Ga naar inhoud

Kinderen en opvoeding


Aanbevolen berichten

Als ik kijk naar de huidige manier van opvoeden vind ik dat er nog best wel wat ouders zijn die dit gewoon goed doen zonder al te streng te hoeven zijn. Je hebt er echter helaas ook die haast totaal niet omkijken naar wat hun kinderen buitenshuis uitvoeren met als gevolg dat die kinderen daar dan ook weinig respect hebben naar de buitenwereld en maar doen wat ze zelf willen. Bijvoorbeeld bij mij voor de flat bij de voordeur of soms zelfs gewoon in het portiek is het 's middags echt soms een drukte van jewelste van kinderen die daar aan het spelen en vaak ook keihard aan het schreeuwen zijn. Of ze gebruiken de hal beneden dan soms zo'n beetje als voetbalveld en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken. Maar ook denk ik dat hoe kinderen zich gedragen niet altijd met de manier van opvoeden te maken heeft. Soms heb je gewoon ook kinderen die gewoon niet luisteren hoe goed je ze ook opvoedt.

Ik ben zelf vrij beschermd en naar mijn idee ook goed opgevoed. Soms vind ik wel dat mijn ouders wat betreft beschermen wel een beetje hebben overdreven om bepaalde dingen maar gewoon tot mijn 18e te verbieden. Ik heb echter wel het idee dat ze dit allemaal heel goed naar me bedoeld hebben en daarnaast toch vrijwel altijd erg aardig voor me zijn geweest en nooit iets echt fout hebben gedaan qua opvoeding. Een of twee keer hebben ze me na mijn 18e nog wel eens wat proberen te verbieden maar daarbij heb ik toch zelf mijn keuzes gemaakt en toen ze zagen dat het allemaal goed ging waren ze daar alleen maar blij om. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Wat vind je van de huidige manier van kinderen opvoeden? Hoe ben je zelf opgevoed? Als je zelf kids zou hebben, hoe zou jij het dan aanpakken?

Wat vind je er zelf van?

Er is natuurlijk niet echt ??n huidige manier, ik kom regelmatig met kinderen en hun ouders in aanraking (grote familie en kennissen) en het is best uiteenlopend.

Zoals DJ Sjammie al zegt er zijn ouders die voor een moderne aanpak hebben gekozen en waarbij het werkt, ik heb echter ook meegemaakt dat het bij diezelfde aanpak bij een ander gezin of zelfs een ander kind in totale chaos uitmondde.

Wel heb ik de indruk, maar heb er geen bewijzen voor, dat er tegenwoordig teveel een overlegcultuur gaande is, over alles moet gepraat worden, ouders zijn naar mijn oordeel te mild tegen een kind dat wel degelijk iets ergs heeft uitgevreten.

Ik vind dat er niks mis mee is om de mening van je kind aan te horen, maar dit wil niet zeggen dat het ook uitgevoerd dient te worden, uiteindelijk ben jij ouder en verantwoordelijke.

Hoe ik zelf ben opgevoed?

Aan de ene kant redelijk streng, als ik iets had gedaan dat niet kon, werd daar hard tegen opgetreden, gewoon een ouderwets pak slaag en achteraf moest ik komen vertellen wat ik verkeerd had gedaan.

Ik vind ook zelf dat dit eigenlijk een goede manier is, streng maar rechtvaardig en vooral consequent zijn, ik weet namelijk dat kinderen behoefte hebben aan regels en structuur en willen weten waar ze aan toe zijn, dit was bij mij ook zo.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...
Wat vind je van de huidige manier van kinderen opvoeden? Hoe ben je zelf opgevoed? Als je zelf kids zou hebben, hoe zou jij het dan aanpakken?
TS begint? Enige inleiding?

Maak het voor mij boeiend om te reageren.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

TS begint? Enige inleiding?

Maak het voor mij boeiend om te reageren.

Nee, TS begint niet, want ik wil mensen niet al bij het begin van een topic een bepaalde richting op duwen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
TS kan wel aangeven waarom TS deze informatie wil

Gewoon, om een discussie te openen, toen ik nog moeite deed om hier een beetje levendigheid te brengen. Zal vast wel een aanleiding geweest zijn om juist dit onderwerp te kiezen, maar die weet ik dus niet meer.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik ga je ook niet dwingen ;)

Als jij er iets aan had gehad had ik het best willen posten. Alleen ik heb geen zin om uitvoerig mijn opvoeding en mening daarover hier te beschrijven, voor een heleboel mensen die het niet zal boeien en die het vrij weinig aan gaat.

