Ga naar inhoud

Bassie en Adriaan en de provisorische Smorenburg-bewerkingen


Aanbevolen berichten

Goed, zoals de meesten van ons wel zullen weten is een deel van de B&A-series meer dan eens bewerkt met Smorenburg-muziek. Voor het eerst eind jaren negentig, toen het conflict met Aad Klaris de kop op stak en enkele jaren daarna nogmaals voor de DVD-uitgaves. Die laatste bewerking vormt ook de basis voor de huidige versies van de afleveringen zoals ze nu uitgezonden worden. De eerste bewerking noem ik dus voor het gemak maar even "de provisorische bewerking" en daar gaat het me in dit topic om (alsof de titel dat niet al aangaf :P ).

Ik probeer voor mezelf een beetje in kaart te brengen in hoeverre die provisorische Smorenburg-bewerkingen van de series ooit op video zijn uitgebracht. Ik zal hieronder per serie aangeven wat ik weet (of denk te weten) en daar nog wat vragen en/of opmerkingen bij plaatsen. Wellicht kunnen degenen die een iets uitgebreidere verzameling of gewoon kennis ervan hebben het dan verbeteren of aanvullen, zodat er een compleet plaatje ontstaat.

Plaaggeest

-Voor zover ik weet bestaat er geen eerdere Smorenburg-bewerking dan die nu op de DVD te horen is; noch op video, noch op TV.

Sleutel

-Hiervan is zeker weten geen eerdere Smorenburg-bewerking dan op de DVD; de serie is immers tussen de videoversie van eind jaren tachtig (die later nog een paar keer opnieuw is uitgebracht) en de DVD in 2002 in het geheel niet bewerkt.

-Diamant

-Zelfde als bij de Plaaggeest: voor zover ik weet bestaat er geen eerdere Smorenburg-bewerking dan die nu op de DVD te horen is; noch op video, noch op TV.

Professor

-Dit zal de eerste serie zijn die ooit een Smorenburg-bewerking heeft gekregen, voor de dubbelbox uit 1997, later dus weer anders bewerkt voor de DVD. Wat ik niet weet is hoe de oorspronkelijke Smorenburg-bewerking voor TV in elkaar stak. Ik herinner mij dat, voordat de serie op DVD verscheen de serie op TV nogal een vreemde mengelmoes was: de ene aflevering had Klaris-aanvullingen (uit de tijd van de slagersbanden), de andere weer Smorenburg. Wie werpt licht op de zaak?

Schatkaart:

-Zelfde als bij de Sleutel: de DVD-versie is de eerste Smorenburg-bewerking.

Kroon

-Rond 1999 verscheen een dubbelbox van Arcade (niet lang daarna opnieuw bij Bridge). Klopt het dat die dubbelbox de provisorische Smorenburg-bewerking bevat die vóór de komst van de DVD ook op TV te zien was, of zijn er toch verschillen?

Stad

-Dat er een provisorische Smorenburg-bewerking bestaat is duidelijk, die werd immers in de jaren vóór de DVD op TV uitgezonden. Bij mijn weten is die bewerking echter nooit volledig op video uitgebracht, want de dubbelboxen die bij Arcade en Bridge zijn verschenen bevatten allebei slechts deels Smorenburg-muziek. Heb ik daarmee gelijk?

Europa

-Hier zou het dan, net als bij de Kroon, wel weer zo kunnen zijn dat de provisorische bewerking op video is uitgebracht. In 2000 verscheen bij Bridge de zesdelige serie die bij mijn weten Smorenburg-muziek had. Dat moet dus wel de eerste bewerking zijn, maar is die hetzelfde zoals toen op TV te zien?

Amerika

-Dit was de eerste serie die op DVD verscheen, in 2001. Het zou dus zo kunnen zijn dat de Smorenburg-bewerking die daarop te zien is nog steeds de eerste bewerking is, en dat deze serie dus na die eerste bewerking nooit meer opnieuw is bewerkt. Wie weet meer?

