Ga naar inhoud

Tekstadventures


Aanbevolen berichten

Een bekend product uit de begintijd van computer games is de welbekende tekstadventure. Vaak kwamen tekstadventures voort uit hobbyisme van programmeurs die in de nachtelijke uurtjes zulke avonturen in elkaar zetten. Tekstadventures staan er om bekend vaak boordevol humor te zitten, evenals eastern eggs.

De tekstadventure die ik het meeste heb gespeeld is "Last In Amsterdam", van John Vanderaart. Deze adventure werd in 1992 uitgebracht en bevatte afbeeldingen, maar de adventure was wel in zwart-wit. Het was een prijsvraag in opdracht van Computer!Totaal, waarbij je als uiteindelijk doel een bepaalde zin/regel moest zien te achterhalen.

Hier wat screens:

post-11-127283730214.png

post-11-127283733409.png

post-11-127283735728.png

post-11-127283736855.png

post-11-127283738092.png

Download hier:

Last In Amsterdam.zip

In de bijlage zit ook een walkthrough, aangezien het spel toch erg lastig wordt na een tijdje.

Download hier walkthrough #2:

lastadam.zip

Welke tekstadventures herinner jij je van vroeger, of heb je zelfs regelmatig gespeeld?

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vond ze altijd mysterieus, vanwege het feit dat je het merendeel aan je eigen voorstellingsvermogen moest toelaten. Ja, je kreeg hem gratis bij dat blad, en wekelijks stonden er ook wat tips in om je verder te helpen. Geloof me, zonder die tips kom je echt niet ver. :P

Het mooie is dat home computers zich goed dienden als platform voor tekstadventures. Haast alle homecomputers beschikten over een toetsenbord, tekstadventures namen relatief weinig geheugen in en ze waren goedkoop te produceren.

Er zijn veel tekstadventures uitgebracht voor de C64, MSX, ZX Spectrum en de verschillende Atari-systemen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Interesse in de oplossing van Last in Amsterdam verleidde mij tot het inloggen en registreren bij het Retroforum. Dit nederlandse tekstadventure heb ik een heel eind kunnen spelen, maar niet tot het einde. Dat hoop ik nu met deze walkthrough te kunnen.

Op het einde van de walkthrough staat geschreven dat dit helpfile verkregen is uit een wiki - of map met de naam wiki - over Last in Amsterdam, met daarbij een url van een website die helaas niet meer werkt. Weet iemand waar de site gebleven is?

@djkoelkast

Ik heb het artikel over de Vic20 nog niet kunnen vinden. Zelf heb ik 2 nederlandse tekstadventures voor de vic20. Heb jij er meer?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Veel plannen, weinig uitvoer. Dat komt door het geringe aantal nieuwe actieve users. Ik hoop dat jij er een bent (cq wordt) want dat maakt het allemaal zo veel leuker om te doen.

Op dit moment staat eerst nog de Gizmondo op de planning, maar die heeft een heleboel voorbereiding nodig.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Interesse in de oplossing van Last in Amsterdam verleidde mij tot het inloggen en registreren bij het Retroforum. Dit nederlandse tekstadventure heb ik een heel eind kunnen spelen, maar niet tot het einde. Dat hoop ik nu met deze walkthrough te kunnen.

Op het einde van de walkthrough staat geschreven dat dit helpfile verkregen is uit een wiki - of map met de naam wiki - over Last in Amsterdam, met daarbij een url van een website die helaas niet meer werkt. Weet iemand waar de site gebleven is?

Ik heb de walkthrough ooit verkregen via ene Ruud Koot, die toen een tijdje een wiki met o.a. deze walkthrough had staan op zijn website. Die website bestaat nu niet meer. Omdat ik zoiets al vermoedde, heb ik er toen gauw een backup van gemaakt.

Is het nog gelukt het spel uit te spelen? :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb de walkthrough ooit verkregen via ene Ruud Koot, die toen een tijdje een wiki met o.a. deze walkthrough had staan op zijn website. Die website bestaat nu niet meer. Omdat ik zoiets al vermoedde, heb ik er toen gauw een backup van gemaakt.

Is het nog gelukt het spel uit te spelen? :)

Die naam dwaalt inderdaad nog steeds rond in diverse forums. Maar verder geen spoor meer. Is die backup erg groot?

Met behulp van een andere speler heb ik inderdaad het spel uit kunnen spelen. Het is op het einde wel een kwestie van seks, drugs and rock'nroll...Ahemmmm :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die naam dwaalt inderdaad nog steeds rond in diverse forums. Maar verder geen spoor meer. Is die backup erg groot?

