Ga naar inhoud

Het (nu nog kleine) Windows Vista topic


Aanbevolen berichten

In dit topic kun je al je vragen stellen over de nieuwe Windows Vista waarvan ik wel denk dat langzamerhand het steeds meer het zullen krijgen net als XP wat ook niet zo snel maar toch op den duur wel ingeburgerd raakte.

-------------------------------------------------------------------------------

Ik open dit topic omdat ik zelf net een nieuwe pc met Vista erop heb gekocht en het is echt heel mooi maar toch is er nog 1 heel klein probleempje. Ik kan in Windows Vista maar nergens de stereo-mix vinden. Ik begreep dat ik dit moest kunnen krijgen door rechts te klikken op het luidsprekertje op de taakbalk en daarna op opnameapparaten maar het is nergens te vinden. Ik heb op een andere partitie ook nog even XP gezet en daarin is het wel te vinden onder opnameregeling dus het moet wel gewoon kunnen met mijn geluidskaart (die ge?ntegreerd is op het moederbord). Ik heb al nieuwe drivers ge?nstalleerd omdat ook 2 van de 4 luidsprekers het niet deden en dat probleem is daarmee wel verholpen maar de stereo-mix blijft onvindbaar. Iemand hier die ervaring met Vista heeft en weet waar ik dit kan vinden?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik snap je probleem nog niet helemaal, maar Brad suggereerde het volgende.

Je rechtsklikt op het icoontje in je systray en kiest "playback devices" (afspeelapparaten?). Daar kun je een hoop instellingen vinden, misschien zit degene die je zoekt er ook tussen (want ik begrijp niet wat er nou precies aan de hand is).

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik snap je probleem nog niet helemaal, maar Brad suggereerde het volgende.

Je rechtsklikt op het icoontje in je systray en kiest "playback devices" (afspeelapparaten?). Daar kun je een hoop instellingen vinden, misschien zit degene die je zoekt er ook tussen (want ik begrijp niet wat er nou precies aan de hand is).

Dit had ik dus ook al geprobeerd omdat het me vrij logisch leek:

Ik begreep dat ik dit moest kunnen krijgen door rechts te klikken op het luidsprekertje op de taakbalk en daarna op opnameapparaten maar het is nergens te vinden.

Wat je precies niet snapt weet ik niet, maar stereo-mix is bedoeld om te kunnen opnemen wat je aan geluid hoort. Bijvoorbeeld om wat muziek via Skype aan iemand anders te laten horen of geluid van een stream vast te leggen is dit erg handig.

Onder XP is dit dus te vinden onder opnameregeling, hier kun je inkomen door te dubbelklikken op het luidsprekertje op de taakbalk en vervolgens op opties, eigenschappen, opnemen, OK. Hier zie je dus ook de microfoon en lijningang staan en je kan er 1 tegelijk selecteren. Onder Vista blijft het voor mij echter met de oplossing die jij noemt en ik zelf ook al deed nog steeds onvindbaar en zie ik alleen de microfoon en lijningang.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een google levert ook wat op:

In dat gedoetje waar line in en microfoon staat, rechtsklikken en uitgeschakelde devices of weet ik hoe dat in het Nederlands heet aanzetten et voila.

Wat je waarschijnlijk zelf ook wel had kunnen vinden...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Een google levert ook wat op:

In dat gedoetje waar line in en microfoon staat, rechtsklikken en uitgeschakelde devices of weet ik hoe dat in het Nederlands heet aanzetten et voila.

Wat je waarschijnlijk zelf ook wel had kunnen vinden...

Inderdaad had ik dit zelf ook al gevonden, ik post echt niet nog voordat ik zelf heb gezocht. :Y)

Het enige wat deze "oplossing" bij mij oplevert is dat alleen "CD-speler" erbij komt te staan. Stereomix blijft nog steeds spoorloos. Wat me ook opvalt is dat er net als bij de opnameapparaten onder afspeelapparaten veel minder te vinden is dan bij XP het geval is onder "afspeelregeling" die je daar krijgt door te dubbelklikken op het luidsprekertje op de taakbalk.

