Ga naar inhoud

DVD releases waar jij op zit te wachten


Aanbevolen berichten

Goh ja, je zou inderdaad kunnen stellen dat streamen niet echt een 'optie' is als het de enige manier is waarop bepaald materiaal wordt aangeboden.

 

Zelf kom ik dat zelden tegen, nieuw materiaal uit omringende landen is beschikbaar als uitzendsignaal (en zo exotisch zijn mijn voorkeuren niet) en ouder materiaal kom je op streamingdiensten weinig tegen. Ik surf weleens tegen lijstjes aan waarop staat hoeveel Netflixmateriaal van voor 2000 dateert... nu ja, niet heel erg representatief voor de omroepgeschiedenis, zullen we maar zeggen.

 

Het lijkt er een beetje op dat het 'optieprobleem' voor de gemiddelde kijker minder speelt, ik lees althans her en der dat die vooral iets wil zien dat grofweg tot een bepaalde programmacategorie behoort, zonder noodzakelijk op zoek te zijn naar een specifieke titel. Al hoor je dan wel weer van mensen die intekenen op streamingdiensten à zoveel euro per maand met als motivatie dat ze dan toegang hebben tot programma of film X, en dan wordt een supercommerciële titel genoemd die op schijf voor twee keer niks te koop is omdat het aanbod de vraag overstijgt... dat dan ook weer wel. 🙂

 

Is er wat mis met bestandjes op een harde schijf? Ik ben voor ouder materiaal fan van DVD's omdat die vaak de voor consumenten hoogst beschikbare kwaliteit bieden, maar ik ga ervan uit dat de DVD een tijdelijke drager is en dat voor de voorzienbare toekomst een onlinesysteem het eindpunt is. Je bent bevrijd van de zorgen om ondersteuning van de DVD-standaard, en het is makkelijker om grote hoeveelheden materiaal te verstouwen. Dat is dan weer heel welkom als je gaat migreren; ik schat dat ik ongeveer tweeduizend schijfjes heb en vrijwel niets daarvan staat op harde schijf... ik kan niet echt zeggen dat ik ernaar uitkijk daaraan te beginnen. Ik laat het voorlopig ook zo omdat andere dingen dringender zijn; DVD-hardware is voorlopig nog volop verkrijgbaar en de schijfjes lijken een respectabele levensduur te hebben. Sleep ze allemaal naar een schijf en de migratieklok begint te tikken...

 

Ik heb hier ook wel wat DVD's liggen van reeksen die incompleet zijn uitgebracht (en, vanzelfsprekend, links en rechts wat releases met technische fouten). Lang was ik er afkerig van om losse seizoenen te kopen van titels die niet 'afgewerkt' werden, maar ik ben daar coulanter in geworden. Het is immers nog altijd beter om van een reeks een gedeelte hebben dan helemaal niets.

 

De tekenfilmreeksen die je noemt zijn allemaal zeer bekend, het is ook maar een gokje maar je zou denken dat in grotere markten als de Britse of de Franse de kritische massa er nog is om een uitgave commercieel haalbaar te maken. Al zie je het ook daar slabakken - ik heb grote hoeveelheden oud Brits tv-spul op DVD, grofweg uitgebracht tussen 2005 en 2015, maar die markt stelt de afgelopen jaren vrijwel niets meer voor.

 

Tot op zekere hoogte heb ik begrip voor DVD-labels die in een krimpende markt programma's proberen uit te brengen die in vele gevallen geen grote oplages zullen halen en daar probeer ik dan rekening mee te houden wanneer ik afweeg hoeveel ik aan een DVD wil geven. Maar omdat ik geen huis heb, is mijn financiële situatie precair; dan ga je geen grote bedragen uitgeven aan zoiets als DVD's. Het is daardoor wel zo dat ik in recentere jaren nogal wat schijfjes links laat liggen die ik vroeger wellicht gekocht zou hebben, omdat de prijs voorlopig niet meer zakt tot het bedrag dat ik bereid ben te betalen. Ik vermoed wel dat dat een tijdelijke situatie is en dat over een jaar of tien, twintig DVD's zo goed als waardeloos zullen zijn. Bij leven en welzijn kijk ik dan wel weer eens of ze binnen mijn budget passen. 🙂

