Ga naar inhoud

Modelbouw: B&A caravan 1:24 model


Aanbevolen berichten

Hallo B&A liefhebbers!

Na het maken van een goed gelijkende 1:24 B&A Honda Prelude, kon de komst van een caravan op die schaal natuurlijk niet uitblijven! Zoals in het Honda topic is te lezen, heb ik het perfecte caravan model gevonden in de Barlux Roller Caravan.

Ik heb de caravan helemaal uit elkaar gehaald en de body opgeschuurd en bewerkt: De ramen aan voor en achterzijde waren te groot, die heb ik in grootte aangepast, op deze manier kunnen de stippen er op de stijlen langslopen (op de achterkant is dat het geval). Ik heb dit gedaan door de bestaande raamkaders ervan af te halen en van heel dun triplex nieuwe te maken, precies op de maat zoals ik ze wilde. Daarnaast had de caravan aan de linker zijkant nog een extra raam, terwijl die van B&A aan weerskanten maar 1 raam heeft. Ook deze heb ik dus aangepast door het raamkader te vervangen door een 'custom-made' kader. Het kostte een hoop tijd om het oppervlak zo glad mogelijk te krijgen, ik wil straks natuurlijk niet dat dat je allerlei oneffenheden ziet als de caravan in de kleuren gespoten wordt.

De buitenkant van de caravan staat momenteel in de primer:

GtGra.jpg

TUT41.jpg

GYFgh.jpg

De binnenkant heb ik op de ramen en gordijnen na, zo goed als af. Tot op het clownsschiulderijte aan toe. Aangezien je de binnenkant niet heel goed kan zien als het model in elkaar zit, heb ik ervoor gekozen details als de bruine omlijsting van de kastjes weg te laten en het te laten bij een wit interieur, rode banken en het schilderijtje. Aangezien je de deur wel kunt openen is het leuk dat je het schilderijtje ziet hangen. Gelijk herkenbaar!

3k4Qw.jpg

Xkg25.jpg

TMEAV.jpg

School is weer begonnen en dat betekent dat mijn vrije tijd beperkt is. Waarschijnlijk ga ik de kleuren en stickers pas in de krokusvakantie aanbrengen. Dan heb ik ook nog even tijd om te verzinnen wat ik ga doen met het onderstel (te zien op de eerste foto). Wat vinden jullie? Disselbak erop laten of niet?

Tot horens!

Link naar bericht
Delen op andere sites

-0- Je kan goed zien dat je echt een perfectionist bent! Geweldig dat clownsschilderijtje in de caravan. Zoals je zelf al zegt heel herkenbaar!

Jammer voor ons dat we pas weer volgende maand een update zullen zien (logisch)

Heel veel succes met de caravan (en met school uiteraard) en ben nu alweer benieuwd naar het volgende stadium!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is echt jammer dat jij toen der tijd niet bent aangewezen om de Bassie en Adriaan caravan met auto te ontwerpen. Dit ziet er zo goed uit, dit is tenminste heel herkenbaar, dat kan ik van het speelgoed wat toen uitkwam niet zeggen :')

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Ik ben toch wel blij, dat jij dit doet, aangezien er geen anderen zijn die het doen. Misschien hebben anderen het ooit wel geprobeerd, maar tot nu toe heb ik nog niets gemerkt. Ik geef je echt veel respect, dat je een 1:24 model maakt van de unieke Bassie en Adriaan Prelude & Caravan.

Misschien nog een leuk tipje: Andere wagens maken uit de Bassie en Adriaan series is misschien ook een idee!

Ik verplicht je niet om andere wagens uit de Bassie en Adriaan series te maken, maar het zal wel leuk zijn!

RESPECT! 8-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien nog een leuk tipje: Andere wagens maken uit de Bassie en Adriaan series is misschien ook een idee!

Ik verplicht je niet om andere wagens uit de Bassie en Adriaan series te maken, maar het zal wel leuk zijn!

Haha leuk Melki! Lijkt mij inderdaad ook ERG leuk! Misschien een leuk projectje voor in de toekomst...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Hallo allemaal!

Daar ben ik weer met een kleine update. Ik had helemaal bedacht de afgelopen vakantieweek te besteden aan de caravan. Maar niets is minder waar.