Probleem blijft dus.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan heb je of de verkeerde versie van Vista, of je moederbord-geluidskaart ondersteunt het niet.

Overigens is het wel handig als je erbij zet wat je zelf al geprobeerd hebt, scheelt mij weer zoeken :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dan heb je of de verkeerde versie van Vista, of je moederbord-geluidskaart ondersteunt het niet.

Ik denk dat laatste, het lijkt me namelijk dat Vista in iedere versie gewoon op dezelfde manier met geluid omgaat en de zaak waar ik deze PC heb besteld (Informatique) had deze configuratie zelf al samengesteld en het lijkt me toch wel dat ze moeten weten wat wel en niet kan. Overigens heb ik in XP nu ook even wat verder getest en ik kan die stereomix daar dus wel selecteren maar als ik ermee wil opnemen hoor ik alsnog niks dus daar werkt het ook niet.

Sowieso heb ik de indruk dat die ge?ntegreerde geluidskaarten op moederborden echt zwaar zuigen dus misschien dat ik er beter aan doe om een losse te kopen die Vista ook meteen goed ondersteunt. Maar misschien eerst nog maar even wachten of er updates voor de drivers van deze komen want zo'n haast heeft het ook niet en het moederbord is nog een vrij nieuw type geloof ik.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik denk dat laatste, het lijkt me namelijk dat Vista in iedere versie gewoon op dezelfde manier met geluid omgaat en de zaak waar ik deze PC heb besteld (Informatique) had deze configuratie zelf al samengesteld en het lijkt me toch wel dat ze moeten weten wat wel en niet kan. Overigens heb ik in XP nu ook even wat verder getest en ik kan die stereomix daar dus wel selecteren maar als ik ermee wil opnemen hoor ik alsnog niks dus daar werkt het ook niet.

Sowieso heb ik de indruk dat die ge?ntegreerde geluidskaarten op moederborden echt zwaar zuigen dus misschien dat ik er beter aan doe om een losse te kopen die Vista ook meteen goed ondersteunt. Maar misschien eerst nog maar even wachten of er updates voor de drivers van deze komen want zo'n haast heeft het ook niet en het moederbord is nog een vrij nieuw type geloof ik.

Geef volgende keer even gil als je een nieuwe computer koopt, dan geef ik je die indruk van te voren wel :P Onboard dingen als geluid en video zijn handig en goedkoper, maar zodra je wat minder standaarddingen met je computer doet (euh je was systeembeheerder in opleiding toch? Dan is dat vast het geval ;) ) loop je vaak tegen aparte problemen aan. Was in de tijd dat ik me nog enigzins voor hardware interresseerde zo, is waarschijnlijk nu nog steeds zo...

Die nieuwe drivers van je, zijn die van je fabrikant, microsoft of een third party? Die van microsoft zijn meestal waardeloos (ik heb een hele tijd met microsoft drivers voor mn videokaart rondgelopen, de prestaties ervan vielen me al tegen, tot ik ff de radeon drivers installeerde ;) ). Third party drivers zijn volgens dj vaak ubergeweldig...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Die nieuwe drivers van je, zijn die van je fabrikant, microsoft of een third party? Die van microsoft zijn meestal waardeloos (ik heb een hele tijd met microsoft drivers voor mn videokaart rondgelopen, de prestaties ervan vielen me al tegen, tot ik ff de radeon drivers installeerde ;) ). Third party drivers zijn volgens dj vaak ubergeweldig...

Ik had in de eerste instantie de drivers van Microsoft die bij Vista waren meegeleverd erop staan maar daarbij deden dus 2 van de 4 luidsprekers het niet. De fabrikant heeft zelf al drivers voor Windows Vista uitgebracht die ik erop heb gezet en dit probleem heeft opgelost maar er is dus nog geen oplossing voor de stereo-mix. Ik denk dat ik nog even afwacht of er misschien nog updates komen en anders doe ik er inderdaad maar een losse geluidskaart in maar dan wil ik wel zeker weten dat die ook volledig door Vista wordt ondersteund.

