Ga naar inhoud

Hoe bouw je zelf een Robin?


Aanbevolen berichten

Op de officiele Bassie en Adriaan site zag ik laatst een vraag staan over Robin.

Priscilla is 10 jaar en ze komt uit Tilburg en zij mailt de volgende vraag: Hoi Adriaan, ik wil graag weten hoe Robin wordt bestuurd en hoe de stem wordt ingesproken en van wie is die echte stem eigenlijk?

Robin wordt aangestuurd met diverse motortjes die je ook in een draadloos bestuurd vliegtuigje vindt. En het is een heel lang verhaal om je te vertellen hoe hij zo spreekt maar ik zal je een geheim verklappen. Robin praat dankzij de stem van Ina van Toor,

Deze vraag heeft mij nieuwsgierig gemaakt over hoe Robin technisch in elkaar zit. En dus hoe je zelf een replica van Robin kunt maken. (Misschien maak ik er ooit één als het niet te lastig is.)

Om de mond bijvoorbeeld aan te sturen zijn er meerdere mogelijkheden. Maar wat mij het meest logish lijkt, is dat de mond dicht gehouden wordt door één of twee veren. En dat er als Robin praat een motortje gaat draaien dat de mond open trekt. Maar hoe zoiets gemaakt moet worden, daar heb ik geen idee van. Dus als jullie eventuele manieren weten, post dat dan hier.

En dat kan ook over andere onderdelen van Robin, zoals het lichaam, het haar etc.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op de officiele Bassie en Adriaan site zag ik laatst een vraag staan over Robin.
Priscilla is 10 jaar en ze komt uit Tilburg en zij mailt de volgende vraag: Hoi Adriaan, ik wil graag weten hoe Robin wordt bestuurd en hoe de stem wordt ingesproken en van wie is die echte stem eigenlijk?

Robin wordt aangestuurd met diverse motortjes die je ook in een draadloos bestuurd vliegtuigje vindt. En het is een heel lang verhaal om je te vertellen hoe hij zo spreekt maar ik zal je een geheim verklappen. Robin praat dankzij de stem van Ina van Toor,

Deze vraag heeft mij nieuwsgierig gemaakt over hoe Robin technisch in elkaar zit. En dus hoe je zelf een replica van Robin kunt maken. (Misschien maak ik er ooit één als het niet te lastig is.)

Om de mond bijvoorbeeld aan te sturen zijn er meerdere mogelijkheden. Maar wat mij het meest logish lijkt, is dat de mond dicht gehouden wordt door één of twee veren. En dat er als Robin praat een motortje gaat draaien dat de mond open trekt. Maar hoe zoiets gemaakt moet worden, daar heb ik geen idee van. Dus als jullie eventuele manieren weten, post dat dan hier.

En dat kan ook over andere onderdelen van Robin, zoals het lichaam, het haar etc.

Je neemt een wekker, een radio en stofzuigerslang... :D

Ik zou het niet echt weten. Volgens mij kun je gewoon een op afstand bestuurbare auto uit elkaar slopen en die in een stuk aluminium afvoerpijp zetten. Wekker erbovenop... Leuk klusje voor mensen die voor Natuurkunde een electrisch circuit moeten bouwen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Weet iemand of *robin* nog bestaat, en nog steeds kan bewegen e.d.? Bij die B&A-on tour zag ik hem in één of ander museum staan :?

Hij staat in drievoud in de vitrine in Adriaans kantoor. Ik weet niet of ie nog werkt, maar dat zal een kwestie van nieuwe batterijen zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Weet iemand of *robin* nog bestaat, en nog steeds kan bewegen e.d.? Bij die B&A-on tour zag ik hem in één of ander museum staan :?

Bij de B & A marathon praatte hij nog, dus minstens één werkt nog.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Bij de B & A marathon praatte hij nog, dus minstens één werkt nog.

Ja dat was er leuk om weer eens te zien. Dat was de robin uit de Verzonken stad overigens

Ik heb vroeger (toen ik klein was) ook wel eens een Robin gemaakt, alleen kon die toen niet bewegen haha...

Ik vind de Robin in dit filmpje ook wel wat hebben, alleen jammer dat die niej kan bewegen: http://www.x-site.nu/movies/BassieAdriaan.ram

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ja dat was er leuk om weer eens te zien. Dat was de robin uit de Verzonken stad overigens

Ik heb vroeger (toen ik klein was) ook wel eens een Robin gemaakt, alleen kon die toen niet bewegen haha...

