Ga naar inhoud

Ronde 3-6  

5 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk spel vind jij beter?

    • The Legend of Zelda (1986)
      0
    • Super Mario Bros. 3 (1988)


Aanbevolen berichten

The Legend of Zelda (1986)

Link's eerste avontuur in Hyrule: hij moet Zelda redden uit de klauwen van Ganon.

 

vs.

 

Super Mario Bros. 3 (1988)

Bowser en de Koopalings hebben de koninkrijken van The Mushroom World veroverd en de koningen betoverd.

 


Stem op het spel dat jij het leukste vindt en laat een reactie achter!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mario en Zelda is in vergelijking natuurlijk appels en peren. Beiden zijn absoluut toptitels voor de NES waar ik zelf ook veel goede en nostalgische herinneringen aan heb.

 

Toch kies ik voor: Super Mario Bros. 3 :) 

 

Waarom? Mario is toegankelijk voor een bredere doelgroep, het is vrolijk en kleurrijk en divers, de soundtrack is érg goed en het is voor NES begrippen gewoon zeer compleet en uitgebreid uitgewerkt. Daarbij nieuwe vijanden en nieuwe soorten upgrades (wasbeer _O_ ) en de introductie van grote worldmaps maken dit de speelervaring die je bij Mario verwacht. Je bleef maar nieuwe dingen ontdekken. Tot op heden bij velen nog steeds de beste Mario game ooit (en ik denk voor mij persoonlijk ook als ik moest kiezen ;) ).

 

Bij Zelda merk je dat het de start was van een fantastische reeks, maar het is hier nog lang niet volmaakt (en dus ook by far niet de beste Zelda die ooit is gemaakt). Het spel wordt vanaf ca. dungeon 5 bij vlagen érg moeilijk, de soundtrack is nog beperkt (in feite 2 muziekjes voor de overworld en dungeons) en het is qua gameplay wat eenzijdiger (alle dungeons zien er hetzelfde uit/ademen dezelfde sfeer uit, behalve de achtergrondkleur verandert). Toch is deze game wel zeer uitgebreid en is er duidelijk nagedacht over het spelverloop, zoals speciale items om een nieuw deel van de kaart te kunnen ontdekken. Voor de fanatieke gamers een geweldige ervaring en uitdaging, voor deze contest nét even teveel details om de allerbeste NES game te worden (en zéker om Super Mario Bros. 3 te omzeilen... ;) )

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 hours ago, RM said:

Deze battle is echt hel.

Hier kun je gewoon geen fatsoenlijke keuze uit maken.

Het is hetzelfde als de vraag beantwoorden welke hand je het liefst afgehakt wilt hebben: Links of rechts

 

Als je zou moeten kiezen tussen beide franchises in het algemeen, dan zou het inderdaad een hel zijn om voor mij om te kiezen. Als je naar lijstjes kijkt met favorieten, dan staan deze twee altijd wel weer bovenaan. Toen waren ze al legendarisch, maar nog steeds. Ook bij de presentatie voor de Nintendo Switch waren het Mario en Zelda weer die wisten te schitteren.

 

De keuze tussen de twee verschilt bij mij dan ook echt per console en op de NES is de keuze voor mij eigenlijk dan toch niet eens zo heel moeilijk. The Legend of Zelda heeft hier iets geweldigs neergezet, maar er kwamen daarna vervolgen die ik nog vele malen beter vond en die pas echt tot mijn grote favorieten behoren. Daarbij speelt het misschien ook mee dat ik de historische binding mis met dit spel, omdat ik het vroeger nooit zelf in mijn bezit gehad heb.

Super Mario Bros. 3 heb ik daarentegen wel al sinds ik nog maar een kleuter was en wat heb ik het veel gespeeld... Ook op de NES Mini was het eigenlijk meteen het eerste spel dat ik weer opzette. Er kwamen vervolgens ook nog veel geniale vervolgen, maar toch kan deze oude klassieker zich daar nog steeds makkelijk mee meten. Veel NES games kunnen enorm stroef aanvoelen als je ze een tijd lang niet gespeeld hebt, maar dat gaat niet op voor deze game. Voor mij is Mario op de NES nog superieur aan Zelda. Neemt niet weg dat dit een affiche had kunnen zijn voor de finale.

 

Een stem dus voor Super Mario Bros. 3!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nagedacht en bovenstaande goed gelezen en als je dieper naar beide spellen kijkt dan moet je inderdaad wel gaan voor Mario 3.

Mario 3 heeft inderdaad een fantastische soundtrack en heeft nieuwe wapens, zoals tanooki, racoon, hammer en kikvors Mario.

Het spel heeft inderdaad ook nieuwe elementen zoals de wereldkaarten en luchtschepen en in de tijd dat het spel uit kwam was Bowser in dit spel ook fantastisch uitgewerkt.

En natuurlijk niet te vergeten; Dit was ook het eerste deel met de Koopalings _O_.

 

Het lijkt er nu wel op dat met bovenstaande (met mijn stem erbij is het al 4-0) Zelda met de grond gelijk wordt gemaakt en dat zou onterecht zijn.

Zelda is ook een fantastisch spel, maar inderdaad feitelijk niet te vergelijken met Mario 3; De enige vergelijkingen die te maken zijn is dat het beide toptitels zijn, inmiddels klassiekers zijn en dat beide spellen groot zijn en tijd nodig hebben om volledig door te lopen.

De soundtrack van Zelda stelt inderdaad niet veel voor, maar die 2 nummers die er in zitten zijn wel fantastisch!

Ik ben het wel met MarsM eens dat het spel op een gegeven moment echt te pittig wordt om echt lekker door te kunnen lopen.

Dus al met al moet inderdaad worden geconcludeerd dat Mario 3 toch de betere van de 2 is.

 

Dus ook mijn stem gaat naar Super Mario Bros. 3

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelda 1 is niet de beste versie van Zelda maar SMB3 is samen met SMW wat mij betreft wèl de beste Mario die er is. Fantastische gameplay, gebalanceerde moeilijkheidsgraad, leuke graphics voor die tijd, etc. Zelda werd op de SNES nog een stuk beter. De rest is hierboven allemaal zo ongeveer al gezegd, dus ook ik ga voor Mario!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...