Ga naar inhoud

De Grootste Nederlander aller tijden


Aanbevolen berichten

De laatste weken zijn de verkiezingen van de de Grootste Nederlander aller tijden.

Hier kun je daar alles over vertellen en wie jij vindt die op nummer 1 moet staan.

De 10 finalisten zijn:

Willem van Oranje

Johan Cruijff

Antoni van Leeuwenhoek

Willem Drees

Vincent van Gogh

Rembrandt van Rijn

Anne Frank

Pim Fortuijn

Desiderius Erasmus

Michiel de Ruijter

P.S Als jullie dit geen goed/leuk topic vinden gooi hem dan maar dicht.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn mening:

Willem van Oranje- Vader des Vaderlands, zou kunnen

Johan Cruijff- De grootste Nederlandse voetballe misschien wel, maar de grootste Nederlander, nee.

Antoni van Leeuwenhoek- Uitvinder van microscoop, zou kunnnen

Willem Drees- Heeft wel belangrijke dingen gedaan, maar is niet de belangrijkste

Vincent van Gogh- Groot schilder, maar grootste Nederlander, nee

Rembrandt van Rijn- zie van Gogh

Anne Frank- Is niet eens Nederlands :X

Pim Fortuijn- Vind ik niet, hij heeft wel een schok teweeg gebracht in de Nederlandse politiek, maar niet de kans gehad om zichzelf te bewijzen (helaas...)

Desiderius Erasmus- Grondlegger Humanisme, zou kunnen

Michiel de Ruijter- Groot zeevaarder, zou ook nog kunnen

*Fouten voorbehouden ;)*

Link naar bericht
Delen op andere sites

Niet alleen is dit één van de belachelijkste concepten ooit, de mensen die in de lijst staan verdienen dit ook nog eens in veel gevallen totaal niet.

Johan Cruijff? Ja want hij kan heel goed voetballen hoor. En hij was nog een goede coach ook. Poeh poeh, als dit de grootste Nederlander is zie ik het somber in voor ons landje.

Pim Fortuyn? Ja want die is dood. Als ie nog leefde had ie geen schijn van kans gehad in de top 10 te komen. Kom op zeg.

Anne Frank? Ja en dan ook meteen Gandhi, Nelson Mandela, John F. Kennedy, Albert Einstein, Karl Marx, Plato, Socrates...

Link naar bericht
Delen op andere sites

kan aan mij liggen, maar ik mis Thorbecke?

Verder wordt het gemiddelde niveau van de Nederlanders wel weer goed weergegeven doordat Johan Cruijff erin staat.... Op een paar mensen na, zijn het vooral helden van een bepaalde tijd, maar niet zo zeer als je op langere termijn kijkt. Het ligt er natuurlijk ook wel aan wat je definitie van "grootste nederlander" is... Overigens weet ik niet waarom mensen hier wel pro Willem van Oranje, maar anti Pim Fortuijn zijn. Maar goed... van deze lijst hoop ik dat Antoni van Leeuwenhoek of Erasmus wint... Maar zelf zou ik Thorbecke kiezen...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Pim Fortuyn? Ja want die is dood. Als ie nog leefde had ie geen schijn van kans gehad in de top 10 te komen. Kom op zeg.

Geweldige drogreden. Als Rembrandt loodgieter was geweest, had hij ook geen schijn van kans gehad. Als van Leeuwenhoek was vermoord voor hij de microscoop had uitgevonden, was hij ook nooit genomineerd geweest. Maar dat is niet het geval.

Of Pim de grootste Nederlander is, weet ik niet. Ik vind het een stom initiatief, maar goed, wie ben ik. Ik vind het grappig dat ie bovenaan staat, en door Johns verhalen ben ik hem meer gaan waarderen, maar ja...

Ik hoop op een wetenschapper. Van Leeuwenhoek heeft trouwens ook het sperma ontdekt, ook een behoorlijke stap in de wetenschap.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]Geweldige drogreden.

