Ga naar inhoud

Vanavond Groot Dictee der Nederlandse taal


Aanbevolen berichten

Ik ga het in ieder geval op tv kijken maar is het ook nog mogelijk om zelf via een internetsite mee te spelen of hoe werkt het zelf meedoen precies?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelf meedoen - de handleiding:

stap 1: Men neme een pen die het doet en twee a drie vellen gelineerd schrijfpapier

stap 2: Men zette de TV aan en zoekt Nederland 3

stap 3: Men schrijve mee met wat Philip Freriks op TV zegt

stap 4: Men discussiere over de moeilijkheid en lastige punten op het forum terwijl op TV men de gemaakte dictees van de aanwezigen nakijkt

stap 5: Men instalere zich weer voor de TV en kijkt samen met Freriks hun eigen dictee na, daarbij zoveel mogelijk eerlijkheid betrachtende

Dus ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ter informatie: het begint al om 20:20 volgens teletekst, omroep.nl en de tv-gids.

Verder is het dit jaar voor het eerst ook live via internet te bekijken. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ter informatie: het begint al om 20:20 volgens teletekst, omroep.nl en de tv-gids.

Ik denk dat ze om 20:30 uur beginnen met het dictee voorlezen... Nou ja.. Gewoon kijken om 20:20 uur, en dan zien wanneer ze gaan voorlezen.. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ter informatie: het begint al om 20:20 volgens teletekst, omroep.nl en de tv-gids.

Verder is het dit jaar voor het eerst ook live via internet te bekijken. ;)

Je krijgt eerst nog een hoop geouwehoer en interviews met bekende nederlanders en weet ik wat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is het eigenlijk ooit wel eens gebeurd dat Filip Freriks zich bij eerdere edities van Het Groot Dictee der Nederlandse Taal versprak zoals hij wel eens bij het NOS Journaal doet?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb nog nooit zulke zinnen gehoord, wat een woorden he... :?

Maar ben al weer gestopt, stom iets...!! :P

Ik ben ook gestopt, wat een woorden zeg, die gebruik je toch nooit in een normaal gesprek... :P Petje af voor iedereen die deze test helemaal afmaakt! *O*

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vrees het ergste... deze was een stuk lastiger dan vorig jaar ... ;) We zullen zo wel eens zien bij het corrigeren hoe we het hebben gedaan...

Maar wie heeft hem nou afgemaakt? Alleen Sam en ik?

Link naar bericht
Delen op andere sites

25 fout *grumble* Waarvan het gros dus in NIET Nederlandse woorden. WTF is het punt van het groot dictee der NEDERLANDSE taal als je er zoveel buitenlandse woorden bijgooit?

Link naar bericht
Delen op andere sites
25 fout *grumble* Waarvan het gros dus in NIET Nederlandse woorden. WTF is het punt van het groot dictee der NEDERLANDSE taal als je er zoveel buitenlandse woorden bijgooit?

Nog niet slecht, ik had maar liefst 38 fout! :X

Inderdaad echt veel te veel woorden die je niet dagelijks gebruikt of waar ik überhaupt nog nooit van heb gehoord.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die tintelende nazomerdag was de luie, gesubsidieerde bohémien zich al

’s morgens vroeg te buiten gegaan aan een dolce far niente op zijn aftandse tweezitscrapaudtje.

De antiheld deed alles op zijn elfendertigst en leverde de op z’n jan-boerenfluitjes in elkaar geflanste genreschilderijen steevast te elfder ure voor de subsidiëring af bij de mecenassen.

De luiwammesende vrijeberoepsbeoefenaar keek naar het tv-kanaal van de op reclame-inkomsten gedijende supercommerciële pulpzender; daar werd net het eerste tête-à-tête van een twee-eiige tweeling vastgelegd.

De door treiterijen geteisterde anchorman die in beeld kwam, was het door Jan en alleman voor overgelopen farizeeër versleten kijkcijferkanon; hij werd door onze kunstenmaker beschouwd als bijdetijdse ambassadeur van de jansaliegeest die het janhagel abusievelijk voor excentriciteit verslijt.