 

Stomtoevallig gisteren voor het eerst in maanden nog eens twee releases gekocht, allebei tweedehands (en allebei geïnspireerd door de mogelijkheid van Brexit zonder vrijhandelsakkoord). Een dubbele BD en een dubbele DVD, voor vijf en zes euro inclusief verzenden. En zie, de DVD is het tweede seizoen van de sitcom 'May to December' waarvan enkel de eerste twee (van zes) reeksen zijn uitgebracht. Goed, dat zal dan wel. DVD dateert uit 2012 en is van een label dat al jaren geen oude TV meer uitbrengt, dus ik ga niet zitten wachten op de laatste vier. 🙂

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 255
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik geloof dat Disney me enigszins tegen hen in het harnas gejaagd heeft door hoge prijzen te vragen voor titels die goed verkopen. Dat zie je nu nog, om de een of andere reden lijkt zowat de helft van de koopcassettes die je tegenwoordig op tweedehandssites vindt Disneyklassiekers te betreffen. Ik heb het nu over grosso modo het pre-internettijdperk, toen ik me er nauwelijks van bewust was wat er op sommige videogebieden te koop was... in eigen land, en internationaal al helemaal. Spoel vijfentwintig jaar verder en dan leert twee minuutjes googelen dat nichelabels in staat zijn om relatief obscure titels die wereldwijd op een verkoop van enkele hooguit tienduizenden blijven steken aan te bieden aan pak 'm beet twintig euro per stuk, met andere woorden, in absolute bedragen (niet eens geïndexeerd!) dezelfde som als de 40 gulden of 800 frank die in mijn jeugdjaren betaald moest worden voor een VHS van Sneeuwwitje of Pinokkio, wat wereldwijde successen zijn. Dan denk je: zoiets moet Disney dan toch ook aan de helft van de prijs kunnen aanbieden.

 

Ik heb vrij recent nog eens zitten kijken naar een BD-set met zo goed als alle animatielangspelers van Disney en de prijs blijkt inmiddels (tenminste als je zo'n grote box koopt) heel wat lager te liggen dan wat bijvoorbeeld eind jaren negentig werd aangerekend voor losse films. Helaas ontdekte ik bij de volgende verdieping van een Googletochtje dat de 'restauraties' van veel Disneyklassiekers eerder op een herwerking dan op restauratie lijkt, o.a. door het wegpoetsen van filmtextuur (overdadige DNR) en een wat losbandig gebruik van het kleurenpallet. Er staat ergens een quote op internet van iemand die in '37 aan Sneeuwwitje meewerkte, en over zo'n restauratie opmerkte: 'Nice colours. Not our colours, but nice colours'. 🙂 Afijn, die BD's heb ik maar lekker zo gelaten en inmiddels ben ik de gek geworden die DVD's van die titels uit de kringloop haalt (waar ze inmiddels ook geregeld opduiken) i.p.v. ze even uit het internet te halen.

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Koen zei:

Helaas ontdekte ik bij de volgende verdieping van een Googletochtje dat de 'restauraties' van veel Disneyklassiekers eerder op een herwerking dan op restauratie lijkt, o.a. door het wegpoetsen van filmtextuur (overdadige DNR) en een wat losbandig gebruik van het kleurenpallet. Er staat ergens een quote op internet van iemand die in '37 aan Sneeuwwitje meewerkte, en over zo'n restauratie opmerkte: 'Nice colours. Not our colours, but nice colours'. 🙂 Afijn, die BD's heb ik maar lekker zo gelaten en inmiddels ben ik de gek geworden die DVD's van die titels uit de kringloop haalt (waar ze inmiddels ook geregeld opduiken) i.p.v. ze even uit het internet te halen.