Absoluut niet. Jouw vergelijkingen wel;

Als Rembrandt loodgieter was geweest, had hij ook geen schijn van kans gehad. Als van Leeuwenhoek was vermoord voor hij de microscoop had uitgevonden, was hij ook nooit genomineerd geweest.

Het uitvinden van de microscoop en zulke goede schilderijen maken als Rembrandt zijn 'grote' daden. Doodgeschoten worden niet.

Vandaar dat ik het geen reden om 'grootste Nederlander' genoemd te worden vind.

Dus zouden er andere redenen moeten zijn, maar die kan ik niet vinden. Vandaar; als hij niet doodgeschoten zou zijn had hij nooit in de top 10 gestaan dus is het een slechte zaak dat hij er nu wel in staat want doodgeschoten worden is geen grote daad, in tegenstelling tot een microscoop uitvinden.

Ja ik hou van dingen overdreven duidelijk uitleggen en daarbij in de herhaling vallen :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Het uitvinden van de microscoop en zulke goede schilderijen maken als Rembrandt zijn 'grote' daden. Doodgeschoten worden niet.

Vandaar dat ik het geen reden om 'grootste Nederlander' genoemd te worden vind.

Dus zouden er andere redenen moeten zijn, maar die kan ik niet vinden. Vandaar; als hij niet doodgeschoten zou zijn had hij nooit in de top 10 gestaan dus is het een slechte zaak dat hij er nu wel in staat want doodgeschoten worden is geen grote daad, in tegenstelling tot een microscoop uitvinden.

Ja ik hou van dingen overdreven duidelijk uitleggen en daarbij in de herhaling vallen :)

Ik vind niet dat je per definitie kan aannemen dat hij genomineerd is OMDAT ie doodgeschoten is. Daarbij kan hij wel als symbool voor de verhardende maatschappij gezien worden, een soort martelaar. Ten slotte is Jezus' grootste verdienste ook aan een kruis genageld worden...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind wel belachelijk dat DJ Tiësto hoger staat dan Beatrix.

Meer belangrijke dingen dan spelen op de opening van de Olympische Spelen heeft hij nog niet gedaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik vind wel belachelijk dat DJ Tiësto hoger staat dan Beatrix.

Meer belangrijke dingen dan spelen op de opening van de Olympische Spelen heeft hij nog niet gedaan.

Dj Tiësto heeft anders zijn positie en zijn succes puur aan zichzelf te danken. Koningin Beatrix is iemand voor wie toen ze geboren werd al vast stond dat ze de rest van dr leven bijna niets hoefde te doen, en toch veel poen zou krijgen. De Franse Revolutie heeft ervoor gezorgd dat zo'n beetje in heel (west)Europa de vorsten werden afgezet en daarvoor in de plaats een verkozen persoon kwam. Thorbecke heeft ervoor gezorgd dat het bij ons nooit zo ver is gekomen, door de macht van de vorst veel te beperken. Of je dit goed of slecht vind, moet je zelf weten. Maar we kunnen er iig niet een situatie krijgen dat onze president een soort van Bush is... Maarja. Maar om Beatrix dan als grootste Nederlander neer te zetten... Dan kan je zowieso iedere vorst/vorstin wel gaan benoemen. Niet dat die DJ Tiësto de grootste NL-er zou worden, maar hij heeft iig wat gepresteerd.

Ik vind het overigens zowieso allemaal dom gedoe, om de grootste NL-er te verkiezen maarja...

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Het uitvinden van de microscoop en zulke goede schilderijen maken als Rembrandt zijn 'grote' daden. Doodgeschoten worden niet.

Vandaar dat ik het geen reden om 'grootste Nederlander' genoemd te worden vind.