Tot zover dan. Ik ben benieuwd naar de bevindingen, opmerkingen, aanvullingen, antwoorden en dergelijke. Alvast dank! :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 100
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Dubbelpost, maar ik wil niet dat men hier overheen leest:

De plaaggeest kreeg in 2000 een Dubbelboxuitgave, ongeveer gelijk aan de 20-jaar editie, maar dan een '25 jaar-editie'. Ik heb deze box nooit gehad of gezien, dus weet niet (Maar gok wel) dat deze uitgave al Smorenburg-bewerkingen hadden.

De diamant had in 1998 een dubbelbox die, naar ik dacht, ook al wat Smorenburgtoevoegingen had. Kan er hierbij ook totaal naast zitten, al lang niet meer gezien ;)

Had de schatkaart-dubbelbox niet al wat smorenburg-bewerkingen? Heb deze nooit gehad, vandaar dat ik het even vraag.

De Kroon kwam in 2000 uit op video in dubbelbox. Het was de allerlaatste uitgave van Arcade. Ik heb de eerste uitgave (Gekocht op de dag van uitgave weet ik nog) en die had al banden met een Bridgesticker erop, maar de cover had nog altijd het Arcade-logo. Deze bevatte de eerste Smorenburgbewerkingen.

De Stad kwam in 1999 uit op dubbelbox en had dus een halve bewerking (Tot aan 'Vriendelijk zijn' was het Smoor, daarna compleet Klaris... Leek echt alsof het gewoon een onafgemaakt boeltje was :P)

Europa had in 1998 een heruitgave bij Arcade in Klaris, in 2000 bij Bridge de complete reeks identiek wat betreft de cover (Op Bridgelogo na) en Smorenburg-muziek. Dat is gewoon de eerste bewerking.

Amerika, ik weet het niet. Die is al zoveel keer opnieuw uitgebracht in zoveel versies (2 DVD's, 5 DVD's, 2-DVD versie met 2 DVD's per deel...) dat ik redelijk twijfel of hij niet nog een keer is geremasterd.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan in ieder geval met zekerheid zeggen dat de Diamant-dubbelbox uit 1998 geen Smorenburg-toevoegingen heeft. Die heeft overigens bar weinig toevoegingen: twee keer het Thema Vrolijk van Klaris en nog een keer één van die spanningsriedeltjes uit de Schatkaart.

De latere Plaaggeest-dubbelbox heeft vermoedelijk ook geen Smorenburg-muziek, maar die heb ik dan weer niet zelf.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De plaaggeest dubbelboxen van 20 jaar & 25 jaar zitten gewoon de muziek in van aad klaris.

Verder ook geen smorenburg te horen..

nu even wat anders

ik vind aad klaris is super

maar smorenburg vind ik niet provisorisch.

zoals in de kroon vind ik de smorenburg wel goed op de plek.

bij amerika vind ik de muziek irritant worden elke keer het zelfde deuntje

ze hebben 1 achtergrond muziekje laten zitten en dat is op het begin de boeven tune van aad klaris

wel jammer

aangepast door Rick
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik bedoel:

Dat de smorenburg muziek irritant is bij de bewerking van amerika beetje eentonig.

Maar dat smorenburg niet provisorisch is.

Dat der een stukje klaris in de video is blijven zitten maakt me niks uit hoe maar Klaris hoe beter!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik bedoel:

Dat de smorenburg muziek irritant is bij de bewerking van amerika beetje eentonig.

Maar dat smorenburg niet provisorisch is.

Dat der een stukje klaris in de video is blijven zitten maakt me niks uit hoe maar Klaris hoe beter!

