Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik ga eens kijken wat wij in huis hebben :P

Mensen zeiden me állemaal hetzelfde wanneer ik zei dat ik bier niet lekker vond smaken. "Je moet bier leren drinken". Echt, zo vaak werd dat zinnetje gezegd, ik wilde er bijna t-shirts van laten maken. Maar... Het irritantste is, het klopt wel. Smaak komt met de jaren. Ik zeg niet dat ik nu al jarenlange ervaring heb, maar ik vind een biertje nu, niet zozeer lekkerder, maar minder ranzig smaken dan toen ik net 16 was. Proost heren (en dames).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 years later...

Tegenwoordig toch wel een kleine hobby van me geworden, het drinken van speciaalbiertjes. Altijd leuk om af en toe weer eens iets nieuws te proberen. Het aanbod lijkt ook steeds groter en diverser te worden, zowel in de supermarkten als in de horeca. Mijn persoonlijke favorieten blijven echter wel grotendeels hetzelfde.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik plaats mijn biertjes meestal op Untappd, wie daar vrienden wil worden kan me toevoegen onder dezelfde usernaam ;)

O.a. op mijn programma: Westvleteren 12 :D

 

Er is sinds 2010, de start van dit topic, een hoop veranderd in mijn biercollectie. Ik heb nu echt wel een uitgebreide collectie en daar zitten ook erg unieke stukken tussen.

Altijd als ik naar het buitenland ga neem ik wat verschillende biertjes mee.

In 2010 noemden we Erdinger nog witbier, maar dat is natuurlijk geen witbier maar weizen. Een weizen (Duitse woord voor tarwe) is een bier met zowel gerstemout als tarwemout. Verder alleen water, gist en hop. Meestal zit het gist nog in de fles en wordt het een mooi troebel bier.

Witbier daarentegen is Belgisch, ook met gerstemout en tarwemout, alleen dan met kruiden (meestal o.a. koriander) en vaak ook citrusschillen. Het is een totaal ander soort bier, ondanks dat het allebei met tarwe is.

Witbier is fris en fruitig, weizen is meestal wat dieper van smaak, heel vol en romig.

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uur geleden, djkoelkast zei:

Ik plaats mijn biertjes meestal op Untappd, wie daar vrienden wil worden kan me toevoegen onder dezelfde usernaam ;)

O.a. op mijn programma: Westvleteren 12 :D

 

Er is sinds 2010, de start van dit topic, een hoop veranderd in mijn biercollectie. Ik heb nu echt wel een uitgebreide collectie en daar zitten ook erg unieke stukken tussen.

Altijd als ik naar het buitenland ga neem ik wat verschillende biertjes mee.

In 2010 noemden we Erdinger nog witbier, maar dat is natuurlijk geen witbier maar weizen. Een weizen (Duitse woord voor tarwe) is een bier met zowel gerstemout als tarwemout. Verder alleen water, gist en hop. Meestal zit het gist nog in de fles en wordt het een mooi troebel bier.

Witbier daarentegen is Belgisch, ook met gerstemout en tarwemout, alleen dan met kruiden (meestal o.a. koriander) en vaak ook citrusschillen. Het is een totaal ander soort bier, ondanks dat het allebei met tarwe is.

Witbier is fris en fruitig, weizen is meestal wat dieper van smaak, heel vol en romig.

Ik had laatst dus de kans om Westvleteren 12 aan te kopen. Online. Het speciale is er dus wel van af.

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uur geleden, samba-boy zei:

Ik had laatst dus de kans om Westvleteren 12 aan te kopen. Online. Het speciale is er dus wel van af.

Ja en voor hoeveel? 10 euro per flesje?

Dan is het speciale er zeker nog niet af ;) Er is heel veel zwarte handel in Westvleteren, maar de prijzen zijn belachelijk.

Een slijter in Leeuwarden verkoopt ze voor een tientje per fles, in Leiden betaal je 16,95 per flesje.

Ik heb 2 kratten gehaald in Westvleteren zelf en betaalde zo'n € 1,80 per flesje.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, djkoelkast zei:

Ik heb 2 kratten gehaald in Westvleteren zelf en betaalde zo'n € 1,80 per flesje.