Dus zouden er andere redenen moeten zijn, maar die kan ik niet vinden. Vandaar; als hij niet doodgeschoten zou zijn had hij nooit in de top 10 gestaan dus is het een slechte zaak dat hij er nu wel in staat want doodgeschoten worden is geen grote daad, in tegenstelling tot een microscoop uitvinden.

Ja ik hou van dingen overdreven duidelijk uitleggen en daarbij in de herhaling vallen :)

Pim Fortuyn is imo meer een der grootste Nederlanders omdat hij de politiek even goed wakker schudde. Helaas is hij doodgeschoten voor hij daadwerkelijk daad bij het woord kon voegen. Daardoor is het nu ook heel makkelijk om te zeggen dat hij toch niets gedaan zou hebben als hij de macht had... Maar ik denk van wel.

Oja en als hij de grootste Nederlander is, omdat hij dood is, moet je Volkert van der Graaf als grootste NLer kiezen, want het is geen daad van Pim, maar van Volkert... Maar iemand vermoorden die, als hij nog geleefd had, misschien wel heel veel kans maakte om de titel, is denk ik niet echt een reden om gekozen te worden...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik vind wel belachelijk dat DJ Tiësto hoger staat dan Beatrix.

Meer belangrijke dingen dan spelen op de opening van de Olympische Spelen heeft hij nog niet gedaan.

Laat ik ten eerste nog even zeggen, dat ik het ongelooflijk domme verkiezingen vind, maar oke.....

Beatrix heeft toch helemaal niks bijzonders voor Nederland gedaan of wel dan ? (Behalve poen scheppen }:|)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil eerst zeggen dat ik dit een vrij zinloos topic vind : discussiëren over wie de Grootste Nederlander aller tijden is? Onzin!

Dit is iets dat voor iedereen anders is, voor een raceliefhebber kan dit evengoed Jos Verstappen zijn, terwijl een linguist Erasmus belangrijker vindt.

Ik ga toch ook niet als Grootste Belg Mercator vergelijken met Merckx of koning Albert 1.

Dit is een vergelijking in dezelfde categorie van : "ik vind appelen leker dan bananen" O}

Maargoed, ik blijf dit wel in de gaten houden om ( waarschijnlijke onzinnige ) dingen te lezen en ermee te lachen.

Als dit grof overkomt : het is niet de bedoeling ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik wil eerst zeggen dat ik dit een vrij zinloos topic vind : discussiëren over wie de Grootste Nederlander aller tijden is? Onzin!

Dit is iets dat voor iedereen anders is, voor een raceliefhebber kan dit evengoed Jos Verstappen zijn, terwijl een linguist Erasmus belangrijker vindt.

Ik ga toch ook niet als Grootste Belg Mercator vergelijken met Merckx of koning Albert 1.

Dit is een vergelijking in dezelfde categorie van : "ik vind appelen leker dan bananen" O}

Maargoed, ik blijf dit wel in de gaten houden om ( waarschijnlijke onzinnige ) dingen te lezen en ermee te lachen.

Als dit grof overkomt : het is niet de bedoeling ;)

Het is niet eens dit topic... er is een PROGRAMMA over... mensen uit het hele land kunnen STEMMEN. KRO en zo... Het is nationaal belang, deze verkiezing, niet een ideetje van de TS ;)

En dan zeggen ze dat Belgen dom zijn... :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Het is niet eens dit topic... er is een PROGRAMMA over... mensen uit het hele land kunnen STEMMEN. KRO en zo... Het is nationaal belang, deze verkiezing, niet een ideetje van de TS ;)

En dan zeggen ze dat Belgen dom zijn... :D

You've got to be kidding me : een programma over de grootste Hollander, en ik dacht dat wij onzin op tv hadden.

Oh neen, gaddamme, sebiet gaan ze het bij ons ook nog doen

HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELP :'(

PS : Ik ben niet dom, ik ben moe ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Laat ik ten eerste nog even zeggen, dat ik het ongelooflijk domme verkiezingen vind, maar oke.....

