Ga naar inhoud

De betwiste Europese Grondwet


Aanbevolen berichten

Je hoeft de tv op dit moment maar niet aan te zetten en het gaat wel weer over de Europese Grondwet.

Europa dit, Balkenende dat.

Om eerlijk te zijn zou ik echt niet weten wat er nou precies in die grondwet staat. Blijkbaar wisten de Fransen dat ook niet, want die stemden vooral tegen uit protest tegen de Franse regering.

Oke nou mijn vraag..

Wat vind jij van de Europese grondwet?

Laat het politiek debat maar losbasten op het clowns en acrobatenforum :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik word zo erg bekogeld met mailtjes van STEM NIET! en STEM WEL!

dat ik het onderhand niet meer weet of het nou goed of slecht is. O}

Men is bang dat wij (Nederland) als klein hoekje van Europa niks meer te zeggen hebben

tegenover al die grote landen als we uiteindelijk samen mochten komen, en dit wil ik best

geloven, maar goed: ik mag niet eens stemmen, want ik word pas over 3 maanden 18. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben tegen de Grondwet. Nederland zal diverse veto's verliezen. Grote landen als Duitsland en Italie (misschien zelfs over enkele jaren Turkije :{ ) kunnen als zij samenwerken alles gedaan krijgen in Europa.

Doordat er macht naar Brussel wordt verplaatst krijg je minder over je eigen land te zeggen, er komt meer achterkamertjespolitiek en je levert behoorlijk in op democratie. Want de grondwet is ook een soort schijndemocratie waarin de burger veel te vertellen zou hebben, maar dit is niet zo want het 'burgerinitiatief' zal in de praktijk haast onmogelijk uit te voeren zijn. Want je hebt sowieso al een x aantal handtekeningen nodig, het is niet duidelijk hoeveel dat er zijn en de commissie kan elk voorstel direct verwerpen.

En de 'gele kaart' is ook maar iets van een schijndemocratie, want je hebt al iets van 9 landen nodig die de gele kaart steunen, en met zon gele kaart moet de commisie haar besluit 'heroverwegen', dus verwerpen of handhaven, er hoeft dus niets te veranderen en een rode kaart is geen optie.

Brussel zal zich veel meer met Nederland gaan bemoeien, misschien kennen jullie het voorbeeld van Artis al maar hier nog een keer: Nederland subsidieerd Artis. Met de grondwet mag dat niet meer, omdat dat oneerlijke concurrentie is met bijv de dierentuin van Londen. Dat is toch niet de zaak van Brussel! Eigen wetten voor eigen volk!

Nederlandzal veel minder democratisch worden, met een Nee tegen de grondwet zal nederland soevereiner zijn en meer eigen beleid kunnen voeren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik stem tegen. Want voor mijn gevoel gaat het met deze grondwet de verkeerde kant op. Ze willen bijvoorbeeld een soort van concurrentie in de gezondheidszorg. Dat betekend dus dat operaties wegens de concurrentie zo goedkoop mogelijk moeten. En dat gaat vast ten koste van de kwaliteit.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga Nee stemmen.

Ik zie het niet zo zitten om een geheel te worden. Turkije, Spanje en alle andere grote landen zullen meer te zeggen hebben aangezien ze groter zijn en het zal verder ook allemaal vriendjespolitiek worden.

De oostbloklanden houden allemaal elkaars handen boven hun hoofd (iets wat je ook al ziet aan iets eenvoudigs als het Songfestival, want je kan van tevoren voor elk land voorspellen wie de punten krijgen en dus hoeven ze niet eens meer te zingen)

Verder zie ik het ook niet zitten om de armoede van de armere landen op ons te nemen. Daardoor zal namelijk (doordat de Euro dan ook ingevoerd moet worden als die landen lid worden van de EU) de waarde van de Euro steeds meer dalen en dit betekent waardevermindering.

Als laatste wil ik melden dat ik het niet zie zitten, omdat er naar mijn mening al niet eens in Nederland orde gehouden kan worden. We zijn het in ons eigen land al niet altijd eens met elkaar. Als dat ook zo gaat in Europa dan voorzie ik een grote puinhoop.

Dus NEE tegen de grondwet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik ga Nee stemmen.

