Ga naar inhoud

3D is de ondergang van retrogaming geweest


Aanbevolen berichten

2D, dat was nog eens een tijd. 3D, dat was de nieuwe tijd, het nieuwe tijdperk.

Maar in mijn ogen heeft 3D meer verpest dan goed gemaakt.

Neem een Mario spel als Mario 64, misschien persoonlijk maar ik kan er niet mee overweg en het is de tijd waar graphics opeens belangrijker werden dan gameplay en ik ben toch echt van de gameplay.

Worms, één van de meest briljante multiplayer spellen ooit gemaakt, helemaal verpest door 3D, om nog maar eens een voorbeeldje te noemen.

Daarom dit topic, om weg te zwijmelen over die goeie oude 2D tijd en hoe, wat en waarom alles verziekt is door 3D. En vooral: er moet een reden zijn waarom er opeens weer allemaal 2D spellen (met 3D gerenderde backgrounds, ok) uitkomen. Lang leve de platformspellen met monsterlijk goede gameplay _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier ben ik het helemaal mee eens. Man, wat geniet ik nog steeds van al die oude 2D spellen. Spellen als Donkey Kong Country hebben werkelijk een geweldige gameplay. Vooral de RPG's vind ik echt veel beter in 2D, omdat er veel meer aandacht aan het verhaal werd besteed. Nee, ik kan ook niet zo met 3D overweg. Alleen de typische Nintendo spellen weten mijn hart nog te veroveren.

Enkele jaren geleden kreeg ik nog Kirby Super Star met de kerst. Die hadden ze nog tussen wat oude SNES spellen liggen bij Intertoys. O+

Link naar bericht
Delen op andere sites

Alles hangt af van wat je voorkeuren zijn op gaming gebied.

Speel je liever een platformer? FPS? RPG? Action-adventure (type Zelda), Shoot-em-up? ...

Voor al deze verschillende types kan je een argument maken voor of tegen 3D.

Voor platformers geef ik je 100% gelijk, net als bij shoot-em-up spellen (Contra, ...). Deze spellen waren veel toffer om spelen dan hun 3D tegenhangers.

Ik speelde zeer graag Mario64, maar ik verkies alles wat ervoor kwam.

Voor de RPG zou ik het eerlijk gezegd niet weten, het kan? Ik speel die games niet.

Voor Action-Adventure ligt het wat moeilijker. Neem nu een spel als Zelda. Ik ben een grote fan van de reeks, maar het hoefde niet in 3D voor mij, het was een zeer goed spel op de N64, maar het hoefde niet. MAAR dankzij de sprong naar 3D hebben we vandaag wél geweldige games als God Of War.

Dan komen we bij het laatste genre: de First Person Shooter. Je kan niet ontkennen dat sommige van de meest retro-gevoel spellen wolfenstein 3D en Doom zijn. En die waren eerst volledig gepixeld en daarna volledig gerenderd in 3D en nu volledig 3D. Is dat iets negatiefs? Ik denk het niet want door die stap zijn veel meer gamers naar de consoles gegaan en dankzij die populariteit konden XBox-live en de PSN komen waarop je nu Megaman 10 en binnenkort Sonic 4 hebt.

Dus ik denk gewoon dat het de meest logische stap was voor gaming. Het is misschien niet altijd even goed uitgewerkt, maar dankzij die stap was het mogelijk om een breder publiek te krijgen voor ALLE games, meer geld en als gevolg weer een mogelijkheid om naar retro-style games te gaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mja, retrogaming is nooit 'tenonder gegaan'... 3d en platform is volgens mij

ook niet bepaald met elkaar te vergelijken. Er zijn momenten dat ik zin heb in een

uitgebreid 3d spel en momenten dat ik liever een simpel platform spel erbij pak.

Zelda dat hier als voorbeeld wordt genoemd vond ik qua 'Twilight Princess' weldegelijk een hele sterke titel (zowel graphics, gameplay, verhaallijn, enz.) en die speel ik eerlijk gezegd toch liever opnieuw dan de platform NES en SNES Zelda's :')

Daarentegen ben ik er ook heel blij mee dat er nog steeds en weer meer platformspellen worden ontwikkeld, vandaar dat ik het niet echt als een ondergang zie. New Super Mario Bros. Wii is bijv. imo een hele gave game geworden (kreeg toch néééét niet het SMB3 gevoel er bij, maar het kwam wel heel dicht in de buurt ;) )

Verder is het denk ik vooral meer een nostalgisch gevoel dat je mist, van hoe je als uk ervaarde hoe je de allereerste Mario aan het spelen was achter je NES. Net zo goed als dat je dat hebt met tv programma's van vroeger :P

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Denk eens terug aan onze Worms tijd, de Worms serie is na World Party gewoon verkloot door 3D.

Er zijn ook maar weinig spellen aan te merken als 'retroklassiekers' die 3D zijn. Ok, Goldeneye (N64) schijnt een goed voorbeeld te zijn, al heb ik die nooit gespeeld.

