Ga naar inhoud

Adriaan boos over verloren gewaande video's


Aanbevolen berichten

bron: RTL Boulevard

Adriaan heeft in 1992 de rechten van De Huilende Professor gekocht van Joop van den Ende.

Toen hij de originele banden wilde opvragen bleken deze verdwenen.

Onlangs zijn de op Marktplaats aangeboden.

Adriaan wil ze terug, de man die ze heeft (een videoverzamelaar) wil geld zien conform de marktwaarde waarop Adriaan een advocaat en deurwaarder inschakelde.

Bekijk hier het item van RTL Boulevard

Filmpje is rechtstreeks van http://www.rtlboulevard.nl (maar de URL pakt niet op 't forum dus dan even zo)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 176
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Het is echt belachelijk he. Wat ik ook raar vind is dat Aad op het eind de slagersbanden aanwijst :P. Kan je als kijker iets anders denken. Maar dat lelijke beeld komt dus toch omdat het van een videoband kwam (zoals ik al vaak gezegd heb). We kunnen ons misschien verheugen op een mooiere versie :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

die man heeft die banden gered voor zover ik het begrijp, anders waren ze er dus nu niet meer.

Daar mag wat mij betreft best een beloning aan gegeven worden.

Maar dit is natuurlijk maar heel oppervlakkig het verhaal, maar zoals ik het nu zie geef ik die man gelijk. Wellicht dat ooit nog een uitgebreid verhaal aan het licht komt, dan zou het ook kunnen dat ik Aad eerder gelijk geef.

Link naar bericht
Delen op andere sites
die man heeft die banden gered voor zover ik het begrijp, anders waren ze er dus nu niet meer.

Daar mag wat mij betreft best een beloning aan gegeven worden.

Maar dit is natuurlijk maar heel oppervlakkig het verhaal, maar zoals ik het nu zie geef ik die man gelijk. Wellicht dat ooit nog een uitgebreid verhaal aan het licht komt, dan zou het ook kunnen dat ik Aad eerder gelijk geef.

Ja, ALS ze gered zijn door die man begrijp ik die man idd ook. Maar ja, je zegt het al, het is behoorlijk oppervlakkig.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het zelf een beetje slordig dat er allerlei tapes zijn zoekgeraakt... vraag ik me af wat er zou gebeuren als iemand met de sleutel aflevering aan zou komen zetten... (er staat vooralsnog ''wij houden ons aanbevolen''), maar om gelijk een rechtsman er op te zetten... wees dan blij dat die man ze nog heeft gered van de ondergang... :N

Aan de andere kant zou ik ook boos zijn als je met veel moeite en inspanning een tv serie opneemt... dat vervolgens die banden worden zoekgemaakt... en dat je een paar jaar later ineens grof geld moet betalen voor je eigen werk... :N

Met de oppervlakkige informatie die dus op dit moment wordt gegeven is het inderdaad vrij moeilijk om te zeggen wie nou gelijk heeft... :{

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aan de ene kant geef ik Aad gelijk, net zoals die presentator van RTL Boulevard al zei, die banden kunnen dan wel kwijt zijn geweest, Aad heeft de rechten van die banden en die zijn zijn eigendom, beetje kinderachtig van die man dat hij ze niet terug geeft.

Maar aan de andere kant geef ik die videoverzamelaar gelijk, hij doet zoveel moeite om die banden terug te vinden en ik vind dat hij wel een beloning kan krijgen in ruil voor die banden.

Moeilijke kwestie, ik houd het voorlopig nog op 0-0 ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het filmpje nog niet kunnen bekijken. Werkt hier niet :?. Maar als ik het goed begrijp staat op die video niks nieuws, alleen een veel betere kwaliteit ? Of staat er ook nieuw materiaal op ?

En ik kan op de moment de standpunten van beide wel begrijpen, zo van die verzamelaar als van Aad ;).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Typisch Aad om niet eerst even te proberen om het netjes op te lossen, maar er meteen een advocaat op te zetten. Die vent is stom om er zoveel geld voor te vragen, maar Aads reactie is ook wel weer tekenend hoor.

Link naar bericht
Delen op andere sites
ik vind niet dat je dat meteen kunt zeggen, je kent immers niet het hele verhaal, misschien heeft Aad wel eerst gewoon gebeld en was de reactie meteen: voor een ton mag je ze ophalen...?

Aad mocht een zakelijk voorstel doen en stuurt een advocaat, zegt die Werkman. En aangezien ik Aad een beetje ken, klinkt dat verhaal me wel plausibel in de oren.