Beatrix heeft toch helemaal niks bijzonders voor Nederland gedaan of wel dan ? (Behalve poen scheppen }:|)

Ik weet niet precies hoe het zit, maar alleen poen scheppen is wel makkelijk geoordeeld. Ik durf niet precies te zeggen vanaf welk jaar Beatrix is begonnen maar de maatschappij is er zeker niet slechter op geworden in ons land, het tegendeel is waar...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat waren de koningen in de 18e 19e eeuw.

Koning Willem 3 is de vader van Wilhelmina volgens mij.

Willem 3 werd ook wel de Gorilla genoemd.

Omdat hij erzo uit zag op de munt:

tientje_1889.gif

Link naar bericht
Delen op andere sites
Er waren toch niet meerdere willem van Oranje's? Wel koning Willem I, II en III enzo, maar die werden niet Willem van Oranje genoemd...

Zou kunnen... Je had Willem d'Orange Nassau des bataviers (IIRC) 1 tm 5, en daarna Willem d'Orange 1-3. Heb ik in vianden geleerd :Y

Link naar bericht
Delen op andere sites

We hebben het over wie de belangrijkste persoon was van/voor Nederland. ;)

Ik heb net een test gedaan wat mijn top 10 zou zijn door allemaal vragen te beantwoorden.

Mijn top 10:

Willem van Oranje

Michiel de Ruyter

Willem Drees

Rembrandt van Rijn

Antoni van Leeuwenhoek

Pim Fortuyn

Vincent van Gogh

Anne Frank

Erasmus

Johan Cruijff

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik weet niet precies hoe het zit, maar alleen poen scheppen is wel makkelijk geoordeeld. Ik durf niet precies te zeggen vanaf welk jaar Beatrix is begonnen maar de maatschappij is er zeker niet slechter op geworden in ons land, het tegendeel is waar...

Ze begon als ik me niet vergis in 1980, het is sindsdien zeker beter gegaan met Nederland, maar dat vind ik niet haar verdienste... (maar dat is eigenlijk weer een andere discussie).

Ik heb net een test gedaan wat mijn top 10 zou zijn door allemaal vragen te beantwoorden.

Waar staat die test ?

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]Ik weet niet precies hoe het zit, maar alleen poen scheppen is wel makkelijk geoordeeld. Ik durf niet precies te zeggen vanaf welk jaar Beatrix is begonnen maar de maatschappij is er zeker niet slechter op geworden in ons land, het tegendeel is waar...

Maar dat is niet dankzij haar. Zij heeft immers geen politieke taken behalve de formateur kiezen, de troonrede voorlezen en ze heeft het recht een aantal niet politieke beslissingen te nemen die in de doofpot worden gestopt, bijvoorbeeld de gouverneur van een bepaald land laten afzetten. Maar ook dit heeft voor Nederland nauwelijks iets voorgesteld.

Ik vind het overigens moeilijk voor te stellen dat iemand die erover na heeft gedacht voor de monarchie is, maar dat terzijde.

Ehm, ja, het is dus inderdaad een belachelijke competitie zoals al gezegd, net zoals overigens 'beste film ooit' en dergelijke ONZIN.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ehm, ja, het is dus inderdaad een belachelijke competitie zoals al gezegd, net zoals overigens 'beste film ooit' en dergelijke ONZIN.

Zo zie ik het niet hoor. Het gaat er om welke Nederlander nou echt het meest heeft betekend voor ons land, iemand die internationaal bekend is en bekend zal blijven.

Ik ben zelf nog aan het kiezen. Anne Frank vind ik raar, want in die tijd hield eigenlijk bijna elk meisje een dagboek bij.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik ben zelf nog aan het kiezen. Anne Frank vind ik raar, want in die tijd hield eigenlijk bijna elk meisje een dagboek bij.

