Ga naar inhoud

Klaris of Smorenburg ?


Klaris of Smorenburg muziek ?  

51 leden hebben gestemd

  1. 1. Klaris of Smorenburg muziek ?

    • Aad Klaris
      41
    • Bert Smorenburg
      2
    • Ik heb geen voorkeur
      9


Aanbevolen berichten

Wiens muziek past het best bij de series ?

De muziek van Aad Klaris of de muziek van Bert Smorenburg ?

Als je je keuze bekent maakt, licht deze dan wel even toe ;).

Zelf ga ik voor de Klaris-muziek, omdat ik er mee ben opgegroeid en ik deze muziek het beste bij series vind passen.

Als een van de mods dit een overbodig topic vindt, gooi het dan maar dicht.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wiens muziek past het best bij de series ?

De muziek van Aad Klaris of de muziek van Bert Smorenburg ?

Als je je keuze bekent maakt, licht deze dan wel even toe ;).

Zelf ga ik voor de Klaris-muziek, omdat ik er mee ben opgegroeid en ik deze muziek het beste bij series vind passen.

Als een van de mods dit een overbodig topic vindt, gooi het dan maar dicht.

Ik ben er ook mee opgegroeit en daarom heb ik er ook op gestemd.
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb mijn stem in het midden gehouden ;)

Ik ben opgegroeid met Smorenburg, en daar was / ben ik heel tevreden over

Ik heb nog nooit Klaris-muziek gehoord in een serie. Wel los, maar niet met beeld erbij

Omdat ik de Klaris-muziek wel beter vond heb ik mijn stem in het midden gelaten omdat ik het nooit met een serie heb bekeken

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga voor Aad Klaris, met de belangrijke kanttekening dat de muziek van andere artiesten (Vangelis, Jean-Michel Jarre, Clannad en anderen) voor een heel groot deel verantwoordelijk waren voor de mooie sfeer in de originele series. De muziek die Aad Klaris maakte was daarbij een hele mooie combinatie; het was compleet en af en mijn complimenten voor de mixage en de muziekkeuzes.

De muziek van Bert Smorenburg en met name zijn 'boevenmuziek' (Thema Achtervolging, Achtervolging Kroon, Thema Tubbler en meer) zijn goede achtergrondmuziek, maar de weinig varierende tunes, soms slechte mixage en het niet meer gebruiken van de muziek van andere artiesten als Vangelis e.d. maken het dat met de muziek van Smorenburg de series, in verhouding met de originele versies, minder mooi zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ook, tegenwoordig al die standaardmuziekjes van Smorenburg -0-, zitten wel wat leuke bij maar bij sommige series komt het de sfeer niet ten goede.

Klaris heeft veel meer muziek gebruikt en er was veel meer variatie. De series die tegenwoordig met smorenburg muziek zijn bewerkt zijn vaak minder boeiend dan de oude series.

Ik krijg steeds kippevel als ik de series met de muziek van Aad Klaris zie. Zo prachtig passen de tunes in de series. _O_ De goeie ouwe B&A tijd komt weer tot leven :).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klaris vind ik het beste bij de serie passen. Want deze muziek brengt echt de prachtige sfeer van de serie naar boven. Alleen al bij het begin van de normale Klaris versie van "Hallo vriendjes" krijg ik kippenvel.

De Smorenburg muziek is ook wel leuk om te horen, maar past wat minder bij de sfeer van de series. En is te eentonig (te vaak hetzelfde).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga voor de, al eerder genoemde redenen, Klaris muziek.

Ik ben ermee opgegroeid, en ze past ook beter bij de andere achtergrondmuziek die in de series zit ( Jarre, Vangelis, Tubular Bells, ... )

De muziek past er toch beter bij.

Maar eigenlijk vind ik de Smorenburg muziek eerder leuk voor 1 aflevering, maar na een halve DVD begint het me toch wel tegen te steken, daar het steeds variaties zijn op hetzelfde melodietje.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb gestemd voor Aad Klaris omdat ik zoals de meesten hier ermee ben opgegroeid. Verder vind ik ook nog dat de muziek van Aad Klaris in combinatie met muziek van o.a. Jean Michael Jarre, Peru en Clannad echt heel mooi, afwisselend en vaak ook spannender klinkt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Het maakt mij eigenlijk niet zo uit. De achtergrondmuziek is toch niet het belangrijkste in de Bassie & Adriaan-series. Ik weet eigenlijk ook niet precies welke muziek van Smorenburg en welke van Klaris is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Het maakt mij eigenlijk niet zo uit. De achtergrondmuziek is toch niet het belangrijkste in de Bassie & Adriaan-series. Ik weet eigenlijk ook niet precies welke muziek van Smorenburg en welke van Klaris is.

niet echt belangrijk maar toch wel leuk want dat stukje bij leren en lachen bij die draverij met de paarden heb ik op de video met klaris muziek helemaal geen achtergrond muziek staan maar op de dvd heeft smorenburg er muziek in gezet maar idd is het altijd thema vrolijk of vrolijke rijder wordt ook weer saai :O

