer, tijdens een etentje in Spanje (bladzijde 350):

 

Quote

Hans Beijer zei: 'Ik roep met de opnames "Ik heb altijd pech", maar dat moeten Paul van Gorcum en Paul van Soest eigenlijk roepen. Zij zijn er bijna nooit bij in het buitenland, maar door jullie geniet ik in elk land van de heerlijkste gerechten.'

 

Waarom, waa-rom, zie ik het al gebeuren dat dit boek bij een hoger beroep tot in den treure wordt opgegooid als bewijsstuk A-Z? Ik las bij het doorskimmen al iets over "Het is fijn dat ik alles zo goed heb bijgehouden en bewaard door de jaren heen, zodat ik het in geval van een rechtzaak meteen aan mijn advocaat kan meegeven", maar nu paraphrase ik. De exacte quote daarvan hou je dus nog even van me tegoed.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

@samba-boy, dank voor bovenstaande ;)

Nu weet ik tenminste zeker dat ik deze dikke bundel open haard papier niet hoef te bestellen en lezen.

 

Adriaan zei altijd tegen Bassie in de series "je bent onverbeterlijk"; Helaas blijkt nu wel zeker dat hij er ook wel wat van kan.

Wat een ontzettende brok aan negativiteit zeg... jammer :N (en gemiste kans).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Over die foto gesproken...hoe is het nu met Paul van Gorcum eigenlijk? Vorig jaar was hij nog regelmatig in het nieuws vanwege die rechtzaak en de uitgezaaide prostaatk*nker, maar inmiddels zijn we een jaar verder zonder enige update. Hopelijk zijn z'n vooruitzichten nog gunstig.

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Hinse zei:

Over die foto gesproken...hoe is het nu met Paul van Gorcum eigenlijk? Vorig jaar was hij nog regelmatig in het nieuws vanwege die rechtzaak en de uitgezaaide prostaatk*nker, maar inmiddels zijn we een jaar verder zonder enige update. Hopelijk zijn z'n vooruitzichten nog gunstig.

Een contact van me was anderhalve maand geleden nog bij hem thuis en toen ging het wel goed. Die heeft zeer regelmatig contact met hem wegens een project. Zover ik heb begrepen gaat het inmiddels heel redelijk met 'm.

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, Hinse zei:

Ik ben ongeveer bij pagina 30, maar het begin is wel degelijk anders opgeschreven dan wat samba-boy over het B&A deel beschrijft. Er is dus nog hoop. ;) 

Inmiddels ook de eerste bladzijden gaan lezen, maar dat voelt spreke en zegge serieus als een totaal ander boek. Misschien slaat dit toch terug op het voorwoord, waarin van Toor vermeldt dat hij begon met schrijven in 2003 en pas in 2014 (Of later?) de draad weer oppakte.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dus Aad noemde Wonderer een bitch? Nou, ik ben blij dat iemand het eens hardop durft te zeggen. Eindelijk! ;) Nee, serieus... Als ik dat zo hoor, dan vind ik het weer zo jammer dat hij zo over mensen praat. Het heeft zoiets banaals. Als je meent dat iemand je een streek heeft geleverd (en het lijkt me wat Wonderer betreft nogal ver gezocht!), ga je dan meteen over op de scheldtour?

 

Wat het boek betreft begrijp ik wel dat Aad wat aan frustratie kwijt wil omtrent de acteurs. Ik ben benieuwd en ga het zeker kopen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, Jelger_de_goochelaar said:

 

Wat het boek betreft begrijp ik wel dat Aad wat aan frustratie kwijt wil omtrent de acteurs. Ik ben benieuwd en ga het zeker kopen.

 

Ik dus niet...

Frustraties heeft iedereen wel eens, maar die schrijf je niet uit in een boek en zeker niet in een autobiografie om alsnog je gram te halen.

Na alles wat ik hier lees is het gewoon pure smaad en laster en alles behalve een autobiografie.

