Ga naar inhoud

Playstation 1 vs Nintendo 64


  

17 leden hebben gestemd

  1. 1. Playstation 1 vs Nintendo 64, welke is beter?



Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd welke console jullie in die tijd hadden, en welke jullie beter vinden/vonden.

Graag ook beargumenteren waarom!

Ikzelf vind de Nintendo 64 beter, vooral vanwege de unieke spellen (Super Mario 64, beste spel ooit naar mijn mening :7 )

ook vanwege de controller, die ik ideaal vindt, en cartridges, die duurzamer zijn dan cds (en geen laadtijden niet te vergeten)

Wat vinden jullie?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Met pijn in mijn hart heb ik voor Playstation gekozen. Als de vraag was geweest, welke leuker is, zou mijn antwoord de Nintendo 64 zijn. Alleen de naam Mario zegt al genoeg. Maar de vraag wat beter is, doet mij naar de mogelijkheden van de hardware kijken. En de Playstation heeft een cd speler, de Nintendo 64 niet.

Dan heb ik het niet alleen over de optie om audio cd's af te spelen, wat potentieel wel een apparaat uitspaarde. Maar vooral de relatief simpele ombouwmogelijkheden met modchips, waardoor gebrande spellen mogelijk zijn. Niet hoe Sony het bedoeld heeft, maar wel iets, wat naar mijn idee de Playstation het superieure apparaat maakt. Want hoe gemakkelijk was het niet om aan spellen te komen. Er waren zelfs videotheken die de spellen verhuurden. En laat nou net het legaal zijn om een thuiskopie te maken...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Playstation is techinisch beter bevonden door de discdrive... Maar eerlijk, spellen die erop kwamen waren echt zwaar knudde op een paar klappers na. En de graphics waren écht niet zoveel beter in vergelijking met Nintendo 64.

Geef mij maar de 64, alleen al vanwege een paar redenen. Pokémon Snap, Pokémon Stadium, Mario Kart 64, Super Smash Brothers... En dat terwijl ik nooit ook maar één van beide consoles heb gehad maar wel met allebei bij vrienden heb mogen spelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lastig hoor. Op beide consoles zijn geweldige spellen uitgekomen en het verschil tussen de consoles is groter dan bij de vorige generatie (SNES vs MegaDrive). De graphics zijn niet vergelijkbaar: op de N64 een soort 3D met een enorme blur en nauwelijks polygonen. Op de PSX meer pixelachtig (daardoor wel 'scherper' beeld). Beide soorten hebben z'n charme.

Als ik puur naar gameplay kijk heeft de N64 toch wel meer kwaliteit te bieden, alleen moet je dan wel van het Nintendo-genre houden. Daarbuiten was er niet zoveel goeds te vinden. De PSX had meer voor elk wat wils.

Qua hardware, zoals hierboven al vermeld, is de PSX toch wel superieur. Als ik bijvoorbeeld naar de controller kijk, dan is die van de PSX veel beter dan die van de N64. Niet voor niets is de controller van de PS3 nog immer gebaseerd op het PSX-model. Ook de disc wint het van de cartridge, want hierdoor konden er meer high-res textures en hoge kwaliteit geluiden worden toegevoegd aan een spel.

Volgens mij zijn er van de PSX wereldwijd >100 miljoen verkocht en de N64 >30 miljoen.

Ik heb nog geen beslissing genomen welke de beste is. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb zowel de 64 als de psx overgeslagen. Vond de graphics toen van beide consoles niets: slecht 3D, terwijl je mooie 2d spellen gewend was.

Vele jaren later had ik voor de verzameling een N64 gekocht met Ocarina of Time. Ik was er weg van, prachtige materie en de graphics keek je doorheen. Op de PSX heb ik vroeger weleens gespeeld, en heb me rot gelachen om destruction derby. 30 auto's in een ring die elkaar kapot gaan beuken. Dat het kon op een spelcomputer! :) Het idee blijft absurd.

De keuze maken is lastig. Het lijkt dat de PSX meer "stoerdere" spellen heeft, terwijl de N64 echt voor jongere kinderen was. Inmiddels nog steeds te weinig op de PS1 gespeeld om een echt oordeel te vellen. Heb desondanks voor de N64 gekozen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zeg toch de Playstation 1.

Krachtiger, meer opslag op een medium, hele goede controllers (en niet stuk te krijgen ook) en er zijn zeker 4 versies van uitgebracht.

Ook had je echte adventures en hele dikke spellen hier op. De N64 is veel meer cartoonish.