Toch ben ik een stapje verder. Eerst nog een laatste laag primer op de caravan losgelaten en daarna heb ik hem geel gespoten. Over het resultaat ben ik niet helemaal tevreden. De primer heb ik aangebracht met kwast en je ziet de verf streken nu best wel zitten, daarnaast glimt hij niet, terwijl ik een glansgeel heb gekocht. Er zit dus nog wat uitzoekwerk daar! Ik ga nog even bedenken of ik hem weer op ga schuren en op een andere manier ga primen of toch het rood nog even probeer... Maar goed, voordat ik daaraan toekom zijn we weer een paar weken verder.

Voor nu.. geniet van deze foto's! Voor de gelegenheid het interieur maar even in de caravan gedaan. Nog niet helemaal goed gemonteerd, waardoor je naden ziet, die zijn straks weg als ik hem er echt in ga monteren.

lQRHt.jpg

6cxyT.jpg

4x5HK.jpg

lbBIV.jpg

wAXV3.jpg

SuuR0.jpg

Let me know what y'all think!

Take care!

Ben

aangepast door Ben_B&A
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Wat een geweldige Prelude en Caravan!!!

Ik heb presies dezelfde Prelude als die jij hebt die ziet er presies hetzelfde uit!

Bedankt voor de tip en de caravan,

Ik heb de gezichten voor de caravan een beetje aangepast zodat ze op de orginele lijken want er misde en paar dingetjes of waren fout:

img1480070477.jpeg

Groetjes Michael

Btw ik woon ook vlakbij Haarlem;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb de gezichten voor de caravan een beetje aangepast zodat ze op de orginele lijken want er misde en paar dingetjes of waren fout:

Hoi Michael!

Bedankt voor de complimenten. Zag inderdaad dat ze niet helemaal perfect zijn, de gezichten. Maar ze zijn ZO klein en eigenlijk vind ik ze in mijn versie ietsie mooier. Maar goed dat is persoonlijke smaak :)

Ondertussen ben ik nog niet verder en ik ben er ook niet uit of ik hem nu wel of niet ga overschuren.. hmmmmm...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Trouwens, Michael? Heb je nog meer scherpe foto's van de Sprite caravan? Want de foto die je hier hebt gepost heb ik nog NOOIT gezien...

Ik hoor graag van je! Groetjes!

Hij heeft die foto van Hyves als ik zo naar de URL kijk, gezien die van de B&A website gehaald zijn denk ik dat je op de Bassie en Adriaan-website moet kijken voor de rest van de foto's.

En niet beledigend bedoeld maar kan men eens kappen met dat 'Beste...', 'Groetjes!' en dergelijke aan het begin en eind van de berichten? Het is beleefd, uiteraard, maar we zitten op een forum en niet in een mailbox.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zal eraan denken ;)

Let's get back to topic ok?!

De foto die Michael heeft gepost heb ik nog nooit zien staan op de Adriaan/Bassie website. Als hij erop had gestaan had er denk ik ook een watermerk op gestaan van Adrina of Bassie Producties. Benieuwd waar die foto vandaan komt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zal eraan denken ;)

Let's get back to topic ok?!

De foto die Michael heeft gepost heb ik nog nooit zien staan op de Adriaan/Bassie website. Als hij erop had gestaan had er denk ik ook een watermerk op gestaan van Adrina of Bassie Producties. Benieuwd waar die foto vandaan komt.

Ooh zo zijn er meer foto's die eigenlijk niet op de site van B&A zelf heeft gestaan; zoals ook de volgende foto

986frr.jpg

Mensen met de videobanden van de rondreis door europa van CNR moeten deze toch kennen :P

Zelf vind ik dit één van de mooiste foto's van het duo

aangepast door Logitech
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm, niet van Bassie en Adriaan site inderdaad... ANP, Beeld & Geluid wiki of waar precies? :)

Heb deze gekregen van iemand in de mail; weet op het moment niet precies van wie maar ook niet belangerijk, volgens mij komt deze inderdaad van Beeld&Geluid wiki, bij ANP staat deze namelijk niet tussen

aangepast door Logitech
Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien dat je ze in een ander topic zou kunnen posten? Zie ze namelijk momenteel ook niet zo snel op internet staan :)

Haha het zijn er niet heel veel; maar heb bij deze een nieuw topic aangemaakt dus als jij nog foto's hebt... zie ze graag;)

aangepast door Logitech
Link naar bericht
Delen op andere sites

die fotos die ik stuurde en die Logitech stuurde zijn van de site: http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeldingen/fotocollectie/zoeken/q/zoekterm/bassie

