Ga naar inhoud

MC ovezetten naar PC (Digitaal Audiobestand)


Aanbevolen berichten

Wie kan mij met onderstaande verder helpen?

 

Ik heb een hele hoop oude muziek cassettes (MC's) en daarin bevinden zich ook een aantal cassettes met persoonlijke inhoud.

Denk aan bijvoorbeeld zelfgemaakte hoorspelen en herinneringen van vroeger.

 

Graag zou ik voordat het te laat is deze muziek cassettes overzetten naar een CD, DVD of de PC als digitaal audio bestand.

Ik beschik over een oud dubbel cassette deck die nog werkt; 1 van deze decks kan niet meer spoelen.

 

Is er een simpele mogelijkheid om overzetting mogelijk te maken en/of is hiervoor iets te koop voor een redelijke prijs?

 

Alvast dank voor jullie reactie en voor het meedenken ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik gebruik voor mijn oude cassettebandjes een radio/cd/cassettespeler, waar ik  de kabel van de videocamera voor TV (zo eentje met die rood/wit/gele kabels) in de koptelefoon uitgang steek, die ik weer aan de usb capture sluit.

En met bijvoorbeeld audacity kan je dan mee opnemen ;)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb even mijn raadgever geraadpleegd. Hij vertelt:

 

De eenvoudigste manier om cassettebandjes naar PC over te zetten is via de line-out van de cassettespeler naar de line-in van de geluidskaart van de PC dmv een kabel. Heb je geen line-out op je cassettespeler dan kun je  de koptelefoon-aansluiting gebruiken. Als je cassettespeler op de radio is aangesloten kun je een uitgang van de radio nemen.

 

Om op te nemen voldoet eigenlijk ieder audio-programma op de PC, een programma als audacity bv. Bij iedere geluidskaart zit ook vaak een programma dat dat kan.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minutes ago, Keetie said:

Ik heb even mijn raadgever geraadpleegd. Hij vertelt:

 

De eenvoudigste manier om cassettebandjes naar PC over te zetten is via de line-out van de cassettespeler naar de line-in van de geluidskaart van de PC dmv een kabel. Heb je geen line-out op je cassettespeler dan kun je  de koptelefoon-aansluiting gebruiken. Als je cassettespeler op de radio is aangesloten kun je een uitgang van de radio nemen.

 

Om op te nemen voldoet eigenlijk ieder audio-programma op de PC, een programma als audacity bv. Bij iedere geluidskaart zit ook vaak een programma dat dat kan.

 

 

Welke kabel heb ik dan nodig als ik de koptelefoon uitgang gebruik?

Uiteraard kan ik een koptelefoon inpluggen of iets anders voor de speakers houden dat geluid opneemt, maar dan krijg ik of ruis, of elektrische storingen, of beide :P.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Over het algemeen is de hoofdtelefoonaansluiting een 6,3mm jack. Je hebt dan DEZE adapter nodig + een kabeltje waarvan de ene kant met het adaptertje in de hoofdtelefoonaansluiting gaat en de andere kant in de PC. Vervolgens het volume van de hoofdtelefoonaansluiting zo instellen dat de hardste pieken in het geluid niet vervormen.

 

Maar line-out is in principe handiger. Welk merk+type cassettedeck heb je?

Link naar bericht
Delen op andere sites
41 minutes ago, RM said:

 

Welke kabel heb ik dan nodig als ik de koptelefoon uitgang gebruik?

Uiteraard kan ik een koptelefoon inpluggen of iets anders voor de speakers houden dat geluid opneemt, maar dan krijg ik of ruis, of elektrische storingen, of beide :P.

 

 

Het is een kabel met aan beide kanten een 3 1/2 inch stekkertje. De ene gaat in de koptelefoon en de andere in

de geluidskaart (meestal) aan de achterkant van de PC, het blauwe gaatje.

