Ga naar inhoud

Nederland


Aanbevolen berichten

Wat vinden jullie eigenlijk van Nederland ?

Zijn jullie trots op je land of juist niet ?

Ik kom met dit topic omdat ik in Rome ontzettend veel Nederlanders ben tegengekomen. Een groot deel hiervan was met niet veel meer bezig dan zich lam te zuipen. Op dit soort momenten schaam ik me toch wel een beetje voor mijn landgenoten :P.

Maar ok, de Italianen vond ik ook niet al te vriendelijk dus zo erg zijn de Nederlanders misschien nog niet ;).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik begin me hier steeds minder thuis te voelen, eigenlijk. We lijken wel een provincie van de VS geworden ofzo. De tolerantie waar we zo trots op zijn is tanende, de economie holt achteruit, de regering is een besluiteloos rotzootje, gezondheidszorg en onderwijs is bagger...

Daarnaast is de gemiddelde Nederlander bot, individualistisch, heetgebakerd en houden ze geen rekening met anderen meer. Toen ik in London was, dacht ik "waarom kan het niet zo?" Wat is er mis met alsjeblieft en dank je wel en mag ik er even langs?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik begin me hier steeds minder thuis te voelen, eigenlijk. We lijken wel een provincie van de VS geworden ofzo. De tolerantie waar we zo trots op zijn is tanende, de economie holt achteruit, de regering is een besluiteloos rotzootje, gezondheidszorg en onderwijs is bagger...

Daarnaast is de gemiddelde Nederlander bot, individualistisch, heetgebakerd en houden ze geen rekening met anderen meer. Toen ik in London was, dacht ik "waarom kan het niet zo?" Wat is er mis met alsjeblieft en dank je wel en mag ik er even langs?

In de gedachte 'ben je groot ben je klein, iedereen kan vriendelijk zijn' dus.

Ik ben het wel met de meeste punten eens (zie onderstreepte stukken tekst). De kwaliteit van de gezondheidszorg kan ik neit over meepraten, en ik haal goede cijfers op school, dus heb ik geen kritiek op het onderwijs.

Zat gisteren op school te praten met een jongen uit mijn klas, die zei dat toen hij in New York was, de mensen heel behulpzaam waren en gaf het voorbeeld dat als je in de metro zit kaart te lezen en het lijkt of je er niet uitkomt, dat er dan gelijk iemand komt om je te helpen. Zie ik hier in Nederland niet gauw gebeuren.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Zat gisteren op school te praten met een jongen uit mijn klas, die zei dat toen hij in New York was, de mensen heel behulpzaam waren en gaf het voorbeeld dat als je in de metro zit kaart te lezen en het lijkt of je er niet uitkomt, dat er dan gelijk iemand komt om je te helpen. Zie ik hier in Nederland niet gauw gebeuren.

Ik ben afgelopen week in België en (een klein deel van) Frankrijk geweest en moet zeggen dat de Belgen veel vriendelijker en aardiger zijn dan wij Nederlanders. Iedereen spreekt elkaar met U aan en helpt elkaar met dingen. Fransen lijken op Nederlanders.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik ben afgelopen week in België en (een klein deel van) Frankrijk geweest en moet zeggen dat de Belgen veel vriendelijker en aardiger zijn dan wij Nederlanders. Iedereen spreekt elkaar met U aan en helpt elkaar met dingen. Fransen lijken op Nederlanders.

Het "u" of "jij" zeggen maakt niet veel uit daarvoor. Iemand die "jij" zegt kan zelfs vriendelijker zijn dan iemand die "u" zegt. Ligt geheel aan de manier waaróp je het zegt. Het is onzin dat "jij" per defenitie onbeleefde zou zijn dan "u"!

Hieronder een quote daarover van de rector van mijn school:

‘Tutoyeren doet geen afbreuk aan het wederzijdse respect’, stelt Hugo Dirksmeier, rector van het Haags Montessori Lyceum, ‘op onze school is het een volkomen natuurlijke situatie.’ Tutoyeren op zijn school staat volgens Dirksmeier symbool voor een sterke vertrouwensband en het aanleren van verantwoordelijkheden: ‘Bij ons op school gaat nooit een bel en toch komen de leerlingen op tijd.’

Ja, ik mag mijn leraren "jij" noemen en ze bij de voornaam noemen! En dat doet inderdaad niets af aan het wederzijds respect!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit land is niet goed bezig. Begrijp mij niet verkeerd voor de volgende voorbeelden, daar zijn het ook voorbeelden voor.

