Ga naar inhoud

Walkman


Aanbevolen berichten

Het werd weer eens tijd voor een nieuw topic hier, en door onderstaand nieuwsbericht was er aanleiding om het over de geschiedenis van de walkman te hebben.

Sony stopt productie Walkman met cassettebandjes

Sony heeft aangekondigd dat het gestopt is met het maken van Walkmans met cassettebandjes. De eerste succesvolle draagbare muziekspeler heeft ongeveer 31 jaar bestaan en in die tijd zijn er ongeveer 200 miljoen van verkocht.

De laatste batch is in april verscheept naar retailers: wanneer die uitverkocht zijn, is het afgelopen met de originele Walkman-serie, meldt Crunchgear. Sony stopt de productie vanwege gebrek aan interesse: lange tijd waren muziekspelers met cassettebandjes de enige draagbare muziekspelers, maar de afgelopen decennia kwamen daar discmans en mp3-spelers bij.

De eerste Walkman, de TPS-L2, kwam in juli 1979 op de markt in Japan. In diverse varianten zijn er tot op heden ongeveer 400 miljoen exemplaren van verkocht, maar 200.020.000 daarvan konden cassettebandjes draaien. De naam Walkman werd echter synoniem met de muziekspeler met cassettebandjes.

Lees verder...

post-11-000435900 1287865215.jpg

Natuurlijk zijn cassettebandjes al jaren uit de mode, door de komst van de cd-speler. Hetzelfde geldt voor de draagbare variant, maar de walkman als draagbare cassettespeler heeft het langer volgehouden dan de huiskamer-variant. Discmans waren (zeker in het begin) veel logger en groter, hadden vaak geen (optionele) radio aan boord of opnamemogelijkheid, en hadden in het begin een veel kortere batterijduur.

Zelf koop ik al jaren geen bandjes meer en gebruik ik geen walkman, maar het officieel decontinueren van de productie is toch een belangrijke, haast sentimentele gebeurtenis.

post-11-022460500 1287865216.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Walkman vond ik veel meer integer dan de Discman of de huidige mp3-spelers en iPods of wat er dan ook nu is. Die bandjes die erin moesten waren echt, het was audio dat opgeslagen was op de tape, heel simpel. Cd's bestaan uit data, zelfde geldt voor mp3-bestanden waar de nieuwste varianten gebruik van maken. Erg zonde dit.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daar kan ik op zich wel in komen, maar het keiharde feit dat bandjes na verloop van tijd (vaak al vrij snel) in kwaliteit achteruit gaan, maakt het toch minder duurzaam en persoonlijk gaf het mij altijd een slechter gevoel. Je wist gewoon dat iedere keer dat je het afspeelde de kwaliteit weer 1% omlaag ging. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jammer, maar toch wel een prestatie dat er nog steeds walkmans (of is het walkmen) werden gemaakt.

Het is een beetje de logica zelve dat dit zou gebeuren.

Ik heb zelf enorm goede herinneringen aan m'n verscheide walkmans. Het was pas toen je mp3-cds kon afspelen dat ik volledig de overstap naar de discman heb gemaakt (en dat was ook maar van korte duur want toen kochtte ik me een minidisk-speler)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had vroeger toen ik nog jong was ook nog een gele Sony walkman gehad die ongeveer eruit zag als die van Bassie.

Daar had ik ook veel plezier mee gehad. Ik luisterde veel naar MTV bandjes die in de jaren 90 werden gemaakt, maar ook veel dingen die ik van de radio had opgenomen :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vervelend was als een walkman of cassette speler maar in 1 richting gespoeld kon worden. Als je nou een leuk liedje had geluisterd en het weer terug wilde luisteren moest je eerst het bandje stopzetten, eruithalen, omdraaien, erin doen en doorspoelen en dan als je klaar bent weer alle handelingen opnieuw doen :9

aangepast door CNRArcade
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb me de afgelopen maanden helemaal gek kunnen zoeken naar een (werkende) walkman. Reden was omdat ik nog een stapeltje cassettebandjes had liggen met opgenomen zooi, en daar nu nog 2 bijkreeg met radio-opnames van Paul de Leeuw. Uiteindelijk kwam ik uit bij een walkman die echt half dood was/is en enkele bandjes die ik op een gare portable stereo (Zo'n bijna boombox-ding, weet je wel) heb opgenomen in halve snelheid afspeelde... -_- De andere bandjes sppeelde hij wel goed, ik hoorde mezelf terug zoals ik klonk in 2000 (Pokémon friends yaaaay! :P), dus nog nu iets vinden om die tapes mee over te zetten.

Jammer dat nu het ultieme nekschot wordt gegeven aan de productie, maar face it, het was echt al tijden out of the picture.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vervelend was als een walkman of cassette speler maar in 1 richting gespoeld kon worden. Als je nou een leuk liedje had geluisterd en het weer terug wilde luisteren moest je eerst het bandje stopzetten, eruithalen, omdraaien, erin doen en doorspoelen en dan als je klaar bent weer alle handelingen opnieuw doen :9

Das wel hééél lang geleden, want ik herinner me geen enkele cassette speler of walkman die geen rewind functie had.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Das wel hééél lang geleden, want ik herinner me geen enkele cassette speler of walkman die geen rewind functie had.

