Ga naar inhoud

Camcorders, filmcamera's


Aanbevolen berichten

Wonderer had al een topic aangemaakt over digitale fotocamera's, wat ik zelf ook heel handig vond omdat ik ook op zoek ben naar een goede camera, maar ik ben ook aan het uitkijken naar een camcorder of filmcamera.

Wie kan mij hierbij helpen? Ik ben niet echt een expert in kwaliteit dingen enzo, maar ik heb wel een beetje een idee wat ik het liefst zou willen bij een camera. Even tussendoor, dit is voor mij alleen nog maar om een idee te krijgen van wat de mogelijkheden zijn, ik ga nog geen camera aanschaffen omdat ik daarentegen niet geweldig rijk ben. :P

Ik zal eens opnoemen wat mijn vereisten zijn en wat ik ongeveer weet na mijn eigen kleine onderzoekje:

- Gewoon normale filmkwaliteit. Dvd kwaliteit of megapixels heb ik geen verstand van, maar ik kan me doodergeren als een film, zeker de zwarte vlakken, uit grote pixelised brokken bestaan.

- Zoomen tijdens het filmen, heel handig. Met de filmfunctie op mijn digitale camera kan dat niet dus dat zou ik heel erg handig vinden.

- Langere gebruiksduur. Niet dat de camera na een half uur al uit gaat omdat de batterij of de accu leeg is o.i.d. Ook iets waar ik me aan kan ergeren.

En verder heb ik ook nog het volgende ontdekt:

Ik heb eens gekeken naar wat camcorders in de folders van Dixons en Combi en zag daar dat er een Sony camcorder bestaat die op dvd schijfjes film opneemt, en een ander neemt weer op op DV cassettes. Wat is nu het handigst en hoe krijg je bijv. film op je computer ipv. dat je alleen de camera op je tv kunt aansluiten en dan opnemen op een videoband (zoals vroeger).

Dan nog als laatste een punt, ik weet niet of het bestaat, maar ik vroeg mij nog af of het met een camcorder ook mogelijk is om foto's te nemen. Weet iemand dat?

Goed, dat was het wel zo'n beetje. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt voor het uit de brand helpen van dit leek. _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn in ieder geval een paar dingen waar je het best rekening mee kunt houden:

-Zorg voor een statief. Dan krijg je minder trillingen in je opnames dan zonder. Er bestaat dan wel trillingcorrectie, maar een statief is altijd beter.

-Als je een camera met mini-dv hebt en je de opnames op de computer wilt bewerken/monteren, moet de computer een firewire aansluiting hebben en veel geheugen en schijfruimte. Een firewire kaartje kun je los kopen.

De meeste camera's zijn wel in orde. Maar het beste kun je het best eerst een prijsklasse bepalen en daarna een aantal reviews bekijken om de uiteindelijke keuze te maken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gaan we weer :P

Neem een Sony, een respectabele beeldkwaliteit behaal je met 0 lux, 880.000 pixels.

Mini-DVD's hebben lage capaciteit, zijn erg storingsgevoelig (denk aan 'schokken' 'overslaan' e.d.), zijn erg duur, maar wel handig in gebruik.

Mini-DV tapes vind ik perfect voor home-video's en ik gebruik ze ook.

Hi-8 en Digital 8 is veel goedkoper, maar je hebt maar 450.000 pixels, dus erg korrelig, vergelijkbaar met Video8 (die heeft rond de 320.000 pixels)

800.000 pixels is wel het minimum! (en dat ziet er ook goed uit als je het ooit op DVD wil zetten)

JVC heeft mindere beeldkwaliteit dan Sony, geluid is ook niet super en de microfoon zit op een onhandige plaats.

B-merken geven wel mooi beeld maar geen realistische kleuren en ietwat vervormd geluid.

Een gemiddelde accu gaat 1 tape mee met de LCD en 1,5u met de viewfinder, ik bedoel 1 uur effectief filmen over een hele avond bijvoorbeeld. Voor de Sony onderandere zijn grotere accu's te koop (gebruiken wij ook) en die zitten niet in de weg (ze zijn dikker), deze gaan 6 tot 8 uur mee, blijft er zeker 4-5 uur effectief filmen over.