De regering zegt dat het niet goed gaat met de Nederlandse Economie. Er is geen geld om dit te doen, geen geld om dat te doen, etc.

Maar waar is wel geld voor:

10 miljoen euro (!!!) naar Pakistan, een land wat voor ons een "ver-van-je-bed-show" is. De Amerikanen zijn daar momenteel ook huis aan het houden, laat die daar lekker geld in stoppen.

Geld voor een Tzunami, Joost mag weten hoeveel miljoen euro.

Nederland heeft WEL geld om andere landen te helpen, maar om onze eigen economie te helpen nemen we wel een andere melkkoe (wij dus).

Ik ben het absoluut niet eens met de manier hoe Nederland mee wil doen in deze wereld. We zijn een klein landje, laten we ons dan ook zo gedragen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik gun de mensen in Azië het best, alleen vind ik dan ook dat de regering niet zo moet zeiken over een te kort.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat geld voor de Tsunami kwam niet van de regering, maar van de samenwerkende hulporganisaties! Je voorbeeld klopt dus niet, Adriaantje.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dat geld voor de Tsunami kwam niet van de regering, maar van de samenwerkende hulporganisaties! Je voorbeeld klopt dus niet, Adriaantje.

Beter op het nieuws letten, de regering heeft ook geld gegeven. Mijn voorbeed klopt dus WEL.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat ik pas achterlijk vind is dat onze lieve koningin Beatrix gewoon zo veel geld heeft dat ze het in haar leven nooit meer kan uitgeven, maar wel zeuren over staatsschuld en maar bezuinigen.

En niet alleen de koningin hoor, het hele koningshuis kost de staat miljarden per jaar, hebben die mensen nu niet genoeg geld? Draai daar de kraan eens van dicht en maak voor dat geld meer opvang voor daklozen ofzo.

Vind ik ook zoiets: er worden maar AZC's gebouwd. Prima dat dat er is hoor, maar er is nog veel te weinig opvang voor daklozen hier, ik zou zeggen: stop daar eerst eens geld in, zorg eerst dat je zelf op orde bent, dan zien we wel of er geld over is voor anderen.

Absoluut niets tegen buitenlanders, zo moet je het niet zien en je moet het ook niet egoïstisch zien (eigen volk eerst ofzo) want zo bedoel ik het niet, maar we willen zo graag laten zien hoe we anderen helpen dat ik er gewoon moe van word. Laat ook eens zien dat je zelf kunt overleven...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wat ik pas achterlijk vind is dat onze lieve koningin Beatrix gewoon zo veel geld heeft dat ze het in haar leven nooit meer kan uitgeven, maar wel zeuren over staatsschuld en maar bezuinigen.

En niet alleen de koningin hoor, het hele koningshuis kost de staat miljarden per jaar, hebben die mensen nu niet genoeg geld? Draai daar de kraan eens van dicht en maak voor dat geld meer opvang voor daklozen ofzo.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb de meerwaarde van het koninklijk huis nooit begrepen en het kost in mijn ogen alleen maar onnodig veel geld.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb de meerwaarde van het koninklijk huis nooit begrepen en het kost in mijn ogen alleen maar onnodig veel geld.

Als we het over het koningshuis gaan hebben..... daar heb ik ook een gruwelijke hekel aan... dat gaat zelfs nog voor tsunami's waar weetikniet hoeveel doden zijn.

Als maxima met amalia naar artis is komt dat op de voorpagina van de kranten en de tsunami op pagina 2, of in een klein hoekje onderaan |:( En het kost inderdaad allemaal veel te veel geld. En als je er wat over zegt krijg je altijd van die dingen te horen als ''die mensen kunnen het ook niet helpen dat ze in dat wiegje geboren worden'' of ''je kan er toch wel een beetje respect voor opbrengen... het koningshuis is gewoon iets speciaals blabla''. Begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik kan er erg slecht tegen dat die mensen als goden worden behandeld en dat er giga veel geld naartoe gaat terwijl ze eigenlijk 0,0 toevoegen. Willem van Oranje kon tenminste met een reden ''geeerd'' worden, maar behalve dat het huidige koningshuis 400 jaar latere afstammelingen zijn van deze man zie ik er het nut niet van in dat het altijd zo opgeblazen moet worden :{

