Ga naar inhoud

Pioneer laserdisc


Aanbevolen berichten

Na het bekijken van de vele Laserdisc foto's van DJKoelkast in de gallery, subforum retro electronica, bedacht ik dat de naam Laserdisc tegenwoordig nog maar weinig zegt. Een laser is intussen wel bij iedereen bekend - een apparaat dat met een felle lichtstraal kan inbranden - en een disc als dataopslag voor computers, in ronde vorm en vierkante hoesjes, zal men ook nog wel kennen.

De eerste laserstraal die ik zag was in een James Bond film ter vernietiging van James Bond himself (oei, dat was spannend....) en in The Avengers / De Wrekers werd een dodelijke laserstraal met geluid ge-ensceneerd.

Wat levert zo'n combinatie van laserstraal en disc nou op?

Het Laserdisc apparaat is een speler zonder mogelijkheid tot opnemen en een 30cm grote beeldplaat of laserdisc, formaat langspeelplaat zeg maar, bevatte de opslag. Deze laserdiscs werden door het apparaat optisch met een laserstraal - is hier een hele intensieve lichtbundel - uitgelezen. Het was een poging om zowel geluid als video, uitgaande van VHS, te digitaliseren.

post-598-0-70515100-1313699348.gif

Het geluid ging goed, het beeld wat minder. De beeldkwaliteit lag iets onder die van de DVD, maar beduidend hoger dan die van VHS.

Uit wikipedia:

De optical disc-technologie is een uitvinding van David Paul Gregg uit 1958. De techniek maakt het mogelijk een schijf met gegevens met een laserstraal uit te lezen. Het grote voordeel hiervan is dat er geen fysiek contact meer hoeft te bestaan tussen plaat en opname-eenheid, iets wat op dat moment zeer gebruikelijk was.

De Laserdisc kwam 2 jaar na de videorecorder en 4 jaar voor de opkomst van de cd uit.

Zie introductiefilmpje uit 1978.

Pas toen LaserVision - de eerdere naam van de beeldplaat met analoog beeld en geluid, door Pioneer werd voortgezet onder de naam Laserdisc, met analoog beeld en digitaal geluid, werd er meer succes geboekt. Hoewel dat vooral was in de Verenigde Staten en Japan.

De beeldplaten, zoals de laserdiscs hier vooral genoemd werden, bevatten veelal films, klassieke muziek en documentaires. Doordat er slechts ruim een uur beeld en geluid opgeslagen kon worden en films doorgaans langer duren, moest men halverwege de film de beeldplaat omdraaien.

De Laserdisc techniek wordt nog altijd gebruikt bij en voor de hedendaagse media:

cd, dvd, blue ray, videodisc, cd video (een cd-schijfje waar naast 20 minuten muziek ook 5 minuten video op gezet kon worden), maar de opslagcapaciteit is verschillend. Er werd betere kwaliteit geleverd doordat er door betere techniek, betere resolutie en compressie veel meer informatie op een klein schijfje gezet kon worden.

De elektronicagigant Pioneer is in december 2009 gestopt met de productie van afspeelapparatuur.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Prachtig topic! Ik heb hem even in de juiste categorie gezet (laserdisc kent wel games zoals Space Ace en Dragon's Lair, het is geen gameconsole).

Ik heb zelf nog een heel unieke Laserdisc speler van Philips. Hij is wit, er zit alleen een power en eject knop op en speelt alleen PAL platen af.

Hij kan o.a. worden bestuurd via een MSX of een BBC Micro.

Die ik heb is gebruikt om reclamespotjes af te draaien in een supermarkt (en dan dus steeds op repeat). Helaas heb ik de plaat die er toen bij zat niet, ik heb de speler 'leeg' gekregen.

Ik heb wat gezocht, volgens mij is het deze:

vp406.jpg

vp406b.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Schitterend topic, Keetie! _O_ Jammer dat het nooit iets is geworden, en dat komt waarschijnlijk mede doordat er geen opnamemogelijkheid was. Hetzelfde probleem hadden veel andere systemen zoals videocd. VHS was kwalitatief een stuk minder, maar de fysieke drager had niet zo'n lomp formaat en er was mogelijkheid tot opnemen.