Dat is nog niet eens zo raar, maar ze is een Duitse en geen Nederlandse, dus eigenlijk slaat haar nominatie voor "Grootste Nederlander" nergens op.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dat is nog niet eens zo raar, maar ze is een Duitse en geen Nederlandse, dus eigenlijk slaat haar nominatie voor "Grootste Nederlander" nergens op.

Ze willen haar dan ook alsnog de Nederlandse nationaliteit geven zodat ze mee kan doen aan deze wedstrijd.

Dat is ook handig voor alle asielzoekers, die hebben blijkbaar ook meteen de Nederlandse nationaliteit als ze zeggen zich verkiesbaar te willen stellen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Zo zie ik het niet hoor. Het gaat er om welke Nederlander nou echt het meest heeft betekend voor ons land, iemand die internationaal bekend is en bekend zal blijven.

Nee, het gaat om 'de grootste Nederlander', dat kan zowel de meest belangrijke als de meest briljante (ofzo) betekenen. Vooral dat laatste vind ik absurd, want je kunt niet Johan Cruijf met Rembrandt vergelijken.

En als het gaat om welke Nederlander het meest heeft betekend voor ons land, of intenationaal het bekendst is, is zo'n stemming niet echt nodig want dat is tamelijk objectief.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb die top tien eens aan Bradley voorgelegd, hij kende 6 personen (Cruijff, Drees, De Ruijter niet en Leeuwenhoek pas weer toen ik vertelde wie dat was). Op zich wel interessant, hoewel Bradley geen doorsnee Amerikaan is. Hij vond het een nogal dom initiatief, trouwens ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Grootste Nederlander :X, vanaf de maan gezien zijn we allen even groot

Liever 'meest ambitieuze Nederlander', staat mooier ook. Ik heb trouwens een hekel aan het steeds meer heersende ''ik voel me beter dan jouw'' gevoel, als voorbeeld 'een minister is beter dan een secretaresse' }:|.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Grootste Nederlander :X, vanaf de maan gezien zijn we allen even groot

Liever 'meest ambitieuze Nederlander', staat mooier ook. Ik heb trouwens een hekel aan het steeds meer heersende ''ik voel me beter dan jou'' gevoel, als voorbeeld 'een minister is beter dan een secretaresse' }:|.

Ik heb daar alleen een hekel aan als het onterecht is. Maar face it, sommige mensen zijn beter dan andere. En als dat terecht is, vind ik best dat ze daar trots op mogen zijn. Dat heb ik liever dan die achterlijke valse bescheidenheid. Kom er dan rond voor uit.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wonderer, als je verbeterd, doe het dan goed: ik voel me beter dan jij ;)

ja hoor nu voel ik me beter dan jullie allebei :Y

maar dat is maar net hoe je goed definieert. ik denk dat heel veel mensen zich beter voelen dan anderen omdat ze allemaal leven naar hun eigen idee van 'goed'.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wonderer, als je verbeterd, doe het dan goed: ik voel me beter dan jij ;)

ja hoor nu voel ik me beter dan jullie allebei :Y

maar dat is maar net hoe je goed definieert. ik denk dat heel veel mensen zich beter voelen dan anderen omdat ze allemaal leven naar hun eigen idee van 'goed'.

Bah, dat krijg je als je tien dingen tegelijk doet, je hebt gelijk. Nou ja, foutje moet kunnen ;)

En vaak is goed een objectieve maatstaf hoor. Ik ben beter in Nederlands dan veel andere mensen, en vooral van die figuren die echt geen enkele zin foutloos kunnen schrijven geven me een superieur gevoel. Dat is gewoon meetbaar.

Maar die "Grootste Nederlanders" is weer geheel subjectief en bijna onmogelijk om met elkaar te vergelijken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Bah, dat krijg je als je tien dingen tegelijk doet, je hebt gelijk. Nou ja, foutje moet kunnen ;)

En vaak is goed een objectieve maatstaf hoor. Ik ben beter in Nederlands dan veel andere mensen, en vooral van die figuren die echt geen enkele zin foutloos kunnen schrijven geven me een superieur gevoel. Dat is gewoon meetbaar.

