Ga naar inhoud

[GB] Are you being served?


Aanbevolen berichten

Introductie

Are You Being Served? was een Britse televisiecomedyserie. In Nederland en Vlaanderen is deze serie beter bekend onder de naam 'Wordt u al geholpen?'. De serie verscheen tussen 1972 en 1985. In Nederland werd de eerste aflevering op 21 juni 1974 uitgezonden. De serie is geschreven door David Croft en Jeremy Lloyd. In 1992 volgde er een spin off waarin enkele ex-werknemers van het warenhuis een pension runden onder de titel Grace & Favour.

Eind 2008 / begin 2009 is de serie herhaald op RTL4.

Het verhaal

De serie speelt zich af in een fictief Londens warenhuis getiteld "Grace Brothers", en toont wat er zoal op de heren- en damesafdeling van dit warenhuis gebeurt.

Verder wordt op subtiele wijze de draak gestoken met de Britse klassenmaatschappij. Er heerst een afgebakende hiërarchie (directeur - afdelingshoofd - verkoopchef - senior verkopers - junior verkopers - conciërge - huishoudelijke dienst), waarbij de karakters zich doorgaans stroperig opstellen naar hun meerderen en hun ondergeschikten ronduit schofferen.

Cast

Are-You-Being-Served-cast-001.jpg

Mr. Ernest Grainger - Arthur Brough

Mr. Wilberforce Claybourne Humphries - John Inman

Mr. Dick 'James' Lucas - Trevor Bannister

Mrs. Betty Slocombe - Mollie Sugden

Miss Shirley Brahms - Wendy Richard

Captain Stephen Peacock - Frank Thornton

Mr. Cuthbert Rumbold - Nicholas Smith

Mr. Grace Jr. - Harold Bennett - Directeur

Mr. Beverley Harman - Arthur English

Mr. Bert Spooner - Mike Berry

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 weeks later...
  • 3 months later...
  • 7 months later...
  • 4 months later...

Dit is één van die series die nooit verveelt. Een paar jaar geleden is trouwens de pilot aflevering, waar alleen een van een zwart/wit monitor gefilmde kopie van bestond, via een nieuwe techniek voorzien van zijn originele kleuren. Vlekjes in het beeld bleken namelijk eigenlijk het kleursignaal te zijn. (Wie interesse heeft in de techniek kan kijken op de, lang niet geupdate, wiki van de Colour Recovery Working Group: http://colour-recovery.wikispaces.com/Home)

Naar mijn weten is deze versie alleen nog maar door de BBC uitgezonden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is één van die series die nooit verveelt. Een paar jaar geleden is trouwens de pilot aflevering, waar alleen een van een zwart/wit monitor gefilmde kopie van bestond, via een nieuwe techniek voorzien van zijn originele kleuren. Vlekjes in het beeld bleken namelijk eigenlijk het kleursignaal te zijn. (Wie interesse heeft in de techniek kan kijken op de, lang niet geupdate, wiki van de Colour Recovery Working Group: http://colour-recove...spaces.com/Home)

Naar mijn weten is deze versie alleen nog maar door de BBC uitgezonden.

Aah, net zoals destijds met die uitzending van Dad's Army is gedaan? Gaaf :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 years later...

Tja, ik kan het zelf wel aanzien, maar, ik ben ook niet heel erg verbaasd dat niet iedereen over de vloer rolt. 't Is erg duidelijk van dezelfde makers als 'Allo 'allo.

 

Wisten jullie trouwens dat de acteurs van de serie wel twee of drie keer aan een Nederlandse special hebben meegewerkt, elke keer als de TROS iets te vieren had?

 

In 1976 trad kwam André van Duin zogenaamd de winkel binnen (TROS was 10).

Dan zijn er nog wat kleine interviews enzo met individuele acteurs zoals in 1985 (TROS was 21??).

In 1994 was er een hele avond dat de TROS 30 was (hoe ze precies tellen...???), en was er weer een speciale aflevering met sollicitaties voor een nieuwe collega. (Naast een speciale Derrick-aflevering en een speciaal verhaal van een clown en een acrobaat.)

 

Toch grappig dat daar in ook hier NL nog zoveel mee gedaan is.

 

Overigens stond die hele TROS-avond uit 1994 op 4 mastertapes. De inhoud is keurig beschreven voor zoeken.beeldengeluid, daar heb ik het hele verhaal vandaan... en pas daarná is een van de vier tapes kwijtgeraakt tijdens digitalisatie! [Edit: Bandnummer had ik waarschijnlijk mis.] Dus die hele Nederlandse aflevering is momenteel KWIJT! :( (Dus wie nog een bandopname heeft uit die tijd: Niet weggooien!)

aangepast door Spiny Norman
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, het moet natuurlijk maar net je ding zijn. Ergens vind ik het toch wel knap dat je bijna tien jaar een serie gaande kan houden met in wezen alleen maar dezelfde terugkerende grappen en zinnetjes. (Idem voor 'Allo 'allo. Jaar in, jaar uit werden die gestolen schilderijen weer in iemand anders z'n broek verstopt terwijl René de serveerster aan het betasten was...)

