Ga naar inhoud

Wat voor pc had jij vroeger?


Aanbevolen berichten

Naast het topic over home computers, verdient de personal computer natuurlijk ook een eigen plekje. Voor velen waren pc's de eerste computers waar ze ervaring mee opdeden, tenminste als je bent opgegroeid vanaf eind jaren '80 zoals ik.

Wij hadden thuis een HeadStart II (mèt Framework II en DOS 3.3) van Vendex, deze had de volgende specs:
- Processor Intel 8088-1 turbo (4.77/9.54Mhz),
- 640kB RAM ,
- 30MB harde schijf.
- Diskettesyation 3½ inch, en 5,25 inch
- CGA monitor (4 colors) 14 inch

Dit systeem was net goed genoeg om spellen te draaien als Test Drive I en II, Duck Tales, Prince Of Persia, Alley Cat, etc.

Dit is een commercial van de HeadStart I:



Dit is de HeadStart II zoals wij hem thuis hadden (let op de heerlijke muistoetsen :D):
post-11-127281552515.jpg

Dit is een promofilmpje van de HeadStart III:



HeadStart verdween daarna van de markt, maar kwam eind jaren '90 weer terug met een nieuwe productielijn, zo rond het Pentium III/IV-tijdperk. Later besloot Vendex voorgoed dit submerk eruit te knikkeren. Er zat veel tijd tussen deze pc en de opvolger die bij ons thuis stond, dat was namelijk meteen al een Pentium 133Mhz. Aangezien dat nauwelijks retro is ga ik daar nu geen aandacht aan besteden. :P aangepast door Hinse
ascii -> unicode karakter probleem
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm, ik weet het niet meer precies, we begonnen met een XT, dus een 8086 of 8088. Zonder harddisk, met 2 5,25" diskdrives. Deze had een groen scherm en het toetsenbord had F1-F10 links staan in plaats van boven de cijfers.

Niet 100% gelijk, maar de F-toetsen kloppen:

post-8-127281743381.jpg

Daarna een IPC 286, een bigtower IBM kloon (IPC logo stond zelfs in IMB letters op de kast), 12MHz, met 2x MFM harddisks van 20mb (verkoper verklaarde mijn vader voor gek, 40mb kreeg je NOOIT vol!), een 5,25" diskdrive, een 3,5" diskdrive en een multisync monochroom monitor met een "negative" knopje er onder, zodat je ipv wit op zwart ook zwart op wit kon lezen. Ik kan er helaas niets meer over terugvinden.

Daarna een 386 met "nightrider lampjes" in de kast, die was iets van 40mhz geloof ik (en er waren dan ledjes op de voorkant die van links naar rechts bewogen, tot hij bij 40mhz aan kwam) en een kleine harddisk en de nodige diskdrives. Deze had een hypermoderne Diamond Edge 3D videokaart + geluidskaart in één! Uiteraard met een CD-ROM speler!

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Pfoe, dat is lang geleden...

Wij hebben het hele XT / AT era overgeslagen. Wij zijn begonnen met een Highscreen 468SX met maar liefst een whopping 25 MHz (in turbostand). Deze PC had maar liefst 4 MB intern geheugen en een 176 MB harde schijf van Connor (jaa zelfs dat bestaat niet meer). De videokaart was een Trident 9000 Series, met maar liefst 512KB videogeheugen. Een geluidskaart was er niet bij helaas. Bij deze computer kochten wij ook een printer, jaa een heuse Matrix Printer, en wel de Star LC-20. Lekker rammelen en kraken bij het printen.

post-446-127282705172.jpg

Maar dan de 486, zelfde kastje

post-446-127282710287.jpg

Maar goed, een computer wordt oud, dus gingen wij (als digibeten toedertijd) upgraden. Daar zijn ook nog leuke dingen gebeurd. Ten eerste moest er een geluidskaart komen, dus lekker gezellig naar de computerbeurs. (Jammer dat die niet meer op die manier bestaan). Daar kochten wij een ALS-10 geluidskaart en een heuse 2 speed cd-rom speler, dit was een soundblaster compatible geluidskaart. De cd-rom speler werd aangesloten op de geluidskaart. Wow, dat was wat zeg, eindelijk spelletjes spelen met echt geluid, en eindeloos MOD-jes afspelen van de Public Domain CD's.

Goed toen kwam het aan geheugen uitbereiden, en de computer "vet veel sneller maken" door er een andere processor in te prikken. Dus wederom naar de computerbeurs. Na veel zoeken nog wat geheugen kunnen vinden, want ja, 72 pins was op dat moment helemaal tha bomb, en wij zaten nog met 30 pins simmetjes welke je in setjes van 4 moest uitbereiden. Ook hebben wij nog een nieuwe processor gevonden, een heuse Cyrix 468DX4-50Mhz.