 

Als het boek nou leuke achtergrond informatie en foto's zou hebben van de series, de opnamelocaties, de muziek, de acteurs enzovoorts, zonder al dat natrappen, dan had ik het nog overwogen.

Nu niet meer. Gemiste kans...

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, Jelger_de_goochelaar zei:

Dus Aad noemde Wonderer een bitch? Nou, ik ben blij dat iemand het eens hardop durft te zeggen. Eindelijk! ;) Nee, serieus... Als ik dat zo hoor, dan vind ik het weer zo jammer dat hij zo over mensen praat. Het heeft zoiets banaals. Als je meent dat iemand je een streek heeft geleverd (en het lijkt me wat Wonderer betreft nogal ver gezocht!), ga je dan meteen over op de scheldtour?

 

Wat het boek betreft begrijp ik wel dat Aad wat aan frustratie kwijt wil omtrent de acteurs. Ik ben benieuwd en ga het zeker kopen.

 

Wonderer is niemand z'n bitch! -0-

 

Maar precies zoals je zegt... iedereen heeft wel eens een meningsverschil / conflict, maar laat elkaar in ieder geval in de waarde. Ik begrijp dus niet waarom die frustratie zo openbaar moet. Het komt vrij onprofessioneel over en geeft zeker een nare bijsmaak als je de Bassie en Adriaan series terugziet of dit werk verkoopt bij de tentoonstelling.

 

'Jammer' of 'teleurgesteld' is dan wellicht de beste samenvatting, want zowel Aad als Bas hoeven dit voor niemand te doen, terwijl dát helaas toch juist steeds weer naar de oppervlakte komt en blijft drijven. Ze mogen terecht trots zijn op hun werk en je hoort en leest ook zo vaak verhalen dat generaties fans hartelijk zijn ontvangen in Vlaardingen of Spanje. Je imago bepaal je niet zelf, maar je kunt het wel sturen...

Link naar bericht
Delen op andere sites

De rode draad van hun hele verhaal is volgens mij dat ze in hun jeugdjaren (hoofdstuk 2 in het boek) in toch wel redelijke armoede hebben moeten doorbrengen wegens hun verdwenen vader in de oorlog die gecollaboreerd zou hebben, waarvan volgens mij vrij duidelijk is dat dit niet zo is. Ik heb het idee dat dit iets onverzettelijks bij beiden heeft veroorzaakt, om te zien na hoeveel pogingen met vallen en opstaan het lang duurde voordat er een succesje kwam. Een bizar doorzettingsvermogen. Maar toen er eenmaal dingen lukten en de successen kwamen, wilden ze dat ook beschermen tot op het extreme aan toe (netjes uitgedrukt), waarvan we inmiddels genoeg voorbeelden hebben gezien. Mijn gevoel zegt dat hun jeugd toch wel vol tegenslagen een enorme invloed heeft gehad op hoe rancuneus zich later zijn gaan gedragen.

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels het boek tot het eind doorgelezen, en moet alleen de jeugdjaren nog. Het wordt rond het einde duidelijk dat Aad tussen 2003 en 2016 NIETS aan de biografie heeft gedaan, omdat hij niet meer kon onthouden wat hij opschreef, dus al die mailtjes van "ik ben ermee bezig" waren meer "het ligt stil en komt nog wel". Als je vervolgens leest dat pagina 503 op 4 juni jongstlede(!) opgetekend is, valt te concluderen dat na die laatste pagina nauwelijks tot geen volledige eindcontrole over het complete boek is heengegaan, en dat is jammer. Een paar voorbeeldjes.

 

- In het hoofdstuk over de shorties, 1983/1984, verspringt het genoemde jaartal veelvuldig foutief van 1984 en 1985 naar 2004 (ja echt), 1994 en 1995.

- Het verhaal van 'We waren vergeten 1 shot op te nemen in Spanje voor het taalliedje dus vergaten we dat in alle andere landen' is volledig vervallen, want door het overzicht dat je krijgt met het boek blijkt dat Spanje juist 1 van de laatste landen was waarin de Europa-reeks werd opgenomen en het verhaal hoogwaarschijnlijk een stoer verhaal was.

