Ga naar inhoud

[NL] Bassie & Adriaan: De Verdwenen Kroon


Aanbevolen berichten

Ik zie nergens een probleem...

Wie heeft er hier eentje teveel op

(ik geef het toe, zonder nadenken getypt, maar het is al recht gezet O-) )

Jaaaja, snel aangepast he o|O:P

Maar goed, ontopic... Imo nog altijd de beste serie van Bassie en Adriaan, spannend

verhaal, vlot verloop, de leukste boefjes, en in Klaris helemaal compleet ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Tijdje terug bij lid Sweety via een beamer naar de originele serie gekeken. Alle afleveringen in een jank-kwaliteit opgenomen van Kindernet (Ach ja, het was bekijkbaar plus aflevering 6 (Ook klaris gewoon) was blijkbaar via Beeld en Geluid in DVD-kwaliteit verkregen, te geniaal voor woorden. Maar ja, die serie zelf is ook geniaal. Ik wist weer waarom zowat iedereen hier deze serie als allerbeste verkoos :D

Dat prachtige debuut van Paul als Baron (Meteen raak), Die gebbetjes tussen B2 en japie, de weinige dromen (Als ze toch niet leuk kunnen zijn, moet je ze gewoon eruit laten), meteen de enige 2 liedjes in de eerste 2 afleveringen, het feit dat de boeven ook gewoon een keer zo goed als winnen van Bassie en Adriaan, het vervoer (Boten, helicopters, auto's, tot een spektakel van een duikboot toe) en tenslotte natuurlijk die geniale beroving van de kroon. En oh ja, de lege tunell _O_

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet nog altijd niet wat ik van deze serie moet denken. Sterke zaken, zoals de boevendialogen, worden afgewisseld met zaken die in deze serie minder sterk zijn uitgebouwd (zoals spanning). Al met al vind ik het niet de minste van de negen series van B&A, maar ik zet De Kroon ook niet in mijn top 3.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik blijf dit nog altijd 1 van de beste series vinden samen met de Schatkaart. Komt veel goede actie in voor, goed afgewisseld met de gebruikelijke humor en spanning. Eigenlijk ook wel zo'n beetje de enige serie die ik altijd in 1 keer uit kijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet nog altijd niet wat ik van deze serie moet denken. Sterke zaken, zoals de boevendialogen, worden afgewisseld met zaken die in deze serie minder sterk zijn uitgebouwd (zoals spanning). Al met al vind ik het niet de minste van de negen series van B&A, maar ik zet De Kroon ook niet in mijn top 3.

Deze heeft volgens mij toch juist behoorlijke en misschien wel de meeste spanningspieken (de inbraak, de telefooncelrace, de achtervolging op het eind, b&a die door de ruïne sluipen, enz.). Het gaat allemaal razendsnel met weinig tot geen onderbrekingen in de vorm van educatieve zaken, droomwerelden of liedjes... O} . En dat waren toch de puntjes die in bijv. de diamant nog wel veel zaten, ondanks dat de Kroon tov de diamant een gerecycled plot lijkt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze heeft volgens mij toch juist behoorlijke en misschien wel de meeste spanningspieken (de inbraak, de telefooncelrace, de achtervolging op het eind, b&a die door de ruïne sluipen, enz.). Het gaat allemaal razendsnel met weinig tot geen onderbrekingen in de vorm van educatieve zaken, droomwerelden of liedjes... O} . En dat waren toch de puntjes die in bijv. de diamant nog wel veel zaten, ondanks dat de Kroon tov de diamant een gerecycled plot lijkt.

Tuurlijk, er zitten best een hoop spanningspieken in deze serie (al krijgt de telefooncelrace juist iets koddigs in plaats van spannends), maar ergens blijf ik een gevoel houden dat het op sommige momenten wel wat langer had gemogen. Bepaalde spannende gebeurtenissen, die net lekker op gang zijn, zijn vrij snel weer voorbij. Neem de slotaflevering. De ontsnapping van de boeven over het water begint sterk, zeker met de arrestatie van B&A op de boot. Maar daarna zijn ze meteen vrij en binnen no time zitten de boefjes in de kooi en is alles opgelost. Wat mij betreft had de zoektocht naar de gevluchte boeven nog wel een aflevering langer mogen duren. Nu was het snel over, waardoor het geheel een wat afgeraffeld karakter krijgt. Met de mindere uitbouw van de spanning doelde ik dus op de lengte van de spannende scènes. Ik wil zeker niet het idee wekken dat er totaal geen spanning in de serie zit, want ik vind bijvoorbeeld de inbraak in het museum, waarbij B&A en de adjudant naar Robin zitten te luisteren juist het voorbeeld van hoe een spannende scène moet zijn (veel sfeer en geheimzinnigheid).