Laat ik allereerst beginnen door te zeggen dat ik hóu van de lange inhoudelijke reacties van @Koen en @RM hierboven.

 

That being said: ditgene wat je benoemt, Koen, ik weet precies wat je bedoelt. Dat heb ik zeker 15 jaar geleden al eens teruggezien op een inmiddels terziele zijnde Disney-fanforum (of het was het forum van dvd.nl, maar daar kan ik de discussie niet terugvinden). Daar was een still van een VHS-rip van Assepoester neergezet, direct naast precies dezelfde still van het moment in een 'Special edition' op dvd (dus de tweede of derde dvd-uitgave al, die met alle egards 'tijdelijk' (want Disneyvault-systeem van die tijd) werd uitgebracht). Alle kleuren van de still (de boze schoonmoeder weet ik me te herinneren) waren anders, maar ook alle subtiele details, kleurverloopjes en grauwheden waren op het extreme af weggegumd. Het was écht heel erg. Vergeleken met die 'verouderde print', leek de dvd wel een kleurplaat.

 

Ik heb een paar weken geleden bij een radio-dj met zeer veel plezier en met grote eer drie verhuisdozen opgehaald, bomvol met films en dvd-boxen. Veelal Nederlands, vaak ook US-import. Prachtig materiaal zit ertussen. Ga ik koesteren. Een mooie plek geven. Tegelijk ga ik van de series die ik écht goed vind ook een HD-versie op mijn harde schijf jassen. Waarom? NL dvd's hadden toch al de NTSC>PAL versnellingsconversie, maar ook zijn er vaak geen écht goede uitgaves meer in het land te vinden (En Dutch Filmworks is de ergste, die hebben het nooit ook maar geprobeerd).

 

Dat niet alleen, maar de streamingsdiensten jagen hun eigen consumenten op. Iedere maker, elk bedrijf, wil een groot, te groot, stukje van de streamingtaart. Het streamen was ooit een briljant gegeven, omdat het een dienst was die bedoeld was om de verspreiding en vertoning van media voor de consument te vergemakkelijken. VERGEMAKKIJKEN. NIET VERVANGEN. Maar dat is al jaren geleden. Nu is streaming televisie 2.0, en wordt het van binnenuit gesloopt. Je wordt goddomme gesommeerd om van service te swappen alsof je van zender wisselt op je afstandsbediening. Om dan nog maar te zwijgen over meuk die sowieso US-only blijft (of UK-only, BE-only (hallo VRTNu, VTM, VIER), NL-only (hallo Videoland, NPO Start Plus Uitzending Gemist Aangevuld met nog drie onnodige namen Plus, RTLXL, Kijk), enzovoort) en waar je als buitenstaander (of buitenlander) toch NOOIT van gaat horen als je niet 'stiekem' op een andere wijze een kijkje besluit te nemen.

 

Dat gezegd hebbende: de consument van streamingdiensten denkt recht te hebben op vanalles, maar heeft feitelijk nergens recht op. Dus daarover zeiken en zeuren is nutteloos. Dus... Laat die streamingdiensten lekker voor wat ze zijn. Zie het als een gemak. De kans om een goede basis te worden en te zijn hebben ze verspeeld, ik zie het als een gemakje. Maar voor mijn 'verzameling', hoe raar ook, hou ik wat ruimte over op wat zwarte boxjes met gigs en terabytes. Laat de petabytes maar tot ons komen.