Die backup is exact hetgene wat je hebt gedownload, gewoon een Word-bestand met tekst gekopieerd van die Wiki. Meer stond er niet op.

En ja, het spel is bij tijd en wijlen vrij vunzig. :D Je moet bijvoorbeeld bepaalde handelingen met een prostituee verrichten voordat je weer verder kunt. :+ Ik heb de maker John Vanderaart wel eens gemaild met de vraag een walkthrough te plaatsen op internet, maar hij stuurde niets terug.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat lijkt me wel logisch ja, gezien het feit dat Last In Amsterdam ook een onderdeel van een wedstrijd was volgens het intro.

Ja precies. Het was alleen maar een bevestiging van jouw info... :)

Maar welke spellen gingen er aan vooraf?

Met deze vraag zat ik ook al jaren. En uiteindelijk blijkt dat het helemaal geen spellen waren, maar puzzels. Met prijsvraag, weet je wel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Overigens, Ruud Koot (de man van de wiki) vertelde me dat hij persoonlijk met zijn broertje + heel wat hints uit het blad het gelukt is om het spel uit te spelen. Dus hij was de primaire bron voor de walkthrough. Jammer dat er verder zo weinig over te vinden is.

Het mooie aan de walkthrough van Ruud Koot is de plattegrond en dat hij de plaatsen benoemt.

Alles heeft - over een paar afleveringen verdeeld - in de Computer!Totaal gestaan. De puzzels, het spel en de hints. Met daarbij verhaal van John Vanderaart (die ik ook niet heb weten te bereiken met mijn vragen over Lost / Last in Amsterdam).

Je hebt gelijk dat er maar weinig informatie over is. Ik heb vandaag ook weer even gezocht en 'het laatste nieuws' is inderdaad nog niet te vinden door Google.

Wist je dat er een 2e walkthrough van Lost / Last in Amsterdam bestaat (sinds kort)?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het mooie aan de walkthrough van Ruud Koot is de plattegrond en dat hij de plaatsen benoemt.

Alles heeft - over een paar afleveringen verdeeld - in de Computer!Totaal gestaan. De puzzels, het spel en de hints. Met daarbij verhaal van John Vanderaart (die ik ook niet heb weten te bereiken met mijn vragen over Lost / Last in Amsterdam).

Je hebt gelijk dat er maar weinig informatie over is. Ik heb vandaag ook weer even gezocht en 'het laatste nieuws' is inderdaad nog niet te vinden door Google.

Wist je dat er een 2e walkthrough van Lost / Last in Amsterdam bestaat (sinds kort)?

Dat laatste wist ik niet. Waar staat ie?

Overigens, de plattegrond in .vsd formaat (MS Visio) heb ik zelf gemaakt, maar ik kwam er nooit aan toe deze af te maken. Of was er nog een andere plattegrond?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat laatste wist ik niet. Waar staat ie?

Overigens, de plattegrond in .vsd formaat (MS Visio) heb ik zelf gemaakt, maar ik kwam er nooit aan toe deze af te maken. Of was er nog een andere plattegrond?

Dat wist IK niet, dat die plattegrond door jou gemaakt is... Dat MS Visio, daar was ik al achter, er is een viewer voor. Het is wel de methode die ik op papier gebruik.

Eerst nog even een opmerking over (nederlandse) tekstadventures. Er zijn 2 nederlandse sites voor:

www.tekstadventure.nl/ heeft een database aangelegd en in een oud forum vind je nog enige info over Last in Amsterdam...

www.nostalgia8.org/ daar vind je in de download een link naar de complete (deel1, deel2 en deel3-het spel) walkthrough.

Zo, nu ben je wel enige uren zoet .... :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Thanks! Ik ga het rustig uitzoeken :)

Heb je 'm nu ook uitgespeeld met behulp van deze walkthrough?

Afgezien van het 'smeuige' ;) ik vond het wel aardig de amsterdamse gebouwen via tekeningen te leren kennen. Nog zo'n getekend adventurespel wat zich in een plaats afspeelt is 'Het geheim van Delft'. Ook een aanrader, met walkthrough natuurlijk!

Link naar bericht
Delen op andere sites

De sekte heb ik gespeeld op de C64 maar ik snapte er niks van, snel gestopt :P

Er bestaat een goede emulator van de Commodore 64 met de naam CCS64. Zowel The Beyond als de Sekte zijn als diskimages te verkrijgen en hiermee te spelen. Ook zijn er oplossingen voor beide spellen te vinden, meen ik.