Ook muziekspellen als Beatmania, Dance Dance Revolution, Music 2000 waren revolutionair. Zulke revoluties heb ik op de N64 niet gezien. Ondanks dat de Mario Party serie een van mijn favorieten is kies ik dus voor de Playstation 1.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik neig ook naar PSX. Hoewel het niets met deze discussie te maken heeft, vind ik het ook fantastisch dat je PSX-spellen kunt spelen op een PS3. Dat zegt wel iets over Sony. Mijn persoonlijke favorieten van de PSX zijn Driver 2, Fifa Soccer 96, Tony Hawks Pro Skater 2, Moto Racer, Need For Speed II, III en IV, Destruction Derby Raw, Davis Cup Complete Tennis, Gran Turismo, Mortal Kombat 4, Time Crisis en Ghoul Panic. De PSX gun (G-con 45) is overigens ook geweldig. Ik bezit er 3, welke je alle 3 tegelijk kunt gebruiken bij Ghoul Panic! :D

Van de N64 heb ik vooral Diddy Kong Racing, Goldeneye en Mario Kart 64 veel gespeeld.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Voor mij duidelijk Nintendo 64. Vooral Goldeneye, Mario, Banjo Kazooie, Mario Kart, Diddy Kong Racing, beide Zelda's en Snowboard Kids heb ik erg veel gespeeld. Dit zijn ook spellen die ik nog steeds tof vind!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Ik stem voor de psx puur om het feit dat na de SNES, final fantasy over ging op de playstation. Op de n64 hadden die prachtige filmpjes van Final Fantasy er waarschijnlijk ook nooit geweest. psx is een paradijs voor RPG-gamers. Niet dat ik de N64 niks vind, want Ocarina of Time blijft een van de beste games ooit. Enige probleem van de ps1 is dat je tussen alle prut, de goede games moet vinden. Dit was bij de n64 een stuk minder.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn dan ook véél meer PS1 games uitgebracht volgens mij.

En nu heb je dat ook met de Wii trouwens, meer dan 80% is bagger, 15% is ok en er zitten een paar pareltjes tussen, die moet je net vinden.

Het grote probleem van Nintendo is dat er elke 2 a 3 jaar weer iets nieuws moet worden uitgebracht (nieuwe consoler) en dat op het moment dat het zo ver is dat die nieuwe consoler uit komt, je van de oudere consoler in no time niets meer kunt vinden / kopen.

Eind van deze week komt de Wii U en nu beginnen de spelletjes al uitverkocht te raken en de schappen aanzienlijk te verminderen...

Toch kies ik voor de Nintendo, gezien bij mij Mario, Zelda, Kirby en Donkey Kong altijd al hoog hebben gezeten en ik deze spellen prefereer boven de schiet, sport en race-spellen van de Playstation ;)

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

De WiiU ga ik (voorlopig toch) overslaan.

Whehe :P

Ja ik voorlopig ook; Ik ben momenteel toch nog lang niet uitgespeeld op de Wii qua uitspelen van spellen en daarnaast zijn er ook nog helemaal geen grote en/of must-have titels aangekondigd (behalve New Super Mario Bros. Wii U, maar dat is feitelijk meer van hetzelfde)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik moeilijk kan kiezen tussen een PS1 en de N64. De PS1 heb ik in huis met één game, The Adventures of Alundra. De PS1 heeft inderdaad het voordeel van een disc en ghraphics waren voor die tijd wel oké. Maar Nintendo heeft iets wat de PS1 voor mijn gevoel niet heeft. Hoewel het nog steeds met cartridges werkte kwamen er voor het eerst games in 3D. Nintendo is altijd innovatief geweest met hun controllers en vrolijke kleurtjes en ik vind dat het nog eens benadrukt werd door de 3D ghraphics. Wat mij betreft gaat er niet één console boven de SNES, maar daar werd hier niet om gevraagd, haha.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kan jij niet eens een Intel vs. AMD topic maken en uiteenzetten wat er mis is met AMD? :) Ik heb altijd Intel gehad, maar heb niet echt iets tegen AMD ofzo.

Weinig zin in, ik heb er niets goeds over te vertellen. Binnenkort wel een test 486'ers tegen elkaar en daar zit ook een AMD tussen.

AMD is gewoon slecht in alles, daar komt het op neer. Het enige positieve is dat het iets goedkoper is, maar goedkoop is duurkoop in dit geval ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Weinig zin in, ik heb er niets goeds over te vertellen. Binnenkort wel een test 486'ers tegen elkaar en daar zit ook een AMD tussen.

AMD is gewoon slecht in alles, daar komt het op neer. Het enige positieve is dat het iets goedkoper is, maar goedkoop is duurkoop in dit geval ;)

Niet mee eens; de verschillen tussen AMD & Intel zijn de laatste jaren steeds kleiner geworden. Zelf raad ik Intel ook nog steeds aan maar er is niks mis met AMD, anders ben ik wel eens benieuwd wat er volgens jou niet deugt aan AMD :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hhmm, dit is een moeilijke keuze.

Destijds had ik een PlayStation 1 staan, dit was mijn aller eerste console en vond het geweldig!

Ik heb er uren plezier aan beleeft. De reden dat ik nu zo dol ben op games is dat ik vroeger mijn ps1 games grijs speelde.

Wat dit voor mij nu een moeilijke keuze maakt is dat 2 vrienden van mij een Nintendo 64 hadden staan. Ik was eigenlijk best jaloers op de games die zij hadden. Zo had ik zelf graag ook een Mario of een Zelda gehad.

Ik ga toch kiezen voor de ps1 omdat ik deze zelf heb gehad en ook goede herinneringen aan heb.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...