‘‘Waar blijft mijn croque-monsieur?’’, blèrde de aquarellist naar zijn eega, een voormalige heroïneprostituee, die een half dozijn dictees terug, toen zij nog een frêle spring-in-'t-veld was, op de vip-plaats van de parkeerfaciliteit de reputatie van een promiscue oud-Tweede-Kamerlid te gronde had gericht.

Zelf was dit op zijn eigen idee-fixe terende product van de bohème ook geen casanova meer; maar zoals zijn muze in een geforceerd up-tempo de wijnfles en de kurkentrekker binnenbracht, deed zij hem verlangen naar de nymfomane gepiercete lolita naast wie hij zich kortgeleden nog terneervlijde.

Alleen de T-vormige accessoires van haar telkenmale geüpdatete gsm’etje verlenen haar nog een fractie sex-appeal, bedacht hij toen hij de etiketloze fles als een pasgeboren baby dodijnde in zijn elleboogholte.

‘‘Dat je als een houten klaas de reclameomzet van de nieuwe zender opvijzelt, is tot daar aan toe’’, zei het in een feeërieke boerka gehulde ex-seksobject terwijl zij wat gemorste tuttifrutti onder het smyrnatapijt wegwerkte, ‘‘maar je kunt tenminste toch je schoenen uittrekken!’’

Schrijver van het dictee: Herman Koch

De winnaars:

1. Elsie Ribbens uit Zingem (Vlaanderen) - 4 fouten

2. Anne Goetghebeur uit Oostende (Vlaanderen) - 8 fouten

3. Natalja D'Hert uit Mariakerke (Vlaanderen) - 9 fouten

Beste Nederlander was Dennis Breuker uit Diemen - 14 fouten

De beste drie prominenten:

1. Wim Oosterlinck, radiopresentator Studio Brussel - 20 fouten

2. Saskia de Coster, schrijfster & columniste - 23 fouten

3. Bart Chabot, schrijver - 26 fouten

Totaal aantal fouten: 2006

Gemiddeld aantal fouten: 33 (60 deelnemers)

Bron: Grootdictee.nl

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nu het hier toch over de Nederlandse taal gaat... wat vinden jullie nou van de nieuwe spellingsregels in 2006...

De aanleiding voor kerstmis: "Christus" zal vanaf januari 2006 met een KLEINE letter worden geschreven..... maar ''de kerstman'' wordt vanaf januari 2006 met een HOOFDLETTER geschreven...

Waar gaat dat heen met deze wereld... niet dat ik er veel waarde aan hecht, maar dit soort dingen kan ik echt niet begrijpen |:( stelletje malloten ook. Ik had ook al vernomen dat er heel veel organisaties zijn, die de nieuwe spellingen willen gaan boycotten *O*

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eén voordeel heeft die veranderende spelling wel, binnenkort heeft iedereen nul fout in het dictee, aangezien alles toch steeds aan het veranderen is.

Wat een tekst trouwens weer dit jaar, ik ben blij dat ik het wederom aan me voorbij heb laten gaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind die nieuwe spellingsregels maar niks.

Van mijn moeder hoorde ik dat die belachelijke tussen-n-regel door "de Belgen" is afgedwongen. Dat wil zeggen: door de Belgische media.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik vind die nieuwe spellingsregels maar niks.

Van mijn moeder hoorde ik dat die belachelijke tussen-n-regel door "de Belgen" is afgedwongen. Dat wil zeggen: door de Belgische media.

Hehehe... ja wat een ''impact'' hebben onze zuiderburen toch op ons he :+ Jan Peter heeft ook na de opmerking van die ene belgische minister een make-over ondergaan 8)7 (of zou dat daar nou toch helemaal niks mee te maken hebben -0- ?) ... maar eerlijk is eerlijk... het ziet er wel een stuk beter uit :Y)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Hehehe... ja wat een ''impact'' hebben onze zuiderburen toch op ons he :+ Jan Peter heeft ook na de opmerking van die ene belgische minister een make-over ondergaan 8)7 (of zou dat daar nou toch helemaal niks mee te maken hebben -0- ?) ... maar eerlijk is eerlijk... het ziet er wel een stuk beter uit :Y)

Ja, inderdaad. Maar die "nieuwe" bril van JP is eigenlijk niet nieuw (die vierkante). Want die heeft ie al een tijdje. Dat zijn haar iets anders zit is wél nieuw. Maar toch, zeker een verbetering!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...