Je kunt het op je pc zetten met FireWire (IEEE 1394), zit op veel geluidskaarten, nieuwe moederborden of gewoon als PCI-insteek kaart. FireWire is 400mbps, stabiel en je kunt je camera vanaf je pc spoelen etc., je kunt je cam dus rustig een meter van je af zetten, je bestuurt de boel met je pc.

Van inzoomen moet je niet teveel verwachten, optische zoom is goed, maar digitale zoom heb je niks aan, gebruik dat ook maar niet (kun je bij Sony uitschakelen), meestal heb je 12x zoom en dat is ECHT genoeg. Die 500x zoom is onzin (mijn telescoop kan tot 600x vergroten en dan zie je echt alleen nog hemellichamen of details van de maan, 500x is te veel zoom! echt!). Zoomen gebruik je maar heel weinig. Het mooie bij een Sony is is dat de zoomknop 'aanslaggevoelig' is, beweeg je het knopje een beetje zoomt hij ook langzaam. Langzaam zoomen kan heel mooi overkomen. Inzoomen om bepaalde objecten te ontwijken is ook goed, maar veel zoomen alleen met statief anders wordt het een schudboel.

Steadyshot en Nightshot zijn tegenwoordig standaard. (! zet steadyshot uit als je op statief filmt !) Steadyshot is voor als je uit de losse pols filmt, het beeld blijft stabieler, het werkt erg goed en heeft echt voordelen! (zeker als het op een DVD moet komen).

Nightshot is infrarood, in groenige kleur (denk aan de Bus en Big Brother), zwart-wit of zelfs kleur (duurdere types). Je kunt dan filmen terwijl er geen licht is.

Dat 0 lux verhaal is belangrijk omdat als je een cam hebt die 3 lux nodig heeft hij begint te korrelen en pixelen of te donker filmt als je ergens filmt waar weinig licht is.

De cams hebben allemaal ook auto en manual focus. Manual focus is belangrijk bij donkere opnames met fel licht, denk aan vuurwerk, lichteffecten, disco's etc.

Ik hoop dat je zo wat meer weet ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben nu een stuk wijzer geworden. ^O^

Met een statief filmen lijkt mij niet zo handig, vind het handiger om gewoon de camera in m'n hand te houden.

Als prijsklasse zat ik te denken aan een camera tussen 100 en 300 euro.

Mini-DV tapes lijken mij erg handig, maar heb je daar nog extra apparatuur voor nodig? Firewire heb ik wel op m'n computer zitten, dus dat is geen probleem.

En het verschil tussen optische en digitale zoom weet ik nog wel. Digitale zoom gebruik je na afloop om in te zoomen als je de film aan het kijken bent en optische zoom gebruik je tijdens het filmen. :Y

Maar goed, bedankt allemaal. Mijn voorkeur ging al uit naar Sony, maar nu weet ik dus goed waar ik op moet letten. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben nu een stuk wijzer geworden. ^O^

Met een statief filmen lijkt mij niet zo handig, vind het handiger om gewoon de camera in m'n hand te houden.

Als prijsklasse zat ik te denken aan een camera tussen 100 en 300 euro.

Mini-DV tapes lijken mij erg handig, maar heb je daar nog extra apparatuur voor nodig? Firewire heb ik wel op m'n computer zitten, dus dat is geen probleem.

En het verschil tussen optische en digitale zoom weet ik nog wel. Digitale zoom gebruik je na afloop om in te zoomen als je de film aan het kijken bent en optische zoom gebruik je tijdens het filmen. :Y

Maar goed, bedankt allemaal. Mijn voorkeur ging al uit naar Sony, maar nu weet ik dus goed waar ik op moet letten. :)

Er zijn anders statieven, die je in een handomdraai opzet en ook gemakkelijk met camera en al mee kunt pakken. Dan levert het een stuk stabieler beeld op dan zonder (het is immers gemakkelijker om een statief vrij stil te houden, dan een kleine camera).

Sinds ik mijn statief heb, wil ik in ieder geval niet meer zonder. Maar goed, je kunt het ook eerst zonder proberen en later, indien je van gedachten veranderd, een statief kopen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Digitale zoom kun je ook tijdens het filmen gebruiken op de camera, maar dat moet je dus niet doen en het gewoon uitzetten ;)

Voor mini-DV heb je niets anders nodig dan je camera, een FireWire kabel (zit meestal bij de camera), een snelle pc met veel ruimte (paarhonderd mb per minuut) en een firewire aansluiting uiteraard ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had voorheen een Sony, nu een JVC. JVC is allemaal wat priegeliger, wat minder onpraktisch maar als we naar beeldkwaliteit kijken zeker niet slecht. Het belangrijkste wat ik mis is een aanslaggevoelige zoom (ze doen op TV niets anders) wat dus betekent dat als je inzoomt of uitzoomt dat dat niet geleidelijk kan. Erg jammer, want een beetje opname is het zoomen heel mooi langzaam, en dat gaat dus niet. Voor de rest wel tevreden mee.

