Ga naar inhoud

Bassie & Adriaan: Bij welke serie past de Smorenburgmuziek het beste


Aanbevolen berichten

u ;( !

Iedereen hier is gewoon jij hoor.

Als ik moest kiezen dan denk ik de laatste serie, maar toch vind ik overal de Klarismuziek en ook de gebruikte tracks van bestaande artiesten veel beter.

vooruit, JIJ dan :P

hmm ergens ben ik het daarmee wel eens, vind thema amerika van smorenburg geen slechte al heb ik toch liever de klarisversie!

Link naar bericht
Delen op andere sites

De sfeer in Het Geheim van de Schatkaart en De Verzonken Stad is echt volledig verpest door de nieuwe muziek. De Smorenburg muziek past dan "het beste" bij series als De Verdwenen Kroon en De Reis vol Verrassingen, maar als ik ze dan weer vergelijk met de Klaris versies dan komt het nergens tot zijn recht.

Ik sluit me dus aan bij:

Geen enkele.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik noem dan ook maar de Kroon, daar past het toch wel het beste. De schatkaart en de Verzonken stad zijn toch meer 'aangetast' door de muziekverandering. Overigens vind ik dit laatste ook van toepassing op de Luxemburg aflevering van De Geheimzinnige Opdracht.

aangepast door Joost
Link naar bericht
Delen op andere sites

De sfeer in Het Geheim van de Schatkaart en De Verzonken Stad is echt volledig verpest door de nieuwe muziek. De Smorenburg muziek past dan "het beste" bij series als De Verdwenen Kroon en De Reis vol Verrassingen, maar als ik ze dan weer vergelijk met de Klaris versies dan komt het nergens tot zijn recht.

Ik sluit me dus aan bij:

"Geen enkele."

Dat sowieso.

Ik noem dan ook maar de Kroon, daar past het toch wel het beste. De schatkaart en de Verzonken stad zijn toch meer 'aangetast' door de muziekverandering. Overigens vind ik dit laatste ook van toepassing op de Luxemburg aflevering van De Geheimzinnige Opdracht.

Mwah... De Kroon heeft als enige vooruitgang de 'achtervolgingstrack' en het dreigende deuntje in de schuilplaats van de boeven. Maar het origineel steekt gewoon met kop en schouders boven de Versmoring uit.

Verder zijn er 2 dingen die voor de sfeer zorgen in de Luxemburg-aflevering. Die de épische Operatie Geniaal tot een climax laten komen.

- Child of the Sea

- Magnetic Fields

Zonder die twee muziekjes mis je gewoon het complete gevoel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind dat Thema indiaan mooi past in de scène waarin Bassie en Adriaan op zoek gaan naar de bewoonde wereld in het geheim van de schatkaart, nadat de boeven hun Jeep gepikt hebben. Verder vind ik thema onder water mooi passen in de scène waarin Bassie en Adriaan de steen met vreemde tekens vinden in de serie: De verzonken stad.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Verder zijn er 2 dingen die voor de sfeer zorgen in de Luxemburg-aflevering. Die de épische Operatie Geniaal tot een climax laten komen.

- Child of the Sea

- Magnetic Fields

Zonder die twee muziekjes mis je gewoon het complete gevoel.

Child of the Sea viel altijd zo mooi samen met het dreigende toontje van de Baron. Op zich heeft Smorenburg met Dreigende Tubbler een beetje de sfeer nagebootst, maar niets kan toch op tegen Clannad op die plek.

Overigens heb ik het ook nog steeds met de Peru muziek in de Schatkaart. Vooral het naar beneden klimmen na het vinden van het ei, begeleid door 'Continents', was altijd zo prachtig, nu is dat Dreigende Drums, net één van de minste Smorenburgmuziekjes. En ook het vervangen van 'Savane' tijdens het afbranden van het clubgebouw is zo jammer.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Ik vind dat we niet mogen klagen over de muziek veranderingen...

Kijk van de muziek die niet speciaal voor B&A is gemaakt zoals Vangelis , Jean Michel Jarre en Mike Oldfield moet je volgends mij geld voor betalen als je dat op dvd brand ik denk dat daarom ook het meeste verdwenen is en het meeste er nog op staat omdat dat het enigste geluid is die ze nog hadden terwijl ik bij de Huilende Professor wel zie dat Mike Oldfield is toegevoegd bijv in de scene als ze Joris achterna zitten en bassie de draad kapot trapt van het Radiosingaal...

aangepast door MichaelB
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Ik vind van Smorenburg vooral de sfeer thema's beter dan Klaris (alle landen thema's in Europa en indiaan in Amerika en Raadsel bij de Grand Canyon, Griekse rijder en thema Griekenland in de verzonken stad)

De spanningsthema's vind ik van Klaris veel beter, bij Klaris krijg je echt een spannend gevoel iets wat bij smorenburg ontbreekt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

'Banana Drama' van Thomas Foyer :)

Thank Shazam :P

Edit: Krijg nou wat, dat nummer is nergens te vinden... Het heet dus 'Banana-Drama', met streepje.

