Ga naar inhoud

De minidisc van Sony.


Aanbevolen berichten

De minidisc van Sony.

Bij het doorlezen van het subforum 'retro electronica' gezien, dat er in de thread 'vergeten electronica' een paar opmerkingen geplaatst zijn over de minidisc, een mooi en compact systeem van Sony. Een systeem waarbij zowel de recorder als het schijfje bedoeld wordt.

De Nederlandse perspresentatie van Sony's MiniDisc (MD) vond plaats tijdens de Firato* dagen, 14 t/m 20 sept 1992, evenals de introductie van de digitale cassette recorder van Philips (de dcc).

Deze eerste minidisc generatie was niet de beste. Het apparaat kon niet opnemen, alleen afspelen en wel 1 schijfje per keer, duur ± 1 uur, dan was de batterij leeg. Een nadeel was ook, dat er maar weinig voorbespeelde schijfjes uitgebracht werden, vanwege de kleine oplage.

Hoe mini is een minidisc?

De grootte van de minidisc was al ruim van tevoren bekend, alleen de vormomgeving ontbrak nog.

post-598-0-83902800-1314814031.gif

Kartonnen voorbeeld.

Het was de afmeting van de cartridge waar het schijfje inzat, ca. 7 cm; het (magneto-)optische schijfje zelf was ca. 6 cm. Niet alleen het mini-formaat was zo verbazingwekkend, ook het gemak van zomaar een muzieknummer kunnen kiezen uit een menu, wat men onmiddellijk kon beluisteren, inplaats van het moeten spoelen van de cassetteband tot de plaats waar men dacht dat het muziekje stond.

[Ach ja, hele multomappen werden er volgeschreven met de inhoud en de plaats op de teller waar de muziekstukken - en niet te vergeten de computerprogramma's - te vinden waren...]

Next generation.

De volgende generatie MiniDisc recorders kon wel opnemen en afspelen. Door digitalisatie en compressie, de ATRAC (Adaptive TRansform Acoustic Coding) technologie, een eigen compressie van Sony die vanaf het begin aanwezig was, was men in staat op de 64 mm disc net zoveel informatie op te slaan als op de grotere CD. Later kwam Sony met een verbeterde ATRAC waardoor het mogelijk werd om 4 cd's of 320 minuten op een schijfje te plaatsen.

Copiëren vanaf een schijfje ging ook, maar was in 'real time'. Een muziekje van een half uur duurde ook een half uur om over te zetten. Het analoge geluid werd digitaal opgeslagen en weer analoog afgespeeld. Via de computer ging nog niet, er was geen DATA opslag mogelijk.

Ross filosofeerde:

Hoeveel gegevens zou je dan op een MD kwijt kunnen als je het als pc opslag zou gebruiken ?

DJKoelkast filosofeerde mee:

Hetzelfde als een UMD gok ik, 1.8 GB

Even opgezocht:

Een MD kan 80 minuten 292 kb/s opnemen, dus:

60 x 292 = 17520kb per minuut

80 minuten x 17520kb = 1401600 kbit

1401600 / 8 (kilobit naar kilobyte) = 175200

En dat is maar 175MB

Maar een HiMD heeft weer 1GB opslag, dus eerlijk gezegd: ik zou het niet weten :P

Met de komst van de MP3 speler, niet eens zo lang na de minidisc, was die mogelijkheid wel aanwezig en deze speler was in gebruik veel gemakkelijker.

Zowel de minidisc als de dcc hebben het niet gered. De nadelen - te weinig titels, te duur, real time copiëren - werden groter dan de voordelen - klein, compact, schokbestendig, handig in gebruik, goede geluidskwaliteit.

post-598-0-30572100-1314814496.gif

Kartonnen voorbeeld.

Echter de minidisk is nog niet helemaal vergeten. De techniek van opnemen en weergeven van de MiniDisc wordt nog steeds gebruikt in videocamera's en in de PS3.

--------------------------------------------------------------------------------

* De Firato (Fabrikanten en Importeurs van Radiotoestellen en Technische Onderdelen) was de tweejaarlijkse electronica vakbeurs voor publiek met de allernieuwste snufjes op audio en video computer gebied. Het ene jaar werd hij gehouden in de RAI te Amsterdam, het andere jaar als Internationale Funkausstellung (IFA) in de Messe Berlin te Berlijn.

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Weer een briljant kwaliteitstopic _O_

Ik gebruik Minidisc nu alleen nog om af te spelen wat ik toen heb opgenomen. Bij mijn laatste grote filmproject (2007) hebben we alle audio nog opgenomen via een portable MD, maar nu doen we dat ook met een recorder die dat als .wav of .mp3 op een SD-kaart doet. De techniek is gewoon ingehaald, jammer, want al mijn MD's doen het nog, niet al mijn cd's doen het nog.

