Ga naar inhoud

Sigarenbandjes, wie kent de namen nog?


Aanbevolen berichten

Sigarenbandjes, wie kent de namen nog?

Mijn opa rookte vroeger sigaren. De bandjes bewaarde hij voor ons, kleinkinderen. Elke keer als we daar kwamen even gauw het quasi koperen potje openen om te zien of er soms nieuwe bandjes bij waren gekomen die ik nog niet had. De bandjes werden netjes in een schrift geplakt.

Toen ik onderweg op een gevel in sierletters de naam DirckIII zag staan, moest ik opeens aan deze verzameling denken en de namen die daar bij hoorden. Dirk III? Nee, het waren Willem III en Derk de Vries. Velasquez. Ook de naam Bas schoot me te binnen en even later de voornaam: Elisabeth. Elisabeth Bas was de naam.

post-598-0-54038500-1326633151.jpg

Hoewel, Willem III? Volgens deze blikken sigarendoos is het Willem II.

post-598-0-68011000-1326633316.gif

Willem II

Maar daar ging het mij niet om, het gaat me om de namen die op de sigarenbandjes staan en wie dat (ook al weer) zijn. Wie was Velasques en wie Elisabeth Bas.

Het antwoord op de laatste lag in een van mijn verzameldoosjes.

post-598-0-49670700-1326633545.gif post-598-0-01880900-1326633590.gif

post-598-0-77638500-1326633688.gif post-598-0-49357300-1326633785.gif

Velasques en Elisabeth Bas (wil niet opschuiven)

Behalve namen van personen werden er ook merknamen als Uiltje en Agio gegeven aan sigarenbandjes, wat meer te maken had met de sigarenfabrieken en hun eigenaren. Zie overzicht op: sigarenband.nl

Met de sigarenbandjes ging het dezelfde weg op als met vele andere verzamelingen, het werd een tikkeltje commercieel. Er verschenen diverse series – ik zag dat ook ik een schrift had aangelegd met series: sigarenbandjes waarop staatslieden, bloemen, vlinders – en als gevolg daarvan kwamen er catalogi.

www.tabacologie.nl kan u daar meer over laten zien.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooi topic Keetie!

Dit is een beetje van voor mijn tijd vrees ik, ik ken ook niemand die in die tijd sigaar rookte volgens mij. Die doosjes herinner ik mij wel, mijn ouders hebben daar nog een paar van voor het bewaren van spulletjes.

Wel leuk dat ze interessante informatie verschaften per persoon.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...