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

niet echt belangrijk maar toch wel leuk want dat stukje bij leren en lachen bij die draverij met de paarden heb ik op de video met klaris muziek helemaal geen achtergrond muziek staan maar op de dvd heeft smorenburg er muziek in gezet maar idd is het altijd thema vrolijk of vrolijke rijder wordt ook weer saai :O

ik vind dat de toontjes van smorenburg op den duur wel saai gaan worden jah want je hoort ze veel te vaak in de series en/of shorties

bij klaris had je verschillende stukkies muziek. en werd er nog gebruik gemaakt van

Vangelis

Jean Michel Jarre

Peru

etc etc...

tis zonde maja kan niet alles hebbe

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ging eigenlijk pas vanaf 1999 Bassie & Adriaan kijken en toen was er al achtergrondmuziek van Smorenburg. Vanaf die tijd wou ik alleen maar video's waar de achtergrondmuziek opstond van Smorenburg. Maar verleden jaar ben ik me ook eens wat meer op de oude videobanden gaan richten, met name op de achtergrondmuziek van Klaris. Toen ik dat dan ging vergelijken met de muziek van Smorenburg, vond ik de muziek van Klaris het beste bij de meeste series passen. Maar sommige muziek van Smorenburg vind ik weer beter bij series passen dan die van Klaris (thema Italië bijvoorbeeld en al die andere Europamuziekjes).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Hee, dit topic gevonden uit de oude doos _O_

Ik had nog niet gestemd, maar wilde dit toch graag doen.

Ik ga voor Aad Klaris, deze muziek is het orgineel van B&A.

De Smorenburgmuziek is (volgens mij) bij veel series hetzelfde, dat vind ik jammer, want het zijn verschillende series, en Aad Klaris heeft (volgens mij) wel allemaal verschillende muziekjes in de series gebruikt. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Die van Klaris waren veel mooier en leuker. Smorenburg is ééntonig.

Ik denk dat dat ook komt door de hoeveelheid Smorenburg dat je hoort. De muziek van Smorenburg wordt zo vaak per serie / aflevering gebruikt, dat je het op een gegeven moment ook echt eentonig begint te vinden!

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik denk dat dat ook komt door de hoeveelheid Smorenburg dat je hoort. De muziek van Smorenburg wordt zo vaak per serie / aflevering gebruikt, dat je het op een gegeven moment ook echt eentonig begint te vinden!

Ben het niet met je eens. Ik heb die CD met de achtergrond muziek. En als die ik CD afluister dan hoor ik gewoon ééntonigheid met andere klanken. De basis van al die nummer is bijna altijd het zelfde. Er zitten net 2 uitzonderingen bij.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De muziek van Bert Smorenburg vind ik veelal passender bij de Bassie en Adriaan series dan de muziek van Aad Klaris. Daarbij komt nog dat in vele oude (maar ook nieuwe) series nog regelmatig originele/oude nummers worden gebruikt, denk maar aan bijvoorbeeld Tubular Bells of Voyager. Maar in enkele series is het uiteraard beter dat de originele muziek in veel scènes behouden wordt. De muziek van Smorenburg is prima en erg goed. Maar er zijn gewoon te weinig verschillende variatiës achtergrondmuzieknummers gemaakt. Er zijn scènes in (ik neem nu een serie waarover het o.a. gaat) De verzonken Stad die niet uit te drukken zijn met de achtergrondmuziek van Bert Smorenburg, enkele essentiële nummers ontbreken. Maar dan in De verdwenen Kroon vind ik alle muziek van Bert Smorenburg in elke scène toch goed passen, buiten dan soms een beetje téveel 'Dreiging Kroon'.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Daarbij komt nog dat in vele oude (maar ook nieuwe) series nog regelmatig originele/oude nummers worden gebruikt, denk maar aan bijvoorbeeld Tubular Bells of Voyager.

Nou die worden niet echt bepaald vaak gebruikt. Maar ik denk dat jij Bert zijn muziek ook mooier vindt, omdat jij niet anders bent gewend. Mensen die de series van vroeger kennen, vinden de series met oude muziek veel mooier (teminste, zo'n idee krijg ik wel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Nou die worden niet echt bepaald vaak gebruikt. Maar ik denk dat jij Bert zijn muziek ook mooier vindt, omdat jij niet anders bent gewend. Mensen die de series van vroeger kennen, vinden de series met oude muziek veel mooier (teminste, zo'n idee krijg ik wel)

Ik ben met de originele series van 'Het geheim van de Sleutel', 'Liedjes uit Grootmoederstijd', 'De geheimzinnige Opdracht' en 'De reis vol Verrassingen' opgegroeid, dus die heb ik vroeger origineel op t.v. gezien ;) En ik heb ook elke serie op videoband met originele muziek, buiten de Verdwenen Kroon, die bezit ik alleen op Arcade Dubbelbox; volledig herbewerkt met de muziek van Bert Smorenburg. Dus daaraan ligt het zeker niet. Ik heb het dan buiten achtergrondmuzieknummers ook over details die door Aad Klaris niet zo goed zijn afgewerkt. Neem nu die 'bel' van een klant die binnenkomt in de banketbakkerszaak in 'De Plaaggeest'. En ook zijn er goede nabewerkingen door Bert Smorenburg (zie Leren & Lachen aflevering 'Het Orkest' scène - De mengtafel -).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, ik vond de muziek van Bert Smorenburg in De Verdwenen Kroon helemaal niet zo gek, maar inderdaad De Verzonken Stad was perfect met dat dreigende Griekse thema van Aad Klaris en de Clannad muziek.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...
[..]