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben best trots op mijn eigen landje. Oké, de regering is ronduit klote. Maar er zijn ook genoeg dingen waar we trots op mogen zijn of verschillen van andere landen. Ik noem maar iets: Het drugsbeleid in Nederland. in Nederland mag je legaal blowen, in een land als Frankrijk is dit uit den boze. Maar waar ontstaan meer drugsproblemen? Nederland of Frankrijk? Dit is precies 't zelfde als dat je vader of moeder tegen je zegt: Jij mag niet uit. Dan ga je 't een keer stiekem doen omdat je toch uit wilt gaan. Verder is 't best oké dat Nederland, zo'n klein landje, toch best een goede economie heeft. Ik neem dit dan van die (soort van) wereld ranglijst. Nederland heeft daarin geen slechte positie. Een exact getal weet ik niet. Verder zit er toch ook best wat variatie in ons land. Je kan een dagje gaan winkelen in een leuke stad, maar je kan ook een dagje naar 't bos, of 't strand. oké, ik ben nu naar wat andere kanten van Nederland gaan kijken i.p.v. enkel de regering enz.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Beter op het nieuws letten, de regering heeft ook geld gegeven. Mijn voorbeed klopt dus WEL.

Tsja, dan heb ik me zeker vergist! Aangezien je voorbeeld WEL klopt, moet ik je gelijk geven!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmmz k ben het geheel met Wonderer eens... Ook het koningshuis kost veel te veel... Sowieso vind ik het koningshuis onzin, maar dat is een andere discussie.

MarsM moet trouwens niet zo veel de Telegraaf lezen... NRC is al wat beter ;)

En Arthur, als jij als argument gebruikt dat je goede cijfers haalt om het onderwijs goed te keuren, dan slaat dat nergens op. Als jij op je examen alleen vragen krijgt als wat is 1+1 en 3*2, dan haal jij een 10, maar dan heb je niets geleerd. Onderwijs is de laatste jaren echt keihard achteruit gegaan. Op de middelbare school zeker.. Als ik examens van 25 jaar terug zag... Wat die mensen allemaal moesten doen en kennen :| echt dan bevind het huidige VWO zich op het niveau van de toenmalige HAVO. Doorgerekend zou je het huidige HAVO gelijk kunnen stellen aan het toenmalige MAVO. Waar het VMBO dan uitkomt moet je me niet vragen.. Als je dan bedenkt dat het grootste gedeelte van Nederland VMBO volgt, zegt dat denk ik toch wel wat over de kwaliteit van onze "kenniseconomie".

Verder stoor ik me er enorm aan dat Nederland zo'n ontzettende zeik-cultuur heeft. Mensen moeten altijd over zeiken. Wordt er in een winkel een foutje gemaakt? De klant gaat hoog en laag schreeuwen, dreigen met een rechtzaak, geld terug, schande, ik kom hier nooit weer, rotte vis. Ipv dat er even gezocht wordt naar een oplossing die waarschijnlijk makkelijk te vinden was geweest.

Om dit even door te trekken. Je hebt ook grote bedrijven als UPC en KPN. Ooit was er op de KRO een programma en dat heette Ook dat Nog! vroeger was dat leuk en goed, maar de laatste jaren werd het een vermaakt programma, mede daarom is het ook geflopt. Maar daar zeiden ze dus van "Er zijn 2847249 klachten binnengekomen over UPC". Er werd dan heel snel de conclusie getrokken dat UPC een slecht bedrijf is. Ik persoonlijk heb echter jaren lang goede ervaring met UPC, als de bliksem was ingeslagen werd mijn modem direct vervangen bijvoorbeeld. Maarja UPC is een heel groot bedrijf. Als er verhoudingsgewijs daar evenveel fout gaat als bij de lokale bakker, dan gaat er in absolute aantallen heeeeel veel fout, maar daar denken mensen niet bij na. Nee die gaan dan metteen schreeuwen "Rotte vis bedrijf hier! Rotte vis bedrijf daar!".

Maar als ze zelf eens een klein foutje maakt en je wijst ze daar op dan is het "Rotte vis! Ik doe nooit wat fout! Dat is de schuld van [vul maar in]!"

Dáár kan ik niet tegen...

Verder het feit dat het lijkt alsof je niemand meer kan vertrouwen. Iedereen lijkt uiteindelijk op geld voor zichzelf uit te zijn... Daar erger ik me dood aan... Maar dat zal in veel andere landen niets anders zijn...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hmmz k ben het geheel met Wonderer eens... Ook het koningshuis kost veel te veel... Sowieso vind ik het koningshuis onzin, maar dat is een andere discussie.

