Ga naar inhoud

Discussie- en evaluatietopic ID Contest


Aanbevolen berichten

Om een beter overzicht te bewaren in de topics, heeft de crew besloten om topics te sluiten na afloop van een contest. Omdat er misschien toch behoefte is om een Contest achteraf nog te bespreken, is dit topic in het leven geroepen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb wel nog een beetje hulp gehad voor de laatste, want het is erg frustrerend als je de laatste niet kunt vinden. ;)

Maarja, dat trekt het wel weer recht. Want er werden ook tips gegeven voor spellen die ikzelf wel al had. :P

Ik heb er ook heel veel tijd in gestoken. Heb soms echt uren zitten zoeken op google en youtube. Ik ga uiteraard ook weer iets met game muziek doen. En zoals je had kunnen verwachten zal het zich beperken tot Nintendo. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Randy, je mag jezelf de Movie-award geven, deze staat nog niet in je profiel. :) RM krijgt de Runner-up, hier was volgens mij nog geen grijze variant van dus bij dezen:

post-11-127697269613.png

Is het nu de bedoeling dat we bij vervolgcontests zoals films/games de oude awards weer moeten inleveren? In dat geval mag een moderator mijn film award verwijderen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Ik vind eigenlijk dat we de verkeerde kant op gaan met al die hints en dan ook letterlijk voor elk nummer een aparte hint te geven. Zo wordt de kans dat er meerdere mensen op nummer 1 komt te staan steeds groter en moeten er meer gokvragen komen.

We moeten er eens over nadenken hoe dit anders en dus beter kan. Ik snap dat iedereen nu wel hints wil geven in de hoop op meer deelnemers, maar het mag van mij wel wat spaarzamer. Ook gaan er nogal eens hints over de PM, wat ook geen goed systeem is, want hiermee kun je onbedoeld mensen voortrekken.

Op zich hints: ja, maar dan niet meer voor elke track afzonderlijk een hint, hoe cryptisch ook. Het verwijzen naar specifieke topics vind ik ook geen goed idee, het moet wel een puzzelcontest blijven en niet een opzoekcontest. Opzoekcontests zijn ook leuk, maar dan vooral voor nieuwe users, zodat ze het forum leren kennen. Maar gezien er niet erg veel nieuwe users zijn tot nu toe zie ik daar geen reden toe.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, je hebt eigenlijk wel gelijk. De enige motivatie die je kunt geven is dat users die altijd onderaan eindigen dan een kans hebben eens wat hoger te komen. Maar geheel eerlijk is het niet, ook niet omdat de ene hint er dik bovenop ligt terwijl de ander zeer cryptisch beschreven is. Als je dan net dat nummer/plaatje met de makkelijke hint zoekt heb je gewoon mazzel.

Ik zou ervoor kunnen kiezen om in de lopende TV themes contest geen hints te plaatsen, maar ik zou wel graag iets anders willen doen om achterlopers te motiveren. Misschien door toch het verschil in punten te tonen als het echt heel dicht op elkaar staat? Zonder hints kun je de meeste contests denk ik sowieso na 3 dagen sluiten.

Edit: of een nieuwe MP3 plaatsen met een wat langer gedeelte van een nummer in geval van nog niet geraden nummers.

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is dus iets om over na te denken ;)

Er mogen best hints geplaatst worden, maar wat beperkter dan de laatste 3, 4 contests gebeurt. En ik beschuldig verder niemand in het bijzonder, ik heb zelf ook bij contests hints voor alle nummers geplaatst, maar eigenlijk is dat niet de kant die we opmoeten, want dan gaat men een 1e poging doen en daarna wachten tot de grote lijst met hints.

We kunnen ook hints geven in de vorm van afbeeldingen (maar dan bijvoorbeeld door elkaar). Zoals bij jouw contest bijvoorbeeld 1 afbeelding met een aantal stukjes uit de tv series die je zoekt. Maar dan wel moeilijk genoeg om toch nog te moeten zoeken.

Stel je zou een hint willen geven voor het nummer Tour de France van Kraftwerk, dan zou je in die afbeelding (maar nog steeds willekeurig in volgorde) een plaatje van de laatste tourwinnaar of desnoods alleen een fiets kunnen plaatsen.

Stel je zoekt de 5 uur show dan zou je een klok die 5 uur aangeeft of Viola Holt kunnen plaatsen, maar dan niet haar hele hoofd, maar een gedeelte.

