Ga naar inhoud

[NL] Er was eens... het Leven (1987)


Aanbevolen berichten

post-39-0-93697000-1326505862.jpg

Het verhaal

Ooit geweten hoe je lichaam er van binnen uitziet? Deze tekenfilm geeft het antwoord door middel van grappige wezentjes die de kleinste deeltjes van het lichaam verbeelden. Een groep rode bloedlichaampjes reist onder leiding van meester Globus door het hele lichaam.

Hij is oud en wijs en vertelt de andere bloedlichaampjes over de werking van bijvoorbeeld het hart, de ademhaling en de bloedsomloop. Onderweg komen ze gevaren tegen in de vorm van virussen, microben en bacteriën.

Maar gelukkig is er hulp in de vorm van de witte bloedlichaampjes Peter en Psi die zich per capsule snel door de aderen kunnen verplaatsen. Dikky is een veelkernig wit bloedlichaampje dat ook vijanden opspoort en de rode bloedlichaampjes de weg wijst.

Info

Aantal afleveringen: 26

Uitgezonden door:

KRO (2 januari - 7 juli 1989)

Pebble TV (heden)

Stemmen:

Peter Piekos

Trudy Libosan

Ger Smit

Jan Anne Drenth

Intro

Met dank aan: KinderTV

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...
  • 5 years later...

Ik heb vandaag de Franse Blu-ray ontvangen. De Blu-ray heeft alleen de originele Franse versie en de Engelse versie. Helaas geen Nederlandse versie.

De HD remaster door Mikros Image is matig. Aan de ene kant zijn de beeldresolutie en helderheid veel beter dan de oudere releases, maar aan de andere kant is de film grain textuur weggevaagd door digital noise reduction en ook is het beeld van 4:3 (1.33:1) naar 1.66:1 gecropt. Liefhebbers van film grain en originele aspect ratio’s zullen teleurgesteld zijn.

Een ander probleem is dat de opening titels ingekort zijn van 1:47 naar 44 seconden. Erg jammer want Hymne à la vie is een mooi lied.

Screenshots

Opening-1.png Opening-2.png Opening-3.png Opening-4.png Opening-5.png Episode-01-08578.png Episode-01-12803.png Episode-01-15220.png Episode-01-30857.png Episode-01-32161.png Episode-02-05543.png Episode-02-25711.png Episode-02-31645.png Episode-02-33073.png Episode-02-35458.png Episode-03-13805.png Episode-03-15942.png Episode-03-29964.png Episode-03-32130.png Episode-03-32865.png

aangepast door Scavenger
Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien is de beeldkwaliteit enigszins te verbeteren door nep film grain toe te voegen om noise reduction artefacten en compressie artefacten te maskeren. Lost nog steeds niet de cropping op en het is teveel werk om te doen.

Wat ik misschien nog wel ga doen is de korte intro uit de video knippen en vervangen met een re-encoded versie van de lange remastered intro op Youtube. Als het correct gedaan is, kan het er ingeplakt worden zonder de video van de hele aflevering te re-encoden. Dan remuxen met gesyncte Nederlandse audio.
 

Lange intro HD remaster


Hier zijn enkele "before" en "after" shots van de restauratie extra:

mpv-shot0045.thumb.png.dc5b868ae40b224f50d552d2c7303d9e.pngmpv-shot0046.thumb.png.b8f84750f2977e0090a54f71dbb82a90.pngmpv-shot0047.thumb.png.eb393d7c3abe956e3aac831e12b7b35a.pngmpv-shot0048.thumb.png.7c296941e7659e64bd98ada47f3855cb.png

aangepast door Scavenger
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 17-1-2020 om 20:21, Scavenger zei:

Misschien is de beeldkwaliteit enigszins te verbeteren door nep film grain toe te voegen om noise reduction artefacten en compressie artefacten te maskeren. Lost nog steeds niet de cropping op en het is teveel werk om te doen.

Het terugplaatsen van filmgrain lijkt mij nooit een optimale oplossing. Maar dat is mijn mening.

 

Ik zag laatst op Netflix inderdaad deze 16:9 remastered versies langskomen, waarbij overigens wel de Nederlandse audio er overheen gepleurd was, en voorzien van nieuwe begintitels (van de toenmalige, internationale omroepen die meededen), maar wel met spelfouten. Zo stond bij de BRT "Belgische Radio En Televisie Nederlandse UItzendigen". Dat vond ik me toch een partijtje treurig. Daarnaast leek het erop dat er iets gaande was met de NL audio; versneld ofzo, om het te laten klikken op het remastered beeld?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat men vaak deed was de 24fps film gewoon op 25fps afspelen en dus zal het in het Nederlands mogelijk op 25fps zijn nagesynchroniseerd.

