Ga naar inhoud

Overgewicht


Aanbevolen berichten

Er wordt vaak een beetje lacherig over gedaan, maar als ik eens op straat kijk, dan is het toch echt een zorgelijke kwestie: overgewicht.

Steeds meer mensen kampen met overgewicht. E?n biertje meer, ??n broodje kroket maakt ook niet uit, waarom zou ik die zak chips halfvol laten staan? etc etc etc

Het is echt een gevaar! Ik las laatst zelfs dat meer mensen overlijden aan overgewicht dan aan hongernood. Wat is nou het probleem? De derde-wereld-landen of de westerse-landen? Juist, de westerse landen!

Aan overgewicht is echt iets te doen! Ikzelf ben best veel afgevallen en het viel reuze mee. Voor velen is het echt niet zo'n groot probleem, maar is het probleem aanstaande!

Mensen die aan overgewicht lijden hebben meer kans op vetziekten, hartziekten, vaatziekten, hoge bloeddruk, beroertes, bepaalde vormen van een vreselijke ziekte etc etc. Collega van mij die heeft altijd last van haar rug. Die kan gewoon amper bukken. Er is wat aan te doen, maar je moet het wel willen!

Ik vind dat de Nederlandse overheid ook iets aan dit probleem kan doen. Wat dacht je van de 'light-producten' goedkoper maken? Of goedkoper maken om light-producten te promoten? Broodjes ham goedkoper maken dan broodjes frikandel? etc... Er is wat aan te doen!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mensen die aan overgewicht lijden hebben meer kans op vetziekten, hartziekten, vaatziekten, hoge bloeddruk, beroertes, bepaalde vormen van een vreselijke ziekte etc etc. Collega van mij die heeft altijd last van haar rug. Die kan gewoon amper bukken.

Bij de Mac zeker? >:)

Maar even serieus. Het is inderdaad een groot probleem, maar ik vind niet dat de regering, of wie dan ook, de mensen met overgewicht moeten dwingen om af te vallen. Daardoor zouden ook de "normale" mensen eronder lijden. Zo heeft een school in Dordrecht een prijs gewonnen omdat zij alleen nog maar "gezonde" producten verkopen. Kortom: Alle snoep, Cola en Marsautomaten de deur uit gedonderd, en er is alleen nog maar van die voorverpakte, vacuumgezogen zooi te koop. Sorry, maar doordat sommige mensen overgewicht hebben, zouden de mensen die trek in een zakje snoep of een candybar hebben dat niet kunnen kopen... O} Dat vind ik een beetje onzin eigenlijk.

Maar er zou inderdaad wel wat meer campagne gevoerd mogen worden, en de mensen vertellen over de gevolgen van overgewicht.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben het zeker met je eens dat het een groot probleem is in de Westerse wereld. Hier in Amerika is de helft van alle volwassenen te dik. Een op de twee! Nu moet ik wel zeggen dat "te dik" niet per se walgelijk vet is, hoewel je die mensen hier ook veel te vaak ziet.

Dat dikke mensen een beetje met de nek worden aangekeken, vind ik ergens wel lullig, maar ook wel terecht. Er gaat vaak een psychische stoornis aan vooraf (troosteten, minderwaardigheidscomplex etc) dus helemaal "eigen schuld" kun je het niet noemen, maar ik kan niet begrijpen dat je het tot 300 kilo of meer laat komen.

Ik ben zelf wel met mijn gewicht en gezondheid bezig (en ik wil er toch nog wel een paar kilo af ook) en ook met die van Bradley. We proberen gezonde maaltijden te maken met weinig vet en complexe koolhydraten (dus bruine rijst, bruin brood, volkoren tortilla's etc) en veel groente. We drinken zoveel mogelijk light-drankjes (en zelfs dat niet meer zo veel, want die suikervervangers zijn ook niet super). Toch is het best lastig.