Ik zal voor je zoeken :)

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Laat ik dan meteen maar even ontopic reageren :P

Ik vind Het Geheim van de Schatkaart absoluut het meest verpest door de nabewerking. Deze soundtrack was zo gevarieerd, met de vele iconische b&a muziek (Vrolijk Thema, Dreigend Thema, Achtervolgingsthema, Kofferbakdeuntje, Kleine Maan-thema, Spaans Thema, Valstrikthema). Maar ook de bestaande muziek, en dan vooral die van Peru, Mike Oldfield, Vangelis en Jean Michel Jarre.

Onmogelijk dus om uit te drukken met de muziek van Bert Smorenburg. Maar hetzelfde vind ik gelden voor De Sleutel en De Diamant. Het Vrolijke Thema, Kofferbakdeuntje en 'Savanne' van Peru passen perfect in deze jaren '70 series. Die moderne tunes van Smorenburg passen hier echt niet bij :(

Maar de Verdwenen Kroon vond ik dan weer (soundtrack-wise) een enorme achteruitgang ten opzichte van de Schatkaart. Weg waren bijna al die iconische b&a tunes, Klaris kreeg vrij spel. Waardoor er ontzettend eentonige soundtrack is ontstaan. Er zitten wat goeie tunes tussen, maar de sfeer is hier toch wel stukken minder.

Aangezien ik wél een groot fan ben van de Smorenburgmuziek, en de originele soundtrack van de Kroon niet goed vind, heb ik daar liever de muziek van Bert :D

Bovenstaande is mijn mening, al heb ik niet gezegd 'ik vind'

Link naar bericht
Delen op andere sites

Laat ik dan meteen maar even ontopic reageren :P

Ik vind Het Geheim van de Schatkaart absoluut het meest verpest door de nabewerking. Deze soundtrack was zo gevarieerd, met de vele iconische b&a muziek (Vrolijk Thema, Dreigend Thema, Achtervolgingsthema, Kofferbakdeuntje, Kleine Maan-thema, Spaans Thema, Valstrikthema). Maar ook de bestaande muziek, en dan vooral die van Peru, Mike Oldfield, Vangelis en Jean Michel Jarre.

Onmogelijk dus om uit te drukken met de muziek van Bert Smorenburg. Maar hetzelfde vind ik gelden voor De Sleutel en De Diamant. Het Vrolijke Thema, Kofferbakdeuntje en 'Savanne' van Peru passen perfect in deze jaren '70 series. Die moderne tunes van Smorenburg passen hier echt niet bij :(

Maar de Verdwenen Kroon vond ik dan weer (soundtrack-wise) een enorme achteruitgang ten opzichte van de Schatkaart. Weg waren bijna al die iconische b&a tunes, Klaris kreeg vrij spel. Waardoor er ontzettend eentonige soundtrack is ontstaan. Er zitten wat goeie tunes tussen, maar de sfeer is hier toch wel stukken minder.

Aangezien ik wél een groot fan ben van de Smorenburgmuziek, en de originele soundtrack van de Kroon niet goed vind, heb ik daar liever de muziek van Bert :D

Bovenstaande is mijn mening, al heb ik niet gezegd 'ik vind'

Mee eens, bij mij heeft het ook wat mee te maken dat de Schatkaart en de Verzonken Stad bij mij als series overkomen als een typische jaren 80 serie, dit heb ik bij de Kroon minder.

Europa en vooral Amerika zijn ook aardig gedaan maar zoals hierboven al eens genoemd werd, als je de Klaris versie kent of kijkt dan gaat mijn voorkeur daar ook naar uit

Link naar bericht
Delen op andere sites

Equinoxe IV is een van de tofste muziekjes ooit gebruikt en die is alleen in de kroon gebruikt.

Oh, zeker met je eens (Jarrefan hier, live gezien in de Heineken Music Hall :D ). Maar meerdere dingen staan me niet aan, zelfs al zou ik de Schatkaartmuziek buiten beschouwing laten. Ik vind de boevendeuntjes vals klinken en dezelfde deuntjes worden constant herhaald. Ik heb het enkel over de klarismuziek, de bestaande is natuurlijk prachtig!