Link naar bericht
Delen op andere sites

ohja over foto's maken: dat kan meestal maar dan op DV tape of op een memorystick (duurdere camera's), alleen dat is dan 0,8 of 1,1 megapixel. Verwacht daar niet teveel van.

Gebruik ook geen camera met digitale effecten, althans, gebruik de effecten zelf niet, doe dat op je pc, dat is veeeeel beter (en kun je het achteraf nog weghalen, bij effecten vanaf de camera zelf niet meer...)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gebruik wel een statief. Slechte statieven blokkeren snel en zijn stroef waardoor je niet makkelijk filmt. Bij goede statieven kun je heel soepel filmen, alsof er een soort dikke vloeistof in zit. Met een goed statief kun je 100 x inzoomen (als je dat optisch kan :D) en dan is het nog trillingsvrij.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 8 months later...

Na een lange tijd van weinig gebeuren in dit topic; een update én meteen een vraag.

Bijna twee maanden geleden heb ik eindelijk een camcorder gekocht. Het gaat om de Sony DCR-HC17E (Meer info)

DCR-HC17E_IM.jpg

Bij deze camera zaten een software pakket (Picture Package), een Composite Video Cinch kabel (Rood, Wit en Geel), een adapter met snoer en een accu van InfoLithium P (voor 90 minuten ong. filmen).

Ik heb meteen drie DV-bandjes erbij gekocht, waarvan er al 1 vol is, en ben aan het filmen geslagen, wat best goed gaat en ook mooi beeld geeft.

Nu ben ik net terug van vakantie en heb ik ook daar veel gefilmd en wil ik mijn materiaal vastleggen op dvd. Mijn camcorder heeft wel een FireWire aansluiting (I.Link heet dat bij Sony), alleen de kabel heb ik niet. Die kan ik natuurlijk wel kopen, maar dan wil ik eerst weten wat het verschil is tussen opnemen via Composite en FireWire.

Want via de Composite kabel kan ik mijn camcorder gewoon aansluiten op de tv-kaart in mijn computer en heb ik beeld. Dat ziet er goed uit, alleen het opnemen in de juiste kwaliteit is mij nog niet gelukt. Ik heb geprobeerd op te nemen met VirtualDub (die kon mijn WDM capture device niet vinden), daarna Windows Movie Maker (hele slechte kwaliteit), en als laatste met het programma iuVCR (iets betere kwaliteit, maar toch niet optimaal).

Nu vraag ik me dus af hoe ik het beste kan opnemen van mijn camcorder, want als ik kijk naar de kwaliteit van de beelden van de 1 juli dvd dan vraag ik me toch echt af waarom het bij mij veel minder is dan de kwaliteit van die beelden. :'(

Link naar bericht
Delen op andere sites

ok allereerst even:

gebruik nooit de software die bij je camera zit! Zeker niet als het van Sony is :+

dan het verschil tussen firewire en composite, dat verschil is ENORM!

via composite:

wordt je digitale signaal omgezet in een analoog signaal en wel in een heel zwak analoog signaal. Composite is het slechtst van allemaal (composite, scart (RGB), scart (Y/C), SVHS). Niet doen dus!

via FireWire:

Gaat de DATA die op je bandje staat (je neemt dus geen BEELD op zoals bij een analoge camera maar er staat alleen DATA op je bandje!) rechtstreeks en met een snelheid van max. 400 mb/s naar je computer.

Capturen kun je in verschillende programma's doen, zowel in het gratis windows movie maker als in de complexere en betaalde programma's van sonic, pinnacle en adobe.

De 1 juli dvd ging ook via firewire. Dan heb je namelijk een 1 op 1 kopie van de data die op jouw bandje staat, zonder verlies.