Ja, dat is waar.

Maar ik zat meer te denken aan het ethische 'goed'.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ja, dat is waar.

Maar ik zat meer te denken aan het ethische 'goed'.

That's a tricky one, yep. Soms is het handig om een bijbel als leidraad te hebben. Hoef je het tenminste niet zelf te bedenken :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Natuurlijk is een minister beter dan een inbreker

Natuurlijk mag je trots zijn als je de Nederlandse taal boven gemiddeld beheerst

Wat ik bedoel te zeggen; een boer die 7 dagen per week hard werkt vind ik net zo goed als een minister die een goede verkeerswet maakt. Ik bedoel te zeggen dat we het denken in ''rangen'' moeten schrappen. Je mag wel denken: ''ha fijn, ik zit lekker op de 1e rang in de schouwburg'', maar begin niet: ''dat zijn zeker achtergestelde lui, die in de 2e klas zitten''. Snap je, dat gevoel dat je beter bent terwijl het nergens om gaat.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik vind niet dat je per definitie kan aannemen dat hij genomineerd is OMDAT ie doodgeschoten is.

't Is 't bekendste gegeven... Maar om een paar dingen te noemen:

-Directeur OV-studentenkaart

-15 boeken

-Docent Nijenrode

-Doctoraal Sociologie

-Universitair hoofddocent RUG

-Doctor in Sociale wetenschappen

-Bijzonder hoogleraar (Albeda-leerstoel) Arbeidsvoorwaardenvorming EUR

-Columnist Elsevier van 1992-2002

-Eigen adviesbureau

Dit niet zozeer omdat ik Pim de grootste Nederlander vind (daarvoor kende ik 'm te goed ;)) maar meer om de "Hij heeft niks gepresteerd" discussie tegen te gaan. Want alle studentjes die nu goed kunnen reizen hebbben dat aan hem te danken, om maar eens een voorbeeldje te noemen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

't Is 't bekendste gegeven... Maar om een paar dingen te noemen:

Dit niet zozeer omdat ik Pim de grootste Nederlander vind (daarvoor kende ik 'm te goed ;)) maar meer om de "Hij heeft niks gepresteerd" discussie tegen te gaan. Want alle studentjes die nu goed kunnen reizen hebbben dat aan hem te danken, om maar eens een voorbeeldje te noemen.

Als jij zou zeggen dat ie de "grootste" Nederlander was, zou ik aan iets HEEL anders denken >:)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]Ik vind niet dat je per definitie kan aannemen dat hij genomineerd is OMDAT ie doodgeschoten is.

Uiteraard kan je dat niet 'per definitie', zoals je vrijwel niks 'per definitie' kan aannemen, wat dat ook in mag houden.

Het is natuurlijk ook niet 100% zeker dat hij vanwege zijn dood genomineerd is, maar ik ben er vrijwel zeker van.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Uiteraard kan je dat niet 'per definitie', zoals je vrijwel niks 'per definitie' kan aannemen, wat dat ook in mag houden.

Het is natuurlijk ook niet 100% zeker dat hij vanwege zijn dood genomineerd is, maar ik ben er vrijwel zeker van.

als dat echt zo is, bevestigd het alleen maar meer mijn vooroordeel over de mensen die dit programma bedacht hebben en die hebben gestemd....

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
Pim won.

IMO niet terecht, maar wel begrijpelijk en ook wel leuk.

Nee, ben het er ook niet echt mee eens.

Hij was voor mij de grootste Nederlander geworden als hij ook echt even rustig zijn dingetjes

uit had kunnen voeren. Maar ja, daar stak één voor andere bal weer een stokje voor. *zucht*

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...