Ik zie het niet zo zitten om een geheel te worden. Turkije, Spanje en alle andere grote landen zullen meer te zeggen hebben aangezien ze groter zijn en het zal verder ook allemaal vriendjespolitiek worden.

Spanje zal ook flink macht in moeten leveren juist. Nu gaat het nog op de grootte van het land (dus spanje met iets relatief minder inwoners en toch een groot land veel macht) maar met de grondwet gaat het op inwoneraantal (Duitsland de meeste macht, als Turkije zal toetreden heeft Turkije de meeste macht in Europa, of misschien nog net iets minder dan Duitsland).

En inderdaad, als de Oostbloklanden gaan samenwerken om Westerse voorstellen te verwerpen is er niet echt samenwerking he...

Link naar bericht
Delen op andere sites
frankrijk stemde 55% tegen (70% opkomst)

ik stem zelf niet.

de grondwet heeft overigens niets met turkije in de EU te maken (wat velen denken en daarom nee stemmen)

Niet dat Turkije in de EU komt maar op het moment dat ze toegelaten worden krijgen ze wel een hoop macht binnen Europa.

Ik stem nee omdat ik het totaal niet zie zitten dat Fransen, Duitsers en Turken hier straks de dienst uit gaan maken. Onze grondwet is niet vlekkeloos maar ik zal eens een aantal dingen noemen die veranderen door dat stomme ding:

Old Amsterdammer zal verdwijnen (de kaas ja). Een of andere stomme regeling verteld dat kazen niet meer dan 7 maanden mogen rijpen, terwijl Old Amsterdam pas rijp is bij 18 maanden.

Misschien maar een stom voorbeeld maar dit soort dingen staan ook in die grondwet. Zo zijn er nog meer van die kromme dingen.

Ik ben dus tegen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Even offtopic: waarom staat er bij jou ineens radiotechneut onder je nick? :P

Haha eindelijk m'n nieuwe rank *O**O*

Edit: Er komt nog een mooi plaatje hoor ik net *O**O*

Link naar bericht
Delen op andere sites

om ff twice te negeren en om nog verder offtopic te gaan: "radiotechneut" heeft ie aan mij te danken, dat ie ut als status kreeg aan zichzelf, dj en de rest van de crew ;) komt vast nog wel een opmerking over in het Mededelingen forum ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelf mag ik nog niet stemmen, maar als ik zou mogen stemmen zou ik zeker weten "NEE" stemmen. Dit door de volgende redenen:

- Europa staat TE ver af van de burgers en is daardoor oncontroleerbaar. De grondwet veranderd daar niks aan.

- Als de Europese grondwet aangenomen wordt zitten we daar voor een lange tijd aan vast.

- Waarschijnlijk krijgen de grote lidstaten het voor het zeggen als de grondwet er daadwerkelijk komt.

Zo zijn er nog veel meer dingen op te noemen...

Zelf heb ik ook een test gedaan op www.referendumwijzer.nl, maar de uitslag klopt naar mijn mening niet helemaal. Het volgende kwam eruit:

"Uw opvattingen komen voor 60% overeen met de Grondwet".

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gerben is TEGEN de Europese grondwet.

1. Wat hebben we straks nog te zeggen in Europa? Frankrijk is dan wel weg uit ''de strijd'', maar we hebben dan nog steeds met Duitsland en Spanje te maken.

2. De Euro zou toch een goede munt worden? Het zou allemaal toch niet duurder gaan worden? Wel.. Het is allemaal VEEEEL duurder geworden }:|

3. Het kabinet zei bij de Euro: VOOR stemmen, en bij de Europese Grondwet zegt het kabinet ook VOOR te zijn. Dat is voor mij al een reden om juist TEGEN te stemmen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gerben is TEGEN de Europese grondwet.

1. Wat hebben we straks nog te zeggen in Europa? Frankrijk is dan wel weg uit ''de strijd'', maar we hebben dan nog steeds met Duitsland en Spanje te maken.

2. De Euro zou toch een goede munt worden? Het zou allemaal toch niet duurder gaan worden? Wel.. Het is allemaal VEEEEL duurder geworden }:|

3. Het kabinet zei bij de Euro: VOOR stemmen, en bij de Europese Grondwet zegt het kabinet ook VOOR te zijn. Dat is voor mij al een reden om juist TEGEN te stemmen.