MarsM moet trouwens niet zo veel de Telegraaf lezen... NRC is al wat beter ;)

En Arthur, als jij als argument gebruikt dat je goede cijfers haalt om het onderwijs goed te keuren, dan slaat dat nergens op. Als jij op je examen alleen vragen krijgt als wat is 1+1 en 3*2, dan haal jij een 10, maar dan heb je niets geleerd. Onderwijs is de laatste jaren echt keihard achteruit gegaan. Op de middelbare school zeker.. Als ik examens van 25 jaar terug zag... Wat die mensen allemaal moesten doen en kennen :| echt dan bevind het huidige VWO zich op het niveau van de toenmalige HAVO. Doorgerekend zou je het huidige HAVO gelijk kunnen stellen aan het toenmalige MAVO. Waar het VMBO dan uitkomt moet je me niet vragen.. Als je dan bedenkt dat het grootste gedeelte van Nederland VMBO volgt, zegt dat denk ik toch wel wat over de kwaliteit van onze "kenniseconomie".

Verder stoor ik me er enorm aan dat Nederland zo'n ontzettende zeik-cultuur heeft. Mensen moeten altijd over zeiken. Wordt er in een winkel een foutje gemaakt? De klant gaat hoog en laag schreeuwen, dreigen met een rechtzaak, geld terug, schande, ik kom hier nooit weer, rotte vis. Ipv dat er even gezocht wordt naar een oplossing die waarschijnlijk makkelijk te vinden was geweest.

Om dit even door te trekken. Je hebt ook grote bedrijven als UPC en KPN. Ooit was er op de KRO een programma en dat heette Ook dat Nog! vroeger was dat leuk en goed, maar de laatste jaren werd het een vermaakt programma, mede daarom is het ook geflopt. Maar daar zeiden ze dus van "Er zijn 2847249 klachten binnengekomen over UPC". Er werd dan heel snel de conclusie getrokken dat UPC een slecht bedrijf is. Ik persoonlijk heb echter jaren lang goede ervaring met UPC, als de bliksem was ingeslagen werd mijn modem direct vervangen bijvoorbeeld. Maarja UPC is een heel groot bedrijf. Als er verhoudingsgewijs daar evenveel fout gaat als bij de lokale bakker, dan gaat er in absolute aantallen heeeeel veel fout, maar daar denken mensen niet bij na. Nee die gaan dan metteen schreeuwen "Rotte vis bedrijf hier! Rotte vis bedrijf daar!".

Maar als ze zelf eens een klein foutje maakt en je wijst ze daar op dan is het "Rotte vis! Ik doe nooit wat fout! Dat is de schuld van [vul maar in]!"

Dáár kan ik niet tegen...

Verder het feit dat het lijkt alsof je niemand meer kan vertrouwen. Iedereen lijkt uiteindelijk op geld voor zichzelf uit te zijn... Daar erger ik me dood aan... Maar dat zal in veel andere landen niets anders zijn...

Dat het onderwijs vroeger beter was dan nu zal best. Maar je begrijpt best dat ik tevreden ben met mijn goede cijfers, toch?

En ik ben het ook met je eens dat het feit dat de meerderheid van de scholieren VMBO doet, onze kenniseconomie behoorlijk afdoet.

Die zeikcultuur die jij hierboven noemt valt mij ook op en tegen.

Maar dit topic is ook een goed voorbeeld van zeikcultuur! ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dat het onderwijs vroeger beter was dan nu zal best. Maar je begrijpt best dat ik tevreden ben met mijn goede cijfers, toch?

En ik ben het ook met je eens dat het feit dat de meerderheid van de scholieren VMBO doet, onze kenniseconomie behoorlijk afdoet.

Die zeikcultuur die jij hierboven noemt valt mij ook op en tegen.

Maar dit topic is ook een goed voorbeeld van zeikcultuur! ;)

Tuurlijk begrijpt Cold45 dat! Maar wat heeft dat in hemelsnaam met goed of slecht onderwijs te maken? O} Zoals hij al zei: Als je met iets wat je al weet een dikke voldoende haalt, dan heb je nog niks geleerd. Als jij vindt dat Nederland goed onderwijs heeft, dan moet je dat wel goed beargumenteren...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Iets wat ik ook niet uit kan staan is de ziektewet.

Mensen die ziek zijn en medicijnen nodig hebben moeten zich helemaal scheel betalen aan de ziektekosten, omdat dit niet in het basispakket zit, maar als iemand plastische chirurgie ondergaat wordt dit doodleuk wel vergoed, terwijl dit veel minder belangrijk is!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iets wat ik ook niet uit kan staan is de ziektewet.