Wij natuurlijk helemaal blij naar huis om onze aanwinsten in de computer te zetten. Eerst het geheugen. Eerst een beetje zoeken waar en hoe dat nu precies ging, maar na dat eenmaal gevonden te hebben, zat het er zo in. Nu was de vraag...werkt het? Na de computer weer deels inelkaar gezet te hebben (geheugen zat onder de voeding), werd de schakelaar ingedrukt en ver afstand gehouden. Tot onze grote verbazing zagen we het "geheugentellertje" toch echt naar 8192 KB gaan, en wij waren helemaal bij.

Goed dat werkte, dus nu naar de processor kijken. Heatsinks kenden ze in de tijd van de 486 nauwelijks, dus nu maar eerst die oude processor eruit krijgen. Helaas voor ons was het nog geen ZIF-socket, dus dat hield in dat je voorzichtig met een schroevendraaier of iets dergelijks onder de processor moest wrikken om deze uit zijn socket te krijgen. Na veel zweetdruppels en pogingen later, eindelijk de processor eruit. Jippie!. Goed nu moest de nieuwe erin, goed dat was niet zoveel werk, goed uitlijnen drukken en klaar. Nu nog de hele bos aan jumpers goed zetten, want dat kon toen nog niet via de BIOS. Na veel gelees en gedenk, toch op de goede setting gekregen. Wederom computer weer inelkaar, stekker erin, op de knop drukken en afstand houden. Dit ding verbazingwekkend goed. De computer startte op, en zag ook nog de goede processor. Maar de computer was instabiel, sommige programma's startten niet op, of liepen vast, Windows 3.11 was al helemaal niet te doen, de ene fout naar de ander. Wij snapten er niets van. Toch maar eens mijn oom er bij gehaald die er wat meer verstand van had. Hij wipte de processor er zo uit alsof het niets was (wij allemaal verbaasd kijken), en zag het probleem direct. Wij hadden een 3,3 volt processor gekocht, terwijl ons moederbord 5 volt was. Goh dat was even jammer zeg. Oude processor er weer in, en toch stiekum, de nieuwe weer teruggestuurd naar dat bedrijf :+ ....

Tering, dat is toch nog best een verhaal geworden...

aangepast door Ross
Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha, ik durfde begon pas de pc kast open te schroeven in 1998 ofzo. :D Leuk verhaal verder, mooi om te lezen hoe jullie zonder al te veel verstand toch de pc probeerden te upgraden. Overigens, HighScreen was het 'huismerk' van VoBis, de computerspeciaalzaak die al jaren geleden over de kop ging.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha, ik durfde begon pas de pc kast open te schroeven in 1998 ofzo. :D Leuk verhaal verder, mooi om te lezen hoe jullie zonder al te veel verstand toch de pc probeerden te upgraden. Overigens, HighScreen was het 'huismerk' van VoBis, de computerspeciaalzaak die al jaren geleden over de kop ging.

Vaag, ze noemen zichzelf "online computerwinkel", maar toch hebben ze 39 filialen. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

We kregen ooit via familie een hele oude Windows, ik geloof eentje uit 1993 ofzo? In ieder geval nog ver voor Windows 95 en zonder startbalk, wat mij het meeste opviel. Hij moet nog bovenstaan..

Daarna kwam mijn pa thuis met een tweedehands Windows 95 van een tante van me, die geen internet had, heel fijn, want alles wat een beetje leuk was, had een internetverbinding nodig.

En tenslotte kochten mijn ouders samen met mij bij een computerzaak onze eerste eigen ECHTE computer in 2002, een Windows XP. Het was echt zo gaaf toen ik voor het eerst zo'n muziekje opzette op de computer (Tot dat moment hadden we nog nooit van MP3-files gehoord, lol) en dat was dat standaard deuntje van David Byrne, Like humans do :) Maar ja, nog steeds geen internet, en toen ik na 29 keer bij mijn tante het supersnelle internet gebruikte was ik het zat en begon ik te smeken om een internetaansluiting. Zo rond 2003 aangesloten en de rest is geschiedenis.

Link naar bericht
Delen op andere sites

We kregen ooit via familie een hele oude Windows, ik geloof eentje uit 1993 ofzo? In ieder geval nog ver voor Windows 95 en zonder startbalk, wat mij het meeste opviel. Hij moet nog bovenstaan..

Daarna kwam mijn pa thuis met een tweedehands Windows 95 van een tante van me, die geen internet had, heel fijn, want alles wat een beetje leuk was, had een internetverbinding nodig.