Ik vind de euro een discussie apart, alles is duurder, maar alles is nog altijd welvarend en dus weegt dat zich elkaar af. Je verdiend meer en geeft meer uit...

Het is moeilijk te zeggen, maar die muntjes zijn wel leuk om te verzamelen O-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar dat verhaal heeft twee kanten he, de prijzen worden hoger, maar je schulden worden relatief kleiner.

Want als je 10000 gulden schuld hebt zou je met een euro van 2 gulden 5000 euro schuld staan, maar met een euro van 2,20 valt dat wat lager uit ;)

Dus voor die mensen is het alleen maar beter geworden, maar als je een dikke bankrekening hebt ben je er behoorlijk op achteruit gegaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog zoiets: kreeg ik vandaag van een medestudente de vraag of ik ook ga stemmen, waarop ik haar zeg zoals het is: nee. Kijkt ze me net aan alsof ik van een andere planeet kom..."Je hebt toch een stem, die moet je gebruiken; die gooi je toch niet weg?!?"

Nou ja zeg...ik gebruik mijn stemmen nooit, bij geen enkele verkiezing of referendum; maar dat moet ik toch zeker zelf weten? :{

Link naar bericht
Delen op andere sites
Nog zoiets: kreeg ik vandaag van een medestudente de vraag of ik ook ga stemmen, waarop ik haar zeg zoals het is: nee. Kijkt ze me net aan alsof ik van een andere planeet kom..."Je hebt toch een stem, die moet je gebruiken; die gooi je toch niet weg?!?"

Nou ja zeg...ik gebruik mijn stemmen nooit, bij geen enkele verkiezing of referendum; maar dat moet ik toch zeker zelf weten? :{

Het is je eigen keuze, maar ik zou persoonlijk altijd wel gaan stemmen, omdat je altijd wel een bepaalde mening hebt...

Maarja... eigen keus

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben ik blij dat ik die bagger allemaal gemist heb hier ;) Mijn moeder heeft mijn volmacht en die gaat nee stemmen. Voornamelijk omdat de enige propaganda voor JA van de Rainbow Experience kwam, en die jongens daar konden me niet eens bevredigend antwoord geven. En hoewel ik gelijke rechten voor de homo's erg belangrijk vind, is het plaatje in het geheel niet genoeg om voor te stemmen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens Referendumwijzer.nl ben ik 44% voor de Grondwet. En dat klopt ook wel, wat mij betreft hoeft die Europese éénwording niet zo. Maar ik stem nooit. :N

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Het is je eigen keuze, maar ik zou persoonlijk altijd wel gaan stemmen, omdat je altijd wel een bepaalde mening hebt...

Maarja... eigen keus

Als je er zo tegenaan kijkt, dan heeft het voor mij inderdaad weinig nut om te stemmen, want meestal heb ik in zulke zaken geen mening. Ik verdiep me er niet in, want het maakt voor mij zo weinig uit. Of er nu wel of niet een Europese Grondwet komt, of de ene partij regeert of de andere...het wil voor mij niks zeggen; mijn bestaan draait toch wel verder, voor zo lang dat duurt.

Maar ik snap wat je bedoelt, dat dan weer wel.

Link naar bericht
Delen op andere sites
En hoewel ik gelijke rechten voor de homo's erg belangrijk vind, is het plaatje in het geheel niet genoeg om voor te stemmen.

Homoseksuelen hebben in Nederland sowieso gelijke rechten, dus daar heb je de grondwet niet voor nodig.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Homoseksuelen hebben in Nederland sowieso gelijke rechten, dus daar heb je de grondwet niet voor nodig.

Ja, in Nederland. Niet in de rest van Europa. In sommige landen is het zelfs nog strafbaar. Zo'n grondwet werkt twee kanten op, natuurlijk, Nederland zou erdoor veranderen, maar ook andere landen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste mensen, kijk naar Nederland 2.

De gemeenten hebben massaal NEE gestemd :P

Urk spant de kroon: 91,6% (!) TEGEN en 8,4% (!) VOOR.

Die Europese grondwet kan het niet meer redden volgens mij.

Het staat nu gemiddeld: 62% TEGEN en 38% VOOR :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...