Ga naar inhoud

Muziek op vinyl is weer helemaal in


Aanbevolen berichten

Nuja...ik moet zeggen dat ik vinyl zelf wél heel veel gebruik, vooral omdat ik dan minder makkelijk een track skip. Sommigen zweren bij hoog en laag een audiokwaliteit verschil te horen, maar ik ben geloof ik niet zó audiofiel dat ik dat kan horen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 9 months later...

 Vermogen voor zeldzame Beatle-lp   
                                       
 Al vijftig jaar lag bij Les Maguire, de toetsenist van de band Gerry and the Pacemakers uit Liverpool, een plaat op 
 zolder van een ander bandje uit die stad: The Beatles.                     
                                       
 De plaat werd in 1962 geperst,toen The Beatles nog relatief onbekend waren. Het gaat om een 78-toerenplaat met de nummers Till There Was You en Hello Little Girl.                          
                                       
 Deze week werd de plaat geveild in het Britse Warrington. De hoogste bieder,die anoniem wil blijven, had 77.500 pond, zo'n 98.000 euro,over voor de plaat. De opbrengst is voor de kleindochter van Maguire.

 

Bron: NOS TT 405

Link naar bericht
Delen op andere sites

        De plaat werd in 1962 geperst (...).                          

                                      

 

De pers is weer lekker bezig. Een tijdje geleden al linkte iemand naar het verhaal op de site van de BBC. Die hebben ook een plaatje.

 

http://www.bbc.com/news/uk-england-merseyside-35660169

 

Dat Engelstalige bericht herhaalt zo'n half dozijn keer - in ieder geval vaak genoeg om irritant te zijn... - dat de plaat geperst is, terwijl de foto's toch wel heel erg de indruk geven dat het gaat om zo'n gevalletje waarvan een enkel exemplaar gemaakt is, door gewoon een lege plaat te snijden. 't Is misschien maar een klein dingetje, maar als je zo'n tekst tegenkomt - al helemaal als er afbeeldingen bij staan die het verhaal tegenspreken - dan vraag je je toch af: leest dan niemand die bijdragen na? Schrijver, corrector, mensen van de opmaak: niemand die even zegt: jongens, hier klopt iets niet? :s

 

Verder vind ik het wel een leuk verhaal, lees wel graag over dit soort historische hebbedingetjes. Zou zo'n plaat anders niet graag in huis hebben, stel je voor dat er per ongeluk wat mee gebeurt... :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Ik heb een nieuwe platenspeler gekocht en heb de enorme verzameling platen van mijn vader nu  O+

 

Er zit vanalles bij: Dire Straits, Beegees, Camel, Klaus Wunderlich. Supertramp en nog véél meer (obscure) platen.

 

Genieten  :9~  Op een of andere manier is een plaatje draaien toch meer een beleving dan een CD opzetten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb er nog twee op zolder staan, van die 'échte' ouderwetse jaren '80 apparaten, weet je wel. Naalden zijn een paar jaar vervangen maar geen kleppen er meer op (eentje ben ik in een dronken bui overheen gesodemieterd (ja, ook dat gebeurt wel eens _O-) en de ander, uh... Die heb ik eerder die nacht in een dronken bui verstopt op een plek waar ik 'm nu niet meer kan vinden, ofzo? I dunno :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb een nieuwe platenspeler gekocht en heb de enorme verzameling platen van mijn vader nu  O+

 

Er zit vanalles bij: Dire Straits, Beegees, Camel, Klaus Wunderlich. Supertramp en nog véél meer (obscure) platen.

 

Genieten  :9~  Op een of andere manier is een plaatje draaien toch meer een beleving dan een CD opzetten.

Is dat echt een nieuwe nieuwe, eentje met USB, of een oude nieuwe van een kringloopcentrum bv? Er schijnt wel verschil in geluid te bestaan tussen oud en nieuw. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is dat echt een nieuwe nieuwe, eentje met USB, of een oude nieuwe van een kringloopcentrum bv? Er schijnt wel verschil in geluid te bestaan tussen oud en nieuw. 

Het is een échte nieuwe ja :P Erg leuk vormgegeven als een koffertje, ingebouwde speakers (Die nog super klinken ook) en uiteraard de mogelijkheid hem aan te sluiten op 'normale' speakers. Ook heeft hij inderdaad USB ingangen, maar ik zie het nut er niet zo van mijn platen op te nemen als WAV. Zo'n zgn. needle drop is slechts een momentopname en het is niet hetzelfde als de plaat echt luisteren (En dan heb ik het nog niet eens over de sfeer).

 

Dit is de platenspeler, hij klinkt echt super voor de zeer lage prijs: http://www.bax-shop.nl/platenspeler/ricatech-rtt68-melbourne-tan-platenspeler?gclid=Cj0KEQjw0MW9BRDxtYTn2_S699MBEiQAw33y4_J-StkSuaWi6YGK7WIGgUaojVtsC5XQuJHaNGNrp-oaAi9F8P8HAQ#productinformatie

 

Bij platenspelers speelt, naar mijn mening, geld ook minder een rol dan bij digitale apparatuur, waar er een groot verschil is tussen Digital to Analog Converters etc. Analoog is zo heerlijk simpel, geen ingewikkelde berekeningen maar gewoon de naald die de groef aftast en die weer omzet naar de geluidsgolven _O_

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, zo'n oude is natuurlijk veel degelijker qua materiaal. Ooit zal ik wel voor iets permanenters gaan, maar zie het maar als mijn instapmodel. De eerste platenspeler die écht van mij is. En hij was slechts € 50 bij de Dirk van den Broek ( :P )

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...

Gezien vandaag, 6 januari 2017, op het Belgie1 journaal:

 

Producenten vinylplaten kunnen vraag amper bijhouden

 

Vinylplaten zijn al verschillende jaren weer erg in trek en de vraag blijft stijgen. Volgens prognoses van de

muziekindustrie zijn er in 2016 in België opnieuw 28% meer verkocht dan het jaar ervoor. De producenten van vinylplaten

kunnen de vraag nauwelijks bijhouden.

 

Dan volgt er een reportage gemaakt in de Records Industry te Haarlem.

 

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.48120?video=1.2860842

 

Quote perser Ed Hartman:

"CD is geluid en vinyl is muziek."

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Heb op dit moment de nieuwste Jarre-plaat opstaan (Oxygene 3).

 

Net als Oxygene en Oxygene 7-13 is het weer een heerlijk luisteralbum. Ook zijn er veel nieuwe synths te horen, die al te horen waren op bijvoorbeeld  Téo & Téa.

 

Bijzonder is dat de plaat doorzichtig is :9

drei.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...