Mensen die ziek zijn en medicijnen nodig hebben moeten zich helemaal scheel betalen aan de ziektekosten, omdat dit niet in het basispakket zit, maar als iemand plastische chirurgie ondergaat wordt dit doodleuk wel vergoed, terwijl dit veel minder belangrijk is!

ziektewet is wat anders hoor :+

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Tuurlijk begrijpt Cold45 dat! Maar wat heeft dat in hemelsnaam met goed of slecht onderwijs te maken? O} Zoals hij al zei: Als je met iets wat je al weet een dikke voldoende haalt, dan heb je nog niks geleerd. Als jij vindt dat Nederland goed onderwijs heeft, dan moet je dat wel goed beargumenteren...

Dikke voldoende? Jij kent mijn cijfers niet. ;)

Maar wat ik wel merk is dat klasgenoten lagere cijfers halen dan ik, dus die hebben nóg minder geleerd dan ik (volgens jou) zou hebben. Nou is dat leren niet de enige factor die bepaalt dat onderwijs goed/slecht is natuurlijk.

Maar nog ff over die zeikcultuur waar Cold45 het over had: daar is dit topic een uiterst mooi voorbeeld van! ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dikke voldoende? Jij kent mijn cijfers niet. ;)

Maar wat ik wel merk is dat klasgenoten lagere cijfers halen dan ik, dus die hebben nóg minder geleerd dan ik (volgens jou) zou hebben.

Ja maar daar heb je dus niets aan....

Maar nog ff over die zeikcultuur waar Cold45 het over had: daar is dit topic een uiterst mooi voorbeeld van!

Ja zei je net ook al.

Ben het er niet helemaal mee eens omdat hier meningen worden onderbouwd en wat ik met zeikcultuur bedoel is dat mensen juist zeiken en niet ff nadenken...

Nederland, Nederland, politiek correct en tolerant

Nederland, Nederland, Nederland oladiejee

We krijgen een hele domme koning met een dikke kop

Daar kan ie niks aan doen, maar het valt wel op

'T komt.. 'T komt omdat hij niet denkt, maar lekker eet

Net als dat Argentijnse mokkel met die dikke reet

Nederland, Nederland, politiek correct en tolerant

Nederland, Nederland, Nederland oladiejee

Aan het einde van de oorlog, het verzet in allemaal

En met de spullen van de weggevoerde joden aan de haal

Geen land waar in de oorlog zoveel Joden zijn verdwenen,

Want de lafheid zit diep geworteld in de genen in

Nederland, Nederland, politiek correct en tolerant

Nederland, Nederland, Nederland oladiejee

Weinig landen hebben zoveel, slaven gedreven

Tis hier 'n traditie om de buren aan te geven

We hebben ook nog heel veel Indonesiers vermoord

En apartheid is ook niet voor niks een Nederlands woord.

Nederland, Nederland, politiek correct en tolerant

Nederland, Nederland, Nederland oladiejee

Dit is een heerlijk lied, 'n heerlijk lied

En wie het tegendeel beweert die is hypocriet

Ik ben slim en jullie zijn dom, mensen zoals jullie daar lach ik om

Want ik kom uit..

Nederland, Nederland, politiek correct en tolerant

Nederland, Nederland, Nederland oladiejee

Ik heb schijt aan arme landen, ik ben gelukkig en gezond

Ik voel nog meer dan passie voor een in de steek gelaten hond.

Echte risico's of offers daar ben ik niet aan gewend

Ik zing een moralistisch liedje en dat heet engagement

Nederland, Nederland, politiek correct en tolerant

Nederland, Nederland, Nederland oladiejee

- Hans Teeuwen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toch zou je ook kunnen zeggen van "what the hell zou het allemaal". Het leven is toch zinloos (als je er dieper over gaat nadenken), dus maakt het allemaal geen zak uit!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Toch zou je ook kunnen zeggen van "what the hell zou het allemaal". Het leven is toch zinloos (als je er dieper over gaat nadenken), dus maakt het allemaal geen zak uit!

Klopt, maar een man is pas succesvol als hij s ochtends opstaat en 's avonds weer gaat slapen en in de tussen tijd doet wat hij wil.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Klopt, maar een man is pas succesvol als hij s ochtends opstaat en 's avonds weer gaat slapen en in de tussen tijd doet wat hij wil.

Daarover ben ik het ook wel met je eens, maar je kan natuurlijk niet alles doen dat je wilt. Voorbeelden genoeg! En je moet ook niet alles nemen zoals het is als het beter kan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Daarover ben ik het ook wel met je eens, maar je kan natuurlijk niet alles doen dat je wilt. Voorbeelden genoeg! En je moet ook niet alles nemen zoals het is als het beter kan.

