Ga naar inhoud

Megaupload offline gehaald


Aanbevolen berichten

De FBI heeft in samenwerking met het ministerie van Justitie de populaire hostingsite Megaupload.com offline gehaald. In een verklaring laat Justitie weten dat het om “de grootste antipiraterij-actie gaat die de VS ooit heeft gekend”

De actie van de FBI is bijzonder goed voorbereid en gecoördineerd, want wereldwijd werden zeven medewerkers van de hostingsite opgepakt. Onder hen ook de oprichter van Megaupload, de in Hongkong en in Nieuw-Zeeland wonende Duitser Kim Schmitz. Volgens Amerikaanse media riskeert het zevental een maximale celstraf van 50 jaar.

Met dagelijks 60 miljoen gebruikers behoort hostingsite Megaupload.com tot de top-20 van de meest bezochte websites ter wereld. Zoals de naam al doet vermoeden kunnen surfers via de site allerlei bestanden parkeren op servers. Elk bestand heeft een eigen unieke URL, waardoor het gemakkelijk is om ze opnieuw te downloaden. Betalende gebruikers kunnen grotere bestanden uploaden en meerdere bestanden tegelijk downloaden.

De dienst van hostingbedrijven is perfect geschikt voor het illegaal verspreiden van muziek, films en televisieseries. Meteen ook de reden waarom Megaupload in het vizier van de Amerikaanse justitie is beland. In de gezamelijke verklaring van de FBI en Justitie staat te lezen dat de mediasector jaarlijks een half miljard dollar aan inkomsten verloren ziet gaan. Daartegenover staat dat Megaupload en andere hostingsites ongeveer 175 miljoen dollar verdienen aan hun dienst.

Het optreden van de Amerikanen komt er nauwelijks twee dagen na een massaal internetprotest tegen SOPA (Stop Online Privacy Act) en PIPA (Protect IP Act). Dat zijn twee antipiraterijwetten die voorliggen in respectievelijk de Amerikaanse Kamer van Volksvertegenwoordigers en de senaat. Volgens tegenstanders wordt de infrastructuur van het internet (DNS) in gevaar gebracht. Voorstanders blijven eisen dat er maatregelen worden genomen tegen de digitale verspreiding van intellectuele eigendom.

FBI wekt Anonymous weer tot leven

De FBI heeft de afhandeling van beide wetten dus niet afgewacht om nu al een forse tik uit te delen aan de internetpiraten. De eerste wraakactie heeft niet lang op zich laten wachten: na enkele uren was de website van het ministerie van Justitie gehackt door de groep Anonymous, die blijkbaar weer tot leven is gewekt door het optreden tegen Megaupload. Ook de site van Universal Music werd getroffen. Op Twitter rollen de hackers met hun spierballen: “dit wordt de grootste aanval ooit, met 5.635 deelnemers. Haal er wat popcorn bij, want dit wordt een lange nacht.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik gebruikte de site vaak, met name omdat je met een gatis account op max. snelheid kon downloaden en uploaden. Toen ik afgelopen maand de website bezocht viel het me op hoeveel bekende Amerikanen met een banner op de site stonden met een steunbetuiging, waaronder Snoop Dogg, Timbaland, etc.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar waar de ene upload site verdwijnt, verschijnt de volgende wel weer ergens. Dat was ook zo in het tijdperk van de illegale cd's. Steeds werd een netwerk opgerold en bestelde iedereen die daar bestelde vrolijk op een ander adres...

Ik zag laatst een documentaire over crystal meth (drugs) in de VS, daar rolden ze 2-5 methlabs per dag op en dat was nog niet eens voldoende om een kleine deuk in de aanvoer van meth te veroorzaken. Zo is het ook met het al dan niet aanbieden/verkrijgen van software/media waarvoor je niet betaald hebt aan de rechthebbenden. Er komt altijd een nieuwe manier.

Het is alleen wel goed denk ik om de mensen aan te pakken die er schandalig aan verdienen, dat is ook de ondergang van FTD geweest: ze gingen er aan verdienen en toen werd het aangepakt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Baal flink, heb er veel bestanden opstaan, voornamelijk familiefotos, alles weg! Vond megaupload altijd een hele fijne & stabiele site, hopelijk komt 't terug & dan 't eerste wat ik doe is die foto's eraf halen!

Hopelijk krijg ik voor de maand januari me premium member terugbetaald 8)7

Link naar bericht
Delen op andere sites

...Vreemde is dat ik over RapidShare, die ik altijd als verre tweede achter MegaUpload, nog niks heb gehoord. Vond het voorheen teveel reclame hebben maar dat valt nu ook mee, sinds MegaUpload weg is en RapidShare een reputatie hoog te houden heeft.

RapidShare opereert vanuit Zwitserland, misschien dat dat meespeelt. Bovendien ondervind ik bij RapidShare veel meer dan bij de concurrenten dat illegale files actief worden verwijderd, dus misschien wordt hun policy 'beloond' doordat men ze niet aanklaagt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar waar wil je je geld halen? Megaupload is niet meer.

Die 10 dollar die ik in januari ben verloren aan megaupload zit ik niet zo meer, was meer sarcastisch bedoeld, zit er meer over die bestanden in!

Gewoon van het ergste uitgaan, dan kan het alleen maar meevallen (O)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die 10 dollar die ik in januari ben verloren aan megaupload zit ik niet zo meer, was meer sarcastisch bedoeld, zit er meer over die bestanden in!

Gewoon van het ergste uitgaan, dan kan het alleen maar meevallen (O)

Die bestanden zijn weg sinds de servers gewoon helemaal down zijn. Alles is door de FBI ingenomen en/of vernietigd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat geldt - denk ik - alleen voor de Amerikaanse, maar niet voor de Nederlandse servers.

Die Nederlandse programmeur is toch opgepakt? En verder, stonden alle servers niet gewoon in de US? ...Sowieso is álles wel neer en vernietigd me dunkt, sinds de FBI er een internationale operatie van heeft gemaakt.

Wel geniaal, iedere nieuwssite noemt het grote brein achter MegaUpload Kim Dotcom, terwijl die achternaam niets meer dan een internetnaam was :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

MegaUpload had bij de Nederlandse isp LeaseWeb maar liefst 690 servers in gebruik. Daarvan waren er 60 aangekocht; 630 werden gehuurd.

Ik heb ook nog ergens gehoord/gelezen dat de FBI een eigen programma op de servers had neergezet waardoor men niet bij zijn eigen legele bestanden kon komen. Er schijnt dus hier niets vernietigd te zijn, wel uitgezet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...