Neemt niet weg dat Aad in zijn recht staat natuurlijk, het is zijn eigendom, maar een beetje vriendelijker moet dat toch kunnen. En desnoods gooit ie er een paar meier tegenaan, als bedankje. Dankzij die man kan hij die banden weer terugkrijgen, uiteindelijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
feit: die man heeft die banden

feit: banden waren kwijt

feit: zonder die man zijn advertentie waren de banden nu nog kwijt

dus Wonderer heeft op dat punt gelijk: dankzij die man kunnen ze terugkomen die banden.

Hoe weet je dat zeker? Dat Aad die rechten toen kocht en ze kwijt waren betekent niet dat die man ze toen niet heeft meegenomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Hoe weet je dat zeker? Dat Aad die rechten toen kocht en ze kwijt waren betekent niet dat die man ze toen niet heeft meegenomen.

ik snap niet waar jouw opmerking betrekking op heeft en dj zegt ook nergens dat die man de banden toen niet heeft meegenomen :?

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Hoe weet je dat zeker? Dat Aad die rechten toen kocht en ze kwijt waren betekent niet dat die man ze toen niet heeft meegenomen.

Tsja, het is (en misschien blijft) gissen hoe die man aan die banden is gekomen. Als dat op een eerlijke manier is gebeurd, is het ook niet vreemd natuurlijk dat hij er geld voor wil hebben. Maar ok, dat weten we allemaal niet en het heeft ook niet veel zin om daarnaar te gaan raden. Feit is dat hij ze heeft en als hij ze niet te koop had aangeboden waren ze inderdaad nog steeds kwijt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kan je dan ook afvragen of die banden ooit wel verdwenen waren als die man ze niet had meegenomen... want wie zegt dat ze anders weggegooid zouden zijn? O} Lijkt me niet dat ze een archief afbreken oid en dan zomaar al het materiaal weggooien. Dus misschien waren ze dus nooit zoekgeraakt als die man ze niet had meegenomen... komt nog eens een keer bij dat hij pas jaaaaaaren later een keer aan komt zetten met die banden als ze inmiddels veel geld waard zijn geworden... lijkt er een klein beetje op alsof die vent op een sluwe wijze met opzet zn eigen handeltje zit te drijven met materiaal van anderen...

Dat ie misschien een bedankbonusje mag hebben ok... maar ik zou persoonlijk wel pislink zijn als anderen zoveel geld proberen te verdienen met jouw bloed, zweet en tranen en er zelf geen reet voor hebben gedaan behalve die banden achterover drukken en jaren later die dingen weer tevoorschijn halen. :N

Maar dat is ook het egoisme van de mens: als iemand een portemonnee vindt op straat met 200 euro er in zullen 9 van de 10 personen die zelf houden. Zou die portemonnee van jou zijn zou je hard balen en zou je het ook niet meer dan normaal vinden als de vinder 'm teruggeeft... maar dan is het weer bij 90% van die 1 van de 10 personen die 'm wel netjes terugbrengt wel weer vanzelfsprekend dat ze een ''vindersloon'' krijgen. Ok... natuurlijk is het een beloning waard als je 'm dan terugbrengt, maar het is in mijn ogen niet ''vanzelfsprekend'' dat er vindersloon vanaf hangt. En in Adriaan's ogen kan ik wel begrijpen dat hij er gelijk al korte metten mee maakt als die kerel ook nog eens arrogant gaat lopen doen met ''ik wil er wat voor hebben'' of het gewoon op marktplaats neerdumpt... terwijl het toch gewoon eigendom van Adriaan is... en in dat opzicht moet ik Adriaan toch wel gelijk geven. :{

Link naar bericht
Delen op andere sites
lijkt er een klein beetje op alsof die vent op een sluwe wijze met opzet zn eigen handeltje zit te drijven met materiaal van anderen...

Dan zou ie ze niet voor een slagroomtaart op MP wegdoen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dan zou ie ze niet voor een slagroomtaart op MP wegdoen.

MP? O} sorry... wat betekent dat precies :@

en als ie ze voor een slagroomtaart wegdoet... waarom moet Adriaan dan een marktconform bedrag betalen... als ie weet dat er wat te halen valt doet hij het plotseling niet weg voor een slagroomtaart...

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Marktplaats ;).

Ah... ik kon er even niks van maken, sorry wonderer :*

Maar dat maakt het allemaal nog een beetje zieliger...

hij biedt die tapes aan op internet voor een slagroomtaart... maar als de rechtmatige eigenaar ze graag terug wil hebben moeten er ineens bakken geld op tafel komen... waar is hij dan mee bezig... ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand van jullie niet boos zou zijn hierover als je op Adriaan's plek zou staan...