Toch zou je ook kunnen zeggen van "what the hell zou het allemaal". Het leven is toch zinloos (als je er dieper over gaat nadenken), dus maakt het allemaal geen zak uit!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je zet ze in de verkeerde volgorde en als je goed leest staat er "je zou kunnen denken dat..." dus dat betekent niet dat ik dat ook daadwerkelijk vind. Nou ja, sommige momenten wel en sommige momenten niet. Ligt eraan in wat voor bui ik ben.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Je zet ze in de verkeerde volgorde en als je goed leest staat er "je zou kunnen denken dat..." dus dat betekent niet dat ik dat ook daadwerkelijk vind.
Wat vinden jullie eigenlijk van Nederland ?

:P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nederland...

Och, mooi landje met een rijke geschiedenis waar je enigszins trots op mag zijn denk ik. Politiek gezien is er één en ander niet goed, dat is de laatste jaren erg jammer. Maar ik denk als ik 10 jaar in een ander land zou wonen en zou terugkeren naar ons kikkerlandje, dat ik dan pas zou in zien wat Nederland wèl te bieden heeft ten opzichte van andere landen. Je merkt pas wat je aan iets mist zodra je het niet meer hebt. ;)

Emigreren? Nooit! {|

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nederland is inderdaad zoals iedereen al zegt, achteruit aan het gaan. Dit natuurlijk op bepaalde gebieden zoals gezondheidszorg en onderwijs. Zoals net echter werd gesteld, dat de examens zoveel verschillen van vroeger, is niet per se nadelig. Vroeger was het Middelbaar Onderwijs er vooral op gericht om zoveel mogelijk algemene kennis de leerling bij te brengen. De leerlingen wisten een hoop van alles af, alleen kwamen ze vast te zitten in de vervolgopleiding, omdat het verschil tussen beide leermethoden te ver uiteen lag. Tegenwoordig (met ingang van de 2e fase) wordt meer de nadruk gelegd op de voorbereiding voor het beroepsonderwijs. Algemene kennis maakt plaats voor methoden en technieken. In het beroepsonderwijs gaat het namelijk niet om wat er vroeger gebeurt is, waar Amerika ligt en hoeveel 1+1 is. Het gaat erom dat je een methode leert, waardoor jij makkelijk leert en informatie onthoudt en kan toepassen op verschillende theoriën. Dit kan dus een oorzaak zijn dat de examens tegenwoordig eenvoudiger zijn dan toen.

Dat de Nederlander individualistischer wordt, wat wonderer stelt, is zeker waar. Dit is echter niet een verschijnsel wat zich alleen in Nederland of in een paar landen zich voordoet. Het is een globaal verschijnsel waar de meeste landen mee te maken hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Trots op Nederland?

- Softdrugs toegestaan

- Klein welvarend land

- Je zit zo in het buitenland

- Biertap is tegenwoordig al te koop voor een 'schappelijk' prijsje

Wat dat betreft zit het goed. We kunnen ook wel gaan zeuren hoe slecht we het hebben, maarja, dat is niet zo...

Anderzijds gaat het natuurlijk wel achteruit. Criminaliteit neemt toe, politiek is het waardeloos. Maar Nederland zit weer in een economische opleving, het gaat binnen nu en een jaar zeker weer goed met de economie, maar over 3 jaar natuurlijk weer slecht. Het is ook een probleem van de huidige maatschappij om ons daar druk over te maken.

Het is allemaal nog niet zo zorgwekkend, maar dat kan het wel worden. Ik ben het ermee eens dat er teveel geld gaat naar de verkeerde doelen (laatst konden wij op school 50 cent betalen, en als heel de school daat deed hadden ze (1300 x 0,50 =) 650 euro en dat ging naar een nieuw blablabla voor koningin Beatrix). Maargoed, we zijn Nederland, Nederland is sociaal ten opzichte van andere landen en de koningin is de heldin omdat zij er al lang zit en een grote opleving heeft meegemaakt, maar het moet niet te ver gaan!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Zo even een paar dingen over Nederland die ik met jullie wil delen. Op openbare school De Twice behandelen we vandaag drie hoofdstukken:

- Geld voor de goede doelen

- Nederland drugsland ?!

- Enkele voorvallen

Geld voor de goede doelen

Ik ben 17 jaar, heb van mijn spaarcentjes gesteund qua goede doelen: WNF (elk jaar een bepaald klein bedrag), Zeehondencrech, Unicef en Plan Nederland. Natuurlijk geen bedragen in de 100 euro, maar voor een kind een leuk zakcentje. Moeten wij op school geld geven voor Pakistan (gewoon, thuis vragen) en ons moeder geeft wat geld, haar vriend ook, maar ik niet. Krijg ik GVD commentaar van docenten en het thuisfront. Waanzin.. Ik heb het ook niet ruim hoor. Vooral hoe de invullijst was samengesteld:

- Ik schenk € ... aan Pakistan!