 

Met mijn gebruikelijke optimisme hoop ik toch dat iemand nog eens met die versie uit 1994 aan komt zetten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 4-1-2019 at 17:23, Spiny Norman zei:

Tja, ik kan het zelf wel aanzien, maar, ik ben ook niet heel erg verbaasd dat niet iedereen over de vloer rolt. 't Is erg duidelijk van dezelfde makers als 'Allo 'allo.

 

Wisten jullie trouwens dat de acteurs van de serie wel twee of drie keer aan een Nederlandse special hebben meegewerkt, elke keer als de TROS iets te vieren had?

 

In 1976 trad kwam André van Duin zogenaamd de winkel binnen (TROS was 10).

Dan zijn er nog wat kleine interviews enzo met individuele acteurs zoals in 1985 (TROS was 21??).

In 1994 was er een hele avond dat de TROS 30 was (hoe ze precies tellen...???), en was er weer een speciale aflevering met sollicitaties voor een nieuwe collega. (Naast een speciale Derrick-aflevering en een speciaal verhaal van een clown en een acrobaat.)

 

Toch grappig dat daar in ook hier NL nog zoveel mee gedaan is.

 

Overigens stond die hele TROS-avond uit 1994 op 4 mastertapes. De inhoud is keurig beschreven voor zoeken.beeldengeluid, daar heb ik het hele verhaal vandaan... en pas daarná is een van de vier tapes kwijtgeraakt tijdens digitalisatie! [Edit: Bandnummer had ik waarschijnlijk mis.] Dus die hele Nederlandse aflevering is momenteel KWIJT! :( (Dus wie nog een bandopname heeft uit die tijd: Niet weggooien!)

Je maakt er nogal een omslachtig en onduidelijk verhaal van, maar het klopt inderdaad dat van de 30 Jaar TROS-avond het openingsblok mist (Bassie en Adriaan was een pre-show, als het ware). Het is lang niet het enige wat er mist in de archieven en of het de masterbanden zijn die bij Beeld en Geluid liggen weet ik ook zo net nog niet, dus dat duikt vast ooit nog wel eens op. Strengholt Media maakte er in 2004 (bij het 40-jarig bestaan, dus 21 jaar en 30 jaar-viering klopten qua data wel, de uitzenddatum van 10 jaar TROS klopt gewoon niet bij B&G) gebruik van voor hun 2-DVD compilatiebox met een bloemlezing uit alle TROS-programma's. Maar we dwalen af. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
16 hours ago, samba-boy said:

Je maakt er nogal een omslachtig en onduidelijk verhaal van, maar het klopt inderdaad dat van de 30 Jaar TROS-avond het openingsblok mist (Bassie en Adriaan was een pre-show, als het ware). Het is lang niet het enige wat er mist in de archieven en of het de masterbanden zijn die bij Beeld en Geluid liggen weet ik ook zo net nog niet, dus dat duikt vast ooit nog wel eens op. Strengholt Media maakte er in 2004 (bij het 40-jarig bestaan, dus 21 jaar en 30 jaar-viering klopten qua data wel, de uitzenddatum van 10 jaar TROS klopt gewoon niet bij B&G) gebruik van voor hun 2-DVD compilatiebox met een bloemlezing uit alle TROS-programma's. Maar we dwalen af. ;)

Dat kan wel zo zijn, maar de band was dus wél nog aanwezig toen alles beschreven werd. Ik ging er maar even vanuit dat de BCN's de mastertapes zijn.

Ik heb die compilatiebox niet, maar bevat die een clip van het "Wordt u al geholpen?"-onderdeel?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan is dit een goede start http://www.trein9.nl Het in bezit hebben van de BCN banden van MCW (afleveringen 74 tm. 100 waarvan ik ook een kopie op digibeta heb trouwens) bracht mij in eerste instantie naar dit forum toe om over de BCN machine te lezen die was hersteld door forumlid Integra. Ik ben namelijk nog op zoek naar zo eentje voor in de auto. 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, Minuteman zei:

Dan is dit een goede start http://www.trein9.nl Het in bezit hebben van de BCN banden van MCW (afleveringen 74 tm. 100 waarvan ik ook een kopie op digibeta heb trouwens) bracht mij in eerste instantie naar dit forum toe om over de BCN machine te lezen die was hersteld door forumlid Integra. Ik ben namelijk nog op zoek naar zo eentje voor in de auto. 

 

 

Die digibeta's zijn ook al heel erg interessant, als je die eens een paar dagen kunt missen :D

Alleen even in een ander topic dan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...