Ik heb een tijdje bijgehouden hoeveel calorieen ik binnenkreeg op een dag, en omdat ik wilde afvallen probeerde ik onder de 1800 te blijven. En dat is nog best lastig! Ontbijt is al een calorie of 500 (twee boterhammen, kaas en vlees en vruchtensap), dan lunch en avondeten moet je echt je best doen om het vullend te krijgen onder de 800 calorieen. En uit eten is al helemaal een ramp. Ik had een tijdje terug gegrilde zalm met mais en gestoomde groenten... maar overal ging boter over- of doorheen en ik kwam op 3500 calorieen uit. Dat is het dubbele van wat ik wil hebben en dan reken ik nog niet eens het voorgerecht en toetje mee!

Daarnaast is het enige lightproduct in restaurants cola, en ik drink geen cafeine. Kom je op water of suikerhoudende producten uit, ook lekker. Wat ik dus vind dat er moet veranderen, is of de calorieen bij de maaltijden zetten (of in ieder geval een benadering) of gewoon minder dikmakende producten gebruiken, en meer lightproducten aanbieden als drankje. Ik moet wel zeggen dat ze meeste restaurants wel een selectie dieetmaaltijden hebben. Maar die keus is nogal beperkt en ook niet altijd even smakelijk.

Ik vind niet dat de overheid moet ingrijpen door prijzen van dikke of slanke producten te veranderen. Uiteindelijk heeft de consument nog zelf de keuze om bepaalde dingen te eten. Ze kunnen beter meer geld steken in goede voorlichting en bijvoorbeeld dietisten en dergelijke opnemen in het ziekenfonds.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Calorie?n zijn niet heel erg, zolang je maar fatsoenlijk beweegt. Alleen v??l vetten binnenkrijgen is een probleem. Pak eens olijfolie in plaats van bakboter, gekookte aardappelen ipv gebakken aardappelen of ketchup ipv mayonaise (tomatenketchup is gezonder dan tomaten zelf!)

Een mens kan op een dag wel 20 glazen cola light drinken en 10 droge bruine boterhammen, maar diegene valt niet veel af, terwijl diegene nog geen 500 calorie?n binnekrijgt. Gevarieerd eten is belangrijk en inderdaad niet te vet.

Een broodje hamburger is echt niet zo heel vet, alleen de kaas en de saus maken er een vet broodje van.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Minder calorieen binnenkrijgen dan je verbrandt is de truc. Ik verbrand dagelijks zo'n 2100-2200 calorieen (en dan reken ik fietsen enzo niet mee). Als ik er dus maar 1800 binnenkrijg (of minder), dan val ik wel degelijk af. Niet zoveel als je met intensief sporten zou doen, maar het helpt wel.

Als ik terugkom uit Nederland gaan we sporten. Dat moet. Van mij. Met 300 calorieen per dag redt Brad het namelijk niet, heheh.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Calorie?n zijn niet heel erg, zolang je maar fatsoenlijk beweegt. Alleen v??l vetten binnenkrijgen is een probleem. Pak eens olijfolie in plaats van bakboter, gekookte aardappelen ipv gebakken aardappelen of ketchup ipv mayonaise (tomatenketchup is gezonder dan tomaten zelf!)

Een mens kan op een dag wel 20 glazen cola light drinken en 10 droge bruine boterhammen, maar diegene valt niet veel af, terwijl diegene nog geen 500 calorie?n binnekrijgt. Gevarieerd eten is belangrijk en inderdaad niet te vet.

Een broodje hamburger is echt niet zo heel vet, alleen de kaas en de saus maken er een vet broodje van.