 

Mocht bij het opnemen het volume te laag zijn dan kun je ook de roze microfoon-ingang gebruiken. Let op dat je

het volume niet te hoog zet.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
47 minutes ago, mcmurdyy said:

Over het algemeen is de hoofdtelefoonaansluiting een 6,3mm jack. Je hebt dan DEZE adapter nodig + een kabeltje waarvan de ene kant met het adaptertje in de hoofdtelefoonaansluiting gaat en de andere kant in de PC. Vervolgens het volume van de hoofdtelefoonaansluiting zo instellen dat de hardste pieken in het geluid niet vervormen.

 

Maar line-out is in principe handiger. Welk merk+type cassettedeck heb je?

 

Merk is in ieder geval Philips, maar het type weet ik niet; Het is een oudje.

Bijkomstig probleem is ook dat het deck vast staat op zijn plaats en niet te verplaatsen is (de boxen heb ik naar mijn woonkamer verplaatst en gaan door de muur heen) en in de ene hoek van mijn kamer staat, terwijl mijn PC in de andere hoek van de kamer staat...

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
39 minutes ago, Keetie said:

Het is een kabel met aan beide kanten een 3 1/2 inch stekkertje. De ene gaat in de koptelefoon en de andere in

de geluidskaart (meestal) aan de achterkant van de PC, het blauwe gaatje.

 

Mocht bij het opnemen het volume te laag zijn dan kun je ook de roze microfoon-ingang gebruiken. Let op dat je

het volume niet te hoog zet.

 

 

Ik heb ook even naar de PC aansluitingen gekeken en daarop kan ik ook geen blauwe of roze gaatjes vinden...

 

Ik zal vanavond proberen om foto's te plaatsen

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, RM zei:

Wie kan mij met onderstaande verder helpen?

 

Ik heb een hele hoop oude muziek cassettes (MC's) en daarin bevinden zich ook een aantal cassettes met persoonlijke inhoud.

Denk aan bijvoorbeeld zelfgemaakte hoorspelen en herinneringen van vroeger.

 

Graag zou ik voordat het te laat is deze muziek cassettes overzetten naar een CD, DVD of de PC als digitaal audio bestand.

Ik beschik over een oud dubbel cassette deck die nog werkt; 1 van deze decks kan niet meer spoelen.

 

Is er een simpele mogelijkheid om overzetting mogelijk te maken en/of is hiervoor iets te koop voor een redelijke prijs?

 

Alvast dank voor jullie reactie en voor het meedenken ;)

 

www.redmijnvideos.nl doet dat

Of je koopt in de kringloop een goed cassettedeck van een goed merk (meestal 10-15 euro) en je doet het zelf, kabeltje a 2-3 euro volop verkrijgbaar.

 

Gebruik in elk geval geen ION-spullen en USB-cassettedecks zijn waardeloos.

Gebruik ook geen koptelefoonaansluiting, die is daar niet voor gemaakt, te hoge impendantie.

Link naar bericht
Delen op andere sites
35 minutes ago, djkoelkast said:

 

www.redmijnvideos.nl doet dat

Of je koopt in de kringloop een goed cassettedeck van een goed merk (meestal 10-15 euro) en je doet het zelf, kabeltje a 2-3 euro volop verkrijgbaar.

 

Gebruik in elk geval geen ION-spullen en USB-cassettedecks zijn waardeloos.

Gebruik ook geen koptelefoonaansluiting, die is daar niet voor gemaakt, te hoge impendantie.

 

Maar welk kabeltje dan :P?

Zo'n kabel als door de anderen aangegeven? (Ik ben een leek op dit gebied ;))

 

Hieronder in ieder geval wat foto's; Wellicht dat jullie dan meer informatie kunnen geven...

 

Cassettedeck:

20170716_161359.thumb.jpg.88902cd87745107e075ab93abe2cfe78.jpg

 

Zijkant PC:

20170716_173117.thumb.jpg.50f2b3cb711238c7abd4d991d63c3c42.jpg

 

Achterkant PC:

20170716_173224.thumb.jpg.57afdebedc9909428087fdb7ef20d10c.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je cassettedeck heeft geen line-out en je PC heeft alleen maar een microfooningang (die vaak niet eens stereo is...)