Nog even over die opleiding systeembeheer: heb 1 februari met succes examen gedaan in het laatste onderdeel ervan, daarvoor geslaagd en daarmee ook m'n diploma gehaald. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 months later...

Ik gebruik Vista nu sinds de dag van uitkomen, en ben er eigenlijk best tevreden over. Het enige grote nadeel vind ik dat wanneer je Aero gebruikt (Dé Vista interface), Aero alleen al 700 mb werkgeheugen gebruikt.

Verder werkt het heel soepeltjes, appelicaties starten duidelijk sneller dan ze met 2000 en XP deden en het hele boeletje is een stuk stabieler. Op het moment dat Vista dreigt vast te lopen (Ja, het is en blijft Windows), blokeert je hele systeem als het ware en lost Vista de boel zelf op, erg prettig als je je werk niet regelmatig opslaat.

Er komen steeds meer programma's die werken op/met Vista en het aanbod groeit met de dag.

De hardware ondersteuning van Vista is fenomenaal te noemen. Op mijn laptop moest alleen de driver van vingerafdruk scanner geinstalleerd worden. En het lekkere er van: zonder fouten.

Vista installeren is ook één groot feest. Je hoeft alleen je licentie nummer maar in te vullen en aan te geven op welke schijf je Vista wilt hebben, en de rest gaat vanzelf.

Kortom, Vista is van heel veel gebruikersgemak voorzien. Het enige wat even tegen viel is opzoeken van bepaalde beheerprogramma's, maar die heb ik inmiddels ook allemaal gevonden.

Microsoft heeft een goede zet gedaan met Vista.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik gebruik Vista nu sinds de dag van uitkomen, en ben er eigenlijk best tevreden over. Het enige grote nadeel vind ik dat wanneer je Aero gebruikt (Dé Vista interface), Aero alleen al 700 mb werkgeheugen gebruikt.

Verder werkt het heel soepeltjes, appelicaties starten duidelijk sneller dan ze met 2000 en XP deden en het hele boeletje is een stuk stabieler. Op het moment dat Vista dreigt vast te lopen (Ja, het is en blijft Windows), blokeert je hele systeem als het ware en lost Vista de boel zelf op, erg prettig als je je werk niet regelmatig opslaat.

Er komen steeds meer programma's die werken op/met Vista en het aanbod groeit met de dag.

De hardware ondersteuning van Vista is fenomenaal te noemen. Op mijn laptop moest alleen de driver van vingerafdruk scanner geinstalleerd worden. En het lekkere er van: zonder fouten.

Vista installeren is ook één groot feest. Je hoeft alleen je licentie nummer maar in te vullen en aan te geven op welke schijf je Vista wilt hebben, en de rest gaat vanzelf.

Kortom, Vista is van heel veel gebruikersgemak voorzien. Het enige wat even tegen viel is opzoeken van bepaalde beheerprogramma's, maar die heb ik inmiddels ook allemaal gevonden.

Microsoft heeft een goede zet gedaan met Vista.

Mooi om te horen :). Dat het makkelijk te installeren is, is ook wel fijn, alhoewel in ook geen problemen had met het installeren van XP.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Mooi om te horen :). Dat het makkelijk te installeren is, is ook wel fijn, alhoewel in ook geen problemen had met het installeren van XP.

Zeker nog nooit 0F0000XX foutmeldingen gekregen dan :P ? Vista laat alleen even weten dat het een probleem heeft met geheugen, de harde schijf of welke andere hardware dan ook, maar gaat daarna weer vrolijk verder. De droom van iedere systeembeheerder!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Ik werk nu ook al een tijd met Vista en het werkt prima. Het is vervelend dat sommige software die op XP draait niet draait, maar dan moet je gewoon ff wat nieuws installeren.

Snap de problemen niet zo waarover mensen zeuren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...