Dus mijn idee:

Niet alleen maar teksthints, maar bijvoorbeeld ook wat langere stukken of afbeeldinghints

Contests die goed lopen hebben op zich geen hints nodig, dus wees er dan spaarzaam mee, paar hints prima, maar overdrijf niet

Hints niet meer in volgorde, maar willekeurig

Niet direct meer 25 hints, maar een aantal willekeurige, dus ook niet alleen die nog niet gevonden zijn want dan benadeel je de nieuwe deelnemers. Die moeten immers alles nog vinden.

Verder wil ik het wel overlaten aan de creativiteit van de organisator, maar het lijkt me dat je deze hints vooraf moet maken. Dan kun je namelijk niet bewust of onbewust de uitslag een bepaalde kant opduwen omdat een bepaalde user (of iedereen) bepaalde items niet heeft geraden. Uiteraard worden de hints nog niet direct geplaatst.

Tot zo ver even mijn ideeën. Na uitwerking maken we er regels van ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zelf vooral hints geplaatst in de hoop op meer deelnemers (niet gelukt) en om het de mensen die nog relatief weinig hebben geraden het wat makkelijker te maken.

Ik moet zelf zeggen dat ik tot nu toe weinig aan de hints bij andere contest heb gehad. Meestal had ik ook echt gewoon totaal geen idee en waren het voor mij totaal onbekende fragmenten/foto's.

Ik snap dat het leuker is zonder hints. Als het toch niet meer deelnemers oplevert, dan plaats ik er de volgende keer ook geen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik snap geen bal van al die cryptische hints, dus ik heb er sowieso niks aan. :P

Dat heb ik ook :Y. Maar het is ook lastig om hints te geven, merkte ik bij het opstellen van mij eigen hints. Je wil het ook niet te makkelijk maken, want dan kan iedereen de maximale score halen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zolang de hints een beetje gevariëerd worden, niet op volgorde staan en niet voor elk object wordt gegeven is het volgens mij al een stuk leuker.

In mijn geval heb ik hints gegeven voor de games contest, puur omdat iedereen klaagt dat het veel te moeilijk zou zijn.

Zelfde geldt voor de album covers contest waar ook iedereen klaagde vast te zitten.

Zou dus betekenen dat als je nauwelijks hints geeft de contest inderdaad zoals eerder gemeld dood valt...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt, maar het is misschien zoals dj aangeeft wel het beste om de hints op een wat alternatieve manier te brengen. Ik heb nu voor de tv themes een collage met allerlei tv series staan (ook niet uit de contest) waar je dus een beetje moeite voor moet doen en moet puzzelen. Deze zal ik morgen posten.

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik bedoel dus niet hintloos, maar een creatieve manier van hints geven en dat geldt dan voor alle volgende contests. De huidige mogen gewoon blijven zoals ze zijn.

Hinses idee vind ik top, voor die contest dan. Andere contest, andere manier van hints. Zolang er maar wat te puzzelen is, dat houdt het leuker.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Fijn is dit...

Wij hoefden er nog maar 5 en hebben alles op eigen kracht gevonden en dan wordt er een collage geupload waar zo'n beetje volledig in beeld bijna alle antwoorden weggegeven worden.

Kwestie van alles nalopen wat je ziet...

Degene die kon uitblinken doordat andere bepaalde (voornamelijk muzikale nummers) niet wisten worden nu gigantisch benadeeld...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eh.. deze hints helpen mij anders geen moer verder, want wat ik niet heb ken ik ook niet en dus ook niet van plaatje en van wat ik heb zijn de plaatjes vaak verwijzingen en niet direct wat het is.

Bovendien is het hints systeem experimenteel, dus graag gefundeerde opbouwende kritiek en niet op deze manier.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toen wij nummer 19 hoorden zijn we de hele avond aan het malen geweest over welk programma daar bij hoorde, maar als ik de collage zie en ik zie het plaatje dan heb ik nog geen 2 seconden nodig.

Sterker nog... er staan al zeker 5 foto's op van de volledige cast van programma's en daarnaast zie ik al zeker 5 directe verwijzingen van de programma's die je als je ze intypt meteen hebt.

Een hele hoop nummers zoals nummer 4 en 12 zijn puur weetjes en zou je puur moeten herkennen. Deze collage maakt het te makkelijk... Hier haal ik de bewuste muziekjes er meteen uit. Het is een muziek contest en geen plaatjescontest.

