Ga naar inhoud

'Een clown gaat door tot het gaatje' HAARLEMS DAGBLAD


Aanbevolen berichten

Hier een leuk interview met Bassie uit de krant

----------------

Naam: Bas van Toor, oftewel Bassie

Geboren: 17 september 1935 in Maassluis

Beroep: clown en ondernemer. "Ik ben artiest en gedwongen ondernemer. Je moet wel. Als je in handen valt van een louche impresario, dan ben je wel clown, maar wat heb je daar dan aan?''

Was liever geworden: "Dat zou betekenen dat ik ontevreden ben met wat ik nu doe. Dat ben ik echt niet, ik doe wat ik mijn hele leven al doe. Op mijn zevende gaf ik al poppenkastvoorstellingen voor andere kinderen. Moesten ze een cent betalen. In de show de ik nu doe, zit weer een poppenkastvoorstelling. Ik ga dus back to my roots, haha. Vroeger ging alleen alles verkeerd omdat ik het niet kon, nu gaat alles verkeerd omdat dat leuk is.''

Irritant trekje: "Dat ik mensen altijd midden in hun gezicht de waarheid zeg. Dat heeft me al heel wat zaakjes gekost. Kijk, ik schakel nogal snel hè. Dan hoor ik iemand praten en dan zeg ik na een tijdje: 'je hebt een mooie babbel maar je moet wegwezen. Ik denk niet dat wij zaken gaan doen'. Ik heb er eigenlijk ook nooit spijt van als ik iemand de waarheid zeg. Achteraf blijkt dat ik meestal toch wel gelijk had. Mensen zien op tv een clown die een boerenlul speelt en denken dat ik in het echt ook zo ben. Maar Toon Hermans zei al: 'je moet verdomd slim zijn om iedereen te laten denken dat je dom bent.'''

Wordt leuk gevonden: "Om het feit dat ik het hele leven op de hak neem. Ik zie alles van de zonnige kant.''

Olifanten wassen: "Ja, ik wilde groot en schoon werken verrichten. Dat was in het begin. Ik ben nog ouderwets weggelopen van huis voor het circus. Alle rotklusjes zijn voor jou dan als jongeling. Je werkt 22 uur per dag. En er worden natuurlijk lolletjes met je uitgehaald. Toppunt van ongein is wel dat je er op uitgestuurd wordt voor de chapiteau-sleutel. De sleutel van de circustent dus. Die bestaat natuurlijk helemaal niet. Dat was allemaal in 1953. Even daarvoor zat ik bij een circus in België. Dat was me een dieptepunt. Ik moest mijn saxofoon verkopen om een treinkaartje naar Nederland te kunnen betalen. In Nederland heb ik Adriaan er toen bij gesleept. Na hard oefenen hadden we ons eerste optreden in Vlaardingen. Voor een tientje.''

Komt een man bij de dokter: "En dan is de dokter niet thuis. Maar zijn vrouw wel. De man heeft een hese stem en vraagt aan haar 'is de dokter er?' Zegt zij: "Nee, dus kom maar binnen.'' Haha. Of deze: "Komt een man bij de dokter, zegt de dokter: 'heb je een tijd niet gezien'. Zegt de man: 'klopt, ik ben ziek geweest.'' Ja, moppen zijn mijn hobby. Noem een trefwoord en ik weet er een mop bij.''

De magie van Sylvia Schuyer: "Dat was geen magie. Dat liep voor geen meter. Zij was een tafelgoochelaarster met kleine trucjes terwijl ik juist het goochelen op de hak wilde nemen met grote trucs die dan mislukken. Maar dat wilde zij niet. Bovendien wilde ze op 58-jarige leeftijd nog bewijzen dat ze een ster was. En haar man ging zich er mee bemoeien, en die heeft er evenveel verstand van als een koe van tapdansen. Na zeventien voorstellingen zijn we ermee gestopt. Ach, ik ben 49 jaar artiest en dit duurde maar drie maanden. Zo belangrijk is het niet.''

Held: "Heb ik niet. Wel een groot voorbeeld: Charlie Chaplin. Ik ken al zijn films. Als je ziet wat hij gemaakt heeft dan kan je alleen maar zeggen dat hij de bijbel van de slapstick is. En, die gave heb ik ook een beetje meegekregen, hij kon ook componeren. Ik speel in de nieuwe tv-serie die ik nu aan het opnemen ben ook een liedje van hem, Smile. Vind ik wel mooi. Op mijn kantoor hangt ook een levensgroot portret van hem.''

