Ga naar inhoud

Het ventje,


Aanbevolen berichten

Het ventje, een versje wat niet rijmde.

'k Droomde laatst eens van een ventje en dat ventje was van snoep, zong ik,

Van sucade was zijn neusje en van chocola zijn broek.

't Ventje liep op witte klompjes en die waren van van Dam *, zong ik,

En een wandelstok van suiker hield hij in zijn rechterhand.

Jaren lang verbaasde ik me erover dat het niet rijmde. Totdat ik eens op zo'n versjes website zag dat snoep koek moest zijn en van Dam fondant.

Ja, toen rijmde het wel... ;)

* van Dam was de naam van de winkel waar mijn moeder in die tijd boodschappen deed.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Grappig gedichtje. Simpele taal, maar uiterst doeltreffend. :) En ik begrijp dat het een bestaande tekst is dat gewijzigd werd door een winkel.

Het is een kinderliedje dat ik op school heb geleerd, maar waarin ik - bleek later dus - twee woorden verkeerd zong. De juf zal wel verteld hebben dat het versje ging over een ventje van snoep, dan versta je ook snoep ipv koek. En fondant zal ik waarschijnlijk niet gekend hebben, maar de winkelnaam van Dam wel. Daar kon je al die lekkere dingen kopen, dus dat moest wel kloppen ... ;)

Nietszeggende woorden worden door kinderen nu eenmaal 'vertaald' naar iets wat ze kennen. Zo las ik eens een stukje over een kindje dat de hemel vertaalde naar de HEMA, iets waar ze wel een voorstelling van had ...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...