 

Wordt toch een lastige zaak als je dit zelf (goed) wil doen. 

Ik weet niet hoeveel bandjes het zijn en of ze makkelijk op te sturen zijn, maar anders wil ik het ook wel doen (tegen verzendkosten). Stuur me in dat geval even een PM.

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Die zwarte aansluiting helemaal rechts op je onderste foto kun je gebruiken (ik denk de onderste van de 2, want de bovenste is microfoon, maak nog even een foto van het icoontje bij die aansluiting).

Kabeltje: https://www.popelectronics.nl/stereo-mini-jack-naar-2x-tulp-kabel-extra-hoge-kwaliteit-diverse-lengtes-hqas3458.html 

 

Als je geen goede geluidskaart hebt (en dus niet line-in kunt opnemen) dan kun je altijd een goedkope externe geluidskaart nemen.

 

Dan heb je meteen een goede.

Cassettedeck van Denon, Onkyo, Marantz, of de zilveren versies van Akai, Tensai, Technics zijn ook erg fijn. Wel een los deck, geen stereotoren.

 

596bd8f1657c7_vintage-technics-rs-b18-dbx-dolby-cassette-deck-one-touch-recording-tape-player-b960fa4d009213063511beb1b5d5fb11(1).jpg.53c1787d57129fed2acfd9abbd692b0a.jpg

 

vintage-akai-cs-m01a-stereo-cassette-deck-tape-player-fdff22bf0744e5b5da546e117811c0d2.jpg.66cc69bf9a97c3bb376dee994f801b9c.jpg

 

denon_drm-400_stereo_cassette_deck.thumb.jpg.695bc26260b896a9407ca804a6ebc404.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
52 minutes ago, Keetie said:

Dat is een mooi aanbod natuurlijk. Toch wilde ik nog wel weten wat voor een PC je hebt, wat voor merk. En welke geluidskaart ook nog - kun je vinden bij apparaatbeheer in Windows.

 

 

 

Het is zeker een mooi aanbod en ik waardeer de hulp ook, maar het gaat om prive opnamen, dus je zult begrijpen dat ik dat niet zomaar op de post doe ;).

 

Ik heb een Acer; Van de geluidskaart kan ik zo even de gegevens niet van vinden, maar het is een PC uit 2014 met HDMI beeld en Dolby Digital Plus.

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
22 minutes ago, djkoelkast said:

Die zwarte aansluiting helemaal rechts op je onderste foto kun je gebruiken (ik denk de onderste van de 2, want de bovenste is microfoon, maak nog even een foto van het icoontje bij die aansluiting).

Kabeltje: https://www.popelectronics.nl/stereo-mini-jack-naar-2x-tulp-kabel-extra-hoge-kwaliteit-diverse-lengtes-hqas3458.html 

 

Als je geen goede geluidskaart hebt (en dus niet line-in kunt opnemen) dan kun je altijd een goedkope externe geluidskaart nemen.

 

Dan heb je meteen een goede.

Cassettedeck van Denon, Onkyo, Marantz, of de zilveren versies van Akai, Tensai, Technics zijn ook erg fijn. Wel een los deck, geen stereotoren.

 

 

 

Hierbij een betere foto;

20170716_234137.thumb.jpg.1442ec182a4fb5dda75f1d7594cd1031.jpg

 

En zoals ik al zei; Het cassettedeck staat in de ene hoek en de PC in de andere hoek van de kamer.

Ik mag dus wel een kabel van minstens 6 meter hebben om die afstand te overbruggen, verkoop je die toevallig ook :P?

Ik heb ook nog een oude Walkman, werkt dat ook :P?

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Aanvullend vraagje;

ik heb ook een koptelefoon (speciaal te gebruiken voor skype), waar ook zo'n soort stekker als hierboven beschreven en te zien aan zit.

Kan dat ook een goede optie zijn om deze plug in het cassettedeck te steken en opnames te maken?

Iemand die daar ervaringen mee heeft?