En tenslotte kochten mijn ouders samen met mij bij een computerzaak onze eerste eigen ECHTE computer in 2002, een Windows XP. Het was echt zo gaaf toen ik voor het eerst zo'n muziekje opzette op de computer (Tot dat moment hadden we nog nooit van MP3-files gehoord, lol) en dat was dat standaard deuntje van David Byrne, Like humans do :) Maar ja, nog steeds geen internet, en toen ik na 29 keer bij mijn tante het supersnelle internet gebruikte was ik het zat en begon ik te smeken om een internetaansluiting. Zo rond 2003 aangesloten en de rest is geschiedenis.

En een jaar later werd je lid van dit forum. ;) Wat betreft internet was je toch wel een 'late adaptor'. Ik was al vrij laat met 1998, veel vrienden hadden toen al internet. Een klasgenoot was toen al veel met mp3's bezig: hij had een Rio MP3 met maar liefs 16MB geheugen waar je dus maximaal 8 liedjes ofzo kon op zetten. :P

Overigens, die eerste pc zal dan wel Windows 3.11 als OS hebben gehad. Wat me nu opvalt is dat als ik iedere zoveel jaar een nieuwe gadget/pc koop, al vrij snel aan de nieuwigheid ervan ben gewend. Vroeger was je echt een heel jaar onder de indruk van wat een nieuwe pc wel niet kon! We raken echt verwend. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het begon hier bij mijn ouders met een 386SX 25 Mhz met DOS 5.0 en Windows 3.1

Hierna een 486DX2 66 Mhz met DOS 6.0 en Windows 3.11

Vervolgens een Pentium 3 866 Mhz met Windows ME

Hierna kreeg ik mijn eigen PC wat een Pentium 4 1,7 Ghz was met Windows XP welke nu nog steeds bij mijn moeder staat. Hierna nog een andere PC en een laptop om vervolgens nu aan te komen bij mijn mooie MacBook die ik nu sinds een maand heb. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij begonnen met een XT Gold (volgens mij een 8086, kan het specifieke model niet vinden) met een 14 inch monochrome scherm met alleen zwart en oranje. Ik kan ook nergens meer het exacte OS terug vinden, maar volgens mij was het een DOS based iets, want op Windows leek het absoluut nog niet. Het was in ieder geval een besturingssysteem waar (volgens mij) alleen maar spelletjes op stonden. Ik kan me alleen Prince of Persia maar herinneren. Tot het 386 tijdperk kan ik me weinig herinneren van PC's die we gehad hebbben. Ik weet wel dat het er een flink aantal geweest zijn, aangezien het een hobby van mijn vader was.

Wat ik nog wel heel goed weet, was de eerste ontmoeting met "echt" geluid uit een computer. Het was volgens mij in 1996 met een heuse Windows 95 computer. Toen mijn broer en ik beneden kwamen stond ie daar, het grote witte ding met gestart de "Oh no more Games" cd 6! Het spelletje Aladdin stond op het beginscherm en de muziek klonk geweldig!

In die jaren ben ik samen met mijn vader ook begonnen om computers te repareren voor familie en vrienden. Die hobby is uitgelopen tot een deel van ons bedrijf zoals dit vandaag is

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Je merkt dat begin jaren '90 de PC zich in sneltreinvaart ontwikkelde. Zat iedereen eind jaren '80 vooral nog op monochrome 13" monitoren te werken in een DOS-omgeving, zo was het 6 jaar later helemaal anders. Met name in de jaren '80 was de homecomputers nog een stuk beter dan de pc vooral qua specs.

WIj hadden op de oude 8088 ook Prince of Persia. :) Vooral de animatie van de prins was erg mooi voor die tijd (dmv rotoscopie). Ook zag het er voor CGA-begrippen erg geavanceerd uit. Binnenkot zal ik in het uitgeverstopic uitgebreid op PoP's uitgever Brøderbund in gaan.

Ik kan me van het Windows 95-tijdperk ook nog een aantal meegeleverde promo-cdroms herinneren waarvan ik nu baal dat ik ze ooit heb weggegooid. Shareware was toen "the bomb" en zo kwam je met veel games in aanraking.

Leuk dat jullie pc's repareren vanuit de familie, je komt dan met veel verschillende systemen in aanraking. :)

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 months later...
  • 2 years later...

Mijn eerste pc is al (vergeleken met jullie allemaal) een stuk nieuwer :P

Ik kreeg er eentje in 2007 voor m'n verjaardag om te gebruiken voor de middelbare school, waar die dus totaal niet voor gebruikt werd maar goed :')

De eerste pc die we thuis hadden was een oudje met Windows 3.11 en gebruikte hem alleen om Putt Putt op te spelen! :+

Momenteel een zelf gebouwde pc uit 2011 staan met standaard specificaties; 4 GB RAM , AMD Phenom II X4 processor erin maar wordt nauwelijks gebruikt!