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ah... ik kon er even niks van maken, sorry wonderer :*

Maar dat maakt het allemaal nog een beetje zieliger...

hij biedt die tapes aan op internet voor een slagroomtaart... maar als de rechtmatige eigenaar ze graag terug wil hebben moeten er ineens bakken geld op tafel komen... waar is hij dan mee bezig... ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand van jullie niet boos zou zijn hierover als je op Adriaan's plek zou staan...

Oh, ik kan me Aads reactie levendig voorstellen. Het is alleen zo tekenend dat ie meteen met advocaten en gerechtsdeurwaarders begint te dreigen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Oh, ik kan me Aads reactie levendig voorstellen. Het is alleen zo tekenend dat ie meteen met advocaten en gerechtsdeurwaarders begint te dreigen.

Dat wel... maar dat zou ik in zijn positie ook hebben gedaan...

Het blijft gewoon van hem... die banden hadden misschien wel helemaal niet zoek geraakt hoeven te zijn als die kerel ze had laten staan... en vervolgens ziet hij ook nog eens hoe zijn levenswerk voor een slagroomtaart wordt verkocht en krijgt hij reacties als ''u kan ze krijgen voor een goede marktconforme prijs'' (z'n EIGEN gejatte film) :{

Als ze dat zouden flikken met iets wat van mij zou zijn zou ik ook behoorlijk uit m'n vel springen... misschien heeft hij dan ook wel die verloren sleutel aflevering achterover gedrukt, omdat ie anders ''zogezegd'' verloren zou gaan. Volgens mij is hij zelf de grootste reden van het verloren gaan van die tapes, want je kan mij niet wijsmaken dat een archief wordt afgebroken oid en dat ze alles zomaar wegdumpen :N

Link naar bericht
Delen op andere sites

de banden die weg zijn gegaan voor een taart waren ANDERE banden als ik het goed begrijp

die man spreekt over "de 1e doos banden"

in dat geval lijkt het er dus weer wèl op dat hij de huilende professor banden met opzet heeft gehouden om zo winst te maken.

1-1 nu dus :+

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind dat Aad in dit geval helemaal gelijk heeft. En ik hoop zeker dat hij deze banden in handen krijgt. Vooral omdat er dan een nieuwe versie gemaakt kan worden, die op een eerdere generatie kopiëen gebasseerd is.

Weet iemand trouwens of het om de ruwe opnames of over de originele gemonteerde versies gaat?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als ik Aad goed heb verstaan, heeft hij eerst een mailtje gestuurd en daarna een brief van zijn advocaat. Hij heeft dus niet meteen alle registers uit de kast getrokken, maar heeft eerst zelf geprobeerd het onderling op te lossen.

Volgens mij sloeg de slagroomtaart op de "prijs" die de verzamelaar zelf heeft betaald om aan de banden te komen.

De kreet "marktconform" is trouwens b*llsh*t. Hoezo marktconform? Alsof er dagelijks B&A banden worden verhandeld.

Als de situatie idd zo is als hij lijkt, snap ik Aad wel en ook de wijze waarop hij handelt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als ik Aad goed heb verstaan, heeft hij eerst een mailtje gestuurd en daarna een brief van zijn advocaat. Hij heeft dus niet meteen alle registers uit de kast getrokken, maar heeft eerst zelf geprobeerd het onderling op te lossen.

Volgens mij sloeg de slagroomtaart op de "prijs" die de verzamelaar zelf heeft betaald om aan de banden te komen.

De kreet "marktconform" is trouwens b*llsh*t. Hoezo marktconform? Alsof er dagelijks B&A banden worden verhandeld.

Als de situatie idd zo is als hij lijkt, snap ik Aad wel en ook de wijze waarop hij handelt.

Juist, een mailtje waarop hij "doe maar een bod" terugkreeg. Ik ga niet speculeren over wat er in die mail stond, maar om meteen daarna zijn advocaat eropaf te sturen...

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Juist, een mailtje waarop hij "doe maar een bod" terugkreeg. Ik ga niet speculeren over wat er in die mail stond, maar om meteen daarna zijn advocaat eropaf te sturen...

Aad is gewoon scherp als het gaat om zijn creaties.. Kan ik me net als MarsM goed voorstellen. Het zal hem echt niet (alleen) om het geld gaan, dat kosten advocaten en rechtzaken ook, maar vooral om het feit dat die man geld wil hebben voor hetgeen wat Aad zijn eigendom is...