Kan je alleen vertellen dat ik het grotendeels net zo zou doen bij mn eigen kinderen als dat ik zelf ben opgevoed. Al zal dat vrij lastig zijn, maar goed. Was tijdje terug wel een onderzoek geweest, weet niet meer precies, paar jaar geleden. 80% van de ondervraagden zou zijn kinderen hetzelfde opvoeden als hij zelf was opgevoed ofzo meen ik mij te herinneren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou mijn kinderen (:')) niet opvoeden zoals ik zelf ben opgevoed. Ik zou hen meer structuur bieden, en minder vrij laten, en ook consequenter zijn. Die kutkleuters moeten maar eens leren dat niet alles kan en mag en dat er gewoon regels zijn waar je je aan moet houden.

Wat ik wel zou doen, net als mijn ouders, is ze veel meenemen naar musea, theater en bibliotheek, en ze uitdagen zichzelf te verbeteren en zelf na te denken.

Wat ik goed vind van mijn schoonzus en zwager, is dat zij hun kinderen op een bepaalde manier benaderen, beetje lastig uitleggen. Ze luisteren naar hen (nou ja, voornamelijk naar de oudste op dit moment want het meisje kan amper praten) en geven fouten ook toe, en zeggen dank je wel als ze iets doen wat zij gevraagd hebben enzo. Mijn andere schoonzus en zwager lijken hun jongens wel eens half te negeren en als ze na vijf keer eindelijk luisteren, kan er niet eens een bedankje of complimentje vanaf. En ik denk dat dat belangrijk is voor kinderen, dat ze weten dat ze er best mogen zijn en niet alleen maar lastig zijn. Valt me gewoon op dat kinderen vaak een prachtig verhaal hebben en dat volwassenen gewoon niet luisteren omdat het toch maar kinderen zijn. Ja, nogal logisch dat ze rotzooi gaan trappen, ze willen aandacht van hun ouders, nota bene.

Link naar bericht
Delen op andere sites

klopt, ik merk ook vaak dat ouders soms hun kinderen "zat" zijn, terwijl zij gewoon enorm enthousiast zijn. Ouders moeten proberen zich (tot op zekere hoogte) te begeven in de wereld van het kind. Het is belangrijk dat het kind later zelfstandig wordt. Dat het zelf over dingen gaat nadenken is goed. De "waaaaroom?" vragen die maar blijven komen moet je ook gewoon blijven beantwoorden. Ik kan het zelf al niet eens meer, steeds maar weer "waarroooom?" denken, terwijl juist DAT je kritisch houdt en dat hebben kinderen in de wereld van tegenwoordig nodig. Ook bedanken en complimentjes geven als kinderen luisteren vind ik een sterk punt van je. Hoewel kinderen tot op zekere hoogte wel moeten weten dat ze altijd moeten luisteren als een volwassene iets zegt, maar je moet als ouder/opvoeder ook uitleggen waarom je wilt dat ze iets doen, zodat ze het zelf begrijpen en zo zelf na gaan denken en het misschien na de eerste 10x uit zichzelf goed doen.

Het is in mijn ogen belangrijk dat ze leren dat je soms moet toegeven, maar dat er ook best naar je geluisterd wordt. En "nadenken bij de dingen die je doet" mag er ook goed ingestampt worden. Werd bij mij door mn broer gedaan :) En best hard ook soms O-) K had dan ook niet altijd de meest slimme acties O-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn broertje is nogal losgeslagen wat dat betreft, omdat mijn ouders hem niet goed hebben aangepakt in het begin. De oudste zijn is wat dat betreft best kut, op mij probeerden ze alles uit en hij mocht veel meer enzo. Erg frustrerend.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Mijn broertje is nogal losgeslagen wat dat betreft, omdat mijn ouders hem niet goed hebben aangepakt in het begin. De oudste zijn is wat dat betreft best kut, op mij probeerden ze alles uit en hij mocht veel meer enzo. Erg frustrerend.
haha ja dat oudste zijn verhaal hoor ik veel mensen over klagen. Zelf de jongste, dus nooit problemen mee gehad ;)
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 years later...
  • 5 years later...

Laat ik dit interessante topic ook maar eens een schopje geven..

 

Tegenwoordig zijn kinderen alles wat jij niet was. Ze zijn helden (je bent al een held als je 112 belt), kunstenaars, genieën. En de meesten 'onopgevoed', wat dat dan ook moge betekenen.

 

Maar daar gaat en wil men wat aan doen:

de scholen van tegenwoordig moeten de kinderen beleefdheid bijbrengen! 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...