Ga naar inhoud

[BE] Postbus X (1988)


Aanbevolen berichten

Postbus X (1988-1994)

Algemene info

Postbus X was een Vlaamse jeugdreeks, een spin-off van Merlina, die van 1988 tot 1994 te zien was op de BRTN, nu VRT.

Verhaal

Alles speelt zich af in Ravenburg, op de redactie van De Ravenburgse Post, eigendom van de excentrieke Jonathan Hiks, later opgevolgd door zijn dochter Ilse Hiks. De Ravenburgse Post is in feite een dekmantel voor de organisatie 'Postbus X'. Mensen met problemen kunnen een brief schrijven naar de Postbus X (eigenlijk 10) in Ravenburg en worden dan eventueel geholpen. Het team bestaat uit Jonathan Hiks (en later Ilse Hiks), Bodo van het Melkhuisje (en later Waldo), Pol en Jessie. De vergaderingen gaan steevast door in Het Melkhuisje, dat met een verborgen lift verbonden is met het bureau van Hiks. De rest van de redactie mag van niets weten, wat soms al eens moeilijkheden durft opleveren, zeker wat betreft de klunzige en luie werker 'Vergulde Veder' Felix Haantjes, die echter in de gunst staat van hoofdredactrice Juffrouw Pluym.

Personages

  • Pol Tack (Paul Ricour): ex-detective van het detectivebureau Merlina en nu reporter
  • Jessie Cums (Veerle Eyckermans): fotografe en vaste werkpartner van Pol
  • Felix Haantjes (Ludo Hellinx): reporter, lieveling van juffrouw Pluym en laureaat van de eerste 'Gulden Veder' van de Ravenburgse Post
  • Adèle Pluym (Loes Van den Heuvel): hoofdredactrice, echter geheel onderdanig aan Hiks
  • Jonathan Hiks (1988-1989) (Jaak Vissenaken): eigenaar van de Ravenburgse Post en oprichter van Postbus X. In vermomming bekend als De Witte Wreker
  • Ilse Hiks (Lulu Aertgeerts): dochter van Hiks. Neemt de leiding van de krant én PBX over als haar vader op avontuur gaat naar Zuid-Amerika. In vermomming bekend als De Zwarte Weduwe
  • Bodo (1988-1990) (Luc Van Lierde): uitbater van Het Melkhuisje en krachtpatser voor PBX
  • Waldo (Rudi Delhem): volgt Bodo op als uitbater van het melkhuisje en als krachtpatser voor PBX
  • Willem De Pachter (Raymond Jaminé): vast redactielid van De Ravenburgse Post, vaak de enige die werkt...
  • Archibald (Jaak Van Hombeek): archivaris van de krant, weet perfect wat er allemaal in de krant verschenen is en vergist zich nooit, buiten dan die ene keer in...
  • Commissaris Stapel (Jan Moonen): reeds van bij Merlina politiecommissaris van Ravenburg
  • Commissaris Van Pas (Harry De Peuter): volgt Stapel op
  • Gaston (Gust Lancier): verantwoordelijke van de drukkerij
  • Handige Harry (Werner Van Den Bussche): kleine crimineel waar PBX al eens mee in aanraking komt
  • Nepomucenos (Alex Van Haecke): booswicht
  • Stafke (Karel Deruwe): onhandig hulpje van Nepomucenos

Crew

Regie: Guy Lavigne

Scenario: Dick Durver

Trivia

De opnames voor de serie vonden plaats in en om Hasselt.

De drukkerijen van de Ravenburgse Post zijn in werkelijkheid die van uitgeversgroep Concentra, waar onder meer Het Belang van Limburg gedrukt wordt.

Postbus X was een spin-off van de enorm populaire reeks "Merlina" en kreeg in 1994 op zijn beurt een spin-off: "Interflix".

Intro

http://www.zideo.nl/index.php?playzideo=6b3469616f6c6873&zideo=6c5971596e46343d

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 years later...

Ik heb volgens mij Postbus X vroeger wel gezien, maar ik kan me er weinig van herinneren. Het enige dat ik me kan herinneren is iemand zich vermomde als teddy beer en iemand die 'kijk eens uit je doppen' veel zei (?) weet niet zeker, het is wel eerste keer trouwens dat ik dat hoorde...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...