 

En eigenlijk is het altijd zo geweest, hoor. Ja. De files zijn nu, digitaal... maar, so what? De files op dvd's zijn ook net zo goed, files. VOB-files. 1 gig per stuk, naadloos gelinkt door rekencodes in een stel IFO-files van nog geen paar kilobyte per schijfje, die weet wanneer welke file afloopt en de volgende begint en zorgt dat de kijker daar niks van merkt. Je kan nu tegenwoordig HDTV direct en lossless opnemen (en de zenders haten het; daarom de dikke onscreenlogo's en andere afleidingen op TV-zenders, daarom dat je bij kabelmaatschappijen zelf geen kastjes kan krijgen die de opnames die je maakt naar een computer kan sturen), voorheen kwam je al ver met DVD-recorders en scartkabels. Dan legde je al gauw alles vast op, nou, in geval van Koen, tweeduizend schijfjes. En daarvoor? Videobanden.

 

De beste manier om een volledige serie te hebben? Slim zijn geweest en de mazzel hebben gehad dit vanaf aflevering 1 keurig te hebben opgenomen. Iemand kennen die je aan wat kopietjes kan helpen. Vroeger werd er al van videobandje op bandje gekopieerd bij fans onder elkaar, maar de kopietjes zijn er nu gewoon mooier van kwaliteit op geworden. In heel uitzonderlijke gevallen contacteer je iemand die aan het programma meewerkte en die je wat interne productiemedewerkers-kopieën geeft; geen logo's en andere onzin die er niet toe doet.

 

Het is allemaal vast wel illegaal. Maar op dit moment is men in een tijd aangekomen dat... Er is zóveel keus, er is zóveel content, en 1 simpele film of andere vorm van content kan zelf ook weer in zóveel variaties aangeboden worden dat, eerlijkgezegd, de keuzes ook niet meer te overzien zijn. Als ik Back to the Future Part II vanavond nog in de onbedoelde Open Matted-4:3 versie wil zien, dan weet ik dat ik daarvoor niet op Netflix moet wezen, maar dat ik moet zien uit te vogelen wie er een ripje heeft gemaakt van de laserdisc die in de 90s daarvan uitkwam (of een latere dvd). En als ik de 'broadcasted' versies van end credit-scenes uit Married With Children wil zien, die de dvd-uitgaves door de meest achterlijke reden nooit gehaald hebben (Love And Marriage werd niet langer gebruikt op de eerste (en in Nederland enige) dvd-prints doordat de royalties te prijzig werden, dus moest ook die benoeming uit de aftiteling gehaald worden; in plaats van laten zitten óf die credit blurren werd héél de aftiteling opnieuw ingetikt en verdwenen er noodgedwongen wat eindscenes waar het origineel al in gebrand zat), dan hoef ik alleen maar bij deze milde weldoener te kijken:

 

 

En waarom? Omdat de kijkers van toen zo slim waren om het op te nemen, te bewaren, en later te verspreiden. Niet netjes 'legally speaking', maar liever dat dan zulke kleine pareltjes in de vergetelheid zien raken.

 

Op Disney+ is er de mogelijkheid bij elke film om het tabje 'extra's' aan te klikken. Sorry, maar als je bij Monsters en Co/Monsters Inc. vervolgens kortweg VERDOMT om de bloopersequence erbij te zetten (die op de originele VHS, DVD en ik geloof ook in de bioscoopversie tijdens de aftiteling te zien was) en ik daarvoor naar YouTube moet; dan ben je af! Klaar! Finito! Weg met je platform, dat is compleet belabberd! :D

 

EDIT: inmiddels zijn er wel wat andere, uitgebreide vergelijkingsposts over Cinderella online te vinden. Lang leve het wereldwijde web.

 

EDIT 2: dvd-release waar ik inmiddels op zit te wachten: NewsRadio met Nederlandse ondertiteling. Zwaar onderschatte en onterecht onbekende Amerikaanse comedyserie.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik herken die screengrabs van Cinderella, daar had degene van wie ik een tijd geleden iets las over prutswerk bij Disney'restauraties' ook naar gelinkt. 't Is bizar hoor, het ruikt naar het verlangen om zo'n film te herscheppen i.p.v. een keurig opgepoetste versie te presenteren zoals dat in het HD-tijdperk voor zovele filmklassiekers gebeurd is.