Je weet duidelijk niet wat het woord 'Provisorisch' betekent.

provisorisch: geïmproviseerd, provisioneel, tijdelijk, voorlopig, voorshands
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Update omtrend de provisorische bewerking op televisie van Europa;

Kijk hier

De geheimzinnige opdracht's eerste versie van Smoor werd uitgezonden in 1998/1999 op Kindernet. Zoals je ziet heeft deze enkel nog geluidswijzigingen, het beeld en de titels zijn nog gelijk aan de eerste uitzendingen van de TROS. :)

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Die dubbelboxen van De Verzonken Stad blijven echt vreemd. Het is inderdaad Smorenburg tot het liedje "Vriendelijk zijn" en daarna ineens weer Klaris. De 2e band is helemaal Klaris, op de intro en outro na en het moment dat B&A in het boevenhuisje zijn.

Ik heb vandaag de laatste aflevering van deze serie op TV bij telekids gezien, en daar hebben ze weer wat bewerkingen gedaan aan de verzonken stad. Namelijk de achtervolgings tune bij de scène waarin B&A de boeven opjagen met de poppen, is vervangen voor thema vrolijk. En ook de muziek bij de scène waarin de steen zo maar in brand vliegt, is vervangen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb vandaag de laatste aflevering van deze serie op TV bij telekids gezien, en daar hebben ze weer wat bewerkingen gedaan aan de verzonken stad. Namelijk de achtervolgings tune bij de scène waarin B&A de boeven opjagen met de poppen, is vervangen voor thema vrolijk. En ook de muziek bij de scène waarin de steen zo maar in brand vliegt, is vervangen.

Gekker moet het toch niet worden...

Welke muziek is nu dan bij de brandende steen te horen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hoort eerst het riedeltje uit de kroon, die te horen is, wanneer de kroon in de vesting Naarden uit de koffer gehaald wordt. En dan hoor je simpelweg thema opdracht. En overigens is bij de scène op Rhodos, waarin Adriaan ineens de boeven ziet lopen, het probleem van de dubbele achtergrondmuziek opgelost. Want eerst hoorde je thema dreigend van Smorenburg en zo nu en dan de dreigende muziek van Aad Klaris er door heen spelen, en dat is opgelost, doordat Bas de stem van Vlugge Japie opnieuw heeft ingesproken, wat een beetje raar over komt vind ik.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Je hoort eerst het riedeltje uit de kroon, die te horen is, wanneer de kroon in de vesting Naarden uit de koffer gehaald wordt. En dan hoor je simpelweg thema opdracht. En overigens is bij de scène op Rhodos, waarin Adriaan ineens de boeven ziet lopen, het probleem van de dubbele achtergrondmuziek opgelost. Want eerst hoorde je thema dreigend van Smorenburg en zo nu en dan de dreigende muziek van Aad Klaris er door heen spelen, en dat is opgelost, doordat Bas de stem van Vlugge Japie opnieuw heeft ingesproken, wat een beetje raar over komt vind ik.

Ik vind het ergens wel jammer dat dit dan alsnog bewerkt is, terwijl de DVD-versie er vooralsnog niet op aangepast zal worden. Dan zitten we nu dus eigenlijk met een DVD-versie die niet "af" is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Hoeveel bewerkingen er nu eigenlijk zijn wordt inmiddels wel een beetje moeilijk te overzien, want afgelopen week viel mij iets op aan aflevering 6 van Europa, zoals die nu bij Telekids wordt uitgezonden. Op de DVD hoor je in de scène waarin B&A zich op hun scooters haasten naar de plaats waar ze B100 zagen Achtervolging Kroon. Op TV blijkt dat echter Thema Achtervolging te zijn. Tegen het einde van de aflevering gebeurde nog zoiets. Op de DVD begint Thema Achtervolging te spelen wanneer de boeven de tickets krijgen en de Baron en Harry naar het vliegtuig rennen. Op TV begint Thema Achtervolging echter pas wanneer het vliegtuig opstijgt en hoor je eerst nog Thema Zenuwachtig.