 

EDIT: De koptelefoon bevat ook een microfoon, zodat je hem als echte headset kunt gebruiken.

 

Hieronder een plaatje;

20170717_084005.thumb.jpg.d1c9c000e378ab59e20ec0a9da4b1426.jpg

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, RM said:

Aanvullend vraagje;

ik heb ook een koptelefoon (speciaal te gebruiken voor skype), waar ook zo'n soort stekker als hierboven beschreven en te zien aan zit.

Kan dat ook een goede optie zijn om deze plug in het cassettedeck te steken en opnames te maken?

Iemand die daar ervaringen mee heeft?

 

EDIT: De koptelefoon bevat ook een microfoon, zodat je hem als echte headset kunt gebruiken.

 

Hieronder een plaatje;

 

Gaat niet. Bij een koptelefoon gaat het om geluid uit en je moet geluid in hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ik heb de walkman gevonden (volgens mij heeft Napoleon er zelfs nog muziek mee geluisterd :P).

 

Dus ik zou nu deze walkman kunnen gebruiken door deze op mijn PC aan te sluiten op de onderste aansluiting met behulp van het kabeltje in de link ?

https://www.popelectronics.nl/stereo-mini-jack-naar-2x-tulp-kabel-extra-hoge-kwaliteit-diverse-lengtes-hqas3458.html

 

20170717_194715.thumb.jpg.a50a9d093c399ce6554114fc71a8d28e.jpg

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
28 minutes ago, RM said:

Ik heb de walkman gevonden (volgens mij heeft Napoleon er zelfs nog muziek mee geluisterd :P).

 

Dus ik zou nu deze walkman kunnen gebruiken door deze op mijn PC aan te sluiten op de onderste aansluiting met behulp van het kabeltje in de link ?

https://www.popelectronics.nl/stereo-mini-jack-naar-2x-tulp-kabel-extra-hoge-kwaliteit-diverse-lengtes-hqas3458.html

 

 

Nee, het plaatje toont de verkeerde kabel. Kijk hier eens:

 

https://www.allekabels.nl/audio_kabels/jack_kabel.html

 

aan beide kanten moet je een jack 3.5 mm stereo male hebben zitten.

 

Wat de walkman betreft, mooi dingetje. Dat Napoleon hem weg heeft gegeven...;)

 

Wees verstandig, probeer eerst de walkman uit. Luister of er geluid uitkomt en kijk of het bandje niet wordt opgevreten. Gebruik een testbandje.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 minutes ago, Keetie said:

Nee, het plaatje toont de verkeerde kabel. Kijk hier eens:

 

https://www.allekabels.nl/audio_kabels/jack_kabel.html

 

aan beide kanten moet je een jack 3.5 mm stereo male hebben zitten.

 

Wat de walkman betreft, mooi dingetje. Dat Napoleon hem weg heeft gegeven...;)

 

Wees verstandig, probeer eerst de walkman uit. Luister of er geluid uitkomt en kijk of het bandje niet wordt opgevreten. Gebruik een testbandje.

 

 

Testen heb ik al gedaan ;)

In eerste instantie werd het geluid vervormd, maar door flink te blazen deed hij het weer.

Alsof het een nieuwe walkman was :P.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Met een ouder cassettedeck weet je nooit of de AZIMUTH nog klopt. De stemmen kunnen daarom vervormd klinken of je hoort kant B er doorheen.

Sowieso raad ik aan om een schoonmaakcassette te kopen (met de speciale vloeistof) om de koppen te reinigen vooraf.

 

Vaak hebben die torens inderdaad geen line-out omdat er al speakers aan zitten.

 

Je kunt IZoTope RX gebruiken op de pc om tape hiss en dergelijke te verwijderen. Audacity kan dat ook maar niet zo uitgebreid.

 

Ik zou eerst een proefopname maken voordat je voor het echte werk gaat.