Worms is inderdaad wel een game die in 3D gewoon niet kan, dus wat dat spel betreft ben ik het wel volkomen eens ja :P .

Link naar bericht
Delen op andere sites

De TT is misschien niet helemaal goed gekozen, wat ik bedoel is dat je de huidige 3D games niet meer zo snel onder retro zou zetten. Over 10 jaar is New Super Mario Bros. zéker een retroklassieker, maar een GTA IV zal nooit die titel krijgen, ondanks dat het een heel mooi spel is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hangt er inderdaad volkomen vanaf wat je onder retro verstaat (als je eerste games platform waren, zal dat vaak retro blijven in je perceptie :P) Voor mij is platform ook retro en 3D games zullen dat niet snel worden... maar gastjes die nu op hun 10e gta IV spelen zullen dát spel over 10 jaar retro noemen als 3D weer verder is ontwikkeld :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

New Super Mario Bros. Wii is bijv. imo een hele gave game geworden (kreeg toch néééét niet het SMB3 gevoel er bij, maar het kwam wel heel dicht in de buurt ;) )

Dat had ik ook. _O_

Het was bijna net alsof ik weer gewoon op de NES of de SNES aan het spelen was. Vooral met meerdere personen is het echt lachen. :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk niet dat dat komt door de 3D, maar door de tijd waarin we leven. Het aanbod is zo overweldigend groot, dat eigenlijk geen enkel spel (of boek of film of ... ) die enorme fanbase heeft zoals vroeger Mario en consorten. En er is overmorgen alweer een nieuw spel dus je blijft hetzelfde ook niet constant doorspelen omdat er gewoon niks anders is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk niet dat dat komt door de 3D, maar door de tijd waarin we leven. Het aanbod is zo overweldigend groot, dat eigenlijk geen enkel spel (of boek of film of ... ) die enorme fanbase heeft zoals vroeger Mario en consorten. En er is overmorgen alweer een nieuw spel dus je blijft hetzelfde ook niet constant doorspelen omdat er gewoon niks anders is.

Dat is grotendeels niet waar. Misschien wel tijdens de overgang naar goede 3D spellen (de PlayStation en Nintendo64 tijd), maar momenteel hebben veel games een grote fanbase die het spel lang spelen.

Neem nu een spel als Call Of Duty 4, zelf niet zo'n fan van, maar dat spel wordt nu nog steeds gespeeld.

Hetzelfde geldt voor de betere race-sims, ik speel nu nog geregeld eens Gran Turismo 4. En ik weet dat als, op het einde van het jaar, Gran Turismo 5 uitkomt, ik het maanden zal spelen en dat bijna miljoenen anderen dat ook zullen doen.

De reden hiervoor is de online multiplayer, hierdoor geraakt een fanbase met elkaar in contact en blijven ze spelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 years later...

Het is soms grappig om oude topics door te lezen en je eigen reacties nog eens extra te bekijken. Na jaren merk je wel eens dat je mening flink is veranderd. Ik ben 3D spellen de laatste jaren steeds meer gaan waarderen. Ik kon er eerst ook helemaal niet mee omgaan, maar dat is eigenlijk steeds beter geworden. Misschien is het echt gewoon een kwestie van wennen. Maar natuurlijk blijven de 2D platformers geniaal. Daarom ben ik ook blij dat daar ook nog steeds nieuwe van komen van bijvoorbeeld Mario, Donkey Kong en Kirby. Bij Nintendo vind ik dat er echt een goede mix is tussen 2D en 3D games. De Wii en de DS hebben mij het plezier in gamen weer teruggegeven.

 

Ik sta nog steeds achter mijn mening van toen. Ik kon niet met 3D omgaan en daardoor verloor ik langzaam het plezier in het gamen. Ik speelde voornamelijk nog oude spellen. De laatste jaren probeer ik echter steeds meer nieuwe dingen en met succes. Heb nu best wel spijt dat ik niet meer gespeeld heb op de N64 en de GameCube, want volgens mij zaten er echt wel goede spellen tussen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

goeie gamecube titels worden ook al duur denk dat je met een jaar of 2 geen spellen meer onder de 30 euro vind (ja FIFA en dat soort spellen wel maar wie wil die nu?)

 

Je moet mazzel hebben en partijtjes games kopen, dan is het nog wel te doen.

Ik heb zelf wel de meeste titels die ik wil hebben, daar zitten trouwens maar weinig van die echt grote games bij.

 

Neighbours from hell is wel een aanrader.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor nieuwelingen is het altijd leuk als iemand anders necroposts maakt (dat durf ik zelf nooit te doen), want dan 1) word ik getriggered om het door te lezen en 2) heb ik zin om er over na te denken. Zo te zien is dit een 3D-aanklacht topic geworden ipv het bedoelde 2D-zwijmel topic (lol).