- Er zitten wel wat opmerkingen over de 'winterspecial in Davos' (100x B&A), maar geen letter over Brieven aan de Koningin of de Trosster.

- Het Amerika-hoofdstuk begon zo goed, zó goed... Maar toen sloeg de geschreven sfeer zó om. En dat is óók zo met de acteurs. Joop Dikmans, Paul van Gorcum, Hans Beijer (die kwam er het meest bekaaid vanaf, die werd enkel weggezet als "knikkende meeloper"), Paul van Soest, ze werden allemaal groots positief onthaald maar van het ene op het andere moment sloegen in het verhaal Joop en Paul 'zomaar' om. Oh ja, toch een beetje interessante info: eigenlijk wilde Aad Peter Lusse voor de rol van Handige Harry, maar die kon niet.

- Het boek bestaat in de laatste hoofdstukken uit een verhouding 70/30, als het gaat om benoemen van nutteloze zaken en conflicten, tegen het vertellen van memoires-waardige anekdotes.

- Het raarste voorbeeld hiervoor is het kopje 'Pas op, indianen!' in het Amerika-hoofdstuk. Ja, dan verwacht ik een verhaal over indianen (gek hè), maar in plaats daarvan ging het 1 zin over het feit dat ze naar een indianenstadje gingen. De overige 20 regels ging het over een ruzie met Paul van Soest rondom een auto daar naartoe. Hmmpf.

 

Aad had dit boek gewoon in 2003 moeten schrijven of gewoon niet moeten verderschrijven. Ik heb zo'n vreemd en vaag vermoeden dat hij vanaf 2016 vooral is teruggegaan naar de zaken die hij al geschreven had om mensen vol door het slijk te halen en nieuwe zaken die hij schreef te bestoken met 'door het slijk'-trekkerij. Het had een fan-tastisch boek kunnen worden, is het niet, en dat vind ik oprecht zonde. En Aad zei nog iets tegen me in de trant van "Als je dit geen goed boek vindt heb je geen goed leven gehad"...Dus ik zal wel geen goed leven hebben gehad.

 

Oh ja, nog iets wat ik wel een giller vond in het boek;IMG_20170704_131109.thumb.jpg.cd108c705a784dad43de20e8b8e36445.jpg

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Worden nu zelfs de berichten van Wonderen gecensureerd?! ;) Ze moeten je wel hebben op het moment! 

 

MarsM, ben het helemaal met je eens als je zegt dat de gedragingen van Bas en Aad een flinke schaduw werpen over de mooie series die ze hebben gemaakt. Maar ik heb inmiddels wel besloten dat ik mijn B&A gevoel niet wil laten verknallen door... B&A. Dat is soms wel lastig, vooral als je van dichtbij wat dingen meemaakt, maar aan de andere kant, hoe nukkiger zij zelf doen, hoe duidelijker het onderscheid wordt tussen de Aad en Bas en Bassie en Adriaan. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Trouwens, dat bericht van de eerste B2 (Joop Dikmans dacht ik), dat Bas het er niet mee eens was dat de rol van B2 werd uitgebreid... Ik weet natuurlijk niet of dat zo is, maar ik kan me het wel voorstellen, want ik vind B2 veel grappiger dan Bassie en als zijn rol groter was geworden, zouden de capriolen van Bassie allicht wat schraler gaan afsteken tegenover de grapjes van B2.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Fijne post samba-boy _O_, had hem net gemist toen ik op wonderer reageerde :? 

 

3 uren geleden, samba-boy zei:

- Het Amerika-hoofdstuk begon zo goed, zó goed... Maar toen sloeg de geschreven sfeer zó om. En dat is óók zo met de acteurs. Joop Dikmans, Paul van Gorcum, Hans Beijer (die kwam er het meest bekaaid vanaf, die werd enkel weggezet als "knikkende meeloper"), Paul van Soest, ze werden allemaal groots positief onthaald maar van het ene op het andere moment sloegen in het verhaal Joop en Paul 'zomaar' om. Oh ja, toch een beetje interessante info: eigenlijk wilde Aad Peter Lusse voor de rol van Handige Harry, maar die kon niet.

