Ga naar inhoud

[NL] Bassie & Adriaan: De Geheimzinnige Opdracht


Aanbevolen berichten

Momenteel de serie aan het bekijken op dvd. Het viel me meteen op dat daarop een intro met de Europese landkaart te zien is voordat de titelmuziek begint. Zat dit oorspronkelijk ook in de tv serie of is het puur voor de dvd (en wellicht ook videobanden) gemaakt?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zat ook op de videobanden. En volgens mij vroeger ook voor de TV-Uitzendingen.

Nee, bijna. De serie heette 'Bassie & Adriaan en de Geheimzinnige Opdracht'. Het grote publiek had het echter alleen maar over 'die serie in Europa', en let's be honest, nowadays doet iedereen die de Geheimzinnige Opdracht bedoelt dat nog. De Europa-serie enzo... Daarom dat Aad in 1993 de tapes onder de noemer 'Op reis door Europa' uitbracht en hadden de tapes een speciale intro voor de hallo vriendjes. Deel 1 enkel de landkaart, vanaf deel 2 steeds het voorlezen van de brief erbij.

Wanneer het 'De Geheimzinnige Opdrachtgever' werd is mij onbekend, waarschijnlijk in een remastering.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Daarom dat Aad in 1993 de tapes onder de noemer 'Op reis door Europa' uitbracht en hadden de tapes een speciale intro voor de hallo vriendjes. Deel 1 enkel de landkaart, vanaf deel 2 steeds het voorlezen van de brief erbij.

Aha, zo zit het dus, thx voor de uitleg! Het voorlezen van de brief is nog steeds zo, vanaf deel 2.

Overigens viel het me bij het kijken weer op hoe matig het geluid soms is bij deze serie. Van een oudere serie zoals De Diamant is dat wel logisch, maar de Geheimzinnige Opdracht is pas een jaar of 23 oud. Wat dat betreft is de geluidstrack van Amerika veel beter.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wanneer het 'De Geheimzinnige Opdrachtgever' werd is mij onbekend, waarschijnlijk in een remastering.

Vermoedelijk omdat dat de titel was van de laatste aflevering in Luxemburg en het daar allemaal om draait (er wordt constant gesuggeerd dat er 1 opdrachtgever is en ze in elk land een opdracht moeten uitvoeren met behulp van een geheimzinnig raadsel (dus een geheimzinnige opdracht)

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

De nabewerking is echt verschrikkelijk, dat je Bassie links hoort en Adriaan rechts. Hoezo? Stemmen moeten altijd op een mono spoor staan en uit het midden komen.

En daarnaast is alles ook nog dolby surround, voor wie een dolby surround systeem heeft. Dat heb ik gemerkt in die paar keren dat ik de DVD bekeek, want je hoort het geluid zowel voor als achter. Misschien is dat ook de reden dat als je 'm in stereo afspeelt het geluid zacht staat. Ze hadden overigens ook wat kleurencorrectie mogen toepassen in sommige scènes. Want in sommige scènes in Denemarken Luxemburg en Griekenland, kleurt het beeld nogal geel, en hebben de personages een beetje rood gezicht.

Link naar bericht
Delen op andere sites

En daarnaast is alles ook nog dolby surround, voor wie een dolby surround systeem heeft. Dat heb ik gemerkt in die paar keren dat ik de DVD bekeek, want je hoort het geluid zowel voor als achter. Misschien is dat ook de reden dat als je 'm in stereo afspeelt het geluid zacht staat. Ze hadden overigens ook wat kleurencorrectie mogen toepassen in sommige scènes. Want in sommige scènes in Denemarken Luxemburg en Griekenland, kleurt het beeld nogal geel, en hebben de personages een beetje rood gezicht.

Dolby Surround is een heel oud systeem, ik denk dat je Dolby Digital bedoelt. Maar ik denk dat je receiver dat doet hoor, de soundtrack staat gewoon 2.0 op de dvd en jouw versterker kan daar middels Pro Logic of dts Neo een soort van 5.1 van maken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, ik weet niet hoe het tegenwoordig allemaal heet. Ik heb gewoon zo'n DVDspeler home cinemaset, met 5.1 geluid. En van alle series die ik op DVD heb is dus deze serie de enige waarbij je het geluid ook via de achterste boxen hoort.

aangepast door De Baron
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat mij in het geluid vooral opvalt zijn sommige dialogen, die irritant 'hol' klinken,niet alleen binnenscenes, maar ook buiten. Daarnaast hoorde ik soms ook flinke ruis bij sommige stemmen. Het is overigens niet constant, maar het keert in veel afleveringen af en toe terug.

In de andere series heb ik dit nooit gehoord. De reis door Amerika klinkt wat dat betreft veel beter.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...