De meesten hadden dat wel ja, maar er waren enkele uitzonderingen die dat niet hadden.

aangepast door CNRArcade
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook dat en ze vraten batterijen (terwijl je zou zeggen dat een band aandrijven meer stroom zou moeten kosten viel het bij de duurdere walkmans behoorlijk mee). Portable Minidisc ^O^

Oplaadbare batterijen :).

Verder heb ik de discman slechts een paar jaar gebruikt. Ik ben zo snel mogelijk op mp3-spelers overgestapt (geen I-pods).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zelf nooit een Sony gehad. Wel een hele toffe Aiwa met auto-reverse

Dat was ook mijn eerste walkman _O_

Heerlijk die autoreverse functie. Als kant A klaar was, doorklikken naar kant B, nooit je tapes eruit hoeven halen, gewoon doorluisteren :)

Discman heb ik later ook aangeschaft. Gebruik ik ook nog regelmatig. MP3's of iPods zijn nooit in mijn collectie terecht gekomen. Maar ik koop die dingen ook steevast op het moment dat ze eigenlijk weer 'uit' zijn :') .

Maar het is dus officieel het einde van het tijdperk Walkman. Toch wel historisch.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Toch wel grappig dit te lezen want eigenlijk werden cassettebandjes al een stuk minder vaak gebruikt. Wel jammer dat walkmans nu dan toch verdwijnen want het is toch wel een stukje nostalgie. Ik had vroeger de zelfde My First Sony walkman als Hinse en later een wat volwassener type ook van Sony welke allebei hier nog ergens liggen.

Voor de rest had ik ook heel veel cassettebandjes met muziek en maakte ook veel eigen opnames met onderstaande 2 cassetterecorders:

il_430xN.74605070.jpg

61QeOQk1g-L._SL500_AA300_.jpg

Veel van deze opnames heb ik intussen overgezet met een speciale Tape2PC cassetterecorder die via de USB werkt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Jup :) , en de gebruiksaanwijzing ook nog!, en de reserve schuimpjes, maar het doosje niet meer :N

Heerlijk, dit soort nostalgie.

Welkom trouwens, leuk als je je zou willen voorstellen in het topic:

Een avatar kun je zelf uploaden of uit de database halen, je vindt dat hier: http://www.retroforum.nl/index.php?app=core&module=usercp&tab=members&area=avatar

Veel plezier hier!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die had ik vroeger ook :).

Ik ook, gewonnen met een tekenwedstrijd :D Later nog een bandje mee gemaakt met mijn broertje voor moederdag. Best leuk maar een heel uur vollullen was een beetje erg veel van het goeie :')

Mijn laatste walkman had ik in 2000 of zo. Zo'n zilveren die amper groter was dan het bandje dat erin moest. Daarna een poosje een MD-speler en toen ik niet meer met de trein hoefde, nam ik genoegen met een MP3-speler van Kruidvat.

Nu heb ik een sansa mp3 speler maar geen idee waar hij uithangt, zo vaak gebruik ik hem :') Technisch gezien kan mijn telefoon ook muziek afspelen, maar daar gebruik ik hem nooit voor eigenlijk.

aangepast door wonderer
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja die bestonden ook waar je mee kon opnemen!, en zelfs heel goed, vele van die "proffesionele" recorders werden vaak door

de omroepen gebruikt!

Sommige zelfs waren beter dan menig cassettedeck! 8-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank U vriendelijk aardige mensen :)

Dit is maar een fractie van wat er tussen 1979 en 2000 te krijgen was!, er waren letterlijk

honderden verschillende, en ze werden alsmaar kleiner en platter en slechter aan het einde }:|

Ik heb zo,n 100 stuks, ook verschillende dubbele maar dan in andere kleuren, van echte "budget"

walkmans tot en met de echte high end die in hun tijd om en nabij de 600 tot 700 gulden kosten!,

zoals de sony DD9 en de D3, en dat was in de jaren 80 begin 90!, dus dat was wel veel geld toen.

Deze sony WM-R2 recording walkman neemt wel mooi op, maar heeft geen dolby b, de D3 daarintegen heeft

zelfs dolby C, daar kun je wel mooie opnames mee maken, beter dan mn cassettedeck moet ik zeggen :?

Ik zal nog wat meer fotootjes posten 8-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Meer fotootjes ^O^

Collectie1.jpg

Collectie2.jpg

Collectie3.jpg

De jvc PC100 boombox met afneembare walkman en boksen:

JVCPC1004.jpg

JVCPC1003.jpg

Een joekel van een walkman, zo groot en zwaar als een autoradio (O)

Zelfs het bandje gaat er op dezelfde manier in!, laatste fotootjes, ter vergelijking met een cassette bandje

in het doosje!, met zon ding kon je niet gaan joggen :O het meenemen naar buiten bracht al genoeg

fitness met zich mee :)

SanyoM6060front.jpg

SanyoM6060knobs.jpg

SanyoM6060tape.jpg

Hier nog een mooie sony M80 Stereo micro cassette walkman!, met ingebouwde radio en tof uittrekbaar antennetje

en ingebouwde luidspreker 8-)

IMG_2281.jpg

IMG_2285.jpg

met de motorkap open 8))

IMG_2284.jpg

En een bijbehorend METAL microcassette!!

IMG_2293.jpg

^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...