 

Ik ben opeens benieuwd naar de brief die ik ooit naar Paul van Soest stuurde eind 2003 (ik vond hem net in mijn backups), zijn antwoord had hij toen gemaild maar ik kan deze niet meer vinden. Heb ik destijds op het forum gepost, maar ik kan hem niet terug vinden in het archief. Ik ben namelijk benieuwd naar wat hij toen antwoordde op mijn vragen als:

 

- Of er veel gelachen werd op de set

- Of er wel eens ruzies waren tussen acteurs

- Of hij het echt leuk vond om in zo'n kinderserie te spelen t.o.v. volwassen televisie

- Of hij bij een eventuele serie na Amerika nog steeds had meegespeeld

 

Heeft iemand anders die antwoorden nog? Hij zal vast wel politiek correcte antwoorden hebben gegeven op de vragen, ik kan me niet meer herinneren dat ie ergens negatief op had gereageerd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Jelger_de_goochelaar zei:

Worden nu zelfs de berichten van Wonderen gecensureerd?! ;) Ze moeten je wel hebben op het moment! 

 

MarsM, ben het helemaal met je eens als je zegt dat de gedragingen van Bas en Aad een flinke schaduw werpen over de mooie series die ze hebben gemaakt. Maar ik heb inmiddels wel besloten dat ik mijn B&A gevoel niet wil laten verknallen door... B&A. Dat is soms wel lastig, vooral als je van dichtbij wat dingen meemaakt, maar aan de andere kant, hoe nukkiger zij zelf doen, hoe duidelijker het onderscheid wordt tussen de Aad en Bas en Bassie en Adriaan. 

 

De kracht van Bassie en Adriaan zit 'm naar mijn idee ook juist weer in dat het typetjes zijn, maar dat ze toch ook zichzelf zijn. Het is niet zoals Peppi en Kokki of Ernst en Bobbie een stel 'acteurs'.

 

Ja het is zonde als je het allemaal weet. En ondanks dat ik de trots, het doorzettingsvermogen en het beschermende karakter goed begrijp, hebben ze het toch ook allemaal samen gedaan. Waren de series zonder al die acteurs en betrokkenen net zo succesvol geweest?

 

De eigenaar van een winkel kan ook heel trots zijn op zijn zaak en zeggen dat ie het allemaal op orde heeft / fantastisch regelt... maar alle medewerkers in die winkel dragen daar aan bij. En zo heeft ook de grote Steven Spielberg bij al z'n producties niet alleen voor het succes gezorgd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Quote

 

'Allememaggies!' is een verzameling autobiografische verhalen van Bas van Toor, bij met name de jongere generaties vooral bekend als Clown Bassie van het populaire televisieduo Bassie & Adriaan. Maar veel (groot)ouders van de 'vriendjes en vriendinnetjes' zullen Bas ook kennen van de acrobatenact 'The Crocksons', waarmee hij samen met zijn broer Aad over de hele wereld optrad in alle grote theaters en nachtclubs. In dit boek ontpopt Bas van Toor zich als een rasverteller. Hilarische anekdotes over het artiestenleven worden moeiteloos afgewisseld met ontroerende verhalen over bezoekjes aan doodzieke kindjes. Op het ene moment lopen de tranen over je wangen van het lachen, terwijl je even later een traantje van ontroering wegpinkt. 'Allememaggies!' laat de lezer niet alleen smullen van de belevenissen van een artiest in hart en nieren, maar is ook een verrassende kennismaking met Bas van Toor zelf. De man áchter de rode neus, die na 57 jaar nog altijd smoorverliefd blijkt te zijn op zijn vrouw Coby en als een apetrotse opa vertelt over zijn kleinkinderen. Maar die ook heel boeiend verhaalt over toevallige ontmoetingen met bijzondere mensen, variërend van een beroemde veldmaarschalk tot een jonge straatventer uit Brazilië. Stuk voor stuk belevenissen waarbij zijn alter ego Bassie zou hebben geroepen: "Allememaggies!

