Ga naar inhoud

Inspiratiebronnen personages


Aanbevolen berichten

In dit topic kan gepraat worden over mogelijke inspiratiebronnen voor de personages uit Bassie en Adriaan.

Je vraagt je misschien af hoe ik bij dit onderwerp kom. Nou dat zal ik uitleggen. Ik zat op Ebay te zoeken naar zeldzame Bassie & Adriaan spullen. Dus ik gebruikte de zoekopdracht Adriaan. Kom ik ineens dit tegen. Een single van "Slome Japie" met daarop de nummers "Adriaan" en "De Tango Argentijn". Deze naam zou heel goed, bewust of onbewust, inspiratie geweest kunnen zijn voor Vlugge Japie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, maar dan de naam van die boef 'Vlugge Japie'. Je kan van het karakter van de boef wel een idee hebben, maar een goede naam die erbij past.

Volgens mij is dat van Slome Japie gewoon toeval trouwens.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ja, maar dan de naam van die boef 'Vlugge Japie'. Je kan van het karakter van de boef wel een idee hebben, maar een goede naam die erbij past.

Volgens mij is dat van Slome Japie gewoon toeval trouwens.

Volgens mij ook, maar och... 't Is wel een grappig toeval, nietwaar? ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
[..]

Dit is geen inspiratiebron voor Bassie en Adriaan, maar B&A zijn hier de inspiratiebron :P.

Ik vind er niks aan trouwens ;)....

Dit heeft al ooit op het forum gestaan. Weet niet waar.

Ik vind dit dus echt slecht.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik ook niet,

snap niet wat er leuk aan is.

Laten we hier over ophouden ;) Het er hier over waarop B&A-personages geïnspireerd zijn. Ik zou het niet weten. Goede vraag voor Aad misschien?

-edit- Post 500 trouwens ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Laten we hier over ophouden ;) Het er hier over waarop B&A-personages geïnspireerd zijn. Ik zou het niet weten. Goede vraag voor Aad misschien?

-edit- Post 500 trouwens ;)

Deze foto is gemaakt door Robin04, maar hij heeft een internetverbod of zo, dus leek het me geen slecht idee dat ik het postte :)

Zie deur linksboven

© Robin04 :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is een vrij standaard boevennaam.

'Japie' is sowieso logisch, klinkt gewoon lekker plat, en boeven hebben in kinderseries vaak voorvoegsels als 'vlugge', 'slimme' etc. Handige Harrie is natuurlijk een vergelijkbare naam.

Ik denk dat ze het gewoon bedacht hebben. Net als 'de baron' en 'B#' ligt het heel erg voor de hand.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Handige Harrie is natuurlijk een vergelijkbare naam.

Ook wel logisch natuurlijk. Een boef die handig is in het maken van dingen krijgt snel de naam Harrie erbij. Volgens mij bestaan er ook enkele klusbedrijven die die naam gebruiken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Hier het enige juiste antwoord ;), afkomstig van de Adriaan Homepage:

Hier een antwoord op een vraag die me diverse malen gesteld werd. "Hoe kwam je op de namen van de personages in jullie TV series?"

Laten we beginnen met de namen Bassie en Adriaan. Mijn broer Bas van Toor werd, vanwege zijn lengte (1.59) door iedereen Bassie genoemd, behalve in Den Haag. Haagse collega's noemden Bas altijd 'Basje', dat vonden ze veel netter. Hoe ik aan de naam Adriaan kwam is heel eenvoudig. Die heb ik van mijn ouders. Mijn volledig naam is Adriaan Gerard van Toor.

In de serie van de schatkaart heet de voetballende hond Lara. Zij was onze hond en wij hebben ze vernoemd naar het vrouwelijke personages uit de film 'Dokter Zhivago'&Mac226; Laura. Ook onze 2e hond heeft zijn naam uit die film, Jouri. De papegaai in de Bassie en Adriaan stripboeken heet Kobus. Dat is ook niet toevallig. Mijn papegaai, een grijze roodstaart (die ook te zien is op de achtergrond bij de Baron in de serie van "De schatkaart") heet ook Kobus. 'Robin de Robot' heeft zijn naam te danken aan mijn neefje Robin en 'Inspecteur van der Steen' draagt die naam omdat heel toevallig mijn zwager ook zo heet. De naam 'Vlugge Japie' klopt eigenlijk niet. Het had eigelijk moeten zijn 'Vlugge Jopie'. Model voor dat karakter stond Joop Troost, de geluidstechnicus/chauffeur die in de beginjaren van Bassie en Adriaan bij ons werkte. Als ik tegen hem zei: „Joop, dit pakje moet heel snel weggebracht worden!" Kreeg ik steevast als antwoord te horen: „Ho, ho, niet zo jagen." Maar vervolgens bracht hij het pakje razendsnel voor me weg. B1 en B2 is gewoon de afkorting van boef 1 en boef 2. De Baron heeft zijn naam te danken aan een zwerver die ik vroeger op kermissen zag lopen. Hij had grijze haren, een volle grijze baard en liep altijd deftig met een wandelstok te draaien. Iedereen noemde die zwerver "De Baron". De werknaam van de boef 'Handige Harry' was eerst 'Onhandige Otto' omdat we ooit een Otto hebben gekend die alles verkeerd deed. Maar die naam vond ik niet lekker lopen. 'Klunzige Karel' is ook een optie geweest, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor 'Handige Harry'. Ik had B100 ook 'Peter Pech' kunnen noemen, maar de 100e boef verdiende de naam B100. Hoe 'Professor Chagrijn' aan zijn naam kwam is niet zo moeilijk te raden. Joris, het hulpje van die professor heb ik die naam gegeven omdat ik al van het begin af wist, en dat is het voordeel als je de schrijver bent, dat het een echte 'Joris Goedbloed' was.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hier het enige juiste antwoord ;), afkomstig van de Adriaan Homepage:

Hier een antwoord op een vraag die me diverse malen gesteld werd. "Hoe kwam je op de namen van de personages in jullie TV series?"

Laten we beginnen met de namen Bassie en Adriaan. Mijn broer Bas van Toor werd, vanwege zijn lengte (1.59) door iedereen Bassie genoemd, behalve in Den Haag. Haagse collega's noemden Bas altijd 'Basje', dat vonden ze veel netter. Hoe ik aan de naam Adriaan kwam is heel eenvoudig. Die heb ik van mijn ouders. Mijn volledig naam is Adriaan Gerard van Toor.

In de serie van de schatkaart heet de voetballende hond Lara. Zij was onze hond en wij hebben ze vernoemd naar het vrouwelijke personages uit de film 'Dokter Zhivago'&Mac226; Laura. Ook onze 2e hond heeft zijn naam uit die film, Jouri. De papegaai in de Bassie en Adriaan stripboeken heet Kobus. Dat is ook niet toevallig. Mijn papegaai, een grijze roodstaart (die ook te zien is op de achtergrond bij de Baron in de serie van "De schatkaart") heet ook Kobus. 'Robin de Robot' heeft zijn naam te danken aan mijn neefje Robin en 'Inspecteur van der Steen' draagt die naam omdat heel toevallig mijn zwager ook zo heet. De naam 'Vlugge Japie' klopt eigenlijk niet. Het had eigelijk moeten zijn 'Vlugge Jopie'. Model voor dat karakter stond Joop Troost, de geluidstechnicus/chauffeur die in de beginjaren van Bassie en Adriaan bij ons werkte. Als ik tegen hem zei: „Joop, dit pakje moet heel snel weggebracht worden!" Kreeg ik steevast als antwoord te horen: „Ho, ho, niet zo jagen." Maar vervolgens bracht hij het pakje razendsnel voor me weg. B1 en B2 is gewoon de afkorting van boef 1 en boef 2. De Baron heeft zijn naam te danken aan een zwerver die ik vroeger op kermissen zag lopen. Hij had grijze haren, een volle grijze baard en liep altijd deftig met een wandelstok te draaien. Iedereen noemde die zwerver "De Baron". De werknaam van de boef 'Handige Harry' was eerst 'Onhandige Otto' omdat we ooit een Otto hebben gekend die alles verkeerd deed. Maar die naam vond ik niet lekker lopen. 'Klunzige Karel' is ook een optie geweest, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor 'Handige Harry'. Ik had B100 ook 'Peter Pech' kunnen noemen, maar de 100e boef verdiende de naam B100. Hoe 'Professor Chagrijn' aan zijn naam kwam is niet zo moeilijk te raden. Joris, het hulpje van die professor heb ik die naam gegeven omdat ik al van het begin af wist, en dat is het voordeel als je de schrijver bent, dat het een echte 'Joris Goedbloed' was.

Bedankt voor het antwoord. Dit heb ik nooit geweten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat ik me sinds het lezen van dat antwoord op de Adriaan homepage afvraag, maar steeds ben vergeten hier te posten:

Heeft "de Baron" de B&A caravan gekregen? _O-

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wat ik me sinds het lezen van dat antwoord op de Adriaan homepage afvraag, maar steeds ben vergeten hier te posten:

Heeft "de Baron" de B&A caravan gekregen? _O-

with all do respect..waarom zou de baron de caravan hebben gekregen dan? overigens erg goed gevonden op de site..ik wist dit alles ook niet!

Good work! ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze gaven de caravan altijd aan een goed doel. En op de Adriaan homepage is te lezen dat 'de Baron' eigenlijk een zwerver is, dus misschien hebben ze ooit weleens hem een caravan gegeven ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ze gaven de caravan altijd aan een goed doel. En op de Adriaan homepage is te lezen dat 'de Baron' eigenlijk een zwerver is, dus misschien hebben ze ooit weleens hem een caravan gegeven ;)

oh oke, *caravan* dat wist ik weer niet wat ik wel heb gelezen is dat de caravan goed bewaart wordt en dat er de laatste keer voor de nicolodeon marathon een nieuwe caravan gespoten is!

*caravan* *bas* *adriaan* *caravan*

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...