 

Vind het zelf altijd een moeilijke, mijn game ervaring focust zich heel erg op PC en Nintendo, 3D geen uitzondering. Ook ik was weinig onder de indruk van Mario 64 qua gameplay, maar eigenlijk ook qua graphics. "Is dat alles?" dacht ik. "wat ziet iedereen wat ik niet zie?" 3D ontwikkeling stond in de kinderschoenen, en veel sequels voerden de overgang van 2D naar 3D gewoon zeer slecht uit. Ze weken soms veels te ver af van de oorspronkelijke gameplay, of de graphics waren om te janken, of een combinatie van beide; simpelweg omdat er een groot gebrek aan ervaring was. 

 

de meest jammerlijk mislukte 3D games in mijn geheugen;

 

Clayfighter 63-1/3 (N64, Interplay); gameplay om te huilen, graphics om te huilen. Weg waren de mooie pre-rendered semi-3D kleifiguurtjes van Clayfighter 1 en Judgment Clay =(, en ze hadden niet eens plek op de cartridge om alle geplande karakters te implementeren. 

 

King's Quest 8 (PC, Sierra); Okay, anders maak je ff een vervolg op een point & click adventure, maar dan een ineens een (vrij achterlijke) action-adventure, nota bene op een flight simulator engine. Dit project had van te voren al treinwrak er op geschreven staan.

 

Simon the Sorcerer 3D (Headfirst / Adventuresoft); Hier heb ik geen woorden voor, dit misbaksel spant de kroon.

 

Er zijn nog veel meer slechte voorbeelden, maar goed, voor mij heeft 3D soms ook zéker wel gewerkt.

 

Het is moeilijker positieve ervaringen met 3D op te noemen, maar hier zijn een aantal positieve voorbeelden die voor mij het beginstadium van de 3D-classics vormen;

 

Wolfenstein 3D (PC, id software); Billboarding / raycasting pseudo-3D

7th Guest (PC, Trilobyte); Prerendered pseudo-3D

Starwing/Starfox (SNES, Nintendo); vol 3D

Jurassic Park (SNES, Ocean); een aantal segementen billboarding pseudo-3D

Zelda: Ocarina of Time (N64, Nintendo); vol 3D.

Quest for Glory V: Dragon Fire (PC, Yosemite Entertainment/Sierra); 3D karakters op 2D achtergronden

Gabriel Knight III: Blood of the Sacred, Blood of the Damned (PC, Sierra); vol 3D

 

Van sommige 3D games uit het GameCube tijdperk sta ik nog steeds versteld, en zullen binnen 10 jaar hoop ik tot retro-klassiekers gerekend worden;

- Geist

- Metroid Prime

- Super Mario Sunshine

- Eternal Darkness

- Mario Kart: Double Dash!!

Een NGC raad ik aan voor deze spellen alleen al, of andere spellen die door Nintendo zelf ontwikkeld zijn, wanneer je geen Wii hebt; ze draaien nagenoeg allemaal meer dan 10miljoen polygonen per seconde, veelal zonder wachttijden; dit is een verbluffend 3D resultaat voor die tijd vergeleken met z'n Xbox concurrent van dezelfde generatie (meeste games draaien namelijk ver onder de 10 miljoen pps, ondanks het theoretische maximum van 120mpps tov de 90 theoretisch van de Gamecube). 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mario Kart DD vond ik helemaal niet zo tof, maar misschien dat ik er nu anders over denk. Mario Kart 64 en Mario Kart SNES konden mij ook niet bekoren.

Toffe kartgames vind ik Konami Krazy Racers (GBA), Skunny Kart (PC) en alle Mario Karts vanaf de NDS en Wii-versies.

 

Goede 3D-game pc: Grim Fandango is briljant. Een 3D-adventure met echt hele toffe features in de tijd. Er is gisteren een remake van uitgebracht trouwens.

Link naar bericht
Delen op andere sites

nou spikey een aantal titels die je noemt hebben in iedergeval de prijs van klassiekers al

 

als ik op ebay/marktplaats voor bevoorbeeld mario kart dd kijk dan vind ik die niet voor minder dan 20 euro tweede hands

 

same voor mario Sunshine

 

maar dat is misschien omdat het mario titels zijn

Link naar bericht
Delen op andere sites

Was altijd verslingerd aan karters, met een niet al te best spel als Street Racer heb ik bijvoorbeelduren plezier gehad, lol. En ook Mario Kart 64, ondanks dat het niet zo veel nieuws bracht. Mario Kart op de SNES was gewoon flink uniek qua gameplay in die tijd denk ik, ik herinner me dat ik plotseling heel veel vriendjes & vriendinnetjes had toen ik Mario Kart kreeg. Ze verloren maandenlang troosteloos, niet alleen omdat ze nieuw waren met het spel, ook omdat - wat ik ook maar adviseerde -  ze onmogelijk van Yoshi en Peach af te houden waren. Good times, yo.  O-) . Double Dash!! heeft wat mij betreft de beste mix aan levels; naast dat het Waluigi Stadium en de Daisy Cruiser introduceerde, is er ook het überlange Wario Colosseum met slechts 2 laps, wat daarna volgens mij nooit meer terug is geweest.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mario Sunshine is dat wat mij betreft meer dan waard, maar voor een Player's Choice zou ik niet meer dan 10 euries betalen. Double Dash moet je ook voor ongeveer die prijs kunnen krijgen, zeker als er een lelijke "Niet voor losse verkoop" boodschap op de voorkant staat. K zal ff voor je kijken, ik had Mario Kart DD ooit dubbel (what's in a name), die mag je op zich zo hebben als ik hem niet al een keer weggegeven heb.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ken dat dus helemaal niet, omdat ik ook zo veel spelletjes had en er waren maar 2 in de wijk met een Amiga. Die tegenover ons hadden niet echt heel veel spellen en het ging in die tijd volgens mij meer om hebben dan om spelen :P 