Maar goed, laat maar. Ik ben wel weer de zeikerd

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gaat er niet om wie de zeikerd is, je moet echt eens stoppen met denken dat als je ergens kritiek hebt je meteen de boeman bent, maar doe het gefundeerd. Degene die ik meteen herken die wist ik toch al. Deze collage zet aan tot puzzelen en geeft niet direct alle antwoorden.

Maar jij ziet dit anders, dus is het zaak om een volgende collage toch moeilijker te maken en geheel zonder directe verwijzingen. We kunnen je kritiek hard gebruiken om dit te verbeteren, maar geef dan ook direct aan wat het probleem is en hoe het beter kan. Je bent dus geen zeikerd maar vindt dit te makkelijk. Dat is totaal geen probleem.

Ik noem even een voorbeeldje:

Stel het programma Wipeout zit in de contest, post dan niet de bekende "big balls" of het spelletje maar bijvoorbeeld een foto van "The Fat Boys" want die hebben ooit een hit gehad met die titel.

Kortom: alle hints moeten cryptischer, maar wel een steuntje in de rug zijn.

-- meteen even verplaatst naar het centrale topic --

Nog even resumerend:

Heb je problemen met de manier van hints stel dan iets beters voor, voor een volgende contest, want wat je nu doet is erg demotiverend voor de organisator. Jij zou het ook niet tof vinden op deze manier.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gaat er niet om wie de zeikerd is, je moet echt eens stoppen met denken dat als je ergens kritiek hebt je meteen de boeman bent, maar doe het gefundeerd. Degene die ik meteen herken die wist ik toch al. Deze collage zet aan tot puzzelen en geeft niet direct alle antwoorden.

Maar jij ziet dit anders, dus is het zaak om een volgende collage toch moeilijker te maken en geheel zonder directe verwijzingen. We kunnen je kritiek hard gebruiken om dit te verbeteren, maar geef dan ook direct aan wat het probleem is en hoe het beter kan. Je bent dus geen zeikerd maar vindt dit te makkelijk. Dat is totaal geen probleem.

Ik noem even een voorbeeldje:

Stel het programma Wipeout zit in de contest, post dan niet de bekende "big balls" of het spelletje maar bijvoorbeeld een foto van "The Fat Boys" want die hebben ooit een hit gehad met die titel.

Kortom: alle hints moeten cryptischer, maar wel een steuntje in de rug zijn.

Het probleem is dat als ik nu aan moet geven wat ik bedoel dat ik dan meteen alle antwoorden van de contest moet geven en dat gaan we dus niet doen.

Wat ik wel aan kan geven is dat in dit geval mars en ik er al 2 avonden tijd in hebben gestoken, daarbij een inzending doen en vervolgens er enkele dagen niet gereageerd wordt (niet te letterlijk nemen). Vervolgens wordt er een collage gepost en er wordt binnen een dag langszij gegaan.

Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die moeten puzzelen. 75% van de collage geeft een directe aanleiding naar de oplossing van 1 van de 25 numemrs en op zo'n manier als je aanhaalde met het voorbeeld van Wipeout.

Niets ten nadele van de organisator, maar op deze manier gaan in mijn ogen de hints niet werken. Dan ga je creeren dat mensen die niets weten onderuit gaan hangen en af gaan wachten, waardoor er nog minder gereageerd wordt en dan wordt er net zo lang gewacht tot de hints komen, zodat ze op dat moment de huidige nummer 1 langszij kunnen gaan en op die manier toeslaan. En ja in dit geval waren wij dit, maar geloof me als ik zeg dat ik het ook had gepost als wij niet bovenaan hadden gestaan.

Nog een puntje van kritiek: Er is een tijdje geleden een opmerking gemaakt dat er met hoofdletters bij iedere contest aangegeven moest worden welk soort contest het was. In dit geval is dat muziek. Dan lijkt het mij niet handig om als hints met plaatjes te komen. Misschien een optie voor de volgende contests.

Om dan toch een klein voorbeeldje te geven van wat ik in eerdere posts al cryptisch aan gaf. Iedereen weet hoe *** eruit ziet en wat de cast van *** is, maar niet iedereen weet automatisch welke muziek daar bij hoort. Daar verlies je dus een meerwaarde als user als je dat wel weet.