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Verdwenen Kroon was als kind mijn favoriete serie, met ouder te worden is dat De Verzonken Stad geworden. Als ik nu De Verdwenen Kroon herbekijk, dan vind ik 'm persoonlijk een beetje langdradig overkomen. Een beetje maar hoor, en da's volgens mij te wijten aan het gebrek aan muziek. 8-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Verdwenen Kroon was als kind mijn favoriete serie, met ouder te worden is dat De Verzonken Stad geworden. Als ik nu De Verdwenen Kroon herbekijk, dan vind ik 'm persoonlijk een beetje langdradig overkomen. Een beetje maar hoor, en da's volgens mij te wijten aan het gebrek aan muziek. 8-)

Met name op de videoversie komt het zo over dat hij langdradig is, en daar klopt het dan ook wel een beetje. Als je echter de losse afleveringen een keer te zien krijgt is de serie echt allesbehalve langdradig. Prima uitgewerkt en keer op keer iedere aflevering weer bakken met snelle spanning. En dan ook die cliffhangers aan het einde van iedere aflevering, die houden je ook weer in spanning ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Verzonken stad is imo op een hoop momenten veeeeeel langdradiger... :P . Aflevering 1 is één grote rekpartij (de boeven komen in de laatste minuut pas, daarvoor is het letterlijk aankloten), veel educatieve stukken over Atlantis, Troje, blabla en vrij lange liedjes die vaart minderen. En bij deze serie voelt de ontknoping naar mijn gevoel veel meer afgekapt... de boeven gaan in paniek naar Rhodos, B&A erachteraan... weer een liedje en wat educatiefs over de Kolos van Rhodos, toevallig zien ze de boeven en 10 min. later is het ineens afgelopen, minstens 10 plotgaten achterlatend... en ja ik weet het, het is een kinderserie maar dat mag geen excuus zijn :P

Joost heeft hier een punt dat de Kroon relatief korter duurt (al duurt de verzonken stad in theorie korter als je de liedjes en droomwereld eruit laat, want die vullen samen al wel meer dan die extra aflevering... :P ), maar ik denk juist eerder dat het ten goede is gekomen aan de serie (kwaliteit boven kwantiteit zeg maar). Er is gekozen voor grote spanningspieken en vooral snelheid, een soort race tegen de klok op het puntje van je stoel. Meer afleveringen had dit effect teniet gedaan. Wat iemand waardeert aan een film is natuurlijk persoonlijk, maar "langdradig" is wel het laatste wat bij de verdwenen kroon past :N .

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar al met al heb ik ook beslist oog voor de leuke dingen in deze serie. Ik noemde de boevendialogen en die vind ik nog steeds legendarisch (met name ,,Dat was de poort..." en ,,De boot ligt achter het kasteel, wie is er scheel?" zijn echte pareltjes).

Ohja wat me ook opviel is dat er voor de TV serie een stukje heropgenomen is (of ze hebben een andere take gebruikt). Het gaat om de scène waarin B&A bij het museum aankomen en agent Theo vertelt dat de kroon is gestolen. De manier waarop hij dit zegt in de derde aflevering is anders dan de manier waarop hij het zegt in de terugblik op aflevering drie aan het begin van aflevering vier.

Link naar bericht
Delen op andere sites

;)

Maar al met al heb ik ook beslist oog voor de leuke dingen in deze serie. Ik noemde de boevendialogen en die vind ik nog steeds legendarisch (met name ,,Dat was de poort..." en ,,De boot ligt achter het kasteel, wie is er scheel?" zijn echte pareltjes).

Ohja wat me ook opviel is dat er voor de TV serie een stukje heropgenomen is (of ze hebben een andere take gebruikt). Het gaat om de scène waarin B&A bij het museum aankomen en agent Theo vertelt dat de kroon is gestolen. De manier waarop hij dit zegt in de derde aflevering is anders dan de manier waarop hij het zegt in de terugblik op aflevering drie aan het begin van aflevering vier.

Ja, maar dat is zo ongeveer bij elke "volgende keer" bij deze serie ... lijkt wel of die allemaal apart zijn opgenomen. Japie is een keer zonder snorretje te zien en met hele andere tekst en je ziet werkelijk nooit "actiescenes" bij de volgende keer stukjes

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 8 months later...

De Kroon is sinds vorige week ook op Pebble tv te zien en dat was een mooie gelegenheid om toch weer eens te kijken.