Ik heb ze zelf op msn aan Logitech gegeven,

Ik zal even kijken of ik meer fotos van de sprite heb,

BTW ik ben net begonnen met het Retroforum dus moet even in komen vandara dat ik de fotos op hyves heb gezet zodat ik aan een URL link kan komen;)

Groetjes Michael

Link naar bericht
Delen op andere sites

Graag allemaal even de regels nog eens doorlezen: http://www.retroforu...tion=boardrules

En vooral ook het stuk over wat wel en niet mag in het B&A-gedeelte: http://www.retroforu...iaan-de-regels/

Eventuele foto's die niet over de caravan gaan horen niet in dit topic, er is een fototopic.

Daarnaast kappen met bashen naar elkaar of flauwe namen gaan roepen en het is ook niet nodig om elke post af te sluiten met groetjes, het is geen mailbox.

Topic kan weer open.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Btw als je meer autos wilt maken van Bassie en Adriaan:

- Radiografishe rode 1:18 Matra Rancho van Joustra

en meer autos als je die wilt weten reageer dan even,

MVG Michael

De laatste Caravan van BenA was toch geen Sprite ?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

En we zijn weer een stapje verder. Gister heb ik het erop gewaagd: het aanbrengen van de rode verf! Een spannend moment want je vraagt je ALTIJD af of je wel goed afgeplakt hebt. Het resultaat zien jullie op de foto's hieronder. Ik ben ontzettend tevreden.

2nfZj.jpg

FQ3Nk.jpg

OqnQx.jpg

qpAh2.jpg

vUjbj.jpg

De buitenkant is bijna af! De stickers moeten er nog op, nummerbordje en het onderstel. Daar is nog wel wat werk aan: de caravan had namelijk een disselbak, maar de TV caravan heeft dat niet. Die heb ik eraf moeten zagen met als gevolg dat het aankoppelingsgedeelte voor de auto er nu ook af is. Ben van plan dat compleet opnieuw te maken, maar daar heb ik wel de juiste spulletjes voor nodig en die heb ik tot noch toe nog niet gevonden.

Verder wil ik de chromen lijsten van de ruiten er ook op hebben. Daar heb ik het volgende op bedacht: een U profieletje met daartussen een gebogen ijzerdraadje (voor de lijst) en een op maat geknipt stukje transparant plastic (als raam) geklemd. Dat zilver spuiten (met uitzondering van het raam natuurlijk) en dan erop plakken d.m.v. dubbelzijdig tape. Zie hier de constructie:

GCwTU.jpg

jakxP.jpg

hsnSo.jpg

Tot zover de update. Ik heb nu vakantie en ben van plan hem af te gaan maken, dus houd dit topic in de gaten!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Over het resultaat ben ik niet helemaal tevreden. De primer heb ik aangebracht met kwast en je ziet de verf streken nu best wel zitten, daarnaast glimt hij niet, terwijl ik een glansgeel heb gekocht. Er zit dus nog wat uitzoekwerk daar! Ik ga nog even bedenken of ik hem weer op ga schuren en op een andere manier ga primen of toch het rood nog even probeer... Maar goed, voordat ik daaraan toekom zijn we weer een paar weken verder.

Ben, hoe is het met bovenstaande afgelopen? Heb je het uiteindelijk zo gelaten of hem toch weer opnieuw geschuurd/geprimd/geverfd?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee ik heb hem uiteindelijk zo geel gelaten als dat hij was. Ik realiseerde mij dat de "slechte" stukken over het algemeen toch weer rood zouden worden. En nu het rood zo goed heeft uitgepakt, laat ik hem zo :)

Momenteel bezig met de raampjes...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooi hoor Ben ben benieuwd naar het resultaat alleen de lijn naar boven bij het raam hoort dat zo?

Want bij de orginele loopt ie wel recht naar boven en bij jouw niet klopt dat?

aangepast door djkoelkast
Geen plaatjes van de adriaan homepage linken!
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ik weet niet precies wat je bedoeld Michael. De lijn naar boven bij het raam???

Bedoel je de scheiding rood/geel bij het raam? Ja die loopt schuin, precies als bij het origineel:

eN0O5.jpg

aangepast door Ben_B&A
Link naar bericht
Delen op andere sites

Daar ben ik weer met een update!