Maar dan moet je wel voor een andere reden daarheen gaan, anders kan het qua brandstof / afschrijving (en reistijd = geld) niet echt uit om daar 1 of 2 kratten op te halen. Mocht je er dus een vakantie of uitje in de buurt hebben is het ideaal om te combineren. :) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 minuten geleden, Hinse zei:

Maar dan moet je wel voor een andere reden daarheen gaan, anders kan het qua brandstof / afschrijving (en reistijd = geld) niet echt uit om daar 1 of 2 kratten op te halen. Mocht je er dus een vakantie of uitje in de buurt hebben is het ideaal om te combineren. :) 

Ik heb er vanaf mijn vakantiebestemming nog een heel stuk voor moeten rijden, maar het was het voor mij wel waard, alleen de beleving van het daar ophalen al :D

Maar het is echt nog geen "gewoon" biertje geworden. Online kun je ze ook vinden voor een tientje per fles (ex verzenden) trouwens.

Link naar bericht
Delen op andere sites
26 minuten geleden, djkoelkast zei:

Ik heb er vanaf mijn vakantiebestemming nog een heel stuk voor moeten rijden, maar het was het voor mij wel waard, alleen de beleving van het daar ophalen al :D

Maar het is echt nog geen "gewoon" biertje geworden. Online kun je ze ook vinden voor een tientje per fles (ex verzenden) trouwens.

Hier in de stad zingt het vaak rond als een of andere slijter ze heeft liggen, dan gaat meteen iedereen er op af en is het in no time weg. ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 28-12-2018 at 10:02, djkoelkast zei:

Ja en voor hoeveel? 10 euro per flesje?

Dan is het speciale er zeker nog niet af ;) Er is heel veel zwarte handel in Westvleteren, maar de prijzen zijn belachelijk.

Een slijter in Leeuwarden verkoopt ze voor een tientje per fles, in Leiden betaal je 16,95 per flesje.

Ik heb 2 kratten gehaald in Westvleteren zelf en betaalde zo'n € 1,80 per flesje.

Bewijst meteen ook mijn punt: het speciale aan dat bier is de belevenis van het dáár ophalen. Echt 'beste bier ter wereld' smaakt het namelijk ook niet, zover ik heb begrepen.

 

Maar ik heb het nog nooit op, dus ik hou mij ervoor aanbevolen om verbeterd te worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden, samba-boy zei:

Bewijst meteen ook mijn punt: het speciale aan dat bier is de belevenis van het dáár ophalen. Echt 'beste bier ter wereld' smaakt het namelijk ook niet, zover ik heb begrepen.

 

Maar ik heb het nog nooit op, dus ik hou mij ervoor aanbevolen om verbeterd te worden.

Als je een deel van de smaaksensatie wil haal dan in de betere bierwinkel of supermarkt: Jopen Meesterstuk 2018. 

Qua smaakprofiel vergelijkbaar (al mist het het heftige koolzuur en de geur van verse gist wel) met Westvleteren 12. Qua alcoholpercentage ook (Jopen is met 11,11% net iets sterker).

Niet te koud drinken, uurtje voor het drinken uit de koelkast halen. Niet te snel drinken, dit drink je niet, dit degusteer je.

 

Als je dat niet lekker vindt dan vind je Westvleteren 12 ook niet lekker ;) 

 

Voor mij is Westvleteren 12 wel degelijk in zijn soort het beste biertje wat ik ooit heb geproefd. Ik heb nog een aantal quadrupels staan om te vergelijken, ook een aantal die vele malen beter zouden moeten zijn, maar het voor mij niet zijn. Ook ga ik een aantal Westvleteren 12 heel lang bewaren, zien wat dat doet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden, djkoelkast zei:

Als je een deel van de smaaksensatie wil haal dan in de betere bierwinkel of supermarkt: Jopen Meesterstuk 2018. 

Qua smaakprofiel vergelijkbaar (al mist het het heftige koolzuur en de geur van verse gist wel) met Westvleteren 12. Qua alcoholpercentage ook (Jopen is met 11,11% net iets sterker).

Niet te koud drinken, uurtje voor het drinken uit de koelkast halen. Niet te snel drinken, dit drink je niet, dit degusteer je.