Is dit nu dan, net zoals kennelijk bij de Verzonken Stad gedaan is, weer een derde bewerking of is hier iets anders aan de hand? Misschien kan iemand die de videobanden uit 2000 heeft eens nagaan wat daar te horen is...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Ik heb vandaag de laatste aflevering van deze serie op TV bij telekids gezien, en daar hebben ze weer wat bewerkingen gedaan aan de verzonken stad. Namelijk de achtervolgings tune bij de scène waarin B&A de boeven opjagen met de poppen, is vervangen voor thema vrolijk. En ook de muziek bij de scène waarin de steen zo maar in brand vliegt, is vervangen.

Dat die achtervolgingsscène nu Thema Vrolijk heeft, ben ik wel blij om. Klinkt als je het mij vraagt veel beter bij die scène dan Thema Achtervolging. Vond dat nummer niet bij deze scène passen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou ja! Ik zet aflevering 40 van De Reis vol Verrassingen aan op RTLXL (Rotsite), en hoor daar ineens het dreigende Klaris-deuntje continue herhaald worden! :O

...En in de Telekids-versie is het weer/nog steeds 'Twee heren van de marechaussee' :')

Nou heb je me benieuwd gemaakt & was ook meteen gaan kijken, alleen hoor ik dat muziekje nergens zitten hoor!?:P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb weer een geval dat aansluit op mijn post van 7 januari. Vanmiddag zag ik een gedeelte van aflevering drie van de Kroon bij Telekids, en daarin viel me weer iets op. Tijdens de inbraak in het museum belt de Baron naar wachtmeester Elsink. Op de DVD hoor je, om te voorkomen dat de originele muziek er tussendoor piept, zijn later ingesproken tekst "Spreek ik met Lansink? Met wie zegt u? Met Lansink?" uitsluitend (en bijgevolg héél zachtjes) van het originele opnamegeluid. Op TV was het echter weer duidelijker te horen, en jawel, met de originele muziek er dwars doorheen. Lijkt me dan toch dat dit de bewerking is die vóór de DVD is gemaakt, anders is het wel een heel erge achteruitgang.

Meer bewijs dat ik daarmee wel eens gelijk zou kunnen hebben was de intro, aangezien daarin (net als blijkbaar bij de Schatkaart op TV het geval is) het huidige B&A-logo helemaal niet te zien is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, dat van die scène uit de verdwenen kroon, waar jij het nu over hebt, volgens mij hoor je op DVD ook de orginele achtergrondmuziek heel kort door de nieuwe muziek spelen. Tenminste, ik heb al een paar keer gehad dat als ik die DVD keek, dat ik heel kort de muziek van Klaris er even door heen hoor. Kan zijn dat het misschien op de versie van TV misschien iets duidelijker en langer te horen is, maar ik geloof dat het zelfs op DVD te horen is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat ik alleen niet snap; Ze willen Klaris muziek niet meer op hun dvd's, maar ze vervangen zijn muziek zo goed dat je inderdaad of zijn muziek door die van Smorenburg hoort lopen of gewoon alleen zijn muziek. Zo was ik laatst Op Reis Door Europa aan het kijken Deel 4 (In Griekenland en Duitsland) als B100 en Handige Harry op ik meen een speedboot zitten, hoor je op een gegeven moment het korte boevendeuntje van Klaris.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien heeft 't te maken omdat sommige stukken zijn nagesynchroniseerd. En dat de opnieuw ingesproken teksten op het zelfde audiospoor is opgenomen als de orginele achtergrondmuziek, wat misschien verklaard dat de oude B100 tune niet verwijderd kon worden uit de reis door Europa en Child of the sea uit de verzonken stad. En volgens mij hoor je ook heel vaag Child of the sea spelen, als Bassie de lorrelei kreet doet, in de aflevering in Duitsland.

Maarja, hoe dat dan weer zit met dat ene orginele boevendeuntje uit de reis volverassingen weet ik niet, ik zou bijna denken dat ze die simpelweg vergeten zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien heeft 't te maken omdat sommige stukken zijn nagesynchroniseerd. En dat de opnieuw ingesproken teksten op het zelfde audiospoor is opgenomen als de orginele achtergrondmuziek

Dat is het 'm inderdaad.