No personal feelings, maar mijn mening hierover is dat dit geen geslaagde manier is van hints geven. En hier ga ik het bij laten ;)

aangepast door djkoelkast
Toch liever totaal geen antwoorden spoilen ;)
Link naar bericht
Delen op andere sites

Je moet er natuurlijk niet vanuit gaan dat iedereen alle series kent, dus de meesten zullen als ze de tune niet kenden ook niets aan een afbeelding hebben. En dat googlen geldt misschien voor een aantal plaatjes ja, maar met de nieuwe inzendingen die ik heb gekregen is er in het gunstigste geval 3 punten bij gekomen. Ik zal ze voortaan nog wat cryptischer maken, maar ik ging er vanuit dat het toevoegen van meer dan 50% aan niet relevante afbeeldingen genoeg zou zijn. Ik vroeg in het topic ook om feedback, maar liever achteraf en als je toch eerder wilt reageren liever per PM. Overigens is nog steeds een aanmerkelijk deel cryptisch hoor. :) En als ik zie wat jij nog moet en wat je aan de collage kunt hebben, zou ik zeggen: doe er je voordeel mee. :) Kom op, een beetje positief! ^O^

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb er tot nu toe maar 2 series uitgehaald die ik nog niet had, terwijl ik bijna elke serie uit de collage herken. Dus zo simpel is het nou ook weer niet.

We kunnen hints ook afschaffen, want op deze manier kun je nooit hints geven zonder iemand voor het hoofd te stoten. Ook goed, maar dan kun je elke contest na een week wel afsluiten...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hints afschaffen is geen goed idee, want als ik Fok! als voorbeeld mag nemen, daar lopen ook contests (in een iets andere vorm, maar vergelijkbaar). Gemiddeld 3-4 deelnemers over een periode van 3-6 weken of langer en dat terwijl fok minstens 100.000 meer actieve users heeft dan wij. Conclusie: dat werkt gewoon niet.

Plaatjes in een muziekcontest is juist goed, in de contest van RM zou ik een hintcollage maken in audio van steeds 1 noot en dan ook nummers er tussen doen die er niets mee te maken hebben. Om het puzzelgehalte hoog te houden.

RM: over je commentaar van niet reageren: er staat 2x per week voor, niet iedereen is elke dag aanwezig en het heeft niet altijd zin om voor 1 antwoord een update te geven. Zolang het 2x in de week gebeurt is het prima.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb er tot nu toe maar 2 series uitgehaald die ik nog niet had, terwijl ik bijna elke serie uit de collage herken. Dus zo simpel is het nou ook weer niet.

We kunnen hints ook afschaffen, want op deze manier kun je nooit hints geven zonder iemand voor het hoofd te stoten. Ook goed, maar dan kun je elke contest na een week wel afsluiten...

Wat betreft je eerste punt. Als je alles kent dan verbaast het mij dat je er slechts 2 hebt gevonden.

Wat betreft je tweede punt: Ik zou zeggen plaats alleen hints voor opgaven die nog door niemand zijn geraden. De enige die je daarmee benadeeld zijn de users die nog aan de contest moeten beginnen. Misschien dat dat voor die users juist ook stimuleert om eerder aan een contest te beginnen. En hoe eerder ze beginnen, hoe meer inzendingen en hoe meer inzendingen hoe leuker het kan worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat ik wel aan kan geven is dat in dit geval mars en ik er al 2 avonden tijd in hebben gestoken, daarbij een inzending doen en vervolgens er enkele dagen niet gereageerd wordt (niet te letterlijk nemen).

Onze conversatie bestond uit 2 posts van jou en 2 van mij (meer heb ik niet in mijn Inbox staan althans) en dit zijn de timestamps:

RM: Gestuurd 04-07-2010 - 22:07

Hinse: Gestuurd 04-07-2010 - 22:30

RM: Gestuurd 04-07-2010 - 23:04

Hinse: Gestuurd 04-07-2010 - 23:09

Mijn vraag: wat is het probleem? }:|

Link naar bericht
Delen op andere sites

Onze conversatie bestond uit 2 posts van jou en 2 van mij (meer heb ik niet in mijn Inbox staan althans) en dit zijn de timestamps:

RM: Gestuurd 04-07-2010 - 22:07

Hinse: Gestuurd 04-07-2010 - 22:30

RM: Gestuurd 04-07-2010 - 23:04

Hinse: Gestuurd 04-07-2010 - 23:09

Mijn vraag: wat is het probleem? }:|

Dit bedoel ik niet als communicatie tussen organisator en user, maar tussen users onderling. In dit geval hebben wij een inzending gedaan en krijgen we gelijk feedback van Hinse. Maar tussen deze feedback en de uploading van de plaatjes zijn er niet tot nauwelijks inzendingen gedaan door ander users en na het plaatsen van de collage zie ik ineens een verschuiving in de tussenstand. Daar doelde ik op.

