Ga naar inhoud

Groot Kinderdictee 2011


Aanbevolen berichten

De Nederlandse taal verandert waar je bijstaat, maar soms let je even niet op en wordt een woord wat je jarenlang op een bepaalde manier schrijft anders geschreven. En waarom?

Dat 'waarom?' vraag ik me al een aantal dagen af bij het woord 'andere' uit zin 2 van het Groot Kinderdictee 2011, met als titel Meester Jaap vertelt, uitgezonden op 14 december van dit jaar.

Zin 2.

Andere foezelen door stiekem af te kijken, terwijl ik altijd de potentiële klanten voor onvoldoendes vooraf traceer, zodat ze typische dicteewoorden als: bibliothecaris en wc-brillenverkoper, kunnen repeteren op een A4’tje.

Op school heb ik geleerd dat woorden als andere en sommige indien ze zelfstandig gebruikt worden en terugslaan op personen met een n worden geschreven en als ze terugslaan op zaken zonder n...

Maar de uitleg van de jury is deze:

Andere zonder n, want je kunt er kinderen uit de vorige zin bij zetten. Dan schrijf je andere net zoals sommige in de vorige zin, zonder n.

Iemand?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het even aan de expert voorgelegd, welke het volgende te melden had:

Ik snap je punt en zou zelf geloof ik ook de voorkeur geven aan anderen, maar de jury heeft eigenlijk wel gelijk. Voor dit soort dingen kijk ik vaak even op de site van Onze Taal. Daar staat het volgende:

"Anderen met een n is alleen juist als het zelfstandig gebruikt is en 'andere personen' (personen in het algemeen) betekent; dus als het om (meerdere) personen gaat en er géén zelfstandig naamwoord achter staat en er ook geen zelfstandig naamwoord uit de directe context (dezelfde zin of een zin die voorafgaat) in gedachten aangevuld kan worden."

Wat de jury zegt klopt dus, in de directe context staat namelijk al een zelfstandig naamwoord. Nu moet ik wel zeggen dat deze zin wat mij betreft niet echt de schoonheidsprijs verdient, vooral omdat in de voorgaande zin een voorzetsel voor '(sommige) kinderen' staat, en het daarmee dus een bijwoordelijke bepaling is, terwijl 'Andere (kinderen)' fungeert als onderwerp. Ik denk dat daar jouw gevoel ook vandaan komt - het zelfstandig naamwoord dat moet worden aangevuld, vervult twee keer een andere functie. Daarom lijkt het logischer om voor anderen te kiezen.

Kun je iets met deze uitleg Keetie? :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals al eens gemeld gaan er onzichtbare lijntjes vanuit het Retroforum naar buiten ...

Op de teletekst van RTV Utrecht las ik vandaag het volgende stukje over alcohol controle:

[edit: alcoholcontrole]

Van de ruim 26.000 bestuurders die moesten blazen was 99 % nuchter.

Iets meer dan 260 mensen hadden wel teveel gedronken. Daardoor raakten sommigen hun rijbewijs kwijt terwijl anderen er met een boete vanaf kwamen.

Met een n en zo hoort het ook, vind ik, hoewel je dus 'sommige mensen' zou kunnen denken en de jury zonder n zou zegggen!

Hoe denken jullie erover?

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

'Anderen' en 'sommigen' is een de facto standaard (haast iedereen gebruikt het op die manier), maar zonder 'n' zal wel de officiële regel zijn. Misschien is bij het maken van de regel een analogie gelegd met bijvoeglijk naamwoorden. Bijvoorbeeld, als je 'anderen' vervangt door 'jonge' of 'mooie', zou je dat in die context ook niet met een n willen schrijven. Het is maar een gedachte hoor, misschien hebben de regelbedenkers daar helemaal niet naar gekeken. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...