Wat me eigenlijk meteen opviel in de eerste twee afleveringen is dat bepaalde takes op verschillende plekken worden hergebruikt. De man in het museum, die twee keer op dezelfde manier achter B&A komt aanlopen, terwijl de adjudant over de kroon vertelt was al bekend, maar ik zag ook een take van Bassie die schrikt tweemaal voorbij komen. De eerste keer bij het radiobericht over de ontsnapte boefjes en de tweede keer in de scene waarin Adriaan in de krant leest over de inbraken in winkels. Ook dacht ik te zien dat in de eerste aflevering twee keer het shot van de verschrikte Baron in de auto (sneller Japie, sneller, sneller) voorbij kwam. Wel handig overigens, scheelt weer opnemen en die shots passen prima op verschillende plaatsen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Kroon is sinds vorige week ook op Pebble tv te zien en dat was een mooie gelegenheid om toch weer eens te kijken.

Wat me eigenlijk meteen opviel in de eerste twee afleveringen is dat bepaalde takes op verschillende plekken worden hergebruikt. De man in het museum, die twee keer op dezelfde manier achter B&A komt aanlopen, terwijl de adjudant over de kroon vertelt was al bekend, maar ik zag ook een take van Bassie die schrikt tweemaal voorbij komen. De eerste keer bij het radiobericht over de ontsnapte boefjes en de tweede keer in de scene waarin Adriaan in de krant leest over de inbraken in winkels. Ook dacht ik te zien dat in de eerste aflevering twee keer het shot van de verschrikte Baron in de auto (sneller Japie, sneller, sneller) voorbij kwam. Wel handig overigens, scheelt weer opnemen en die shots passen prima op verschillende plaatsen.

"Sneller Japie, Sneller, Sneller" kende ik al, maar de rest is nieuw voor me :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Kroon is sinds vorige week ook op Pebble tv te zien en dat was een mooie gelegenheid om toch weer eens te kijken.

Wat me eigenlijk meteen opviel in de eerste twee afleveringen is dat bepaalde takes op verschillende plekken worden hergebruikt. De man in het museum, die twee keer op dezelfde manier achter B&A komt aanlopen, terwijl de adjudant over de kroon vertelt was al bekend, maar ik zag ook een take van Bassie die schrikt tweemaal voorbij komen. De eerste keer bij het radiobericht over de ontsnapte boefjes en de tweede keer in de scene waarin Adriaan in de krant leest over de inbraken in winkels. Ook dacht ik te zien dat in de eerste aflevering twee keer het shot van de verschrikte Baron in de auto (sneller Japie, sneller, sneller) voorbij kwam. Wel handig overigens, scheelt weer opnemen en die shots passen prima op verschillende plaatsen.

Je hebt gelijk, maar die man die aan komt lopen op de achtergrond, is eigenlijk toch wat anders. Dat is gewoon een geknipte scene. Er is misschien sprake van 1 seconde herhaling, maar vervolgens gaat die scene gewoon door. De andere voorbeelden die je noemt zijn inderdaad exact dezelfde shots. Je moet voor de grap ook eens opletten in het begin als Bassie met Lara speelt. Volgens mij hoor je twee keer precies dezelfde lach van Bassie. Weet het niet helemaal zeker meer hoor, misschien zie/hoor ik spoken, ook al bestaan die niet volgens Adriaan.;)

Is er trouwens ook iemand die vindt dat de grijze man in het museum verdacht veel op Paul van Gorcum lijkt? Net zoals de man die in Alcatraz de trap afloopt op het moment dat Bassie z'n veters strikt...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is er trouwens ook iemand die vindt dat de grijze man in het museum verdacht veel op Paul van Gorcum lijkt? Net zoals de man die in Alcatraz de trap afloopt op het moment dat Bassie z'n veters strikt...

Net gekeken, volgens mij is hij het allebei niet maar die tweede man lijkt er wel een beetje op.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Weet niet of er al iets van bekend was van deze locatie, maar ook vanuit de lucht valt er wel iets te herkennen. Als ze namenlijk in de helikopter zitten zie je ze eerst over een stuk snelweg vliegen, met een spoorweg erlangs. Daar vliegen ze langs het Noorderkanaal. En daarna zie je ze over knooppunt Kleinpolderplein gaan. Dat is iets meer ten westen van de Noorderkanaalweg. In de linkeronderhoek herken je een bord bovenop appartementencomplex Abtshoven (ook wel De Van Leeuwenflat) met de tekst Van Leeuwen Buizen Zwijndrecht.

aangepast door timvc1987
Link naar bericht
Delen op andere sites

In de linkeronderhoek herken je een bord bovenop appartementencomplex Abtshoven (ook wel De Van Leeuwenflat) met de tekst Van Leeuwen Buizen Zwijndrecht.