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind dat dat aan de organisator is, hoeveel hints er gegeven wordt. Maar liever geen directe hints meer, maar echte puzzelhints.

En de conclusie van het hele verhaal; ik vind persoonlijk deze hints te direct, waardoor er in mijn ogen users teveel worden geholpen die op he eerste gehoor niets tot nauwelijks iets wisten en de users die een groot deel wel op eigen kracht weten worden hier in mijn ogen teveel benadeeld.

Link naar bericht
Delen op andere sites

En de conclusie van het hele verhaal; ik vind persoonlijk deze hints te direct, waardoor er in mijn ogen users teveel worden geholpen die op he eerste gehoor niets tot nauwelijks iets wisten en de users die een groot deel wel op eigen kracht weten worden hier in mijn ogen teveel benadeeld.

Er zijn 3-4 hints in verborgen die echt cryptisch zijn. Er zitten inderdaad een groot aantal directe hints in, maar dan nog heb je in principe kennis nodig van de serie om het te raden. Voortaan zal ik de hints meer op die cryptische basis doen, zodat het nog wat lastiger is. Alleen bestaat dan wel de kans dat niemand eruit komt en je dan een hele avond voor niets die hint in elkaar hebt zitten knutselen. Want het composeren van deze collage heeft me al behoorlijk wat tijd gekost.

Daarnaast moet je niet vergeten dat de contests per definitie niet eerlijk zijn:

- niet iedereen heeft even veel tijd

- niet iedereen kan samenwerken met een mede-user ;)

- niet iedereen woont in Nederland (mbt het herkennen van Nederlandse series)

- je kunt veel verstand hebben van tv themes maar net deze niet weten

- etc.

Het is dus onmogelijk om op een objectieve wijze een contest af te nemen.

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ik vind die Multi-Personal Favorites contests ook erg leuk. Je kunt scoren met je sterke punten en dan is het ook meteen aantrekkelijker om de rest te zoeken. Zelfs de liedjes voor mij, al heb ik er dan wel vaak hints bij nodig.

Ik ben erg slecht in de algemene muziek, dus daar kan je mij dan ook niet verwachten. Ik herken meestal maar 1 of 2 nummers en daar weet ik dan niet eens de titel van. :P

TV Themes, Games en die Multi contests zijn meer mijn ding.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik deel Frey's mening (zoals eerder al gezegd :P), ik ben me écht verrot aan het zoeken op de antwoorden die ik nog niet heb voor z'n contest! :P

Voor mij zijn de tv themes niet te doen om eerlijk te zijn. De Nederlandse dingen hé :P

Ik zou voor de lol eens een tv themes contest moeten klaarzetten met zaken die voor de gemiddelde vlaming écht makkelijk zijn en ik durf er geld op te zetten dat ik enorm veel hints zou moeten geven :P

Ik vind de algemene muziek contests en uiteraard de film contests de leukste, al is het weer even geleden dat er nog eens films aan bod zijn gekomen.

Maar de Multi-contests zijn ook een schot in de roos!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik zou voor de lol eens een tv themes contest moeten klaarzetten met zaken die voor de gemiddelde vlaming écht makkelijk zijn en ik durf er geld op te zetten dat ik enorm veel hints zou moeten geven :P

Heb je ook helemaal gelijk in. Een Vlaming die ik op MSN heb, kent 90% van de Nederlandse comedy's waar ik dingen van laat zien totaal niet, begrijpelijk :P Maar ja, als hij mij dan weer dingen van VT4 of VTM laat zien, zit ik me weer af te vragen waarom ik het niet ken. Wist bijvoorbeeld tot vorige week niet eens dat Jaqcues Vermeire na FC De Kampioenen nog tot 2007 een gierige garagist speelde in de VTM-comedy Verschoten en zoon :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM unpinned this topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...