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Europa en vooral Amerika zijn ook aardig gedaan maar zoals hierboven al eens genoemd werd, als je de Klaris versie kent of kijkt dan gaat mijn voorkeur daar ook naar uit

Ik vind de Klarismuziek in Amerika geniaal! In Europa zit vooral bestaande muziek, alleen worden er weinig nummers gebruikt (Antarctica Echoes en wat Clannad muziek). Daarom heb ik, net als de Kroon, Europa ook liever met Smorenburg. De rest in de klarisversie :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind bijvoorbeeld bij Amerika op Curacao en St. Maarten het thema Caribisch van Smorgenburg heel mooi klinken.

Dat geeft je echt een Caribisch gevoel i.p.v. de instrumentale versie van Caribisch carnaval (Curacao) en de instrumentale versie van St. Maarten op St. Maarten (terwijl dit nummer niet eens is opgenomen in de serie).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh, zeker met je eens (Jarrefan hier, live gezien in de Heineken Music Hall :D ). Maar meerdere dingen staan me niet aan, zelfs al zou ik de Schatkaartmuziek buiten beschouwing laten. Ik vind de boevendeuntjes vals klinken en dezelfde deuntjes worden constant herhaald. Ik heb het enkel over de klarismuziek, de bestaande is natuurlijk prachtig!

Ik vind de Smorenburg themes allemaal veel te smooth, te gesequenced, te gequantized, te gemaakt. Het mist het authentieke 80's gevoel.

Misschien leuk voor een facelift van de serie, want die hebben ze toch op een hoop punten tijdloos weten te maken.

Europa daarentegen is niet tijdloos gebleken. Als Adriaan dan zegt 42195 meter dan zou Bassie dat nu gewoon op zijn smartphone opzoeken en konden ze via Google Maps gewoon zien waar ze moesten zijn :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja maar ondanks dat, de telefooncellen die nu amper nog bestaan en dat de baron even inprikt op een KPN-lijntje (hij had gewoon een anonieme pre-paid kunnen kopen anno 2014) vind ik het verhaal an sich, maar ook de kleding/look van alle mensen redelijk tijdloos.

Bij de plaaggeest zie je bijvoorbeeld aan de kleding dat het een 70's serie is.

Toch knap hoor, want meestal komt het compleet oubollig over en de B&A series hebben dat helemaal niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

en bij de Verzonken stad (Griekse rijder en thema Griekenland) ipv de instrumentale versie van "In Griekenland"

In heel Europa alle landen thema's zijn echt prachtig gedaan vind ik je krijgt echt het gevoel alsof je in dat land bent.

In Amerika geldt hetzelfde thema Wilde westen i.p.v. instrumentale versie van Jimmy en Indiaan i.p.v. de instrumentale versie van Geronimo.

Thema Amerika en Thema Vrolijk van Klaris vind ik beide wel goed gemaakt (maar Smorgenburg vind ik net zo goed als alternatief voor deze 2 thema's)

De spanning is met Smorenburg er echter wel uitgehaald, bij Klaris zat je op het puntje van je stoel, bij Smorenburg is het iets minder spannend.

Link naar bericht
Delen op andere sites

In Amerika geldt hetzelfde thema Wilde westen i.p.v. instrumentale versie van Jimmy en Indiaan i.p.v. de instrumentale versie van Geronimo.

Instrumentaal Geronimo van Klaris?

Die was juist geweldig ;(

Ook dat plaaggeestdeuntje van Klaris(?) als de plaaggeest weer eens iets aan het uithalen was, past perfect!

aangepast door Logitech
Link naar bericht
Delen op andere sites

Instrumentaal Geronimo van Klaris?

Die was juist geweldig ;(

Ook dat plaaggeestdeuntje van Klaris(?) als de plaaggeest weer eens iets aan het uithalen was, past perfect!

Er bestaat volgens mij wel een nabewerking van de Plaaggeest met Klarismuziek, al heb ik die zelf nooit gehoord.

Ik heb me beperkt tot de originelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat klopt, er is een Klaris bewerking van de Plaaggeest uit 1996 :) De originele vermijd ik, want de originele plaaggeestmuziek vind ik voor het grootste deel niets aan. Alleen maar van die honky tonk deuntjes :N

Link naar bericht
Delen op andere sites

Origineel hebben de originele versies van de Plaaggeest, en trouwens ook van de professor naar mijn idee erg weinig achtergrondmuziek. De klaris versie van de plaaggeest heeft wel leuke muziek, maar toch past het niet helemaal bij het die tijd. Bij de klaris versie is de intro aangepast, en hoor je een het muziekje wat origineel bij de professor hoort.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inhakend op eerdere berichtgeving: naar mijn mening is de Klaris-versie van de Verdwenen Kroon óók 10.000x beter dan de Smorenburg variant. Het zal zeker met nostalgie te maken hebben, maar vooral de deuntjes tijdens de inbraak, b&a die de ruïne onderzoeken (toem-toem-die melodietje), de equinoxe IV, en de telefooncelrace-muziek (muzikale 'gewaarschuwd mens') zijn niet-te-evenaren met de standaard Smorenburg 'Thema-pietjepuk' deuntjes.

