Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Iedereen kent het, iedereen heeft er al naar geluisterd.

Dj's gebruiken het nog steeds wegens betere mix-mogelijkheden. Maar op 1 admin na, zijn we hier toch geen dj's 8-) .

Wie van jullie is van de mening dat het geluid zoveel warmer is op een lp dan op cd? Wie vindt daarentegen dat die zwarte pannenkoeken veel te veel plaats innemen en bijgevolg beter als een frisbee worden gebruikt?

Laat hier je mening horen. En voor de lp-fanaten, show hier gerust jouw collectie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb er een kast vol van, ze zijn tweedehands 1 euro per stuk en er zitten redelijke goede bij (zowel appelerend aan mijn muzieksmaak als wel krasvrij). Maar of ze beter klinken dan een CD....ik denk het eigenlijk niet. Het is een beetje die analoog vs digitaal discussie die nogal heerst.

Als je kijkt naar de variabelen die er bij het afspelen van een plaat zijn: naaldkracht, dwarsdruk, fouthoek van de arm, rumble, wow en flutter, een slechtere kanaalscheiding en natuurlijk altijd aanwezige slijtage aan zowel de groef als de naald. In theorie zou een plaat wanneer al deze variabelen optimaal zijn het geluid van een CD kunnen evanaren (nieuwe plaat en nieuwe naald), in de praktijk kunnen bepaalde HIFI normen worden gehaald waardoor bepaalde oneffenheden niet hoorbaar zijn voor het menselijk oor. Dat wel :)

Een ander punt is dat mensen zweren bij analoog geluid in tegenstelling tot digitaal geluid, eigenlijk hoort geluid te worden weergegeven zoals het is opgenomen. Het warme geluid van vroeger was dikwijls te wijten aan allerlei vervormingen in versterkers (met name buizenversterkers). Een moderne versterker versterkt het geluid zonder er een bepaalde klankkleur aan toe te voegen(althans zo hoort het), toch hoor je altijd verschil tussen verschillende versterkers en luidsprekers ;)

Een Philips versterker met een stel Magnat speakers zal een stuk feller, agressiever en lawaaierig klinken dan een Marantz versterker met een set B&W speakers ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zeker geweldig gevoel. Heb zelf een flink aantal platen van The Beatles en enkele andere artiesten. Heb die gekocht (en deels gekregen) omdat ik het ook wel 'echter' vond dan cd's of mp3, omdat vinyl de standaarddrager voor muziek was toen de (meeste) muziek van mijn smaak werd gemaakt. Ik moet echter wel eerlijk bekennen dat ik tegenwoordig uit gemakzucht de muziek toch meestal digitaal beluister.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Een platensnijder is echt heel duur, wel een toffe gadget om te hebben.

Wat kost het tegenwoordig een plaatje te laten maken?

dacht 2x 20 euro 2 kanten en 1 kant 30

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is nog best prijzig ook, te prijzig om voor de lol eens een plaatje te laten drukken.

dit is bij een bedrijf maar soms staan ze op platen beurzen en dan krijg je korting.

voor de lol is inderdaad het wat te duur. maar 40 euro voor je favo liedje in een oude jukebox is dan wel weer te doen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat klopt. Ik prefereer mijn eigen studio speakers, daar gaat geen jukebox aan kunnen tippen ;)

neej okeey maar we zitten toch op een retro forum ;)

zelf heb ik geen jukebox maar bij me ouders wel.

ik heb er de ruimte niet voor: welkom in mijn woonkamer (links onder mijn pickupje)

ee0cd367f5b2b5f7beb6a46389db9931.jpg

Groot gelijk. Bovendien is een jukebox zeer slecht voor je platen.

ja ze hebben niet de eeuwige leven en gesneden platen al helemaal niet (zijn zachter)

maar druk kun je instellen hé en vroeger stelde ze die hard in omdat mensen voor een jukebox stonden te springen/dansen enzo en hij niet mocht overslaan ;)

aangepast door T42
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 7 months later...
  • 3 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...