Ik zag pas geleden, bij het terugkijken van de kroon ook voor het eerst dat bord Van Leeuwen Buizen op die flat staan. Nu weet ik ook gelijk de locatie, aangezien er meerdere reclames van Van Leeuwen op flats in het Rijnmondgebied staan!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 7 months later...

Ik was vandaag in Vlaardingen om een hoop B&A-locaties te bezoeken.

Ik weet niet zeker of het al bekend was, maar ik heb per toeval de straat gevonden waar Adriaan rijdt vlak voordat Robin aan hem vraagt of het nog ver naar de winkel is.

Dit is namelijk de hoek van de Mauritssingel en de Prins Hendriklaan in Vlaardingen. Nog altijd heel goed te herkennen aan de hoekwoning en de enorme wilg.

Deze locatie ligt ook vlakbij de garage uit de Plaaggeest. Daar kwam ik net vanaf. Vlakbij de garage bevindt zich ook het Raadhuis waar B&A in de Verdwenen kroon langsrijden.

aangepast door Joris84
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Leuke serie, niet mijn favoriet, wel opmerkelijk vind ik dat de muziek van smorenburg bij deze serie nog het best past!

Ja, ik ben het helemaal met je eens. Zoals je al in een ander topic zei zijn sommige nummers net zo goed of zelfs beter dan die van Klaris. Althans dat vind ik dan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, ik ben het helemaal met je eens. Zoals je al in een ander topic zei zijn sommige nummers net zo goed of zelfs beter dan die van Klaris. Althans dat vind ik dan.

Ik denk dat dit ook te maken heeft met leeftijd. Ouwe rotten zoals ik kennen de series niet anders dan met de klarismuziek. Jaren lang hebben we B&A gezien op de TROS, op het oude Kindernet, op de koopvideo's die we kregen en opeens werd het veranderd. Dan kun je moeilijk aan het nieuwe wennen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat dit ook te maken heeft met leeftijd. Ouwe rotten zoals ik kennen de series niet anders dan met de klarismuziek. Jaren lang hebben we B&A gezien op de TROS, op het oude Kindernet, op de koopvideo's die we kregen en opeens werd het veranderd. Dan kun je moeilijk aan het nieuwe wennen.

Bij sommige series denk ik wel ja, maar ik had vroeger ook de Klaris versie op video. Als ik dan De Kroon in Smorenburg versie kijk, vind ik deze toch beter. Maar ik denk dat dit ook met smaak heeft te maken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat dit ook te maken heeft met leeftijd. Ouwe rotten zoals ik kennen de series niet anders dan met de klarismuziek. Jaren lang hebben we B&A gezien op de TROS, op het oude Kindernet, op de koopvideo's die we kregen en opeens werd het veranderd. Dan kun je moeilijk aan het nieuwe wennen.

Hmm weetniet of het hieraan ligt...

Zelf kom ik uit '95 & heb dus de klaris versie zo'n jaar of 2 tot 5 meegemaakt & de videobanden die we hadden bevatten eigenlijk allemaal de klaris variant, 't is ook me favoriet & vind bij de kroon de klaris muziek ook alsnog beter aanvoelen, alleen wat ik bedoel is dat de smorenburg variant hier 't best tot z'n recht gekomen is!

aangepast door Logitech
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Ik kreeg mail van iemand die mijn site ontdekt heeft en blijkbaar is de locatie van de winkel waar Bassie batterijen voor Robin haalt verkeerd. Herenstraat in Voorhout, en de winkel bestaat nog, dus leuke locatie voor een tour :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Ik heb deze serie op video en dvd, dus de orginele en nieuwe versie. En ik vind de versie met de nieuwe muziek even goed als met de orginele muziek. Wel jammer is, dat het unieke boevendeuntje op de nieuwe versie vervangen is. Evenals de mooie muziek van Jean michel jarre, maar voor de rest is de nieuwe versie net zo goed als het orgineel. Wat ik wel grappig vind op de CNR uitgave, was dat men daar vergeten was, in een scène de stem van robin toe te voegen. Dat was in de scène na het eerste telefoongesprek met de baron, toen spoelde de adjudant de geluidsband terug, en zag je Robin's onderkaak bewegen, en je hoorde het ook klepperen, en ineens reageert de adjudant met: Dat zal ik je laten horen Robin. En ik geloof dat ze dit in de dvd uitgave verbeterd hadden

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan me herinneren dat deze serie al vaker was besproken om de muziek en wat ik toen ook al zei was dat ik bij deze serie de muziek van Smorenburg het best tot zijn recht is gekomen.... Al was die nog niet beter dan Klaris :)

Magnetic Fields bij de achtervolging in de amphicar, heeerlijk! O+

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...