Houd er wel rekening mee dat hij het opslaat als een UNCOMPRESSED AVI en dat dat (uit mijn hoofd) 25mb per seconde kost. (dat is 1,5 gb per minuut en dus 90gb voor een uur). Je hebt er veel ruimte voor nodig dus, maar dan kun je het wel goed bewerken en heel goed op dvd zetten (het moet dan wel worden omgezet naar MPEG maar de meeste dvd brand programma's doen dat ook).

Dus absoluut voor FireWire gaan maar weet wel zeker dat je zo'n aansluiting ook op je pc hebt! Kabels zijn meestal nog onder de 10 euro (maar je hebt ook hele dure, voor de beeldkwaliteit maakt het niets uit of je een goedkope of dure hebt).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Composite is analoog, firewire is compleet digitaal zonder kwaliteitsverlies ;). Dus gewoon die firewire kabel kopen, want als je die composiet kabel gebruikt heb je ongeveer dezelfde kwaliteit als een VHS (niet echt aan te raden dus). Firewire is zonder kwaliteitsverlies en je kan je camera bedienen vanuit de PC :).

Edit: DJ typt sneller ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
ok allereerst even:

gebruik nooit de software die bij je camera zit! Zeker niet als het van Sony is :+

Daar kwam ik meteen de eerste keer al achter, want met die software van Sony kan ik alleen overzetten via USB, wat ook slechte kwaliteit gaf

dan het verschil tussen firewire en composite, dat verschil is ENORM!

via composite:

wordt je digitale signaal omgezet in een analoog signaal en wel in een heel zwak analoog signaal. Composite is het slechtst van allemaal (composite, scart (RGB), scart (Y/C), SVHS). Niet doen dus!

Had ik dat nu maar eerder geweten, want ik heb een jaar terug een scart naar composite aansluiting gekocht voor de videorecorder :N

Gelukkig heeft deze ook een SVHS uitgang, is dat iets? (voor VHS dan)

via FireWire:

Gaat de DATA die op je bandje staat (je neemt dus geen BEELD op zoals bij een analoge camera maar er staat alleen DATA op je bandje!) rechtstreeks en met een snelheid van max. 400 mb/s naar je computer.

Capturen kun je in verschillende programma's doen, zowel in het gratis windows movie maker als in de complexere en betaalde programma's van sonic, pinnacle en adobe.

Programma's zat daarvoor ;)

De 1 juli dvd ging ook via firewire. Dan heb je namelijk een 1 op 1 kopie van de data die op jouw bandje staat, zonder verlies.

Klinkt al in de goede richting :Y

Houd er wel rekening mee dat hij het opslaat als een UNCOMPRESSED AVI en dat dat (uit mijn hoofd) 25mb per seconde kost. (dat is 1,5 gb per minuut en dus 90gb voor een uur). Je hebt er veel ruimte voor nodig dus, maar dan kun je het wel goed bewerken en heel goed op dvd zetten (het moet dan wel worden omgezet naar MPEG maar de meeste dvd brand programma's doen dat ook).

Ruimte zat op mijn schijf; ik heb een HD van 160 GB, verdeeld over 2 partities.

Dus absoluut voor FireWire gaan maar weet wel zeker dat je zo'n aansluiting ook op je pc hebt! Kabels zijn meestal nog onder de 10 euro (maar je hebt ook hele dure, voor de beeldkwaliteit maakt het niets uit of je een goedkope of dure hebt).

Ik heb drie FireWire aansluitingen op mijn computer; twee 6 aders en een 4 aders.

Dankjewel DJ en Lukas! :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Ik heb met een FireWire kabel mijn filmmateriaal van de camcorder op de pc gekregen en die opgeslagen als DV-AVI. 12,3 GB voor een film van 1:01 uur. :P

Nu heb ik de film bewerkt in Windows Movie Maker 2 en heb 'm daarna weer opgeslagen als DV-AVI. Ik wil 'm nu op dvd branden en hierdoor heb ik de AVI geconverteerd naar MPEG-2 met TMPGEnc 3.0 Express. Alleen de kwaliteit van deze mpeg vind ik minder dan de DV-AVI. :N

Is er een betere manier of is dit echt de hoogste kwaliteit die er is?

DV-AVI
Bitsnelheid: 25 mbps
Grootte: 720x576 pixels
Frames per sec: 25
Video-indeling: PAL

MPEG-2
Bitsnelheid: 8211 kbps?
Grootte: 768x576 pixels
Frames per sec: 25
Video-indeling: PAL

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...