 

Als je het echt netjes wilt doen heb je een cassettedeck met een digitale uitgang, bijvoorbeeld een TASCAM.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 7/17/2017 at 20:41, Keetie zei:

Nee, het plaatje toont de verkeerde kabel. Kijk hier eens:

 

https://www.allekabels.nl/audio_kabels/jack_kabel.html

 

aan beide kanten moet je een jack 3.5 mm stereo male hebben zitten.

 

Wat de walkman betreft, mooi dingetje. Dat Napoleon hem weg heeft gegeven...;)

 

Wees verstandig, probeer eerst de walkman uit. Luister of er geluid uitkomt en kijk of het bandje niet wordt opgevreten. Gebruik een testbandje.

 

 

Ik ging uit van een cassettedeck, niet van een walkman. En bij allekabels zou ik niets kopen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, djkoelkast said:

 

Ik ging uit van een cassettedeck, niet van een walkman. En bij allekabels zou ik niets kopen.

 

Dus de kabel die jij aangaf is niet geschikt voor een walkman naar een PC?

Heb je in dat geval andere kabels die je kubt aanbieden?

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 hours ago, djkoelkast said:

 

Ja, dan een jack-jackkabel, maar een walkman gaat niet echt het gewenste resultaat geven denk ik hoor.

 

 

Wat bedoel je precies met het gewenste resultaat?

Het gaat mij er om dat ik de opnamen van het cassettebandje dusdanig kan over zetten dat het ruisloos is en vrij van magnetische velden en piepgeluiden.

Met dat laatste bedoel ik dat ik het al eens heb geprobeerd via een telefoon, maar dat werkt niet.

De opnames zijn ook al zo'n 20 jaar oud.

 

Het hoeft van mij echt geen A++ of super professionele status te zijn.

Als het werkt zonder de genoemde bijwerkingen dan ben ik al snel tevreden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, RM zei:

 

Wat bedoel je precies met het gewenste resultaat?

Het gaat mij er om dat ik de opnamen van het cassettebandje dusdanig kan over zetten dat het ruisloos is en vrij van magnetische velden en piepgeluiden.

Met dat laatste bedoel ik dat ik het al eens heb geprobeerd via een telefoon, maar dat werkt niet.

De opnames zijn ook al zo'n 20 jaar oud.

 

Het hoeft van mij echt geen A++ of super professionele status te zijn.

Als het werkt zonder de genoemde bijwerkingen dan ben ik al snel tevreden.

 

Het gaat echt vervormen op zo'n walkman, dat is neem ik aan niet wat je wil.

Ga naar de kringloop, haal voor 5-15 euro een cassettedeck en je hebt prima kwaliteit, alleen zul je nog wel een audio interface moeten hebben, maar die vind je ook voor weinig:
https://link.marktplaats.nl/m1173231631

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
33 minuten geleden, Keetie zei:

Je hoeft alleen maar dat kabeltje met die twee 3.5 stekkertjes aan te schaffen en het werkt.

 

Zoals je schreef klinkt het geluid goed met de walkman. Ditzelfde geluid hoor je ook op de PC als het gedigitaliseerd is.

 

 

Hij heeft alleen geen lijningang op zijn pc, via de micingang gaat het nooit lukken.

 

Of laat het gewoon aan professionals over ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
41 minutes ago, djkoelkast said:

 

Hij heeft alleen geen lijningang op zijn pc, via de micingang gaat het nooit lukken.

 

Of laat het gewoon aan professionals over ;)

 

Net zoals jij eerst, ging mijn raadgever er ook van uit dat het 't tweede gat zou kunnen zijn. Nog eens een keer de foto bestuderen geeft jou volkomen gelijk. Geen lijningang.

 

Sorry, RM, gaat niet!

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 minutes ago, Keetie said:

 

Net zoals jij eerst, ging mijn raadgever er ook van uit dat het 't tweede gat zou kunnen zijn. Nog eens een keer de foto bestuderen geeft jou volkomen gelijk. Geen lijningang.

 

Sorry, RM, gaat niet!

 

Geeft niet, in ieder geval dank voor jullie informatie en voor het meedenken ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...