Wat ik dan weer toffer vind dan karters zijn de topdown racers. Veel mensen kunnen daar niet mee omgaan omdat je je moet verplaatsen in de oriëntatie van de auto, dus als je naar links stuurt terwijl je auto op het beeld naar beneden rijdt gaat de auto naar rechts. En rij je naar links op het beeld dan is links opeens naar beneden.

Ik kan daar mee overweg en een paar van mijn favorieten zijn Roadkill (Amiga, vooral de CD32 versie met toffe intro, het is nog een AGA-spel ook), Nitro (Amiga, 2-player slaat nergens op, als player 2 achter ligt en dreigt uit beeld te vallen (je hebt maar 1 scherm voor beiden, geen split screen) dan wordt die er gewoon weer 'bijgetrokken') en Death Rally (pc).

Van die laatste is een remake geweest. Ik heb die, maar dat lijkt helemaal niet meer op het origineel ;( 

Link naar bericht
Delen op andere sites

3D-films zijn leuk, maar 3D-games vind ik heel lelijk. Ik heb zelf weleens zo'n spel gezien en ik kreeg er bijna hoofdpijn van, heel irritant. 

 

Slecht idee, games worden ermee verpest. Maar ik denk niet dat het ondergang van de retrogames is... 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben altijd een Nintendo persoon geweest. Als kind had ik dan ook een Nintendo en een Super Nintendo. Op de NES kon ik uren achter elkaar pirate games spelen die ik op een cassette heb staan. Je kon dan ook voor meer levens kiezen en dat was de ideale manier om bijvoorbeeld Super Mario Bros. eens echt uit te spelen. De Super Nintendo is nog altijd mijn meest favoriete console. Wat heb ik genoten van spellen als Super Mario World, Donkey Kong Country en Super Metroid. Ook was ik dol op RPG’s als Lufia, Secret of Mana, Secret of Evermore, Terranigma en Illusion of Time.

 

En daar bleef ik eigenlijk lang hangen. Op een gegeven moment kwam dus de Nintendo 64, maar ik moest daar niet veel van hebben. Ik had wel eens een stukje Zelda gespeeld bij iemand, maar ik kon er niet echt mee overweg. Ik was bang voor het 3D gebeuren. In 2000 besloot ik eindelijk eens een Game Boy te kopen. Ik was een enorme Pokémon fan geworden en ik moest de spellen gewoon spelen. Ook kocht ik toen eindelijk een Nintendo 64 om ook daarop wat andere Pokémon spellen te spelen. De Zelda spellen wilde ik ook een kans geven, maar die lagen mij totaal niet. Donkey Kong 64 vond ik wel geweldig. Maar dé verrassing voor mij was Super Smash Bros. Die heb ik echt zoveel gespeeld, terwijl ik normaal helemaal niet zo dol ben op vechtspellen. Verder heb ik niet veel spellen gekocht voor de N64, waardoor ik zelfs de klassieker Super Mario 64 had gemist.

 

De handheld consoles kocht ik vrijwel alleen voor de Pokémon spellen. Een Game Boy Color en een Game Boy Advance volgden dus automatisch. Toen Super Smash Bros. Melee uitkwam, moest ik uiteraard ook een GameCube hebben. Ik kocht diverse spellen, maar helaas kon ik nog steeds niet goed omgaan met de besturing van de meeste 3D spellen. Super Mario Sunshine, Zelda: Wind Waker, StarFox Adventures, ik kon er helemaal niets van. Metroid Prime was ook niet aan mij besteed, omdat ik totaal niets heb met First Person Shooters. Dat is echt mijn minst favoriete genre. Luigi’s Mansion ging wel goed en een schot in de roos was Mario Kart: Double Dash. Die kreeg ik een keer voor kerst. Ik wist niet wat ik daarmee moest, want ik hield niet van racespellen. Maar dit spel heb ik echt veel gespeeld en zo was ik meteen fan geworden van de Mario Kart serie. Maar verder bleef het aantal spellen wat ik graag wilde spelen erg beperkt.