De afgelopen week heb ik zitten pieter-peuteren om de caravan steeds een beetje mooier en authentieker te maken. Hieronder een aantal foto's. De caravan lijkt af, maar dat is hij niet. Zoals jullie zien: de stickers moeten er sowieso nog op. Maar aan het onderstel moet ook nog gewerkt worden: er moet nog een klein paneeltje gemaakt worden onder het voorraam, het aankoppelgedeelte voor de trekhaak moet nog gemaakt worden en hij moet iets beter gepast worden op de achterkant (je ziet op de foto dat hij niet helemaal lekker zit. Daarnaast ben ik over het rood niet helemaal blij, waarschijnlijk spuit ik dat gedeelte nog over. Met een beetje schuren en bewerken hier en daar moet dat lukken.

Keeping you posted! Voor nu, enjoy the pictures!

sKPfe.jpg

LVKFH.jpg

i3rKF.jpg

1BXQJ.jpg

kcalK.jpg

Ytqw2.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als zeikerd maar óók als fan van leuke dingen zeg ik: _O_ _O_ _O_

...En hier dan mijn mierennk-opmerkingen:

- Gordijnen zijn ÉPISCH, maar het gordijntje aan de achterkant van de caravan lijkt te zijn beschadigd, te zijn gescheurd (Ziet er een beetje vreemd uit)

- Inderdaad het passen van het dak op de caravan aan de achterkant van de caravan

- De schuine lijn tussen rood en geel (Die schuin omlaagloopt aan de zijkant en als ie doorloopt over de deur heengaat) ziet er piekfijn uit, behalve bij het deeltje nét boven het raam. Daar is het, moet ik eerlijk zeggen, wat minder. Volgens mij was dat deel ook niet afgeplakt toen het beschilderd werd, door het kleine oppervlakte waar het om gaat misschien?

Het zijn 3 kleine dingetjes, maar ik dacht, kritiek kan het eindresultaat alleen maar beter maken toch :D

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het zijn 3 kleine dingetjes, maar ik dacht, kritiek kan het eindresultaat alleen maar beter maken toch :D

Ik waardeer je comments! Altijd opbouwend bedoelt en ik vind het leuk dat je op deze manier bijdraagt aan de perfectie van zo'n grootschalig (en kleinschalig tegelijk :P) project. :) En ook bedankt voor je complimenten.

Even een reactie:

- Gordijntje. DANKU! Je hebt gelijk. Het gordijntje is een beetje ongelukkig geplaatst. Hij is namelijk precies hetzelfde als het gordijntje voor. Hij zit alleen iets te hoog en een beetje scheef, dat wekt misschien de suggestie dat hij gescheurd zou zijn. Je zult begrijpen dat het er ingezoomd op de foto allemaal groot uitziet. In het echt is het een klein 1:24 modelletje en het is me toch pielen! Wat een klus! Maar ben op zich tevreden...

- Ik vind het eigenlijk vooral aan de voorkant van de caravan irritant. Op dat gele stuk is de naad dusdanig groot dat het een gapend gat wordt. Ben van plan daar wat aan te doen, maar de goede oplossing heb ik nog niet gevonden.

- Ja dat kleine vlekje boven het raam! Goed gespot! Daar is het met afplakken net een beetje mis gegaan, heeft tijdens het spuiten niet goed genoeg vast gezeten. Ik baal ervan, maar vind de "schade" dusdanig klein dat ik het erbij laat. Je kunt heel ver gaan in dit soort dingen, maar op een gegeven moment kan je aan de gang blijven. Hier ben ik tevreden mee :)

We zitten nu in de fase van het afmaken en dan kom je altijd dingetjes tegen. Ik ga mijn best doen, maar ben met dit resultaat al erg tevreden :)

Nogmaals bedankt voor je comments sambaboy! Blijf ik scherp van :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

En oowja! Deze wilde ik jullie niet onthouden!

Xykq2.jpg

Een klein voorproefje (met slechte belichting en slechte kwaliteit) van de 'photoshoot' die hier onherroepelijk op volgen gaat nadat de caravan klaar is :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een mooi project Ben waar je als modelbouwer trots op kan/mag zijn! Een waar meesterwerk in mijn ogen! Ga zo door en ben reuze benieuwd naar de caravan als alle decals erop zitten :D^O^_O_^O^ ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...