 

Spreekt me nog niet echt aan eerlijk gezegd...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit wordt letterlijk een printed compilatie van de kleine columns 'Verhalen en belevenissen' die lange tijd op de website van Bas hebben gestaan, trust me on this one. Ik merkte toen al aan die verhaaltjes dat er columns uit 1996 of ouder bij zaten (omdat Bas toen in die actualiteit aan het schrijven was, of dat hij op dat moment 'zoveel jaar acrobaat was'; ja, dan val je daarmee door de mand en is je schrijfsel gedateerd).

 

EDIT: Omdat ik de kwaadste niet ben ging ik eens op onderzoek.

 

 

Herinneringen en belevenissen van een variétéartiest
 
Ik schrijf al een aantal jaren onder mijn eigen naam, Bas van Toor, over de dingen die ik in de loop van mijn carriere als artiest en mens heb meegemaakt en dat is na zo'n lange carriere behoorlijk veel.  Deze verhalen zijn in de afgelopen jaren al in verschillende media gepubliceerd en lopen uiteen van leuke dingen die ik lang geleden heb meegemaakt (en geschreven) tot recentelijker gebeurtenissen en die wil ik u niet onthouden.  Het zijn wel allemaal dingen die mij in de loop der jaren om speciale redenen zijn bijgebleven en waar ik plezier aan beleefd heb, ontroerd door ben geraakt of die op een andere manier indruk op mij hebben gemaakt als privépersoon. Dit zijn dan ook niet de belevenissen van clown Bassie maar van Bas van Toor, de man die voor Bassie speelt. Wellicht dat u na het lezen van deze verhalen beseft dat achter de 'rode neus' ook maar een gewoon mens schuilt; een vader, een opa en een echtgenoot.

Fijn Fees
Stuntwerk
Oude Tonge
Oudejaarsavond'68 Mallorca
Kerstfeest in Rio
Oudejaarsavond in Sao Paolo
Armando de clown
Have a nice day!
Sinterklaas in Weesp
Pedagoochelariekoek
Sinterklaas Computertje
Ziekenbezoek
Dolfijn
Paparazzi
de Stadslogger
A-u-t-i-s-t-i-s-c-h
Do you play the blues!
Terror auf der Autobahn
Gold Bibber
Forums
Hansie
De bokstent
Acrobaat
Kibon
Josephine
Ongelijk verdeeld
Hasjikidee in de plee!
Exodus
Een leuk idee
Het heeft hare majesteit ...
Hollandse degelijkheid
Roy, mijn kampioen

N.B. sommige verhalen zijn al jaren geleden geschreven en op sommige punten gedateerd maar verder ze zijn nu in 2005, nog steeds actueel wat inhoud betreft.

 

Ik durf er vergif op innemen dat meer dan 50% van deze columns sowieso al in het boekje terecht gaan komen. En laten we die ene column die er tussenuit springt, 'Forums', er eens bij pakken. Een 'verhaal en/of belevenis' die niet lang op de site heeft gestaan en inmiddels nergens te vinden is. Naja, bijna nergens. U weet waar u deze en de rest kan vinden.

 

 