 

Uiteindelijk braken er echt nieuwe tijden aan. Ik kocht een Nintendo DS voor de nieuwste Pokémon spellen. Ook wilde ik graag een Wii, maar ik was een beetje bang voor de Wii remote. Achteraf bleek dat onterecht te zijn. Juist met de Wii Remote, waar zoveel mensen kritiek op hebben, kan ik fantastisch omgaan. Het spelen op de Wii werd langzaam aan een waar feest. Vooral ook omdat de 2D platformers steeds meer terugkeerden. Maar met Super Mario Galaxy begon ik eindelijk de 3D spellen echt te waarderen. Metroid Other M gaf mij ook ontzettend veel plezier nu het geen First Person Shooter meer was. Ook ging ik op de DS steeds meer andere dingen proberen dan alleen maar Pokémon. Eindelijk kwam mijn plezier bij het gamen weer echt helemaal terug.

 

Bij de Nintendo 3DS en de Wii U was ik er heel snel bij. In het begin was het even wachten tot er meer spellen uit zouden komen, maar gelukkig verkopen ze ook nog steeds DS en Wii spellen. De laatste jaren probeer ik steeds meer nieuwe reeksen, zoals Mario & Luigi, Paper Mario, Pokémon Ranger, Fire Emblem en nog wel meer. De keuze voor mij is hierdoor ook veel groter worden. Ook heb ik Super Mario Sunshine op de GameCube een nieuwe kans gegeven, om vervolgens tot de conclusie te komen dat de besturing helemaal niet slecht is en dat het een geweldig spel is. Wie weet geef ik de oude 3D Zelda’s en StarFox Adventures binnenkort ook wel een kans. Zelda Twilight Princess en Skyward Sword heb ik inmiddels gespeeld en ik ben nu ook een fan van de 3D Zelda spellen. De enige Zelda spellen die ik echt uitgespeeld had, waren die voor de DS en 3DS. Met Super Mario 64 DS heb ik ook eindelijk dat gat weten te vullen.

 

Ik ben er weer helemaal bij. De laatste tijd zijn er weer ontzettend toffe games uitgekomen en er staan nog enkele mooie releases op het programma. Leve Nintendo! :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

3D-films zijn leuk, maar 3D-games vind ik heel lelijk. Ik heb zelf weleens zo'n spel gezien en ik kreeg er bijna hoofdpijn van, heel irritant. 

 

Slecht idee, games worden ermee verpest. Maar ik denk niet dat het ondergang van de retrogames is... 

 

Ik denk niet dat je helemaal begrijpt waar het hier om gaat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

jammer dat jullie allemaal zo ver weg wonen :) ik zou bijna zeggen kom in het weekend is een keer langs ben al een tijd op zoek naar mensen om te retrogamen (maar denk dat jullie alles zelf ook hebben)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ken dat dus helemaal niet, omdat ik ook zo veel spelletjes had en er waren maar 2 in de wijk met een Amiga. Die tegenover ons hadden niet echt heel veel spellen en het ging in die tijd volgens mij meer om hebben dan om spelen :P

Wat ik dan weer toffer vind dan karters zijn de topdown racers. Veel mensen kunnen daar niet mee omgaan omdat je je moet verplaatsen in de oriëntatie van de auto, dus als je naar links stuurt terwijl je auto op het beeld naar beneden rijdt gaat de auto naar rechts. En rij je naar links op het beeld dan is links opeens naar beneden.

Ik kan daar mee overweg en een paar van mijn favorieten zijn Roadkill (Amiga, vooral de CD32 versie met toffe intro, het is nog een AGA-spel ook), Nitro (Amiga, 2-player slaat nergens op, als player 2 achter ligt en dreigt uit beeld te vallen (je hebt maar 1 scherm voor beiden, geen split screen) dan wordt die er gewoon weer 'bijgetrokken') en Death Rally (pc).

Van die laatste is een remake geweest. Ik heb die, maar dat lijkt helemaal niet meer op het origineel ;(

 

Hou je ook van top-down shooters?

 

Dat Death Rally ziet er heftig uit, wil ik wel eens proberen! Ik kan me eigenlijk al snel vinden in race spellen als ze iets speciaal hebben, niet alleen Mario Kart klonen. Een spel als Star Wars Episode I: Pod Racer heb ik ook stuk gespeeld, ondanks de matige reviews. En Paris Dakar voor de Commodore64, ik kan me echter niet eens goed de gameplay herinneren omdat het zo lang geleden is.

 

Een aantal van mn favo racers als kind in het pre-mario kart tijdperk herinner ik me zelfs de titels niet meer van. De ene is een vrij bekende arcade hall game met een isometrisch perspectief. Je had vier van die jeepjes en twee of vier stuurtjes die je dus al staande bespeelde. De volledige track was altijd zichtbaar. Die heb ik een zomerlang doodgespeeld op een camping ergens in Zuid Frankrijk. 

 

De andere was op m'n ColecoVision, een soort F1 race spel met een stuur er bij, voor die tijd zo cool. (Jaja, m'n ColecoVision incluis o.a. Smurfs, MouseTrap, dat racespel, Donkey Kong en Cabbage Patch Kids heb ik weggegeven toen ik een SNES kreeg =S).

Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik ben altijd een Nintendo persoon geweest. Als kind had ik dan ook een Nintendo en een Super Nintendo. Op de NES kon ik uren achter elkaar pirate games spelen die ik op een cassette heb staan. Je kon dan ook voor meer levens kiezen en dat was de ideale manier om bijvoorbeeld Super Mario Bros. eens echt uit te spelen. De Super Nintendo is nog altijd mijn meest favoriete console. Wat heb ik genoten van spellen als Super Mario World, Donkey Kong Country en Super Metroid. Ook was ik dol op RPG’s als Lufia, Secret of Mana, Secret of Evermore, Terranigma en Illusion of Time.

 

En daar bleef ik eigenlijk lang hangen. Op een gegeven moment kwam dus de Nintendo 64, maar ik moest daar niet veel van hebben. Ik had wel eens een stukje Zelda gespeeld bij iemand, maar ik kon er niet echt mee overweg. Ik was bang voor het 3D gebeuren. In 2000 besloot ik eindelijk eens een Game Boy te kopen. Ik was een enorme Pokémon fan geworden en ik moest de spellen gewoon spelen. Ook kocht ik toen eindelijk een Nintendo 64 om ook daarop wat andere Pokémon spellen te spelen. De Zelda spellen wilde ik ook een kans geven, maar die lagen mij totaal niet. Donkey Kong 64 vond ik wel geweldig. Maar dé verrassing voor mij was Super Smash Bros. Die heb ik echt zoveel gespeeld, terwijl ik normaal helemaal niet zo dol ben op vechtspellen. Verder heb ik niet veel spellen gekocht voor de N64, waardoor ik zelfs de klassieker Super Mario 64 had gemist.

 

De handheld consoles kocht ik vrijwel alleen voor de Pokémon spellen. Een Game Boy Color en een Game Boy Advance volgden dus automatisch. Toen Super Smash Bros. Melee uitkwam, moest ik uiteraard ook een GameCube hebben. Ik kocht diverse spellen, maar helaas kon ik nog steeds niet goed omgaan met de besturing van de meeste 3D spellen. Super Mario Sunshine, Zelda: Wind Waker, StarFox Adventures, ik kon er helemaal niets van. Metroid Prime was ook niet aan mij besteed, omdat ik totaal niets heb met First Person Shooters. Dat is echt mijn minst favoriete genre. Luigi’s Mansion ging wel goed en een schot in de roos was Mario Kart: Double Dash. Die kreeg ik een keer voor kerst. Ik wist niet wat ik daarmee moest, want ik hield niet van racespellen. Maar dit spel heb ik echt veel gespeeld en zo was ik meteen fan geworden van de Mario Kart serie. Maar verder bleef het aantal spellen wat ik graag wilde spelen erg beperkt.

 

Uiteindelijk braken er echt nieuwe tijden aan. Ik kocht een Nintendo DS voor de nieuwste Pokémon spellen. Ook wilde ik graag een Wii, maar ik was een beetje bang voor de Wii remote. Achteraf bleek dat onterecht te zijn. Juist met de Wii Remote, waar zoveel mensen kritiek op hebben, kan ik fantastisch omgaan. Het spelen op de Wii werd langzaam aan een waar feest. Vooral ook omdat de 2D platformers steeds meer terugkeerden. Maar met Super Mario Galaxy begon ik eindelijk de 3D spellen echt te waarderen. Metroid Other M gaf mij ook ontzettend veel plezier nu het geen First Person Shooter meer was. Ook ging ik op de DS steeds meer andere dingen proberen dan alleen maar Pokémon. Eindelijk kwam mijn plezier bij het gamen weer echt helemaal terug.

 

Bij de Nintendo 3DS en de Wii U was ik er heel snel bij. In het begin was het even wachten tot er meer spellen uit zouden komen, maar gelukkig verkopen ze ook nog steeds DS en Wii spellen. De laatste jaren probeer ik steeds meer nieuwe reeksen, zoals Mario & Luigi, Paper Mario, Pokémon Ranger, Fire Emblem en nog wel meer. De keuze voor mij is hierdoor ook veel groter worden. Ook heb ik Super Mario Sunshine op de GameCube een nieuwe kans gegeven, om vervolgens tot de conclusie te komen dat de besturing helemaal niet slecht is en dat het een geweldig spel is. Wie weet geef ik de oude 3D Zelda’s en StarFox Adventures binnenkort ook wel een kans. Zelda Twilight Princess en Skyward Sword heb ik inmiddels gespeeld en ik ben nu ook een fan van de 3D Zelda spellen. De enige Zelda spellen die ik echt uitgespeeld had, waren die voor de DS en 3DS. Met Super Mario 64 DS heb ik ook eindelijk dat gat weten te vullen.