Vetten hoeven geen probleem te zijn, zolang het maar onverzadigde vetten zijn. Verzadigde vetten zijn cruciaal. Daarom is vis eten gezond want er zitten onverzadigde vetten in. En tegenwoordig is er ook boter te koop met omega-3 vetzuren, wat ook onverzadigde vetten zijn ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Van olijfolie word je net zo dik als van bakboter. Het is alleen gezonder voor je. Je wordt dik omdat je meer calorieen binnenkrijgt dan verbrandt, simpel. En of die calorieen dan van vet, eiwit, alcohol of koolhydraten komt, dondert niet. Een gram vet levert wel MEER calorieen dan een gram koolhydraten of eiwit, maar je wordt er net zo dik van ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het hele gegeven van de gezonde voeding vind ik goed, zolang ze mij niet gaan opleggen wat ik moet eten.

Ikzelf heb volgens mijn BMI nog n?t wat overschot, idem als bij het vetpercentage.

Dus je zou kunnen zeggen dat ik wel wat mag vermageren, maar voor m'n gezondheid is het geen bedreiging.

Nugoed, nu over het gehele probleem (wat ik ook in m'n eerste zin aanhaalde): ik vind dat mensen voor zichzelf moeten uitmaken wat ze doen, als ze voelen dat ze teveel wegen, een te groot buikje hebben, ... moeten ze er wat aan doen. Niemand anders moet dat voor hen beslissen.

Dit gaat wel over zuiver het gewicht vind ik.

MAAR op het gegeven van verzadigde en overzadigde vetten en de hart-en vaatziekten die eraan zijn gekoppeld ben ik net omgekeerd. Daar moeten mensen ?cht mee opletten.

2 jaar geleden (en ook wel 10 kg extra toen) heb ik van m'n dokter gehoord dat aan m'n huidige consumptiegewoonte, ik binnen de 10 jaar een hartaanval zou krijgen (ik was toen wel zeeer ongezond: wekelijks wel 2 maal frieten, een paar keer doner kebab en geregeld een pizza als tussendoortje, nu ben ik daar niet echt zo trots op) en hij stelde me een aantal alternatieve voor (gelukkig mocht ik mijn cola-verslaving behouden, maar er moest gezonder worden gegeten) en onlangs op controle gegaan (m'n half-jaarlijkse check-up) en een week later het leuke bericht gekregen dat m'n cholesterol op een gezond niveau lag toen.

Het punt dat ik nu dus eigenlijk zeg (want de vorige paragraaf was niet bapaald goed gestructureerd) overgewicht vind ik niet zo'n bedreigend probleem, het is niet gezond maar zolang je er zelf geen nadelen aan ondervind ga ik er niet over zeiken. Want zuiver van wat overgewicht ga je bij mijn weten niet dood.

Hoge cholesterol en al die andere zaken, die het gevolg zijn van om. verzadigde vetten is volgens mij w?l een groot probleem is, want je aders slippen dicht en je verhoogt de kans op onherstelbare letsels.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Puur overgewicht zorgt ook voor klachten, hoor. Vet wordt ook IN het lichaam opgeslagen, rond de organen, en kan dus de werking van die organen aantasten. gewrichten worden overbelast, je krijgt last van kortademigheid etc...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Puur overgewicht zorgt ook voor klachten, hoor. Vet wordt ook IN het lichaam opgeslagen, rond de organen, en kan dus de werking van die organen aantasten. gewrichten worden overbelast, je krijgt last van kortademigheid etc...

Ja daarom kun je beter onverzadigde vetten tot je nemen dan verzadigde vetten. Daar word ik zo'n beetje mee doodgegooid op mijn opleiding.

Onverzadigde vetten hebben namelijk (chemisch gezien) plaatsen in hun molecuul waar andere vetten, eiwitten, koolhydraten ed aan vast kunnen zitten, dus heb je minder vet-opslag en dus een lager cholesterolgehalte ;)

Daarnaast zit er ook nog verschil in plantaardige en dierlijke vetten. Plantaardige vetten zijn veeel beter, omdat die onverzadigde vetten bevatten, de dierlijke vetten bevatten alleen verzadigde vetten.