 

Rechtstreekse ervaring met streamingplatformen heb ik nauwelijks, maar je hoort inderdaad wel vaak klagen over het fait dat het zo versnipperd is. Links en rechts zijn wat pogingen om in ieder geval de grote omroepen van een land bij elkaar te brengen (NLziet, Britbox, en in Vlaanderen staat zoiets in de steigers voor 2021 of zo) maar het is natuurlijk rommelig dat wie daarnaast ook geïnteresseerd is in platformen die alleen in de streamingwereld bestaan (Netflix, Amazon Video en een grote hoop spelers waar bijna niemand van gehoord heeft) zich een weg moet banen door een oerwoud van aanbieders. Die graag ook allemaal even wat geld vangen van de kijker.

 

Gelukkig inderdaad dat er nog thuisopnames bestaan voor dingen die nadien mismeesterd werden, maar het blijft wel behelpen als je naast commerciële uitgaves die het net niet zijn ook nog een collectie eigen opnames moet aanhouden in vaak mindere kwaliteit, omdat die wél 'correct' zijn.

 

Voor gereviseerde bestanden, ongeacht of ze nu worden aangeboden op DVD of als stream, pas ik liever... al ben ik er misschien mettertijd wat minder streng voor geworden. Zo zou de BD van de 'Pride & Prejudice' uit '95 op weg moeten zijn voor mij, ik weet dat daarvan de aftiteling niet 'correct' is (verkeerd lettertype en zo nog wat schoonheidsfoutjes) maar als ik daar een sterk verbeterde resolutie voor krijg dan neem ik dat er maar bij. Maar dingen zoals Thunderdbirds of (de eerste BD van) The World at War, beide 4:3 bijgesneden tot breedbeeld, laten we braaf aan ons voorbij gaan.

 

Omroeplogo's zijn al een kwarteeuw een probleem, al vind ik dat dat nog meevalt naast de gewoonte die de VRT nu al een paar jaar heeft om eigen fictie vaste ondertitels mee te geven. Een jaar of twee geleden heb ik van hen eens bijna alles van Witse opgenomen, maar op meer dan honderd afleveringen is er altijd wel links en rechts eentje waarvan de opname mislukt. Tot mijn vreugde stonden bij die herhalingen geen ondertitels in beeld. Nu zijn ze alweer opnieuw begonnen aan die reeks, dus ik braaf degene eruit pikken die ik eerder gemist had... hebben ze er toch ondertitels onder gezet.

 

Die geoblocking voor streaming begrijp ik niet helemaal, ik dacht dat dat binnen de EU helemaal niet meer mocht, maar je ziet het inderdaad nog steeds. Gek genoeg verdwijnen de geoblocks bij de NPO als sneeuw voor de zon zodra je een betalend account hebt... laat dat een voordeel zijn van het feit dat mijn moeder hier 'The Great British Bake Off' wil zien. 🙂

 

Als ik lees dat je materiaal hebt opgehaald bij een DJ ga ik me gelijk afvragen of die knaap ook dingen van zichzelf had liggen die niet in de archieven zitten. 🙂

 

Enigszins gerelateerd; af en toe denk ik er weer eens aan om een eigen mini-Netflix in elkaar te knutselen met een NAS, maar je komt nog steeds snel bij vele honderden euro's uit, en dat schrikt af. 🙂 Bijvoorbeeld een NAS met 4 x 12 TB... zit je met wat mazzel nog net onder de duizend euro, maar veel scheelt het niet! Denk dat zoiets wel een stuk aanlokkelijker zou zijn om eens in de zetel te ploffen en eens iets aan te klikken dan wat ik nu heb, een collectie met losse schijven plus wat commerciële DVD's. Gaat ook, maar het gebruiksgemak is toch minder. Positief is wel dat een TB nog een derde kost van wat ik er in 2009 voor betaalde, toen ik met schijfopslag begon. 🙂

 

aangepast door Koen
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...