- ... {naam} schenkt € ... aan Pakistan!

- ... {naam} schenkt € ... aan Pakistan!

- ... {naam} schenkt € ... aan Pakistan!

etc...

Dat ze dat '- Ik schenk...' weglaten, kom op zeg. Ik weet hoe sommige forumleden over deze kwestie denken, maar ik wilde het toch even denken. Ik denk dan: Waar gaat het heen?

Nederland drugsland ?!

Ikzelf vind het best lekker om af en toe een jointje te roken, maar het moet niet overdreven worden. Er is zoveel harddrugs in de omloop, niet te geloven. Het stukje tekst van Baas B en Lange Frans, van 'Zinloos' is ook niet verzonnen! "Dit is het land waar XTC export nummer één is!" (Geen goed nummer, maargoed)

Even een anekdote: Ik was gister in Tilburg (vragen om problemen, ik weet het), en toen ik ging met een maat uit, het was een uur of 6. Opeens begon ik te trippen. Ik weet niet welke drugs (denk ghb) maar er is in ieder geval drugs in mijn glas gegooid. Echt zo lastig. Keertje harddugs proberen moet je zelf weten, maar het is tegenwoordig al raar als je het niet gebruikt (bij sommige feesten)... Dan denk ik: Waar gaat het heen?

Enkele voorvallen

Dit vooral betreft het vuurwerk, waar ik de volgende artikelen ben tegengekomen vandaag:

Teletekst

Nu.nl

Buurman doden met een riek :X

Nja, lees het zelf maar, waanzin. Als ik dan onderaan zie staan: "Ondanks deze en andere incidenten is het volgens de politie een vrij rustige nacht geweest." Nou, ik denk dat jullie dan al weten wat ik denk ...

Ik wilde dit even met jullie delen, dank voor het lezen :)

Edit: vaag verhaal goedgemaakt :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo trots ben ik niet op Nederland. Als je kijkt naar de politiek is het een grote zooi. Ze helpen het land niet maar verdienen er juist centen aan. Op de regionale tv hier was laatst een repportage over een vrouw en man met kinderen die het met een euro of 25 in de week moesten doen. En de prijzen worden maar hoger en hoger. Ben voorgaande jaren op de Canarische eilanden geweest en daar kost een liter benzine 1 eurie. En het weer...tja met de zomer is het meerendeel te nat en koud en met de winters warm en droog. Ik hoop dat ik over een jaar of 10 lekker kan verkassen naar Spanje en daar me geld ken verdienen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou zijn Lange Frans en BaasB daarnaast ook sowieso kansloos O-) ... dat soort volk helpt naar mijn mening de Nederlandse muziekwereld weer naar de galemiesen... maar goed... dan krijgen we weer een hele andere discussie :+

Maar goed... voor de rest ben ik het wel 100% met je eens... dat doneren ook... ze staan de godganse dag aan je deur op te dringen met collectebussen of op scholen van die inzamelingsacties aan het houden... en dan ook nog beledigd als je niks geeft... het is een donatie geen dwang }:|

Die drugszooi is ook één grote bende... hoef ik niet eens over uit te wijden :P

En ja... dat vuurwerk... ook een geval apart. Sowieso is het al triest dat niemand het kan opbrengen om het om 0.00 af te steken... maar er loopt ook de hele dag tuig rond met tassen vol vuurwerk (hoe ze aan het geld er voor komen moet je aan Joost vragen) en alles maar molesteren er mee...... ik ben haast te bang om naar buiten te lopen of te fietsen zonder dat ik een strijker in mijn nek krijg :r en dat ze elkaar er dan ook nog voor vermoorden |:(

Maar of het aan Nederland ligt of de maatschappij en het verrotte gedrag van de mensen van tegenwoordig.... het zal elders niet veel beter zijn...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Nou zijn Lange Frans en BaasB daarnaast ook sowieso kansloos O-) ... dat soort volk helpt naar mijn mening de Nederlandse muziekwereld weer naar de galemiesen... maar goed... dan krijgen we weer een hele andere discussie :+

Maar goed... voor de rest ben ik het wel 100% met je eens... dat doneren ook... ze staan de godganse dag aan je deur op te dringen met collectebussen of op scholen van die inzamelingsacties aan het houden... en dan ook nog beledigd als je niks geeft... het is een donatie geen dwang }:|