Keiharde zakenman: "Ach, wat is nu keihard? Mensen zien op tv een clown, ze bellen je, komen langs op kantoor en dan vragen ze of je even opdraaft in bijvoorbeeld een kinderdagverblijf. En dan blijkt dat die clown er geld voor vraagt. Ben je dan een zakenman? Het is een beeld dat is gevormd van mij. Hij, Adriaan kon relaxter zijn, maar ik moest de zaken doen en ook zijn wensen overbrengen. Wat is daar op tegen? Wat is het verschil met wat Joop van den Ende doet? Clown zijn is mijn beroep. Het is mijn hobby. Maar het is ook mijn beroep.''

Bassie op tv-reis: "Ja, we zijn nu bezig met opnames voor een serie van vier of vijf afleveringen. Die serie komt uit op dvd en we zijn in gesprek met Nickelodeon om het uit te zenden als de sint in het land is. De serie gaat namelijk over zwarte piet die op reis is. De rol van Sint Nicolaas is summier omdat je met sinterklaas nu eenmaal niet zo veel lol kan maken.''

De nieuwe vriendjes: "Ik treed nu op met Peter Crooney, een goochelaar en buikspreker. Hij heeft nog in het pak van Ome Joop gezeten. We kennen elkaar al 45 jaar. Peter is een waanzinnige vakman. Het klikt fantastisch. In deze show wordt ook meer gedold dan vroeger. Vroeger had ik met Adriaan tussen de 1500 en 1800 man publiek bij een voorstelling. Die shows zaten redelijk strak in elkaar, je had weinig ruimte om te improviseren. Nu hebben we ongeveer 400, 500 man publiek en kan dat wel. Evert, mijn schoonzoon, speelt ook mee. Hij is de toneelmeester en aangever. Want ik heb een rechtsbuiten nodig die de bal voor mijn voeten legt, dan trap ik hem er wel in. En dan doet Charlie ook nog mee, een pop. Hij is een soort Jan Mulder. Hij lult uit zijn nek en het slaat nergens op.''

Een clown gaat niet met pensioen: "Nee. Die gaat door het gaatje. Het leuke is: het is juist komisch voor een clown als je ouder wordt en wat meer gebogen en langzamer loopt. Adriaan zei tien jaar geleden al: 'ik weet niet of ik dit volhoud, ik ben al blij als ik na een show mijn bed uitkom en geen pijn voel'. Als clown heb je daar geen last van. Ik kan ook niet ontslagen worden want ik ben zelf de baas. Het publiek kan me wel ontslaan natuurlijk door niet meer te komen. Maar ik stond gisteravond nog voor honderden mensen te spelen op de kermis van Panningen en Helden, dus ik heb nog niet het idee dat ik met pensioen moet.''

Bassie in Zandvoort: " We hebben een hele leuke show met liedjes, goochelen en poppenkast waarbij we kinderen ook laten meedoen. Kinderen lachen alleen als ze een bevestiging krijgen van hun eigen vermoedens. Een kind wil gelijk hebben. Dat is het geheim van een goede voorstelling. Je moet de illusie wekken dat je ze deelgenoot maakt van de komende situatie. Wat dat betreft zijn de kinderen van nu niet anders dan de kinderen van dertig jaar geleden. De tv heeft ze niet verpest. Het enige is dat kinderen tegenwoordig wel wat sneller voor de tv gezet worden om ze bezig te houden. Bijvoorbeeld met onze video's. Daaraan hebben Adriaan en ik ons dan wel schuldig gemaakt. Nou ja. Een reden om niet te komen kijken? Kan ik niet bedenken. Het publiek bestaat tegenwoordig uit eenderde kinderen en tweederde ouders. Want er heerst een groot gevoel van nostalgie tijdens onze shows. Als de kinderen hun zin om te lachen meenemen en hun ouders hun volwassenheid thuis laten, dan komt het wel goed.''

----------------

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bas van Toor blijft een leuke vent! En de eigenschap van Bas, zeggen wat je denkt en doen wat je zegt, daar kan niet ieder forumlid tegen.....

Bassie trekt nog dagelijks volle zalen met zijn onwijs goede nieuwe show, dus de kids vinden hem nog steeds fantastisch! En dan die kermissen dan, daar is het echt hysterisch druk!!!

En ik, ik vind Bas een leuke, vriendelijke en niet te vergeten succesvol zakenman!

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...