Verder dus uiteraard eens dat de schatkaart en de verzonken stad met smorenburg muziek compleet vergald is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het deuntje als de Baron telefooneert in de Kroon goed gedaan :) 'TIK, TIK TIK TIK' en dan komen er allerlei rustige riedeltjes. Ik noem het zelf altijd 'een leger-achtig deuntje' :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je moet een serie ook als serie zien, dus elke week een half uurtje. Niet alle uren aan 1 stuk :P

Maar juist de herhaling en de herkenning (het is een kinderserie!) maakt dat het zo iconisch is.

Drommels, drommels en nog eens drommels. Gossie. Oh, zit dat zo.

Er zijn heel veel dingen die heel vaak terug komen en dat hoort zo. De muziek dus ook.

Het muziekbeeld is in elke serie weer anders ook. Dat wordt nu verpest door eenheidsworstmuziek. Alle series klinken hetzelfde en dat klopt niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daar ben ik het mee eens :) Vooral bij de Schatkaart vind ik het prachtig, de deuntjes als het raadsel wordt voorgelezen, of als de naam Geffioen wordt gezegd :D Maar ik denk dat dit ook gebeurd was als ze de ruzie met Klaris niet hadden gehad. Uiteindelijk wilden ze gewoon geen geld meer uitgeven aan rechten. Dan had elke serie nu dezelfde Klaris soundtrack gehad.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aanleiding tot mijn vermoeden is de laatste videoband met Klarismuziek: de Klarisversie van de Plaaggeest. Allemaal spanningsdeuntjes uit Amerika, dat veel te moderne 'Thema Vrolijk van Aad Klaris.

Maar het blijft inderdaad puur speculatie van mijn kant. Arg, als je wil dat elke serie zijn eigen sfeer heeft moet je iedere serie zijn eigen soundtrack geven!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inhakend op eerdere berichtgeving: naar mijn mening is de Klaris-versie van de Verdwenen Kroon óók 10.000x beter dan de Smorenburg variant. Het zal zeker met nostalgie te maken hebben, maar vooral de deuntjes tijdens de inbraak, b&a die de ruïne onderzoeken (toem-toem-die melodietje), de equinoxe IV, en de telefooncelrace-muziek (muzikale 'gewaarschuwd mens') zijn niet-te-evenaren met de standaard Smorenburg 'Thema-pietjepuk' deuntjes.

Verder dus uiteraard eens dat de schatkaart en de verzonken stad met smorenburg muziek compleet vergald is.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik zou zeggen dat de Smorenburg muziek het beste klinkt in De Verdwenen Kroon, maar dan nog vind ik het origineel veel beter. Schatkaart en Verzonken Stad is inderdaad niets meer van over, alle sfeer is verloren gegaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eens met Frey. Bij de Verzonken Stad hebben ze nog Griekse achtergrondmuziek (Griekse Rijder, Thema Griekenland) en vervangende muziekjes voor de Clannad muziek (Dreigende Tubbler), maar bij de Schatkaart is er niets dat ook maar enigszins lijkt op de originele muziek. De Smorenburg achtervolgingstunes lijken totaal niet op die van de Schatkaart, zijn spanningstunes lijken niet op de synthesizermuziek van bijvoorbeeld Peru, maar ook niet op de dreigende muziek bij de inbraak. De Verzonken Stad vind ik dan weer erg aangetast door het gemis van de korte boevenmuziekjes.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind toch dat Klaris vaak instrumentale versies gebruikt van de liedjes als achtergrond muziek, ik vind dat niet mooi als achtergrondmuziek.

Wat dat betreft vind ik juist Theme Griekenland en Griekse rijder bijvoorbeeld echt voor een Griekse sfeer zorgen iets wat met de instrumentale versie van In Griekenland bijvoorbeeld totaal niet het geval is.

De Spanningsthema's van Klaris blijf ik echter beter vinden bij Klaris wordt het echt spannend en bij Smorenburg heb ik niet dat gevoel

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het probleem met de Smorenburgmuziek is dat het allemaal wat 'klinisch'/goedkoop/midi-achtig aan doet. De Klarismuziek heeft dat minder, maar heeft vooral als belangrijkste voordeel dat de muziek meer in lijn is met de tijd waarin de series zijn gemaakt. Op die manier heb je minder het idee dat het een nabewerking is en het dus niet passend is.

Ontopic: bij Amerika vind ik Smorenburg wel aardig gelukt, maar zoals al vaker gezegd, is het absoluut niet beter dan Klaris.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...