 

Ik ben er weer helemaal bij. De laatste tijd zijn er weer ontzettend toffe games uitgekomen en er staan nog enkele mooie releases op het programma. Leve Nintendo!  :D

 

 

Metroid Prime is een first person action adventure, niet zozeer een shooter. Mocht je het nog nooit geprobeerd hebben, dan zou ik de Wii versie eens uitproberen als ik jou was. Volgens mij is de "Trilogy" binnenkort in de aanbieding in de store. Het lijkt voor een deel geïnspireerd door Halflife, ook al leunt dat sterk op het FPS genre; Metroid Prime juist meer op z'n eigen roots.

 

Je geschiedenis lijkt op die van mij, in de zin dat ik het N64 tijdperk vrijwel oversloeg. Echter was ik altijd meer een Zelda fan en liet Pokémon links liggen. De oude 3D Zelda's zijn nu natuurlijk beschikbaar op de 3DS nu (of MM bijna) een zeer aangename ervaring.

aangepast door Spikey
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik banjer even dit topic in met de opmerking dat ik eigenlijk veel te weinig Nintendo-games speel :P Gamecube nooit gehad, N64 nooit gehad, Super Mario Sunshine nooit gespeeld, Mario Kart DD, Metroid Prime en dergelijke ook niet, maar met mijn Wii in huis heb ik zelfs nog nooit Donkey Kong Country Returns of Sonic Generations gespeeld.

 

Niet dat ik dat niet zou willen :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hou je ook van top-down shooters?

 

Dat Death Rally ziet er heftig uit, wil ik wel eens proberen! Ik kan me eigenlijk al snel vinden in race spellen als ze iets speciaal hebben, niet alleen Mario Kart klonen. Een spel als Star Wars Episode I: Pod Racer heb ik ook stuk gespeeld, ondanks de matige reviews. En Paris Dakar voor de Commodore64, ik kan me echter niet eens goed de gameplay herinneren omdat het zo lang geleden is.

 

Een aantal van mn favo racers als kind in het pre-mario kart tijdperk herinner ik me zelfs de titels niet meer van. De ene is een vrij bekende arcade hall game met een isometrisch perspectief. Je had vier van die jeepjes en twee of vier stuurtjes die je dus al staande bespeelde. De volledige track was altijd zichtbaar. Die heb ik een zomerlang doodgespeeld op een camping ergens in Zuid Frankrijk. 

 

De andere was op m'n ColecoVision, een soort F1 race spel met een stuur er bij, voor die tijd zo cool. (Jaja, m'n ColecoVision incluis o.a. Smurfs, MouseTrap, dat racespel, Donkey Kong en Cabbage Patch Kids heb ik weggegeven toen ik een SNES kreeg =S).

 

Death Rally is echt heel tof, zou onder dosbox ook wel te draaien moeten zijn. Wel de versie van Apogee natuurlijk. Er is ook een sharewareversie van, maar ik heb hem minstens 2x op retail cd.

Top down shooters zijn minder mijn ding, al zijn er wel een paar hele goede gemaakt op Amiga en MSX onderandere,

Link naar bericht
Delen op andere sites

sonic hoor je niet op een Nintendo console te spelen... denk dat ik dit wel mag zeggen als retro forum bezoeker sonic hoort op een sega niet op een ander console

 

we all know genesis does wat nintendont

Link naar bericht
Delen op andere sites

spikey ben je zelf verzamelaar en zo ja heb je dan nu wel een n64?

 

Heb aardig wat, maar zie mezelf meer als gamer die vooral van oude games houdt. Heb geen N64, omdat bijna alles wat ik daarvan nodig vind speelbaar is op m'n Gamecube (Zelda's op de Collector's promo), 3DS (wederom Zelda's), DS of Wii met softmod (de rest). Overweeg het echter nog altijd, omdat sommige zaken lastiger te emuleren zijn op consoles of handhelds, zoals de originele Wetrix. 

 

 

maar met mijn Wii in huis heb ik zelfs nog nooit Donkey Kong Country Returns of Sonic Generations gespeeld.

 

Niet dat ik dat niet zou willen :D

 

Vooral houden zo, compleet overbodige toevoegingen aan...wat dan ook.  (O)

 

sonic hoor je niet op een Nintendo console te spelen... denk dat ik dit wel mag zeggen als retro forum bezoeker sonic hoort op een sega niet op een ander console

 

we all know genesis does wat nintendont

 

Oh, dus Sonic kiezen in Super Smash Bros is uit den boze??  :X  

Link naar bericht
Delen op andere sites

cd-i... ik ben er nog niet eens aan toe gekomen ik ben al blij dat ik nu bijna alle mainstream consoles heb ( helaas ben ik op het moment werkloos dus niet echt geld om nieuwe consoles te kopen) maar nee dat is bijna even erg

Link naar bericht
Delen op andere sites

cd-i... ik ben er nog niet eens aan toe gekomen ik ben al blij dat ik nu bijna alle mainstream consoles heb ( helaas ben ik op het moment werkloos dus niet echt geld om nieuwe consoles te kopen) maar nee dat is bijna even erg

 

Het is jammer dat men steeds meer geld voor hetzelfde vraagt. Zelda voor de CD-i kon je voor 50ct kopen op de rommelmarkt. Na de review van The Angry Video Game Nerd werd 'ie opeens 100+ euro. Nu 35-40 euro.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er waren toch 2 of 3 Zelda's voor de CD-i?? Aka "de slechtste games evarrrrrr", alleen daarom al zou ik ze willen hebben. =).

