Ga naar inhoud

Keetie kookt ...


Aanbevolen berichten

Het is jarenlang in ons gezin een traditie geweest om de dag nadat we bloemkool hadden gegeten bloemkoolsoep

te maken. Dat ging zo door totdat de bloemkool niet meer zo lekker smaakte als vroeger. Het is

een makkelijk recept wat ik bijna uit mijn hoofd ken, hoewel het zo af en toe even spieken is naar de oja

hoeveelheden: 45, 45, 100 en 1 liter... Ook zó lekker dat mijn vader - toen mijn ouders eens langskwamen op de

camping waar we destijds een paar weken stonden en ze een kop bloemkoolsoep aangeboden kregen - uitriep

tegen mijn moeder: "Dat moet jij ook eens maken."

De bloemkoolsoep staat op blz. 92 van mijn Elektro Kookboek. Een uitgave van het Centraal Bureau der

Vereniging van Directeuren van Electriciteitsbedrijven in Nederland, Arnhem. Het kookboek kregen we gratis

aangeboden bij de aanschaf van ons toenmalige electrische fornuis. Ik ben dermate enthousiast over dit

kookboek dat toen ik in 1 oogopslag eenzelfde kookboek bij de kringloopwinkel zag staan (alleen latere uitgave),

ik deze voor onze zoon aanschafte, die er nu 'ook bij zweert'. Lekker basis!

Het recept van bloemkoolsoep:

45 g boter

45 g bloem

1 l kooknat van bloemkool

(2 bouillonblokjes of 1 bouillon tablet)

stukjes bloemkool

1 dl melk

nootmuskaat

Smelt de boter bij de hoogste stand, roer er de bloem door en voeg roerende en bij gedeelten het

bloemkoolwater, desgewenst met de bouillonblokjes of de bouillontablet toe. Schakel op 0 zodra de soep kookt.

Gebruik overgebleven stukjes bloemkool als vulsel in de soep. Laat de soep nog even doorkoken. Roer er de

melk en de nootmuskaat door, die vooraf met een lepel soep is aangemengd.

Vraagt u maar ... :)

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kook zelf niet uit pakjes en al helemaal geen Knorr bouillon want dat is gewoon smaakversterker met zout.

Kaassaus trekt me ook echt niet, ik ben een behoorlijke zeikerd met eten :D

Wie heeft het hier over pakjes? De kaassaus wordt zelf gemaakt, kan dus iedere keer anders smaken. Het is dat die bloemkool (en daardoor de soep) weer zo ouderwets lekker smaakte, anders had ik dit topic echt niet geopend. Zo'n keukenprinses ben ik nou ook weer niet... Maar nu ik je toch aan de lijn heb, hoe breng jij je eigengemaakte soep op smaak?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt het over Knorr: dus pakjeseten ;)

Als je weinig tijd hebt kun je biologische boullionblokjes gebruiken of als je een keer veel tijd hebt zelf boullion maken en die invriezen.

Als je de boullion heel erg inkookt dan kun je hem zelfs in ijsblokjesvorm invriezen en zo heb je dan toch weer een soort boullionblokjes.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt het over Knorr: dus pakjeseten ;)

Als je weinig tijd hebt kun je biologische boullionblokjes gebruiken of als je een keer veel tijd hebt zelf boullion maken en die invriezen.

Als je de boullion heel erg inkookt dan kun je hem zelfs in ijsblokjesvorm invriezen en zo heb je dan toch weer een soort boullionblokjes.

En ik wou niet flauw doen, dus schreef ik niet dat boter of margarine ook in een pakje zit en wat te denken van de bloem ... ;(

En waarmee maak je jouw vleesbouillon op smaak?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij het doorlezen van oude post kwam ik dit soepgedichtje weer tegen, vond ik wel toepasselijk ...

Vroutjie! sê Mannetjie, graag wil ek weet

wat ons vanaand straks vir aandete eet?

Groentesop, groentesop, groentesop, Mannetjie

Hoor net hoe pruttel die sop in die pannetjie

Maar gaan asseblief tog 'n kruinaeltjie haal

My beursie is leeg, ek sal môre betaal.

Link naar bericht
Delen op andere sites

En ik wou niet flauw doen, dus schreef ik niet dat boter of margarine ook in een pakje zit en wat te denken van de bloem ... ;(

En waarmee maak je jouw vleesbouillon op smaak?

Bloem komt niet uit een pakje maar haal je bij de molen ;)

En margarine is uit den boze.

Een goeie basisboullion maak je met rundergehakt, mergpijpjes (varken) en gewoon wat vlees rund/varken maakt niet veel uit.

Daarnaast gebruik je zout, hele kruidnagel, folie, laurierblad, hele peperkorrels, wortel, prei, selderij, uien, knoflook, gember. Uiteraard ook wat peper en zout. Gebruik een goede zeezout of liever nog himalayazout. Veel meer heeft een boullion niet nodig. Niet koken en de eiwitten afschuimen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Als het biologisch kan moet je dat zeker doen, daar zit veel meer echte smaak aan, geen smaak die ontwikkeld wordt in een chemisch lab ;)

Een berichtje op Teletekst meldde dat volgens Bionext, Utrecht, steeds meer mensen biologisch kopen. Supermarkten schijnen 30 % meer te hebben verkocht tijdens de 1e helft van dit jaar. De Bio bestsellers zijn zuivel, vleeswaren en eieren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...