Forums

Het is lachen, sinds het internet uitgevonden is zijn ze er: Forums.
Dit zijn discussie programma's over al of niet bekende Nederlanders waarbij een ieder, liefst onder een schuilnaam, zijn best doet om aan te geven wat hij of zij van deze of gene weet, waar of niet waar. Het geeft hierbij niet als hij onzin uitkraamt: hij is toch lekker anoniem en het interesseert hem ook geen malle moer of de besproken persoon eventueel image-schade oploopt door zijn zelf bedachte onzin op zo'n forum neer te zetten. En wie maakt hem wat? Niet de persoon in kwestie want hij is toch lekker anoniem, dus op een forum er mee!
Op dit fenomeen forum ben ik pas opmerkzaam gemaakt door één van mijn dochters die tegen mij zei; ‘Pa, weet je wat er allemaal voor onzin over jou verteld wordt?'
Nou ben ik van huis weg gelopen met het circus, en aangestoken door het virus van de legendarische P.T. Barnum, grondlegger van het wereldberoemde circus Barnum and Baily, die altijd zei; ‘Het geeft niet hoe ze over me praten, als ze mijn naam maar goed spellen.' 
Met andere woorden het zal mij zo een zorg zijn als mijn haar maar goed zit op mijn kale kop.
Dus ik op naar het forum, en dat was lachen geblazen om de grootste onzin die je kan bedenken. Zo stond er o.a.; Ik moest 5 minuten voor de voorstelling dronken uit de kroeg gehaald worden, ik snauwde kinderen af, ik wilde niet met kinderen op de foto en ik wilde geen handtekeningen uit delen.
Nou met dat laatste krijg ik nog meer moeilijkheden met de belasting als dat ik al had, want hoe verklaar ik de rekening van 50.000 uitdeel foto's en circa 500 viltstiften elk jaar voor de vele handtekeningen? Alleen in het circus al krijgt elk kind van mij in de pauze persoonlijk een foto met handtekening. Ik denk ook wel eens, verrek waar heb ik dan al die onderscheidingen voor gekregen: Gouden hart van Rotterdam, Ere burger gemeente Vlaardingen, Culturele onderscheiding Nederlandse Antillen, Gouden duim verstandelijk gehandicapten, Erelidmaatschap stichting Kinderdermatologie en verder vond Beatrix het ook nog nodig mij het ‘Ridderschap in de orde van Oranje Nassau' te verlenen en dan gaan we het verder maar niet meer hebben over de schoenendoos vol met bedankjes en kaartjes van ziekenhuizen en inrichtingen etc. waar ik bezoeken aan breng.

Toen, een mij bevriende relatie, mij het IP-nummer van de computer gaf van de afzenders van berichten die het schofterigst waren en die bij mij toch wel vraagtekens op riepen bleek dat het de man en vrouw waren, waarmee ik vol goede moed dit jaar een nieuwe show mee begonnen was die volledig flopte omdat het publiek mij wel alleen wil zien maar er mag niemand de plaats van Adriaan in nemen. En dat kan ik nu achteraf wel bekennen: qua goochelspektakel stelde de show ook niet veel voor. Behoudens dat die show mij een kluit geld gekost heeft wordt er achteraf nog met modder naar je gegooid ook en vooral lekker anoniem. Door dat IP-nummer waren ze nu bekend en ze waren nog zo stom om het in het blad Weekend, op de vraag van mijn goede vriend Ger Lammers, volmondig toe te geven dat zij al die vuiligheid over mij op het forum hadden geplaatst. Nou heeft Ger nooit een prijs voor schoonheidsjournalistiek gewonnen maar dat ging zelfs hem te ver en hij gaf zijn mening te kennen over de handelwijze van dit illustere duo, op twee pagina's in ‘De Weekend'. Een artikel waar de teckels geen Bonzo van lusten.
Dus dit soort forum-onzin stopte meteen maar er verschijnen toch af en toe rare dingen op zo'n forum waarbij ik bij denk; ‘Is de verveling bij sommige mensen nou zo groot?' Pak toch een goed boek of leer een muziekinstrument bespelen of ga voorlezen bij bejaarden.
Onlangs las ik weer: Ik zou bij buitenlandse tv-opnamen regelmatig vervangen zijn door iemand anders omdat ik vliegangst heb. 
Lachuuuhh. !!!!
Ik zou mij bij stunts altijd hebben laten vervangen. 
Moet je nagaan dat ik 25 jaar stuntman acrobaat en cascadeur geweest ben en een gooi en smijt nummer met mijn broer had. 38 Jaar alle vecht sporten heb beoefend en in mijn jeugd op een stalenmast van 22 meter werkte (zie wie is Bassie van Toor) Lachuuuuh!!!!
Ik zou een kroeg gehad hebben en zelf mijn beste klant zijn geweest.
Nou, als er iets is waar ik een hekel aan heb is het een kroeg. Ik woon in het centrum van Vlaardingen met 40 kroegen om mij heen en de eerste kroegbaas mag mij bellen met een datum dat ik bij hem binnen ben geweest. Ik drink mijn glaasje, zij het met mate, lekker thuis.
Lachuuuuh!!!!
Ik zou in het circus een tijd vervangen zijn vanwege een operatie.
Lachuuuuh!!!!
Dit laatste zou niet opvallen zeker met mijn figuur en stem.
Lachuuuuh!!!!