Het is wel heel tof dat films op laserdisc vaak een heel uitgebreide cover art hadden. Vanwege de hoeveelheid ruimte van de hoes konden er veel productiefoto's en filmimpressies worden geplaatst. Daarom zijn een groot aantal laserdiscs collector's items onder filmfanaten. :)

Misschien tik ik ook ooit nog eens zo'n apparaat op de kop.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn ook THX en zelfs 5.1 dts Laserdiscs, hiervoor heb je alleen wel weer een AC3 decoder nodig. De bitrate van de audio op laserdisc is een stuk hoger dan die van dvd omdat het dus niet gecomprimeerd is, dus ook dts op Laserdisc klinkt beter.

Daarvoor moet je echter wel US of JAP releases hebben, Europese Laserdiscs hadden dit soort dingen bijna niet (net zoals nu bij dvd's, weinig extra's hier in vergelijking met US releases).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn ook THX en zelfs 5.1 dts Laserdiscs, hiervoor heb je alleen wel weer een AC3 decoder nodig. De bitrate van de audio op laserdisc is een stuk hoger dan die van dvd omdat het dus niet gecomprimeerd is, dus ook dts op Laserdisc klinkt beter.

Daarvoor moet je echter wel US of JAP releases hebben, Europese Laserdiscs hadden dit soort dingen bijna niet (net zoals nu bij dvd's, weinig extra's hier in vergelijking met US releases).

Wel grappig dat laserdiscs niet gecomprimeerde audio bevatten, met als gevolg dat je bij bepaalde films maar liefst 3 laserdiscs nodig had die aan beide kanten beschreven waren, waardoor je de film tijdens het kijken 5x moest verwisselen of omdraaien. :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 years later...

Kleine op/aanmerkingen :P

 

Er is een verschil tussen Laservision en Laserdisc (of zoals Philips het noemde: CD Video)

 

Laservision is eigenlijk altijd een CAV plaat. Deze draaien gedurende de gehele speelduur op dezelfde snelheid. 

Deze platen hebben enkel analoog geluid (2 kanalen) en er was "trickplay" mogelijk.

 

De Laserdisc/CD Video heet digitaal geluid bij PAL platen, wat exact gelijk is aan dat van een CD. 

Lange speelduur op CLV platen (deze hebben geen paus en slowmotion, behalve i enkele half digitale spelers zoals de CLD-D925)

Ze kunnen ook CAV zijn.

De NTSC platen hebben 4 kanalen, 2 maal analoog en 2 maal digitaal (16 bit 44.1 KHz)

PAL laat dit door de hogere bandbreedte van de video en daardoor dus meer ruimte op de plaat innemend, niet toe.

Er bestaan wél enkele PAL platen met DTS audio... m dit af te spelen heb je slechts een speler met digitale uitgang nodig en een multichannel versterker die DTS ondersteund.

DTS zal gelijk zijn aan dat van DVD.

 

Bij jaren 90 NTSC platen komt multichannel veel meer voor.

Maar ook AC3 (Dolby Digital).

Voor AC3 is het wat lastiger. Dit is opgenomen in één van de analoge audiotracks. Vaak werd op de digitale audio track een stereomix van het film geluid gepresenteerd en als extra feature audiocommentaar van de regisseur ofzo op het overgebleven analoge audio kanaal.

Om AC3 te kunnen afspelen moet de speler beschikken over een AC3 RF uitgang.  Er waren Receivers die een gelijknamige ingang hadden waar deze op aangesloten kon worden.

In alle andere gevallen moet je gebruik maken van een demodulator welke het signaal omzet naar coaxiaal of optisch digitaal zodat het op een standaard digitale ingang van een multichannel versterker/receiver kan worden aangesloten. Er zijn er ook enkele op de markt geweest die 5.1 analoog uit gaven... Maar dan moet je weer een versterker hebben met 5.1 analoog in.

Dolby digital van laserdisc is in theorie slechter dan DVD (lagere bitrate) maar de transfers zijn over het algemeen beter en bij menig DVD word nog niet de helft van de bruikbare bitrate gebuikt waardoor de laserdisc het vrijwel altijd wint van de DVD als het op multi cannel audio aan komt.

 

Een flink aantal spelers zijn er op de markt geweest die zélf konden wisselen van kant A naar kant B.

 

Ook is er een High Definition variant geweest, echter nooit in Europa. (MUSE, Hi-Vision en HDVS) Om deze platen te kunnen spelen is een speciale HD laserdisc speler nodig en een MUS, Hi-Vision of HDVS decoder. Deze hadden component uit!

 

Ik heb meerdere spelers staan (zelfs recorders) en een 93 kilo zware 51 Laserdisc wisselaar, welke 2 loopwerken bevat die zowel kant A als B spelen :P

 

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...