 

Als je dat niet lekker vindt dan vind je Westvleteren 12 ook niet lekker ;) 

Bieradvies _O_ 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 7 months later...

Nou DIT is een topic waar ik me prima in kan vinden 😎  Voor de goede orde: ik weet dat ik reageer op een ietwat verouderde topic maar sommige onderwerpen zijn mijns inziens van alle tijden, en wie kan nou een bier topic negeren?! :)

 

Alhoewel ik me absoluut kan vinden in Belgisch bier (Palm, Koninck (als ik me niet vergis) en uiteraard Kriek) ben ik zelf meer gecharmeerd van Duits bier. Dat heeft op mij een hele aantrekkelijke werking en ik beschouw mijzelf dan ook als een groot fan & voorstander van het beroemde Rheinheitsgebot. Iedere keer dat ik vroeger met mijn ouders in Duitsland kwam, en later toen ik er soms met mijn vader naartoe ging (we hebben een aantal malen samen de CeBit bezocht) werd er altijd standaard bier ingeslagen :) Tijdens de vakantie met mijn ouders was ik nog te jong voor een biertje maar niet meer tijdens de CeBit dagen.

 

Ik heb het altijd bijzonder gevonden dat men met exact dezelfde basis ingrediënten toch een grote diversiteit aan smaak weet te brouwen.

 

Tegenwoordig koop ik mijn bier uitsluitend bij de Lidl. Niet zozeer omdat het goedkoop is (dit is natuurlijk wel een interessant gegeven) maar vooral omdat het Duits is, gebrouwen volgens...  U snapt het al: het Rheinheitsgebot. Een .5 blikje Perlenbacher kost je 0,59 cent en is prima bier. Dan hebben ze nog een ander merk waar ik even niet op kom, iets duurder maar ook erg lekker (wel een beetje milder).

aangepast door ShelLuser
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is toch best tof om af en toe een topic van onze knuffelbelg Randy_Roes weer eens omhoog te zien komen, iedereen die hem kende koestert volgens mij warme gevoelens voor hem. Hij was ook een echte bierdrinker.

Ik zelf ben dat in de loop der tijd ook geworden, ik heb een bierverzameling van heel veel verschillende soorten bier, Nederlands, Belgisch, Duits, maar ook wat exoten.

Wel ben ik gestopt met fabrieksbier, als er ingrediënten in zitten die niet in bier thuishoren dan mijd ik die.

In Duitsland herken je het makkelijkste: waar hopfexextract op hopfenauszuege inzit kun je overslaan: fabrieksbier, zit niet eens echte hop in.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 18-8-2019 at 09:55, djkoelkast zei:

Het is toch best tof om af en toe een topic van onze knuffelbelg Randy_Roes weer eens omhoog te zien komen, iedereen die hem kende koestert volgens mij warme gevoelens voor hem. Hij was ook een echte bierdrinker.

Ik heb inmiddels de verhalen beter gelezen (ook hier e.e.a. in de thread gezien uiteraard) maar vond desondanks een reactie wel op zijn plaats. Men start een thread in de hoop dat deze immers gebruikt wordt.

 

Op 18-8-2019 at 09:55, djkoelkast zei:

Wel ben ik gestopt met fabrieksbier, als er ingrediënten in zitten die niet in bier thuishoren dan mijd ik die.

In Duitsland herken je het makkelijkste: waar hopfexextract op hopfenauszuege inzit kun je overslaan: fabrieksbier, zit niet eens echte hop in.

Yups, daar kan ik me helemaal in vinden. Enerzijds heeft de industrie (even als geheel) een hoop goeds gebracht maar anderzijds is er ook een hoop "stuk" gemaakt of verloren gegaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, ShelLuser zei:

Yups, daar kan ik me helemaal in vinden. Enerzijds heeft de industrie (even als geheel) een hoop goeds gebracht maar anderzijds is er ook een hoop "stuk" gemaakt of verloren gegaan.

Mooie namen van weleer worden nu misbruikt. Kijk eens wat er in Affligem zit. Glucosestroop, hopextract, dat is geen goed bier meer, was het vroeger echter wel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...