Maar het zal nu weer in 24fps zijn gescand, zit je met een verschil. Mogelijk hebben ze iets met de audio moeten doen (en ik hoop niet gewoon repitchen maar hoop eigenlijk ook niet met time stretch)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als Europese productie zal het toch wel op PAL = 25 fps zijn gemaakt? Bij mijn weten was het dan wel op film, maar werd die filmsnelheid aangepast omdat het van en voor TV was.

 

Dus samengevat: de film is verkeerd gescand, er zijn spelfouten, en het beeld is verminkt. Bravo, hoera!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor wat het waard is, de Blu-ray en het beeldmateriaal op het officiële Youtube kanaal zijn 25fps.

Ik heb een DVD rip van aflevering #1 van de oude Nederlandse master vergeleken met de Blu-ray. Als je de opening en end credits niet meerekent, dan heeft de oude master slechts één zwarte frame meer in een scene overgang. Lijkt mij dat het syncen van de Nederlandse audio aan de remaster niet zo moeilijk hoort te zijn.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 minutes ago, djkoelkast said:

Film is doorgaans 24fps, dan moet je beide versies (zoals op tv uitgezonden en zoals gerestaureerd) eens boven elkaar op een timeline moeten zetten, dan weet je het zo.

Ik heb dit alleen van horen zeggen, maar blijkbaar werd er aangepaste snelheid gebruikt voor telerecording. Anders krijg je ook lelijke effecten - dat is al te zien wanneer je thuis zelf een film probeert te digitaliseren.

Ik kan me voorstellen dat ze ook schoten aangepast op 25fps voor series die op film werden opgenomen. Dus voor animatie wellicht ook?

In PAL-landen dan, niet in Noord-Amerika, daar was het niet nodig.

 

Echt jammer dat cowboys dit hebben verknoeid. :(

Link naar bericht
Delen op andere sites

Film die opgenomen was voor televisie (filminlassen of telerecording) werden opgenomen en afgespeeld op 25fps. Film voor de bioscoop die op televisie werd vertoond werd meestal versneld (24>25fps)...

Link naar bericht
Delen op andere sites

't Gaat nog wel eens mis bij digitaliseren. Ik heb twee helften van één TV programma die van verschillende bronnen zijn. Is moeilijk te plakken omdat het applaus ineens van toonhoogte wisselt. Één van de twee is te snel óf de andere te langzaam.

 

Maar Scavenger, wat is de speelduur (buiten de verschillen van de intro)? Oude en nieuwe even lang?

 

Want 25 fps zou nog steeds kunnen, alleen dan is het een conversie van 24 naar 25 die totaal overbodig had kunnen zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Spiny Norman zei:

Maar Scavenger, wat is de speelduur (buiten de verschillen van de intro)? Oude en nieuwe even lang?

Aflevering 1 is even lang, op 1 extra zwarte frame tijdens een fade-out na in de rip van de oude NL DVD.

En nu wordt het interessant... Aflevering 2 remaster is langer dan de rip van de oude NL DVD. Zitten extra 156 frames (0:06.240 in 25p) in een scene met dialoog (oude master: 13:52 / remaster: 12:51). De remaster en de oude Franse master heeft hier één extra kleine zinnetje ("Oh, pardon!"). Er mist in de remaster 1 frame tijdens de bevruchtingsscene (misschien een beschadigde frame?).

aangepast door Scavenger
Link naar bericht
Delen op andere sites
29 minutes ago, Scavenger said:

Er mist in de remaster 1 frame tijdens de bevruchtingsscene (misschien een beschadigde frame?).

Vast gecensureerd!

 

 

OK, maar als de duur niet alleen in frames, maar ook in tijd hetzelfde is, dan is de audio niet versneld, en hoorde samba-boy misschien iets anders dat er misging op netflix. Dus dan hebben de de frame rate niet verknoeid... Maar wel de rest!

aangepast door Spiny Norman
Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk. Ikzelf vond 'De wereld' erg intrigerend, en was erg verzot op 'De Ruimte...'. Vele jaren later heb ik bij een lokale muziek winkel beide series compleet als DVD collectie gevonden. Ouderwets 4:3 zoals het hoort. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...