O, verkeerde gequoot, ik had Hinse willen quoten ... :/

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zowat alles wel op emulatorgebied, maar er gaat niets boven een echte C64 hoor. Het speelt gewoon veel leuker op een echte nostalgische bak. Geëmuleerd vind ik er maar weinig aan.

Het gaat om de spellen, die zijn niet ge-emuleerd! En met een emulator prima te spelen als je niet in het bezit bent van de echte computer. Je hebt wel gelijk wat het echte gevoel betreft... dat voel je niet met een emulator. :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Dan zit je met de moderne tekstadventures goed. Die hebben bijna allemaal een walkthrough bij zich. En sommige spellen laten zich inderdaad als een boek lezen.

Mijn vraag betreft Horror Hotel van Johnvanderaart, de PC versie. De oorspronkelijke vrager is daar een walkthrough voor aan het maken, maar zit vast op een paar punten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De OV (originele vraagsteller) zat met hetzelfde probleem. Hij heeft - net zoals admin al voorstelt, een virtuele pc geinstalleerd. Met behulp van deze 'speel horrorhotel op de xp' tip: www.nostalgia8.org/hotelxp.txt heeft hij het spel aan de praat gekregen. Mocht dat bij jou ook lukken, hij zit met het volgende:

Mijn probleem is dat ik niet weet waar de batterij te vinden voor de zaklantaarn. verder weet ik ook niet wat met de haai te doen in het meer.

Misschien geeft de volgende url ook wat meer hulp en informatie over een virtuele pc met xp:

http://www.websonic.nl/pctips/windows7/virtualpcwindowsxpmode.php

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Het is mij gelukt om horror hotel via Windows Vista te spelen zonder virtuele pc:

- download spel via http://www.nostalgia...nload/hotel.zip

- unzip file en verplaats naar c:/windows/system32

- creeer een shortcut van c:/windows/system32/command.com op desktop

- klik met rechter muisknop op shortcut - eigenschappen (properties) - diversen (misc) en verwijder het vinkje bij "Prt Sc" - bevestig

- Open shortcut van command.com, type "hotel" in ms-dos scherm en druk op de "prt scrn"-toets. Het spel kan beginnen.

(Met dank aan nostalgia8.org, http://www.nostalgia8.org/hotelxp.txt)

Helaas zit ik ook vast bij horror hotel, zo te zien ben ik nog niet zo ver als Keetie:

- waar vind ik de zaklantaarn?

- het zwembad is bijna leeg, en nu?

- hoe open ik het paneel in de kachel?

- wat te doen met de wc en stortbak?

- Het cijferslot bij het lichtbaken?

- Het slot van Kamer 31?

Kortom, ik kan niet wachten op een walkthrough. Een beperkte walkthrough die ik gevonden heb op internet heeft me niet veel verder geholpen (http://solutionarchi...73/mode%2Cfile/)

Bvd

aangepast door Matt
Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom!

Ik denk dat je Keetie bedoelt, "Donkey Kong" is de rang op het forum, jij hebt daat "Pong"

Ik zie dat ik dat even moet wijzigen zodat die titel elders komt want het is nu wat onduidelijk ;)

Edit: ik hoop dat het nu beter is, het staat nu boven de paddestoelen in plaats van boven de avatar.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Helaas zit ik ook vast bij horror hotel, zo te zien ben ik nog niet zo ver als Keetie:

- waar vind ik de zaklantaarn?

- het zwembad is bijna leeg, en nu?

- hoe open ik het paneel in de kachel?

- wat te doen met de wc en stortbak?

- Het cijferslot bij het lichtbaken?

- Het slot van Kamer 31?

Kortom, ik kan niet wachten op een walkthrough. Een beperkte walkthrough die ik gevonden heb op internet heeft me niet veel verder geholpen (http://solutionarchi...73/mode%2Cfile/)

Bvd

De url is alleen voor ingelogde users van CASA.

Ik heb even gekeken en hier gaat het om de C64 versie, die is heel anders dan de PC versie. De C64 versie is gewoon te downloaden bij de hints van Nostalgia8.org.

Ik ben niet degene die zo ver in het spel is gekomen, dat is de OV (originele vraagsteller) die verdere hulp vraagt voor het spel. Ik zal eens vragen hoe ver hij nu is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...