Ga naar inhoud

djkoelkast bakt...


Aanbevolen berichten

...vandaag Pistachemoorkoppen, naar eigen recept.

Te beginnen met het beslag. Dat is gewoon soezenbeslag en kun je in elk kookboek vinden. Ik wil me in deze serie meer gaan toeleggen op bereidingswijzen en ideeën dan recepten. Als het geen algemeen recept is zal ik het er bij vermelden, maar dit is dus standaard. Begin met de oven voor te verwarmen op 230 graden celcius (of anders als je recept dit vraagt).

Het beslag mag niet klonterig zijn dus moet echt 10 minuten (da's lang hoor!) mixen. Met een handmixer een hele klus, maar ik heb een K-Mix daarvoor.

Dit is na 2-3 minuten en nog niet stroperig zoals de bedoeling is:

post-8-127334143606.jpg

Na 10 minuten is het mooi stroperig en enigszins luchtig:

post-8-127334143644.jpg

Neem een spuitzak met een rond uiteinde, dus echt een circelvorm, niet zo'n slagroom stervorm dus. Spuit dit op een bakplaat waar bakpapier op ligt. Het is het mooiste om perfecte bolletjes te maken, maar ik vond het tuutje erop wel leuk:

post-8-127334143681.jpg

Nu 25 minuten in de oven, dat geeft ons tijd wat aan het pistachegehalte te doen.

Verse noten zijn zeer belangrijk, dus gebruik geen voorgebrande uit de supermarkt en al helemaal geen gezouten (!). Het wordt een zoet gebakje, niet zoet met zoute nootjes, bah.

Ik bak mijn nootjes zelf, je kunt ongebrande noten halen op de markt of bij de notenspeciaalzaak. Heb je nou geen nootroaster thuis staan dan kun je ze ook op de markt halen, daar worden ze vaak vers voor je gebakken of zijn diezelfde dag gebakken. Vraag om ongezouten pistachenoten. Veel heb je niet nodig:

post-8-127334143725.jpg

Hier gaan ze dus de nootroaster in:

post-8-127334143759.jpg

En komen er na 4 minuten gebakken uit. Nu volledig laten afkoelen in een zeef of iets in die richting zodat de warmte er uit kan, ze moeten volledig gekoeld zijn voor we er weer wat mee kunnen namelijk.

post-8-127334143803.jpg

Als de soesjes klaar zijn kunnen ze uit de oven. Laat ze afkoelen op een rooster, anders worden ze slap aan de onderkant:

post-8-127334143846.jpg

Tijdens het afkoelen kunnen we de inmiddels ook afgekoelde pistachenoten pellen en daarna deppen met wat keukenpapier om het overtollige vet te absorberen. Dit is voor het deppen:

post-8-12733414389.jpg

Verder met het kloppen van de slagroom. Voor deze 12 grote moorkoppen heb je 2 potjes van 250ml nodig. Inderdaad, een halve liter slagroom, ongeslagen, ongezoet.

post-8-127334143924.jpg

Voeg bij de slagroom 3 eetlepels suiker (voor de beste smaak gebruik je ongeraffineerde rietsuiker, dat geeft nèt dat beetje meer) en pistachesaus. Dit is ijssaus waar je ook milkshakes mee kunt maken. Doe naar smaak 1 a 2 maatlepels (de grootste maat) bij de slagroom tijdens het kloppen, maar klop nog niet te hard. De suiker moet eerst oplossen, anders krijg je korrels suiker in de slagroom en dat willen we niet. Maak de slagroom niet te zoet, maar voor je eigen smaak net niet zoet genoeg, want we gaan de moorkoppen glazuren met suikerglazuur.

post-8-127334142958.jpg

Rasp de pistachenoten, behalve de 6 mooiste groene en deel die in 2. Ze gaan net als pinda's vrij makkelijk van elkaar. Deze gebruiken we als decoratie. De rest dus op een fijne rasp raspen:

post-8-127334142985.jpg

post-8-127334143009.jpg

Hou een ruime eetlepel geraspte pistache apart en doe de rest bij de slagroom:

post-8-127334143041.jpg

Klop de slagroom iets stijver dan normaal, dit omdat we geen klop-fix gebruiken en de slagroom er straks niet uit moet lopen:

post-8-127334143092.jpg

Gebruik het smalste hulpstuk van de spuitzak om een gaatje in de soezen te prikken en er slagroom in te spuiten:

post-8-127334143127.jpg

Maak nu glazuur met poedersuiker en pistachesaus. Doe er een paar druppels water bij, maar zorg dat het nog redelijk stevig is:

post-8-127334143152.jpg

post-8-127334143172.jpg

Bovenstaand was iets te slap, dus een klein beetje poedersuiker erbij.

Glazuur nu de moorkoppen, strooi er wat geraspte pistache op, een minitoefje slagroom en steek daar een halve pistachenoot op:

post-8-127334143198.jpg

EET SMAKELIJK!

post-8-127334143221.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Veel te lekker. Ik zou er zo in willen bijten. :9

Dat zei m'n vrouw ook vannacht. Oh God, wat flauw zeg... :P.

Ik moet wel zeggen dat ik er ook een ontzettende honger van krijg :P. Vroeger maakten we nog weleens een taart of brownies, maar dat is echt al jaren geleden. Ik ga dit zelf ook eens proberen _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...