Het leukste vind ik dat er figuren op zo'n forum zitten die aan andere mensen op zo'n forum het antwoord geven op vragen die eigenlijk aan mijzelf, b.v. per e-mail, gesteld hadden moeten worden en dan is de verwarring nog groter als blijkt dat de antwoordman er zelf ook geen bal van weet.
Dat is echt lachen. (voor mij dan)
Dat soort mensen zien de werkelijkheid niet en denken dat je privé dezelfde domoor bent als waar je voor speelt op tv en toneel of in de circuspiste.
Kijk, als kinderen je een vraag stellen zoals: ‘Bassie, Hou jij van slagroom taartjes?', ‘Is dat je echte haar?' of ‘Kan jij echt met Lara de hond praten?' dan ga ik daar natuurlijk serieus op in en krijgt zo'n kind een leuk antwoord of een klein mailtje terug maar dat volwassenen je zonder afzender of hun echte naam te noemen je gewoon vragen stellen zoals: ‘Hoe heet jou vrouw?, Hoe oud is ze?, Heeft ze al eens een facelift gehad?, Waar is ze geboren?, Vind je haar leuk?, Heb je kinderen?, Wat is hun beroep?, Waar wonen ze?, Waarom zijn ze geen artiest?, Wat doen je kleinkinderen?, Wat verdien je per jaar?, Wat heeft je huis gekost?, In welke auto rijd je?, Heb je hem contant betaald of op af betaling?, Hoe lang denk jij nog door te gaan of geef je anderen ook eens een kans om beroemd te worden?, Wordt het niet eens tijd dat je stopt?, Wat krijg je nou voor zo'n optreden?, Waarom ga je niet meer met die en die om?, Hoe is nou de samenwerking met die en die? of vind je het leuk om tijdens de opname's door je jongere broer op de vingers getikt te worden? Of er al veel te tikken valt.
Ik zou dan wel eens willen vragen aan zo'n figuur; ‘Bent u uit de poppenkast gevallen of hebben ze u er uit gegooid?' of gewoon zeggen; ‘Dat gaat u gewoon geen fluit aan!'. 
Maar dan lees je de andere dag weer dat je chagrijnig ben want, kijk, zo'n antwoord had zo'n bemoeial (want wat zijn het anders?) niet verwacht. Vandaag, zondag 1 augustus 2004, zit ik klaar om in de pauze foto's aan kinderen uit te delen en komt er een figuur van een jaar of 17 van buiten de circushekken naar binnen, zonder geldig kaartje, met het verzoek een video band te tekenen. Nou dat doe ik graag en daar heb ik geen enkel bezwaar tegen. Dus ik teken de inlay en geef hem nog een getekende foto, zegt hij opeens; ‘Mag ik u een paar vragen stellen?' Ik zeg nog; ‘Nou als het over Bassie & Adriaan gaat, oké.' Legt hij mij een lijst met een stuk of 15 vragen voor, met voor mij, toch een aantal vreemde ertussen. 
Die had hij van een forum verzameld en of ik die maar aan hem gelijk wilde beantwoorden, er waren er zelfs een aantal van zakelijke aard bij.
Omdat ik zijn gedrag nogal raar vond sprak ik hem hier op aan en ik zei dat hij wel erg indiscreet was. ‘Ja maar ik ben bassie22 van het forum' zei hij mij triomfantelijk aankijkend. Nou, daar was ik gelijk van onder de indruk, en ik verzocht hem vriendelijk meteen op te hoepelen zodat ik mij weer kon concentreren op mijn doelgroep, kinderen van 2 tot 10 jaar, en om daar mee op de foto te gaan en ze van een foto met handtekening te voorzien. 
Het grappige van dit soort figuren is ook nog dat ze je antwoorden liefst voorzien van eigen commentaar en dit uit zijn verband gerukt dan weer op een forum zetten. Bassie22,
ik ben benieuwd of hij bij de burgerlijke stand ook zo ingeschreven staat: of misschien wel als Mafkees 36. Ja, je lacht wat af als clown je beroep is.

