Ga naar inhoud

[BE] Kapitein Zeppos


Aanbevolen berichten

Op het Belgische nieuws hoorde ik van de week dat de molen van kapitein Zeppos gerestaureerd zal worden. Kapitein Zeppos? Die kwam me bekend voor, maar het hoe en het wat wist ik niet meer. Alleen dat het een Belgische jeugdserie was, met een machtig mooi pakkend beginmuziekje. Navraag leverde niet zo veel meer op. Dan maar de bekende weg volgen: Google dus.

Wikipedia op Internet gaf de volgende informatie: De bekende titelmelodie is Living It Up van Bert Kaempfert.

De intro van Kapitein Zeppos vond ik hier:

Er werden in totaal drie reeksen van Kapitein Zeppos gemaakt:

Belderbos (1964)

De Eglantier (1968)

Tweng (1968)

Korte samenvatting van de eerste reeks:

Een vreemde man komt te paard aan in het plaatsje Belder, onder de naam 'Kapitein Zeppos'. Dat zaait dadelijk onrust, afgunst en roddel jegens deze vreemde man in het dorpje. Ben Kurrel, die wel van een avontuurtje houdt, zoekt contact met hem en gaat voortaan vaak bij hem langs, zonder hem echt te kennen. Al gauw wordt duidelijk dat Zeppos niet zonder bedoeling naar Belder is gekomen.

Tijdens het 50-jarig bestaan van de Vlaamse Televisie in 2003 werden vele jeugd- en volwassenenseries herhaald op TV1 en Ketnet, waaronder ook de drie reeksen van Zeppos, zodat ze in 2004 nogmaals op het scherm te zien waren.

In Nederland, Zweden en Finland werd de serie in de originele versie uitgezonden met ondertiteling.

Gek, dat dat bepaalde muziekje meteen de naam van Kapitein Zeppos opriep, maar geen verdere herinneringen aan die serie. De enige herkenning was kapitein Zeppos zelf en het muziekje speelde de hele middag in mijn hoofd ... ;)

Zie ook de Kapitein Zeppos info van randy_roes geschreven op 5-11-2010 in Oude Vlaamse Reeksen

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 8 years later...

Interessant in die zin dat bij de DVD's voor omnibusformaat gekozen is - als ik het me goed herinner zijn in ieder geval aftitelingen weggeknipt, en mogelijk ook begintitels.

 

Een leuk extraatje is dat sinds enkele maanden één altijd in breedbeeld uitzendt, ook bij 4:3-materiaal. Die aanpak houdt in dat het zenderlogo buiten het actieve beeldvenster terechtkomt - waar het thuishoort. 🙂

 

Voor wie hem kan ontvangen: de Belgische ouderenzender Eclips TV zendt veel van dit soort programma's uit.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...