Ga naar inhoud

Fort Boyard keert terug


Aanbevolen berichten

Dit najaar is bij de AVRO op Nederland 3 een nieuwe reeks afleveringen te zien van het avontuurlijke spelprogramma 'Fort Boyard'. Het is van begin jaren negentig geleden dat het spelprogramma nog op de Nederlandse tv te zien was. De nieuwe editie zal worden gepresenteerd door Art Rooijakkers en Gerard Ekdom.

Het van oorsprong Franse spelprogramma 'Fort Boyard' is al decennialang een internationaal succesformaat. Het loopt nu nog altijd op de Franse televisie. In de nieuwe Nederlandse reeks zullen telkens 2 teams van 4 BN'ers het tegen elkaar opnemen. Ze reizen hiervoor af naar het bekende fort voor de Franse kust.

De deelnemers aan 'Fort Boyard' moeten allerlei proeven uitvoeren waarbij ze hun grenzen verleggen en hun doorzettingsvermogen tentoon spreiden. Maar ook hun inzicht en intelligentie wordt op de proef gesteld.

http://www.youtube.com/watch?v=8ZOntWLgHk8

http://www.youtube.com/watch?v=7JyegoT2hnY

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb het vroeger niet gezien (voor mijn tijd?). Ik had wel een pc game ervan, dat was altijd lachen omdat er van die foute Nederlandse voice overs overheen zaten. Plus, de presentatie van de game werd gedaan door Bas Westerweel. :P

Begin jaren '90 ;)

Bas Westerweel deed het eerste seizoen, dat was ook het beste.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben altijd een beetje terughoudend wat remakes van toffe originelen betreft... meestal laten ze de echt toffe dingen achterwege en vervangen ze dat met modern spectakel. Maar we zullen zien!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Wat vonden jullie van de eerste aflevering? Toen ik de themesong hoorde was mijn stemming nog opperbest, maar gaandeweg veranderde dat. Ik heb een aantal grote bezwaren tegen het nieuwe format:

- De spellen zijn niet boeiend en eng genoeg. Waarschijnlijk wilden de BN'ers er anders niet aan mee doen. Nu kon elk spel vrij makkelijk gehaald worden.

- Dramatische montage: iedere 10 minuten een overzicht van wat er gebeurd is de afgelopen 10 minuten. :')

- Het hele mysterieuze van het fort wordt teniet gedaan. Waarom precies weet ik niet, maar vroeger was het een stuk spannender.

Aflevering 2 ga ik niet meer kijken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het niet eens afgekeken.

Montage irritant

Tussenstukjes irritant

Te veel gepraat

Spannende muziek miste tijdens het spel

Spelers die de kamer niet optijd uit komen worden niet meer opgesloten

Woord raden weg? (gehoord, moet zelf alles nog zien)

Geen oude man meer in de toren met raadsels

Het mooie aan Fort Boyard was dat het leek aan één stuk te zijn, bijna live zelfs. Dat is nu helemaal weg en dus ook de spanning.

Het is nu een stom spelletje met stom commentaar, te veel gepraat, te veel "leuk willen doen" in het legendarische Fort.

Zonde ;(

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ah, nog een teleurgestelde kijker. De deelnemers leken wel toeristen die het wel een leuk uitje vonden. Het valt me ook tegen dat Gerard Ekdom zijn medewerking aan zo'n wanproduct verleent. En ik snap ook niet dat de Fransen, waarvan de AVRO een licentie heeft genomen op het spel, deze format hebben goedgekeurd. Ze hebben naast de theme song niet 1 ander muziekje uit de originele serie gebruikt. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. :P

Het valt me overigens ook tegen van de AVRO zelf. Met Wie is de mol hebben ze toch bewezen een spannend programma te kunnen maken (hoewel dat de laatste jaren ook afneemt). Zoals ze nu Fort Boyard hebben gemaakt had het ook op SBS6 uitgezonden kunnen worden.

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wie is de mol met Angela en onbekende Nederlanders was echt zo tof (maar ook in licentie, geen eigen werk). Toch is het in NL het langst lopend. In België heeft het geloof ik 2 seizoenen gedraaid, in Engeland 2, in Australië (vond ik zelf een erg goede variant) 4 seizoenen en in de VS 5 (met duidelijk een hoger budget).

Toch vond ik het NL seizoen in Japan (volgens mij was dat 2010) wel een heel goede, lekker mysterieus.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wie is de mol met Angela en onbekende Nederlanders was echt zo tof

Helemaal mee eens! Wie is de Mol = Angela Groothuizen en Angela Groothuizen = Wie is de Mol. Karel en Pieter-Jan deden / doen het best leuk, maar Angela is nog steeds de moeder van het spel. Het is dan ook niet voor niets dan zeker de eerste drie seizoenen, samen met de eerste BN'er serie tot de top 5 van besten seizoenen behoren!

En wat Fort Boyard betreft (om weer ontopic te gaan): het viel mij ook bar tegen. Ik had het nooit zo gevolgd en wilde dat nu toch wel eens doen, maar het boeide me eigenlijk geen seconde. Sleutels werden wel erg simpel verdiend. Enige humorpuntje was het gekrijs van Ferry Doedens, toen hij een papiertje van een spin moest pakken, maar als een serie het daarvan moet hebben.... :(

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Ik heb de originele serie nooit meegemaakt, kende het tot vorig jaar ook niet. Toen zag ik de revival en vond ik het best knudde... En toen zag ik dat er eindelijk een complete aflevering uit de 90s-editie op YouTube gepleurd was. Voor uw schoonheid, 1 uur lang Fort Boyard zoals het eigenlijk anno 2012 gespeeld hoorde te worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...