Daarnaast is de lever in staat om ALLES af te breken, alleen met vetten en alcohol heeft hij moeite. Vetten zijn namelijk grote stukken en die moeten eerst worden verkleind voor het afgebroken kan worden en alcohol moet worden omgezet in vetten, koolhydraten of eiwitten en dat heeft ook zijn tijd nodig ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ja daarom kun je beter onverzadigde vetten tot je nemen dan verzadigde vetten. Daar word ik zo'n beetje mee doodgegooid op mijn opleiding.

Onverzadigde vetten hebben namelijk (chemisch gezien) plaatsen in hun molecuul waar andere vetten, eiwitten, koolhydraten ed aan vast kunnen zitten, dus heb je minder vet-opslag en dus een lager cholesterolgehalte ;)

Daarnaast zit er ook nog verschil in plantaardige en dierlijke vetten. Plantaardige vetten zijn veeel beter, omdat die onverzadigde vetten bevatten, de dierlijke vetten bevatten alleen verzadigde vetten.

Daarnaast is de lever in staat om ALLES af te breken, alleen met vetten en alcohol heeft hij moeite. Vetten zijn namelijk grote stukken en die moeten eerst worden verkleind voor het afgebroken kan worden en alcohol moet worden omgezet in vetten, koolhydraten of eiwitten en dat heeft ook zijn tijd nodig ;)

Daar heb je het toch verkeerd, als ik me niet vergis is er gewoon een overvloed aan verzadigde vetten. (want men zegt toch altijd dat wit-vlees, gevogelte en vis wel gezonder zijn dan rood vlees)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Daar heb je het toch verkeerd, als ik me niet vergis is er gewoon een overvloed aan verzadigde vetten. (want men zegt toch altijd dat wit-vlees, gevogelte en vis wel gezonder zijn dan rood vlees)

Dus je beweert dat ik onzin leer op school?? :P:P

Het verschil tussen wit vlees en rood vlees zit hem in het feit dat wit vlees verser is in de zin van dat het beest die spieren in dat stuk vlees bijna niet heeft gebruikt. Bij rood vlees zijn de spieren juist wel vaak gebruikt. Het heeft te maken met het gebrek aan zuurstof dat het vlees verkleurt.

En ALLE dierlijke vetten (behalve die van vis, vandaar dat ze ook gezond zijn) zijn verzadigd, geloof me ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dus je beweert dat ik onzin leer op school?? :P:P

Het verschil tussen wit vlees en rood vlees zit hem in het feit dat wit vlees verser is in de zin van dat het beest die spieren in dat stuk vlees bijna niet heeft gebruikt. Bij rood vlees zijn de spieren juist wel vaak gebruikt. Het heeft te maken met het gebrek aan zuurstof dat het vlees verkleurt.

En ALLE dierlijke vetten (behalve die van vis, vandaar dat ze ook gezond zijn) zijn verzadigd, geloof me ;)

Vogelvlees is wel magerder... volgens mij. Kip en kalkoen bevatten in ieder geval minder vet dan een biefstukje.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 years later...

Ik wil dit topic ook eens naar boven schieten. Ik heb als iemand met overgewicht, altijd enige reactie in dit topic vermeden. Ik zag dit namelijk niet zo als een probleem. Maar tegenwoordig ben ik helemaal om. En ik zal je zeggen, afvallen is niet zo moeilijk als het lijkt. Ik ben namelijk, vooral vorig jaar, aardig wat afgevallen. Met als resultaat dat ik een paar kledingmaten omlaag ben gegaan. En ik heb er eigenlijk opvallend weinig moeite voor moeten doen.

Op een bepaald moment heb ik gezegd, ik ga gezonder eten. Sindsdien eet ik vooral vers. En i.p.v. bijvoorbeeld een vulkoek als tussendoortje een stuk fruit. Al met al ben ik aan het vervangen gegaan. En toen begonnen de kilo's er af te vliegen. Na de aanschaf van een Hollandse herder, waar ik dagelijks stukken mee loop, ging het nog beter.