Voorbespeelde MD's waren er gewoon amper, dat is een groot probleem geweest. Sony heeft 2x verloren (Betamax, Minidisc), maar "3e keer goeie keer" zoals ze in Vlaanderen zeggen: Blu-ray heeft gewonnen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb een poosje een minidiscspeler gehad en dat beviel best. Nooit voorbespeelde discs gekocht echter, alleen gekopieerde. Al weet ik niet meer zo goed hoe ik ze eigenlijk gekopieerd heb, want de mijne kon volgens mij niet opnemen... :?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Wat voor werk doe je dan?

solderen ;) produktie. we maken kastjes voor besturing van licht (veel al DMX)

en daar hebben ze een stukje verhuur van licht en geluid. daar liggen div. minidisk spelers die volop gebruikt worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

solderen ;) produktie. we maken kastjes voor besturing van licht (veel al DMX)

en daar hebben ze een stukje verhuur van licht en geluid. daar liggen div. minidisk spelers die volop gebruikt worden.

Veel bandartiesten gebruiken inderdaad nog MD, al zijn die volgens mij al langzaam aan het overstappen op SD/CF

Link naar bericht
Delen op andere sites

Veel bandartiesten gebruiken inderdaad nog MD, al zijn die volgens mij al langzaam aan het overstappen op SD/CF

probeer nog eens een CF te kopen... mijn digicam gebruikt ze nog. zijn steeds moeilijker te vinden.

sd is niet snel genoeg.

MD/CD word nog veel gebruikt en een computer voor de muziek. (mini laptop)

Link naar bericht
Delen op andere sites

probeer nog eens een CF te kopen... mijn digicam gebruikt ze nog. zijn steeds moeilijker te vinden.

sd is niet snel genoeg.

MD/CD word nog veel gebruikt en een computer voor de muziek. (mini laptop)

CF is zat verkrijgbaar, ik heb ze zelfs gewoon liggen in 1/2/4/8GB

SDHC Class 10 moet snel zat zijn voor dit soort gebruik.

Link naar bericht
Delen op andere sites

CF is zat verkrijgbaar, ik heb ze zelfs gewoon liggen in 1/2/4/8GB

SDHC Class 10 moet snel zat zijn voor dit soort gebruik.

bij ons iedergeval niet ;) meeste is cd

dvd spelers worden ook niet gebruikt ;) en mp3 cd spelers liever ook niet.

en kleiner dan 1gb :P mijn cam pakt geen 2gb namelijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 years later...

Even een schopje van 6 jaar verder :P 

 

MiniDisc was in de tijd dat het uitkwam natuurlijk revolutionair. Compressie en gemakkelijk digitaal opnemen voor de consument lang voordat iedereen mp3tjes kon maken. Wat er nu op zo’n MiniDisc staat en kan staan is echter best ingewikkeld. Ik zal een overzichtje maken van wat er allemaal is:

 

MiniDisc

Het oorspronkelijke schijfje met een capaciteit van 305mb. Hiervoor zijn er twee codecs beschikbaar om muziek op te nemen:

ATRAC

De oorspronkelijke codec. Deze neemt muziek op met een bitrate van 292kbps. Klinkt erg vergelijkbaar met een CD, zoals een moderne 320kbps mp3 ook doet. Hier zijn verschillende varianten van (ATRAC 1, ATRAC 2, ATRAC 3, ATRAC 4 etc). Allen zijn gewoon revisies en verbeteringen van deze codec.

ATRAC3

Deze codec werd toegevoegd aan nieuwe MiniDisc spelers, en is GEEN revisie van de originele ATRAC. Rond deze tijd won mp3 aan populariteit, en ATRAC3 is dan ook gemaakt om flink te comprimeren en zoveel mogelijk muziek op een MiniDisc te krijgen. De geluidskwaliteit is dan ook een stuk minder. Hier zijn twee varianten van:

LP2 (132kbps ATRAC3) en LP4 (66kbps ATRAC3). LP staat overigens voor longplay. LP2 kan je vergelijken met een 128kbps mp3tje, LP4 met een 64kbps of 96kpbs mp3. Met de toevoeging van ATRAC3 werd het originele MiniDisc Stereo formaat (ATRAC) hernoemd naar SP (Als tegenpool van Longplay).

 

Hi-MD

De nieuwere schijfjes met een capaciteit van 1gb. Deze zijn nooit zo succesvol geweest als de originele MiniDiscs, omdat het formaat toen al op zijn retour was. Het maakt gebruik van de nieuwe ATRAC3plus codec. De compressie en kwaliteit is hier verbeterd ten opzichte van ATRAC3. Deze codec heeft twee modi: Hi-SP en Hi-LP. Deze zijn beide ontwikkeld om SP en LP2/LP4 te vervangen. Deze schijfjes zijn dan ook niet compatible met ATRAC of ATRAC3. Behalve deze nieuwe ATRAC3plus codec kunnen Hi-MD schijfjes ook opnemen in pure 16/44.1 PCM (CD kwaliteit, geen compressie).

 

PS. Als iemand met zekerheid kan zeggen wat de bitrates zijn van ATRAC3plus (Hi-SP en Hi-LP) voeg ik het er graag aan toe :) Ik dacht dat Hi-SP 256kbps ATRAC3plus was, maar ik weet het niet meer zeker.

 

Bonus: Samples!

Ik heb een vrij (klassiek) muziekstuk opgenomen in SP, LP2 en LP4. Ook heb ik de originele CD kwaliteit audio bijgevoegd. Al deze bestanden zijn af te spelen met het gratis en open programma VLC Media Player ^O^

 

Link naar de zipfile met de samples: https://www67.zippyshare.com/v/d20U8Vrp/file.html

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...