Offtopic: Volgens mij heb ik nog nooit op dit forum zo'n lange post geplaatst & dan is die nog aardig aan de korte kant :P

aangepast door Logitech
Link naar bericht
Delen op andere sites

_O_

Hij is gewoon milleniumproof ook!

*Heeft zojuist een Double Sided High Density (DS,HD) floppydrive (dus 5,25") mogen ontvangen over de post, voor een luttele 3,50 :+

Zéér goede vangst :D

Ik heb mij een stapel 250mb ZIP diskettes aangeschaft voor mijn sampler/groovebox, kan ik weer multitrack gaan opnemen. Wordt toch eens tijd voor een harddisk recorder :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zou je hem niet gevonden hebben, had je naar de download pagina van de tulip gebruikersvereniging kunnen gaan:

http://www.tulipgv.nl/index.html

Zelf heb ik een tulip 486 laptop met scherm nog in zwart/wit.

Daar heb ik hem inderdaad vandaan, ik had eerst moeten Googlen voor ik het ging roepen hier ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

M'n eerste echte pc was een pentium 1 60 mhz met een harde schijf van 640mb, 8mb intern geheugen en een videokaart van 2mb. Printen ging niet, dus nog 8mb intern erbij. Maar het begon ooit met een commodore 128, in kleef gekocht, met duits toetsenbord dus.

Link naar bericht
Delen op andere sites

M'n eerste echte pc was een pentium 1 60 mhz met een harde schijf van 640mb, 8mb intern geheugen en een videokaart van 2mb. Printen ging niet, dus nog 8mb intern erbij. Maar het begon ooit met een commodore 128, in kleef gekocht, met duits toetsenbord dus.

Een harde schijf van 640Mb? Da's super! Ik kan me 20Mb herinneren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Holy shit, 10 hele megabyte! Wat zijn ze toch briljant met die technologie! Zouden we ooit films op kaarten zo groot als een aansteker kunnen zetten, denk je?

Ja +/-

En kan dat niet dan? Er zijn al SD kaarten van 64GB en groter, dus bij +/- 13 GB per film (HD) == 4.9 dus zeg maar 5 films....

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn vader werd voor gek versleten toen hij een pc kocht met 2 20MB harddisks "meneer, dat krijgt u NOOIT vol!"

Bij de Atari dealer hadden ze een adressenbestand te koop waar je wel 30 adressen (!) in kon opslaan. 30 adressen!

Die kreet klopte ook wel voor de DOS programma's! Ik dacht hetzelfde over de JAZ drive. Maar toen kwamen die supergrote Windows bestanden...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een Pentium 1 is al vrij laat voor een 1e pc, dan heb je waarschijnlijk lang met een Atari of Commodore doorgewerkt ;)

Tussen de commodore 128 en de pentium zit een beetje een grijs vlak in mijn geval. Een jaar of wat na de c128 werd ik beroepsmilitair bij de marine en heb ik thuis niets meer aan computers gedaan, aan boord van de marineschepen wel gewerkt met diverse voorlopers van de pentium. In 95 leek het me toch wel weer leuk om thuis een beetje te gaan rommelen en dus die pentium gekocht.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tussen de commodore 128 en de pentium zit een beetje een grijs vlak in mijn geval. Een jaar of wat na de c128 werd ik beroepsmilitair bij de marine en heb ik thuis niets meer aan computers gedaan, aan boord van de marineschepen wel gewerkt met diverse voorlopers van de pentium. In 95 leek het me toch wel weer leuk om thuis een beetje te gaan rommelen en dus die pentium gekocht.

Ah ja, dat kan natuurlijk ook. Ik heb zelf heel lang Amiga's gehad, tot ik echt niet meer anders kon en wel een pc moest ;(

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had vroeger: een commodore 64, dan een 386 PC, dan een 486 PC, dan een Pentium 1, dan een Pentium 2, dan een Pentium 3,

dan een AMD (Pentium 4), dan een duo-core, en nu een 8-core I7 Intel.

Nu heb ik recent nog gekocht (al is het geen echte pc):

Terug een C64, recent een Amiga (commodore)

Tja, en de rest had ik daartussen ookal gekocht (game consoles)

Sega Megadrive, Nintendo, Super Nintendo, Nintendo 64, Playstation 1

Dus ik ben duidelijk een Retro-game-freak !! hihihihi

Ik ben nu aan 't overwegen om een Turbo Grafx & Amiga A1200 ...... te kopen:

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...