Stel je voor dat jouw computer crasht en jij de verhalen over arthur weer wilt hebben. Je mag ze kopen voor 100 euro per stuk >:) (nee heb um nog niet gelezen... geen tijd voor gehad :?)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Aad is gewoon scherp als het gaat om zijn creaties.. Kan ik me net als MarsM goed voorstellen. Het zal hem echt niet (alleen) om het geld gaan, dat kosten advocaten en rechtzaken ook, maar vooral om het feit dat die man geld wil hebben voor hetgeen wat Aad zijn eigendom is...

Stel je voor dat jouw computer crasht en jij de verhalen over arthur weer wilt hebben. Je mag ze kopen voor 100 euro per stuk >:) (nee heb um nog niet gelezen... geen tijd voor gehad :?)

Het gaat er niet om dat ik zijn reactie niet begrijp... *zucht*

Maar pak jij ook meteen de hamer als je je spaarpot open wil maken?

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Het gaat er niet om dat ik zijn reactie niet begrijp... *zucht*

Maar pak jij ook meteen de hamer als je je spaarpot open wil maken?

wel als ik meteen geld nodig heb en ik na even rondkijken het sleuteltje niet zie :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

wel als ik meteen geld nodig heb en ik na even rondkijken het sleuteltje niet zie :P

Het is maar net hoeveel moeite je ervoor wil doen om het spaarvarken daarna nog te kunnen gebruiken.
Link naar bericht
Delen op andere sites

whehe... het wordt hier nog cryptisch... wel interessant :7

De vraag is... wat kan Adriaan anders doen dan een rechtspersoon inzetten, om zijn eigendom terug te vorderen. Die man geeft die banden dus niet zomaar terug, omdat hij denkt er een bepaald recht over te hebben... maar dat is gewoon onzin. Hij kan of eindeloos smeken, of gelijk actie ondernemen... nou is het misschien wel zo dat er gauw tot dit soort beslissingen wordt over gegaan, maar deze keer is het in mijn ogen volkomen terecht en goed besloten :{

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik was weer een dagje weg vandaag, maar er is weer veel interessants besproken hier dus ik zal hier ook even reageren.

Mijn mening over deze zaak is dat ik het opzich goed vind dat die videoverzamelaar de originele banden heeft gered van ondergang. Wat ik echter niet terecht vind is dat die verzamelaar zelfs bij Aad de banden wil verkopen tegen marktwaarde terwijl het gewoon Aad's rechtmatige eigendom is. Ik vind wel dat Aad die persoon iets kan geven als gebaar van grote dank voor de redding van deze banden maar dat die verzamelaar er dan zelf heel veel voor gaat vragen gaat mij dan ook te ver.

Het is wel herkenbaar dat Aad als het om zijn rechten gaat hulp inroept van zijn advocaat maar in mijn ogen in dit geval ook wel terecht. :{

Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen, maar het is wel leuk dat we hierdoor weer eens iets echts interessants van B&A hebben om over te praten. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

aan de andere kant:

eigenlijk waren ze al "weggegooid"

dat dat nu niet zo blijkt is alleen maar super, maaaaarrrrr....

het is inmiddels misschien al wel 10 jaar in die man zijn bezit, dat kun je niet 'zomaar' opeisen volgens mij.

Als hij ze niet zomaar wil geven kan een rechter het verschil uitmaken en dan is de uitspraak van de rechter rechtvaardig.

Ik zie het zover wel komen.

Als ik de verzamelaar was: zou ik ook willen weten wat mijn rechten zijn na zoveel jaar die dingen in bezit te hebben

Als ik Aad was: had ik ook willen weten wat mijn rechten waren

dus mij lijkt een kort geding de beste oplossing in dit geval.

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik denk dan dat aad in zn recht staat omdat het zijn werk is enzo.. en die man heeft er misschien een paar centen voor betaald, en heeft die vent de rechten van de band?

nee.. dus lijkt mij dat aad zn gelijk kan halen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn groote verschillen tussen het hebben van de rechten op iets en het hebben van de orginelen.

Voorbeeld: Micheal Jackson heeft de orginele bladmuziek van de Beatles terwijl de Beatles de rechten hebben.

Voorbeeld2: Ik heb DVD's van B&A terwijl B&A daar de rechten op hebben.