Ik heb het dan buiten achtergrondmuzieknummers ook over details die door Aad Klaris niet zo goed zijn afgewerkt. Neem nu die 'bel' van een klant die binnenkomt in de banketbakkerszaak in 'De Plaaggeest'.

Klaris heeft niet meegewerkt aan de plaaggeest, hij kwam er pas in bij de huilende professor.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Klaris heeft niet meegewerkt aan de plaaggeest, hij kwam er pas in bij de huilende professor.

Toen de professor voor het eerst op pentabanden werd uitgebracht zat er nog geen klarismuziek in, dit is pas later erin gekomen en die hoor je dus bij de slagersbanden. Wel erg mooie nabewerking vind ik.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Toen de professor voor het eerst op pentabanden werd uitgebracht zat er nog geen klarismuziek in, dit is pas later erin gekomen en die hoor je dus bij de slagersbanden. Wel erg mooie nabewerking vind ik.

Maar je bedoelt dus dat Klaris niet heeft meegewerkt aan de eerste versie van de prof? Wel dus, hij heeft namelijk meegewerkt aan het maken, maar hij heeft het niet gemaakt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Maar je bedoelt dus dat Klaris niet heeft meegewerkt aan de eerste versie van de prof? Wel dus, hij heeft namelijk meegewerkt aan het maken, maar hij heeft het niet gemaakt.

Dat is een rare zin, dat snap ik niet.

Maar ik zal je iets vertellen. De achtergrondmuziek in de eerste prof versie is niet van Klaris. Waar Klaris wel aan heeft meegewerkt zijn de liedjes. Deze zijn door Aad van Toor en Maurizio Mantille gemaakt, maar Klaris heeft ze uitgevoerd in zijn studio.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dat is een rare zin, dat snap ik niet.

Maar ik zal je iets vertellen. De achtergrondmuziek in de eerste prof versie is niet van Klaris. Waar Klaris wel aan heeft meegewerkt zijn de liedjes. Deze zijn door Aad van Toor en Maurizio Mantille gemaakt, maar Klaris heeft ze uitgevoerd in zijn studio.

de aller eerste liedjes ook niet hoor :N

pas later...vanaf de huilende professor en later ook nabewerkingen van oude liedjes

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien is het makkelijk om nav dit topic een overzicht te maken met alle series met daarbij wie welke serie heeft nabewerkt..

Ikzelf weet dat namelijk niet allemaal precies...

Edit: dat overzicht zou dan in een nieuw topic kunnen :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb toch het idee dat Klaris nog niets te maken had met de Professor. Op de aftiteling van de Penta-banden staat namelijk: "muziekopname: Studio Sunrise", en ik meen dat de studio van Klaris een andere naam heeft. Ook is het zo dat de Professor-liedjes niet echt die typische Klaris-sound hebben.

De bewering dat Klaris liedjes heeft uitgevoerd die door Mantille gearrangeerd zijn, klopt echter nog steeds, want vanaf de shorties/Schatkaart zijn die er wel (Gefeliciteerd/Kom we gaan er tegenaan/Lachen, lachen, lachen).

Als je het mij vraagt werkte Klaris dus vanaf de shorties mee. Goed, ik kan het mis hebben, maar zo zie ik het ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

in de origine (penta) professor zit geen Klaris achtergrondmuziek, maar zijn naam komt wel het eerst bij deze serie voor, bijvoorbeeld: rustig, rustig, rustig is opgenomen in de studio van Klaris, maar is inderdaad van Mantille.

Achtergrondmuziek van Klaris kwam pas in de Verzonken Stad het eerst voor, later ook in nabewerkingen van professor en plaaggeest onderandere...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Sorry hoor maar dat hoor ik in de Schatkaart ook al, achtergrondmuziek van Klaris.

Ja, en de kroon ook al (hoewel die natuurlijk pas na de schatkaart kwam). Dus samen met de Schatkaart in totaal al 2 series met Klarismuziek voordat De Verzonken Stad werd opgenomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
in de origine (penta) professor zit geen Klaris achtergrondmuziek, maar zijn naam komt wel het eerst bij deze serie voor, bijvoorbeeld: rustig, rustig, rustig is opgenomen in de studio van Klaris, maar is inderdaad van Mantille.

Achtergrondmuziek van Klaris kwam pas in de Verzonken Stad het eerst voor, later ook in nabewerkingen van professor en plaaggeest onderandere...

Dat bedoel ik dus. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...