Ga naar inhoud

netwerkprobleempje


Aanbevolen berichten

bij een kennis van mij is er een netwerkprobleempje:

ze hebben internet en 2 computers thuis staan.

nu is het volgende gaande:

computer 1 heeft internet, en computer 2 niet, en dat terwijl ze beiden verbonden zijn met het internet, en de kabels goed zijn, en de lampjes op de switch branden.

de 2 computers zien elkaar wel in het netwerk, en kunnen bestanden uitwisselen.

ik heb al vanalles geprobeerd maar niets doet het, weet iemand misschien iets

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij "probleem"pc ff de juiste gateway instellen (=het ip van je router) en de juiste DNS servers opgeven, kan je vinden op de site van je provider.

hoh wacht iets te snel, beide pc's zijn aangesloten op internet?! :? Switch?!

Als de router in contact staat met internet en je computers beiden zijn aangesloten op je router(met ingebouwde switch) dan gaat op wat ik net zeg, anders moet je ff duidelijker posten hoe het netwerk in elkaar zit...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Bij "probleem"pc ff de juiste gateway instellen (=het ip van je router) en de juiste DNS servers opgeven, kan je vinden op de site van je provider.

hoh wacht iets te snel, beide pc's zijn aangesloten op internet?! :? Switch?!

Als de router in contact staat met internet en je computers beiden zijn aangesloten op je router(met ingebouwde switch) dan gaat op wat ik net zeg, anders moet je ff duidelijker posten hoe het netwerk in elkaar zit...

De DNS van je router ;) (Het router ip dus) als primary DNS, de DNS van je router is niet nodig aangezien je router het verkeer binnen het netwerk regelt, router translate het ip daarna zelf weer door naar het volgende.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

De DNS van je router ;) (Het router ip dus) als primary DNS, de DNS van je router is niet nodig aangezien je router het verkeer binnen het netwerk regelt, router translate het ip daarna zelf weer door naar het volgende.

oh dat klinkt ook wel logisch ja ;) Ik verwijs altijd op iedere pc naar de dns servers van de provider, werkt ook perfect ;) Enige nadeel is dat je lang moet zoeken omdat iedere provider ze weer helemaal heeft verstopt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

oh dat klinkt ook wel logisch ja ;) Ik verwijs altijd op iedere pc naar de dns servers van de provider, werkt ook perfect ;) Enige nadeel is dat je lang moet zoeken omdat iedere provider ze weer helemaal heeft verstopt.

Het is ook eigenlijk niet nodig, als de gateway juist is krijgt hij vanzelf de DNS, wat een hoop mensen ook doen is de primary DNS van de router en dan de secondary van de ISP.

Met de juiste gateway kun je al volstaan dus. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Misschien niet met die habbie-wabbie thuis routers die jij gebruikt :P Maar een gateway hoort dat dus wel te doen.

Ja er zijn wel routers die DNS servers kunnen doorgeven, maar niet alleen habbie-wabbie thuis routers doen dat niet.

Lijkt me overigens ook niet dat ze bij de Rijksuniversiteit Groningen habbie-wabbie thuis routers gebruiken...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Ik heb ook dergelijk soort probleem, maar kom er niet echt uit wat jullie hierboven zeggen...

Ik heb een mail naar iemand gestuurd (die er helaas geen raad mee wist)... Misschien dat één van jullie er raad mee weet:

Wij hebben hier 2 PC's. Eén staat boven, met een router daarbij, één staat beneden. Ik heb vorige week beneden windows opnieuw erop gegooid, want die PC trok het vrij zwaar, maar nu moet je 'm weer opnieuw aanmelden oid bij de router denk ik, maar daar kom ik niet uit. Heb via 'Mijn netwerklocaties' al een 'thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk' ingesteld, maar dat werkt niet. Kheb namelijk sowieso geen contact tussen die 2 computers.

Ik heb al wat met die router staan klooien, maar die geeft gewoon aan dat hij het internet verdeeld, ook naar beneden. Als ik beneden op die pc via de eigenschappen van mijn netwerklocaties gluur, geeft ie gewoon aan dat de LAN-verbinding is ingeschakeld...

Ik hoop dat je het verhaal een beetje begrijpt, en dat je er raad mee weet.

Bedankt alvast,

Groeten d'n Twice

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zitten beide computers in dezelfde Werkgroep of Domein?

Dit heeft er natuurlijk in dit geval niks mee te maken.

Twice, kun je mij vertellen wat voor router je hebt en welke provider?

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dit heeft er natuurlijk in dit geval niks mee te maken.

Twice, kun je mij vertellen wat voor router je hebt en welke provider?

Ik ben al verder ;)

Mijn internet werkt inmiddels, alleen de verbinding niet.

Ik heb een fout gemaakt in mijn mail, ik heb geen router maar een Hub!

Mijn provider is @Home en die staat bij beide gewoon ingesteld (als MSHOME) bij configuratiescherm > systeem > computernaam

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik ben al verder ;)

Mijn internet werkt inmiddels, alleen de verbinding niet.

Ik heb een fout gemaakt in mijn mail, ik heb geen router maar een Hub!

Mijn provider is @Home en die staat bij beide gewoon ingesteld (als MSHOME) bij configuratiescherm > systeem > computernaam

Waarschijnlijk heb je maar op 1 PC internet dan ;) Een hub/switch kan namelijk geen IP adressen uitdelen. Op één van de PC's zul je een 169. nogwat IP krijgen. Je kunt een extra netwerkkaart in die andere PC zetten en die laten "routeren", dat is de enige oplossing met een hub/switch

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 9 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...