Misschien is die laatste wel niet het beste voorbeeld, maar omdat iemand de rechten ergens op heeft, betekend dat nog niet dat hij ook eigenaar van de orginelen is. Als dit een kort geding word, zou Aad het bij de wet verliezen. De man die nu de banden heeft is de eigenaar omdat hij een bepaald bedrag betaald heeft aan (notabene) het Tros archief. Aad zal dus zijn vraagprijs moeten betalen om de orginelen weer in eigen bezit te krijgen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Alle producties die Joop van de Ende maakt, werden tot 1994 in het Tros archief opgenomen. Lijkt mij dus logisch dat ze daar vandaan komen. En wil je iets uit het Tros archief hebben, dan kost dat geld (kopie of orgineel)

Edit: En al zou hij ze van iemand privé hebben overgenomen, er staat een verjaringstermijn voor dit soort dingen. Ik heb geen idee hoelang dit is, maar zeker minder dan 10 jaar.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sorry Adriaantje... maar ik vind het echt bullshit... of hij ze nou uit het archief jat of uit Aad zn huis... het is van Aad en hij moet er gewoon met zn handen van af blijven }:| en dat na 10 jaar is het zijn eigendom is ook gezwets vind ik... :N ik snap niet wat ie in zn hoofd haalt... hij profiteert van Aad's meesterwerk... |:(

en de rechten en justitie in dit land slaan al helemaal 0,0 nergens op, maar daar zal ik hier verder maar niet op in gaan... *(* Het slachtoffer is altijd degene die de wet overtreedt. Als jij vannacht een inbreker in je huiskamer betrapt met je dvdspeler onder zn arm moet je hem ook vriendelijk vragen of hij de dvd terug wil zetten en je huis wil verlaten... zou je 'm een knal verkopen..... ga jij voor de rechter... meneer de inbreker gaat vrijuit...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ofwel hij heeft net zo lang gewacht met dit openbaar maken tot ie officieel de eigenaar werd?

Daar komt het wel op neer. Ik weet niet of er iemand is die deze periode toevallig weet? Maar je kent het wel, in dit land zijn bepaalde dingen zo geregeld dat je eigenaar van iets kan worden zonder er te voor hoeven te betalen.

De achterliggende gedachte is simpel, kraak je een huis dat al langer dan 6 maanden leeg staat zonder dat een verhuurder het wil verhuren of het te koop staat, zet er binnen 24 uur nieuwe sloten op en richt het zo in zodat er in geleefd kan worden (Bed, bank en wastafel) en het huis is van jou.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Sorry Adriaantje... maar ik vind het echt bullshit... of hij ze nou uit het archief jat of uit Aad zn huis... het is van Aad en hij moet er gewoon met zn handen van af blijven }:| en dat na 10 jaar is het zijn eigendom is ook gezwets vind ik... :N ik snap niet wat ie in zn hoofd haalt... hij profiteert van Aad's meesterwerk... |:(

en de rechten en justitie in dit land slaan al helemaal 0,0 nergens op, maar daar zal ik hier verder maar niet op in gaan... *(* Het slachtoffer is altijd degene die de wet overtreedt. Als jij vannacht een inbreker in je huiskamer betrapt met je dvdspeler onder zn arm moet je hem ook vriendelijk vragen of hij de dvd terug wil zetten en je huis wil verlaten... zou je 'm een knal verkopen..... ga jij voor de rechter... meneer de inbreker gaat vrijuit...

Om het nog makkelijker te maken. Heeft Aad in de afgelopen 10 jaar aangifte gedaan? Nee. Is hij ze dus kwijt geweest? Nee. Lees bovenstaande post voor meer info.

Op het moment dat er geen aangifte gedaan word van diefstal en je iets in bezit hebt, staat er een verjaringstermijn. Is die voorbij, ben je de officieële eigenaar. Zo simpel is het in dit land.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog even iets, MarsM noemt mijn verhaal bullshit. Mijn verhaal bevat de feiten over hoe het volgens de wet gaat. Ik ben het er niet mee eens dat het zo gebeurd, ik zou Aad die banden ook terug geven. Maar als die kerel geld wil zien, staat hij in z'n recht

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Om het nog makkelijker te maken. Heeft Aad in de afgelopen 10 jaar aangifte gedaan? Nee. Is hij ze dus kwijt geweest? Nee. Lees bovenstaande post voor meer info.

Op het moment dat er geen aangifte gedaan word van diefstal en je iets in bezit hebt, staat er een verjaringstermijn. Is die voorbij, ben je de officieële eigenaar. Zo simpel is het in dit land.

Je doet toch ook pas aangifte als je denkt dat het gejat is, niet als het kwijt is? :?

Link naar bericht
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...