Vandaag overigens weer een afwijking in de Kroon op TV: in de scène waarin Japie in paniek aan de Baron vertelt dat B&A bij zijn auto staan hoor je Thema Zenuwachtig, terwijl dat op de DVD Thema Dreiging is. Duidelijk een andere bewerking, dus, maar of dit nu een bewerking van vóór de DVD is of juist weer een helemaal nieuwe bewerking durf ik echt niet te zeggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heeft iemand een screenshot van de titelcap van de Kroon? Ik heb niet gekeken maar heb sterk de indruk dat het gaat om de titelschermen van de eerste uitzendingen.

Bedoel je de uitzendingen die op de TROS te zien waren, die intro's alleen dan in remastering?

RTL XL heeft het er inderdaad nog niet opstaan, ben benieuwd!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heeft iemand een screenshot van de titelcap van de Kroon? Ik heb niet gekeken maar heb sterk de indruk dat het gaat om de titelschermen van de eerste uitzendingen.

Om te weten hoe het titelscherm van de Kroon er uitziet, hoef je alleen maar te kijken naar de uitzendingen van Amerika die nog op RTL XL staan. Het huidige titelscherm van de Kroon (en ook van de Schatkaart, zag ik vandaag) heeft precies hetzelfde lettertype, het enige verschil is dat bij de Kroon en de Schatkaart "Bassie en Adriaan" dus ook in dat lettertype is geplaatst, terwijl het bij Amerika wél gewoon het bekende logo is.

En nee, dat is dus niet het titelscherm van de eerste uitzendingen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Alweer een nieuwe bewerking in de Kroon. Wanneer B&A in de Fiat Panda zijn overgestapt en Bassie naar de instructies van de Baron luistert, was daar op de DVD één van beide achtervolgingsthema's te horen, terwijl het nu Dreigende Tubbler is. Geen vooruitgang, naar mijn mening.

Ietsje verderop ook nog een verandering, die dan wel weer een verbetering is. In de originele versie zegt Adriaan, nadat Bassie het zendertje weer heeft ingeschakeld, "De zender is weer ingeschakeld en de Baron heeft niets in de gaten!". Als gevolg van de muziekbewerking was die later ingesproken tekst op de DVD verdwenen. In de huidige bewerking is er echter een stuk tekst uit een eerdere scène op die plaats geplakt: "Bassie, ons plan slaagt! De Baron heeft niets in de gaten!", waardoor van de vreemde stilte op de DVD dus geen sprake meer is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Nou had ik vandaag de laatste aflevering van de Verzonken Stad willen zien om met eigen oren te horen hoe de wijzigingen die, zoals we al weten, daarin weer zijn aangebracht klinken, maar ja, uitgerekend die aflevering mis ik dan :')

Omdat het nog maanden kan duren voordat die serie weer bij Telekids te zien zal zijn,én omdat afgezien van de laatste twee series nooit iets op RTL XL geplaatst wordt, én omdat om wat voor vreemde reden dan ook Pebble TV nog steeds de eerdere bewerking uitzendt in plaats van de meest recente, vraag ik het hier maar even: is het in de scène met de brandende steen zo dat Robin op het eind (net voor de aftiteling) meelacht na de vraag van Bassie om meer bonbons, of blijft de robot gewoon stil, zoals op de DVD? Mocht iemand het weten :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Helemaal mee eens. Met de muziek van Bert Smorenburg hebben ze helaas niet altijd dezelfde perfecte sfeer kunnen pakken die ze met de muziek van Aad Klaris wel konden pakken. En naar mate ik steeds meer videobanden aanschaf met muziek van Klaris begin ik in een hoop scènes de muziek van Smorenburg minder te waarderen. Het idee om de achtervolgingsthema in de scène met de poppen op Rhodos te vervangen voor thema vrolijk is niet heel slecht, maar zo grappig als met de orginele soundtrack zal die scène niet meer worden. Dat maffe deuntje wat Aad Klaris er voor maakte, zorgt er gewoon voor dat die scène om te lachen is, dat de boeven steeds weer denken dat ze Bassie & Adriaan overal zien.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ik heb elke dubbelbox gezien behalve die van de Kroon.

