Ga naar inhoud

[GB] 'Allo 'Allo


Aanbevolen berichten

Informatie

'Allo 'Allo! is een Britse komedieserie, uitgezonden op BBC tussen 1982 en 1992 met in totaal 85 afleveringen. De serie is bedacht en ontwikkeld door Jeremy Lloyd en David Croft, die ook de meeste afleveringen hebben geschreven.

De serie is niet bedoeld als parodie op de Tweede Wereldoorlog zelf, maar op de films en televisieseries over deze oorlog. De serie is met name een parodie op een andere BBC-reeks, Secret Army, over een Brusselse verzetsorganisatie die Britse piloten het land uit smokkelt tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In de serie wordt de spot gedreven met een aantal clichés over Fransen, Duitsers, Italianen en Engelsen.

De serie werd aanvankelijk negatief ontvangen door de critici, maar de kijkcijfers waren vanaf het begin zeer hoog. Behalve in het Verenigd Koninkrijk was de serie onder meer een groot succes in Nederland (uitgezonden door de TROS, later door RTL 5 en RTL 7), België (VRT), Frankrijk, Amerika en Australië. De serie wordt nog vaak heruitgezonden, en is ondertussen zoals heel wat andere televisieseries ook op dvd verschenen.

In tegenstelling tot veel andere series had 'Allo 'Allo! een verhaallijn die van aflevering op aflevering doorliep, in plaats van elke aflevering een apart verhaal. Om deze reden was het noodzakelijk om elke aflevering te kijken om het verhaal goed te kunnen volgen. Wel vertelde René elke aflevering aan het publiek een samenvatting van de vorige aflevering voor diegenen die een aflevering hadden gemist.

Hoewel de serie is gestopt in december 1992, werd op 28 april 2007 eenmalig een reüniespecial uitgezonden door de BBC. Een groot deel van de nog levende acteurs keerde terug in deze uitzending, waarin herinneringen werden opgehaald. De anderhalf uur durende aflevering bevat ook een verhaallijn; de Duitsers zijn inmiddels verdwenen en René schrijft zijn memoires. Deze scènes werden voor een live-publiek opgenomen.

Het verhaal

In het op een bestaand Frans dorp gebaseerde plaatsje Nouvion woont René Artois (gespeeld door Gorden Kaye). Hij is de eigenaar van het plaatselijke café samen met zijn vrouw Edith (gespeeld door Carmen Silvera). Hij heeft buiten haar weten om relaties met allebei de serveersters in het café Yvette en Maria (die vanaf seizoen vier werd vervangen door Mimi).

Zijn rustige leventje wordt op zijn kop gezet door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Zo goed en zo kwaad als het gaat probeert hij echter zijn oude leven voort te zetten, door de Duitsers te paaien met af en toe een gratis drankje en gratis "diensten" van zijn serveersters.

Al met al bevindt René zich in een complexe situatie. Steeds terugkerende thema’s in de serie zijn: het in handen krijgen van het schilderij 'The Fallen Madonna with the Big Boobies' geschilderd door Van Clomp, de vele liefdesaffaires van René en de vaak bizarre pogingen van het verzet om de Britse piloten terug naar Engeland te smokkelen.

Cast

allo_allo_cast.jpg

René Artois - Gorden Kaye

Edith Melba Artois - Carmen Silvera

Yvette Carte-Blanche - Vicki Michelle

Maria Recamier - Francesca Gonshaw

Mimi Labonq - Sue Hodge

Madame Fanny La Fan - Rose Hill

Monsieur Roger Leclerc - Jack Haig

Monsieur Ernest Leclerc - reeks 6: Derek Royle, reeks 7-9: Robin Parkinson

Monsieur Alphonse - Kenneth Connor

Generaal Erich von Klinkerhoffen - Hilary Minster

Kolonel Kurt von Strohm - Richard Marner

Kapitein Hans Geering - Sam Kelly (reeksen 1-4)

Luitenant Hubert Grüber - Guy Siner

Soldaat Helga Geerhart - Kim Hartman

Herr Otto Flick - reeksen 1-8: Richard Gibson, reeks 9: David Janson

Engelbert von Smallhausen - reeksen 2-9: John Louis Mansi

Michelle Dubois - Kirsten Cooke

Officer Crabtree - Arthur Bostrom

Kapitein Alberto Bertorelli - reeksen 4-6: Gavin Richards, reeks 7: Roger Kitter

Fairfax en Carstairs - reeksen 1-7, reeks 9: John D. Collins en Nicholas Frankau

Link naar bericht
Delen op andere sites

"Good moaning! I was just pissing by the door." _O_

Mooie OP. Ik vond het vroeger helemaal niks, maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik de verhaallijn toen nog niet echt snapte... Stom kind dat ik was :P Later begon ik de serie leuker en leuker te vinden en nu vind ik het toch wel een van de grootste Britse klassiekers die de BBC ooit gekend heeft. Leukste personage vind ik toch wel Officer Crabtree, met zijn belabberde 'Frans' (Wat dus gewoon Engels is in de serie maar met een accent, lekker verwarrend :P), zoals je hierboven al een kleine quote ziet :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze serie vond ik dus echt vreselijk irritant. Het enige wat ik nog kon waarderen was Otto Flick, omdat ik die acteur gewoon briljant vond, en naar wat ik hoorde is hij in het laatste seizoen vervangen.

Leukste personage vind ik toch wel Officer Crabtree, met zijn belabberde 'Frans' (Wat dus gewoon Engels is in de serie maar met een accent, lekker verwarrend :P), zoals je hierboven al een kleine quote ziet :)

Helaas kan ik heel pissig worden om de serie vanwege dat personage. Het is natuurlijk gewoon gejat van Peter Sellers z'n personage 'Inspector Clouseau' in The Pink Panther-filmreeks en daarnaast ook vreselijk uitgemolken. Het beste in komedie vind ik de dingen die origineel zijn, en dit was natuurlijk totaal niet origineel.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 years later...



Acteur Gorden Kaye (René uit 'Allo 'Allo!) overleden

 

De Britse acteur Gorden Kaye is overleden. Dat meldt de BBC. Hij was vooral bekend als de herbergier René Artois in de comedyserie 'Allo 'Allo!.

Kaye was 75 jaar. Hij overleed in een verzorgingstehuis. De acteur speelde in alle 84 afleveringen van 'Allo 'Allo! en de toneelversie van de comedyserie (1200 vertoningen). De laatste keer dat hij op televisie verscheen was in een eenmalige terugkeer van de serie in 2007.

De serie speelt tijdens de Tweede Wereldoorlog in een fictief dorpje in het door de Duitsers bezette Frankrijk, en draait onder meer om de verwikkelingen van René Artois met de Duitsers, het Franse verzet en de diverse vrouwen in zijn leven. 

 

De acteercarrière van Gorden Kaye begon halverwege de jaren zestig. Hij stond op het toneel en speelde rollen in een aantal tv-series, waaronder Coronation Street, It Ain't Half Hot Mum (in Nederland bekend als Moeder wat is het Heet) en All Creatures Great and Small (James Herriot).

Ook speelde hij in 1985 een kleine rol in de film Brazil van Terry Gilliam.

 

Kan hem mij enkel als René herinneren eigenlijk. Wel een uitstekende rol!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...