 

2x Zelda, 1x Link

Zie Zelda en Link zijn dezelfde soort games en dan is er nog een Zelda's Adventure.

Slechte games ever? Dat zeker niet, maar ze zijn ook niet erg lekker speelbaar. Ze vallen wel degelijk in de categorie erg slecht.

Link naar bericht
Delen op andere sites

qua prijzen heb ik een dubbel gevoel koelkast enerzijds is het vervelend dat je meteen de hoofdprijs moet betalen voor de meeste dingen

 

aan de andere kant is het wel een uitdaging en een hobby om dingen toch zo goedkoop mogelijk te vinden

 

zo heb ik afgelopen jaar bijvoorbeeld castlevania vampire kiss voor 55 euro kunnen kopen terwijl hij op internet normaal tussen de 100 en de 299.99 gaat

 

ik ben ook blij dat ik zo slordig ben met het weghalen van prijsstickers kwam er pas achter dat ik super metroid ooit voor 5 euro heb gekocht

aangepast door kamikaza87
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb mijn hele collectie voor ruim onder de 'waarde' gekocht, dat is voor mij de enige lol.

Dat ook ik nu meer moet uitgeven komt omdat meer mensen verzamelen en particulieren opeens geld gaan vragen voor dingen. Jammer, want feitelijk is het ook geen drol waard, alleen er zijn altijd malloten die te veel geven voor een bepaald item.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 8 months later...

De apperaten moeten voor genoeg worden verkocht dat mensen de moeite nemen om ze te verkopen, inplaats van ze te laten ophalen door metaal en sloop bedrijven. Of naar het milieu punt brengen.

 

Ik denk niet dat 3D het einde was van retro gamen. De PlayStation en N64 brachten allebij mooie 3D classics uit. En ik speel nog graag Tomb Raider, Unreal, Turok en Quake.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet niet of LittleBigPlanet telt als 3D, ik denk meer als platform..
Ik vind dit persoonlijk best een goed spel, vroeger echt van genoten, toen der tijd ook heel populair.
Btw nog steeds leuk om uit de kast halen op een grijze dag.
Ik denk dat je hem over 15 jaar echt een retrogame kan noemen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De apperaten moeten voor genoeg worden verkocht dat mensen de moeite nemen om ze te verkopen, inplaats van ze te laten ophalen door metaal en sloop bedrijven. Of naar het milieu punt brengen.

 

Ik denk niet dat 3D het einde was van retro gamen. De PlayStation en N64 brachten allebij mooie 3D classics uit. En ik speel nog graag Tomb Raider, Unreal, Turok en Quake.

Taalbarbaar met je 'allebij' :'(

Link naar bericht
Delen op andere sites

Taalbarbaar met je 'allebij' :'(

Je zegt dat alleen om mijn moeite met taal te bashen?

 

Maar voegt niks toe aan het onderwerp?

 

Oh...okay...

We hebben allemaal de zelfde hobby en intresse op Retroforum.nl, wij zijn in prencipe allemaal vrienden van elkaar. Ey toch, matties?

 

Ik zit al uit te kijken naar het eerste retro evenement waar ik bij kan zijn. Lijkt me heerlijk om mijn modded C64 met 5 bakken floppies en printer te laten zien.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Retroforum is vrij breed, er bestaat een kans dat je niet helemaal dezelfde hobby hebt ;)

De een spaart tv-beelden, de ander retroconsoles.

Ik allebei trouwens :+

Ja, ik heb ook andere hobbies buiten retro spullen.

 

Heb jij een Amiga 4000? gaaf, zou wel een Amiga lusten, zijn alleen te duur voor mijn doen op marktplaats.

 

Enig idee over een Retro evenement? if heb ik er net een gemist?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb mijn hele collectie voor ruim onder de 'waarde' gekocht, dat is voor mij de enige lol.

Dat ook ik nu meer moet uitgeven komt omdat meer mensen verzamelen en particulieren opeens geld gaan vragen voor dingen. Jammer, want feitelijk is het ook geen drol waard, alleen er zijn altijd malloten die te veel geven voor een bepaald item.

 

Dat argument geldt in feite voor elk object dat geen economische/productieve waarde heeft. Zodra de pleuris uit breekt, hebben dergelijke objecten 0,0 waarde meer. Elke vorm van verzamelen is een soort luxe hobby. Wat dacht je van kunst en schilderijen?

 

Ontopic: early 3D wordt inmiddels al tot retro gerekend en alle games ouder dan 10-15 jaar krijgen op den duur ook zo'n stempel. Voor elke generatie is er namelijk wel een periode in het verleden retro.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...