Wat zijn precies de verschillen qua achtergrondmuziek?

Zitten Dreiging Kroon en Achtervolging Kroon er uberhaupt wel in of alleen Thema Dreiging en Thema Achtervolging?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb elke dubbelbox gezien behalve die van de Kroon.

Wat zijn precies de verschillen qua achtergrondmuziek?

Zitten Dreiging Kroon en Achtervolging Kroon er uberhaupt wel in of alleen Thema Dreiging en Thema Achtervolging?

Jazeker die zitten erin

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 8 months later...

Een schop omhoog voor dit topic, want er is me toch nog iets opgevallen aan de huidige bewerkingen van verschillende series: in sommige scènes is de oorspronkelijke, nagesynchroniseerde, dialoog uit de Klaris-tijd weer terug, en waarempel zónder dat de originele muziek er dwars doorheen piept. Een voorbeeld daarvan is de scooterachtervolging in Italië: op de DVD werd het wegvallen van de later nagesynchroniseerde tekst nog vrij knullig opgevangen door een tekst van een halve minuut eerder op die plek te herhalen, maar in de huidige TV-versie zijn de originele stemmen weer terug (en zeker niet opnieuw ingesproken).

Een ander, nog leuker, voorbeeld is de achtervolging in aflevering 1 van de Kroon. We kennen allemaal wel de (ongeziene) agent met zijn beruchte "Die heeft haast! Dat kan geen zuivere koffie zijn, achter hem aan!". Op de DVD is die kreet opnieuw ingesproken door een zekere meneer Passchier, die zich niet echt aan het tempo van de oorspronkelijke tekst wist te houden. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, want in de versie die nu op TV te zien is, is de originele stem uit 1988 weer present, en zonder een spoortje Magnetic Fields er doorheen.

Als geheel vind ik de huidige bewerkingen net iets professioneler dan die van tien, elf jaar geleden. Zo is (om maar wat te noemen) de radiostem in diezelfde aflevering van de Kroon nog steeds opnieuw ingesproken, maar het is nu een nieuwe opname die veel beter in de scène past dan wat op de DVD te horen is. Verder zijn er in in bijna alle series wel scènes te vinden (ik heb er eerder in dit topic al een aantal genoemd) waarin de muziek beter is gemonteerd dan in de eerdere bewerkingen, bijvoorbeeld door verschillende deuntjes te gebruiken en/of niet steeds de gebruikte muziek vanaf het begin van dat nummer in te starten maar ook weleens halverwege te laten beginnen. Ook de gebruikte lettertypes passen veel beter bij hoe de series er oorspronkelijk uitzagen dan wat we op de DVD's zien én de Schatkaart is natuurlijk weer helemaal consistent nu ook de laatste aflevering nieuwe muziek heeft gekregen.

Ergens toch zonde dat dit allemaal niet al tien jaar geleden gedaan kon worden...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nu moet je het me niet kwalijk nemen, maar ik vind het ergens toch vooral zonde dat die achterlijke George Lucas-achtige remasteringen ooit nodig waren.

Dat voorpgesteld ja, maar ik bedoel ook meer: had dan de DVD's toen al zo bewerkt zoals het nu uiteindelijk alsnog is gedaan. Immers, zolang de DVD's er nu niet alsnog op aangepast worden (en dat is, voor zover ik weet, tot op heden niet gebeurd) heeft de huidige bewerking weinig commerciële waarde, dus daar kan het ze niet om te doen zijn geweest.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Over de provisorische bewerkingen gesproken...Is het iemand van jullie al opgevallen dat, op de oude dubbelbox van de prof, er een oudere versie van Dreigende Bellen wordt gebruikt, met een ander einde en die WEL goed loopbaar is? :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...