 

 

Weer er in lazeren en 15 piek neerleggen voor dit soort fantastische uiteenzettingen? Leuk voor de completisten, maar ik pas. ...Al was Bassie22 ook wel echt een randdebiel om zo ongegeneerd op die clown af te stappen.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Toch moet ik eerlijk toegeven dat de schrijfstijl van dit stuk alleraardigst is en leuk wegleest. De serieuze boodschap afgewisseld met een heerlijke sarcastische ondertoon (dat Bassie22 bij de burgerlijke stand zo staat ingeschreven of eigenlijk als mafkees36 door het leven gaat ... ik moest er gewoon weer om lachen _O-).

 

Toch merk je hier helaas ook weer het ietwat generaliserende/rancuneuze door één slechte ervaring. Ja, enerzijds klopte deze mening, anderzijds niet alle gedeelde informatie op forums in die tijd was onzin, niet iedereen deed dat onder een niet-te-achterhalen schuilnaam, enz. . Tegenwoordig met social media / Facebook e.d. is dat niet anders... regelmatige massale online verontwaardigingen en schandpalen en de slachtoffers die begrippen als 'fake news' hebben uitgevonden. Niks nieuws, het is zelfs alleen maar meer geworden.

 

Toch is er een Bassie en Adriaan Facebook en Youtube kanaal... want 'we' doen er toch allemaal maar aan mee, want het zijn toch ook wel weer leuke reclamezuilen met groot gericht doelgroep-bereik die forums en Facebook-pagina's ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

bassie22 "van het forum" _O- 

Ja, dat was een user met 12 posts die op eigen houtje even "van het forum" vragen ging stellen en dat terwijl wij alles net een beetje op poten hadden, dat we af en toe eens wat vragen mochten mailen.

Ik heb hem toen nog een behoorlijk pissige PM gestuurd. User is volgens mij daarna ook geband, nooit meer wat van gehoord dus ook.

 

Van wie ik wel wat gehoord heb is JennoH, die start binnenkort een theetuin voor geocachers samen met zijn vriendin :D 

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, djkoelkast zei:

Van wie ik wel wat gehoord heb is JennoH, die start binnenkort een theetuin voor geocachers samen met zijn vriendin :D 

Als ik me niet vergis was hij ook aanwezig bij de signeersessie afgelopen zaterdag, alleen alweer weg toen iemand het tegen me zei. Toch 1 van de aanvankelijk minder geliefde users die uiteindelijk erg goed terecht is gekomen met eerst Q-Music en nu dit.

 

Weet dat we na het gebeuren met bassie22 daarnaast ook allemaal een uitgebreide mail hebben gekregen om het verschil tussen wie "van het forum" en wie leden zijn erg duidelijk te stellen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, Hinse said:

Voor diegenen die een slechte recensie over het boek schrijven heeft Aad het volgende te melden:

 

595ea63ee593e_NewDoc2017-07-06_1.thumb.jpg.d04403194563b96ae43b179c203a9a61.jpg

 

Vast ruzie met je vrouw gehad {|

 

Dan heb ik niets te vrezen en ben ik benieuwd wat dan mijn beweegreden zou zijn :P

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • TMP locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...