Ik vind de Robin in dit filmpje ook wel wat hebben, alleen jammer dat die niej kan bewegen: http://www.x-site.nu/movies/BassieAdriaan.ram

Jah, ik heb dat ook gezien, wel leuk gedaan vind ik.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...
[..]

Dat was de robin uit de Verzonken stad overigens

Dat was niet Robin uit de Verzonken stad, die is namelijk erg groot en heeft hele andere ogen.

Het was een kleine robin, dus uit de schatkaart of de kroon. 8)7

Het was volgens mij Robin uit de Kroon.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb wel een idee hoe dat kan (de mond bewegen)

Het werkt met de links/rechts sturing van een bestuurbare auto.

Ik zal het proberen te tekenen:

robin.gif

alleen dan eigenlijk andersom :P

Dus zijn mond zit altijd dicht en beweegt open door naar bv links te sturen. Dat gaat direct (dus niet met acceleratie o.i.d. gewoon 1 op 1)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb wel een idee hoe dat kan (de mond bewegen)

Het werkt met de links/rechts sturing van een bestuurbare auto.

Ik zal het proberen te tekenen:

robin.gif

alleen dan eigenlijk andersom :P

Dus zijn mond zit altijd dicht en beweegt open door naar bv links te sturen. Dat gaat direct (dus niet met acceleratie o.i.d. gewoon 1 op 1)

mooi gedaan koelkast ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb wel een idee hoe dat kan (de mond bewegen)

Het werkt met de links/rechts sturing van een bestuurbare auto.

Ik zal het proberen te tekenen:

robin.gif

alleen dan eigenlijk andersom :P

Dus zijn mond zit altijd dicht en beweegt open door naar bv links te sturen. Dat gaat direct (dus niet met acceleratie o.i.d. gewoon 1 op 1)

Dat ziet er goed uit. Als de stroomvoorziening van het motortje aan een ontvanger wordt gekoppeld, moet dit heel goed kunnen werken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Is iemand bekend met het principe van een deurbel? Een elektromagneet trekt het bewegende deel naareen ander punt, en verbreekt daarbij de stroomkring, waardoor de elektromagneet uitgeschakeld wordt en het bewegende deel teruggaat naar de oude positie. Bij een deurbel gaat dit erg snel, maar het moet te vertragen zijn.

Een aangepaste vorm van dat systeem zou het kunnen zijn. Een veer aan de ene kant om hem dicht te houden en een elektromagneet die hem open trekt. Dat kan heel simpel met één druk op een knop.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Is iemand bekend met het principe van een deurbel? Een elektromagneet trekt het bewegende deel naareen ander punt, en verbreekt daarbij de stroomkring, waardoor de elektromagneet uitgeschakeld wordt en het bewegende deel teruggaat naar de oude positie. Bij een deurbel gaat dit erg snel, maar het moet te vertragen zijn.

Een aangepaste vorm van dat systeem zou het kunnen zijn. Een veer aan de ene kant om hem dicht te houden en een elektromagneet die hem open trekt. Dat kan heel simpel met één druk op een knop.

zou kunnen maar ik denk dat mijn oplossing makkelijker te realiseren is...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zelf is een tijd geleden een robin gemaakt door een speelgoedwekker die ik had op een bus te zetten waar drinken in zat. Dan de goede kleuren gegeven (wekker rood geverfd) en hij staat nog altijd op m'n kast. Lijkt niet echt maar 'k heb nou toch een soort robin. Ziet er op zich wel geinig uit, maar om hem nou te laten werken, ik zou ook niet weten hoe, ik heb er ook niet zoveel verstand van.

Link naar bericht
Delen op andere sites

het lijkt me echt zeer ingewikkelt om een Robin te bouwen.

Principe van een deurbel heb ik in m'n natuurkunde boek staan is even scannen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
het lijkt me echt zeer ingewikkelt om een Robin te bouwen.

Principe van een deurbel heb ik in m'n natuurkunde boek staan is even scannen.

dat heb ik ook bij natuurkunde gehad ja. het systeem zou inderdaad goed de bewegingen van robins mond kunnen maken

Link naar bericht
Delen op andere sites
het lijkt me echt zeer ingewikkelt om een Robin te bouwen.

Principe van een deurbel heb ik in m'n natuurkunde boek staan is even scannen.

In welk boek staat dat? Kijken of ik het in mijn boek kan vinden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook examen Natuurkunde gedaan, maar ik weet niks van het deurbel principe... Nou heb ik nooit echt veel begrepen van electriciteit (stereotype meisje weer, bah) maar het klinkt verder wel logisch, met dat electromagneetje en zo. Lijkt me wel leuk om daaraan te knutselen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...