Die drugszooi is ook één grote bende... hoef ik niet eens over uit te wijden :P

En ja... dat vuurwerk... ook een geval apart. Sowieso is het al triest dat niemand het kan opbrengen om het om 0.00 af te steken... maar er loopt ook de hele dag tuig rond met tassen vol vuurwerk (hoe ze aan het geld er voor komen moet je aan Joost vragen) en alles maar molesteren er mee...... ik ben haast te bang om naar buiten te lopen of te fietsen zonder dat ik een strijker in mijn nek krijg :r en dat ze elkaar er dan ook nog voor vermoorden |:(

Maar of het aan Nederland ligt of de maatschappij en het verrotte gedrag van de mensen van tegenwoordig.... het zal elders niet veel beter zijn...

Vuurwerk is echt niet duur hoor..

Nederlandse rotjes zijn €1,50 voor 200 stuks. Dat is een rugzak vol voor een tientje. Buitenlands vuurwerk is daarentegen wel duurder (en leuker :P)... Ik had dit jaar 2 lawinepijlen á 7,50 per stuk, dus als je daar een tas van volgooid ben je een stuk armer :P

Maar strijkers stellen ook niks voor qua prijs hoor..

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zo trots ben ik niet op Nederland. Als je kijkt naar de politiek is het een grote zooi. Ze helpen het land niet maar verdienen er juist centen aan. Op de regionale tv hier was laatst een repportage over een vrouw en man met kinderen die het met een euro of 25 in de week moesten doen. En de prijzen worden maar hoger en hoger. Ben voorgaande jaren op de Canarische eilanden geweest en daar kost een liter benzine 1 eurie. En het weer...tja met de zomer is het meerendeel te nat en koud en met de winters warm en droog. Ik hoop dat ik over een jaar of 10 lekker kan verkassen naar Spanje en daar me geld ken verdienen.

Wat je zegt is wel het gevoel van het merendeel van Nederland, onvrede over de economie, armoede en het altijd actuele weer. Dit is uiteraard niet alleen in Nederland het geval. Wat je zegt over dat iemand rond moet komen van 25 euro in de maand is schraal, maar dat kom je overal tegen. Niemand hoeft in Nederland honger te lijden. Uiteraard zijn er uitzonderingen, mensen die butien de regelingen vallen, maar in principe is er een vangnet voor iedereen. Dat is de verzorgingsstaat die er is doorgedrukt in ons land en daar mogen we best trots op zijn. Nederland staat samen met de scandinavische landen er het beste voor qua sociale voorzieningen.

Ik weet niet of je er in Spanje beter vanaf zou komen. Als je daar naar de armoede kijkt is dat vele malen slechter. Ze bungelen zelfs onderaan de lijst van Europa. Nederland heeft relatief weinig armoede, samen met Finland, Zweden en Luxemburg.

De prijzen in Spanje zijn inderdaad lager, maar uiteraard de lonen ook. Het ligt allemaal in verhouding, in Nederland verdienen we bij wijze van spreken 3x zoveel, het kost hier allemaal dus ook 3x zoveel. Hoe die verhoudingen precies liggen weet ik echter niet precies, maar geloof me, we hebben het zo slecht nog niet hier.

Het weer is echter bagger en wordt waarschijnlijk alleen maar erger.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb kennissen in Spanje wonen en die hebben het echt niet verkeerd. En echt zwaarbetaald werk doen ze niet, maar hebben alles wat ze nodig hebben. Met de zomer een graad of 25 en in de winter rond de 18 graden. Iets beters ken ik niet hebben :). Ik begrijp ook wel dat niet iedereen het zo breed heeft aan de Costa Del Sol maar ga later toch een gokje wagen tenzij het in Nederland het er weer beter voor staat 8-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Liever rijk in Spanje dan rijk in Nederland

Liever arm in Nederland dan arm in Spanje

Daar leeft de bevolking aan de Costa del Sol van het toerisme. Over het algemeen zullen ze toch in die paar maanden een groot gedeelte van hun jaarloon moeten verdienen. Heb je een succesvolle camping en een leuk baantje in de winter, dan zit je gebakken..

Heb je een niet-succesvolle ijskar in de zomer en geen werk in de winter, dan verlang je naar een uitkering die je niet krijgt.

Als je slim bent, en rijk bent, dan kan je best eens een gokje wagen daar in Spanje.. En ach, het klimaat, wat is een goed en wat is geen goed klimaat? Ik vind het hier wel lekker... Beter dan die hitte daar..

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...