Ik zal nooit broodmager worden, maar met al heel wat kilo's er af, voel ik me gewoon heel wat fitter dan ik vroeger was. En dat terwijl ik nooit het idee had niet fit te zijn. Dus ik geef aan iedereen de tip, eet bewust en zorg voor voldoende beweging. Dat is gemakkelijker dan het misschien lijkt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Ja, dat herken ik wel. Bij mij ook geen sprake van overgewicht, maar ik probeer wel wat fitter te worden. Vooral als ik een paar trappen oploop, merk is dat mijn conditie een stuk beter zou kunnen. Heb vorig jaar een tijd lang consequent getraind, zowel voor mijn conditie als voor het kweken spieren. Dat leverde ook zichtbare verandering op, maar toen werd het winter en ik liep ik één van de jaarlijkse seizoensvirusjes op en had ik daar "even geen zin in". "Nu, meer dan een half jaar later, ben ik dit toch weer op gaan pakken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

...Ik heb dit topic jarenlang redelijk gericht ontweken, maar nu ben ik dan ook maar gewoon even open over mijn gewicht. Dan ben ik er tenminste van af.

Een paar jaar geleden leed ik aan toch wel aardig overgewicht. Ik was niet obese ofzo, maar gewoon te zwaar voor mijn leeftijd en voor mijn lengte. De laatste jaren is het wel iets minder geworden en ben ik ook wel flink gegroeid, maar zag ik er nog steeds niet echt normaal-posturig uit... Het afgelopen jaar ben ik begonnen met echt sporten en ik ben nu op weg naar een gezondere levenstijl, gezonder BMI en een gezonder gewicht. Het feit dat ik dit jaar nog eens rond de 10 centimeter gegroeid ben (Terwijl ik dacht dat mijn groeispurt al voorbij was) was een zeer mooi voordeel. Ik woog een jaar of 2 geleden rond de 105 kilo en vandaag heb ik nog eens gekeken en ik weeg nog 95,5 kilo. Het gaat inderdaad niet heul snel maar volgens mij jojo ik gewoon (Ik ben niet iemand die iedere dag op de weegschaal kijkt, haha). Maar met een lengte van inmiddels 1,79m ben ik dus nog ongeveer 15 kilo verwijderd van een perfect BMI, dus ik vind dat ik redelijk goed op weg ben. Morgen weer naar de sportschool. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik was helemaal vergeten dat we dit topic ook nog hadden...

Sinds maart van dit jaar ben ik tien kilo kwijtgeraakt. Helaas zie je er bij mij nog helemaal niets van, want dan zou er nog zeker tien vanaf moeten, maar ik merk het in ieder geval wel lichtelijk aan mijn broeken :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 10 months later...

Dan zal ik hier ook maar eens posten. Ben er nooit echt zo mee bezig geweest en langzaam ben ik zo richting de 105 kilo gegaan. Sinds een paar maanden heb ik echter de wil om af te vallen. Een sportschool of zo zie ik niet zitten, dus ik stap meerdere keren per week een uurtje op de hometrainer hier en ik ga er af en toe uit in het weekend. Verder geen chips en chocola meer in het weekend, maar een lekkere appel. Heb het allemaal langzaam opgebouwd, maar het resultaat is er gelukkig wel na 3 maanden: 89 kilo. Onder de 90, dat was het eerste doel. Nu op naar de 80. :)

Dat jasje van 1 juli 2004 past me alweer bijna. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben op dit moment iets in de 40 kilo en uiteraard is dat perfect voor mijn leeftijd.. maar niet voor mijn lengte. Met 1.44 ben ik zo'n beetje de kleinste uit mijn klas. Dus ik begon gisteren met 100 sit-ups per dag. Hopelijk heb ik over 2 weken resultaat *)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...