Ga naar inhoud

  

7 leden hebben gestemd

  1. 1. Nieuwe games ontwikkelen voor oude systemen

    • Leuk initiatief, ik zal zeker een keer een game aanschaffen
      5
    • Leuk initiatief, maar heb persoonlijk geen interesse
      2
    • Why bother?
      0
  2. 2. Voor welk systeem zou je graag nieuwe games zien uitkomen?

    • Atari 2600/5200/7800
      1
    • Atari Lynx/Jaguar
      1
    • Amstrad CPC
      0
    • Colecovision
      0
    • Commodore Vic-20 / Commodore 16
      0
    • Commodore 64
      1
    • Commodore Amiga / Atari ST
      1
    • MSX
      0
    • Nintendo Gameboy/Gameboy Color/GBA
      2
    • Nintendo NES
      5
    • Nintendo SNES
      4
    • Nintendo N64
      3
    • Nintendo Virtual Boy
      0
    • NeoGeo CD
      0
    • Sega Mastersystem
      1
    • Sega Megadrive
      3
    • Sega Dreamcast
      0
    • Vectrex
      1
    • Videopac
      2
    • ZX81 / ZX Spectrum
      0


Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Ik ben een ontwikkelaar van nieuwe games voor oude systemen/consoles. In de afgelopen jaren heb ik o.a. een aantal games uitgebracht voor de Vectrex en Videopac spelcomputers (meer daarover later, maar mocht je nog zo'n ding hebben staan: Je zult verbaast zijn wat er nog uit deze oude apparaten te halen valt kwa graphics en performance).

Later dit jaar zullen er ook nieuwe releases volgen voor de Atari 2600, Colecovision, MSX en Sega SG-1000 en met een beetje geluk zal deze kerst de eerste Sega Dreamcast game verschijnen.

Met releases bedoel ik dus daadwerkelijk een fysieke release. De games zijn compleet met vaak een doosje, cartridge en handleiding en kun je dus gewoon op je echte console spelen. Meer informatie hierover kun je vinden op mijn website: http://www.revival-studios.com

Uiteraard doe ik dit op hobby-basis, en ben ik daarnaast ook nog verzamelaar van retro videogames, maar ik ben wel benieuwd naar hoe dit hier leeft, en zoja voor welke systemen jullie graag nieuwe games voor willen zien.

met vriendelijke groet,

Martijn / Revival Studios

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is inderdaad zeer tof!

Grootste uitdaging lijkt me om genoeg mensen (= animo) te vinden die een bepaalde (obscure) retroconsole in hun bezit hebben en daarmee interesse hebben in een spel. Maar zoals je al aangaf, het gaat om hobbyisme, dus het gaat hier niet om omzet. ;)

Ik heb zelf een paar jaar geleden een nieuwe NES cartridge gekocht (Vegavox), dat aan album aan muziek bevat maar geen games.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zelf tijdje geleden pier solar aageschaft, een nieuwe rpg voor de sega megadrive.

Echt fantastische game met super graphics en geluid, uiteraard kon dit in de tijd dat de megadrive nog leefde nooit gemaakt worden.

http://www.piersolar.com

[media=]

[/media]

Deze jongens maken ook games voor megadrive en snes

http://www.beggarprince.com

En hier vindt je zelf nes homebrew games en develop software voor als je zelf eens aan de slag wilt

http://www.retrousb....ex.php?cPath=30

Link naar bericht
Delen op andere sites

de sega mastersystem en nintendo NES staan ook op de TO-DO lijst voor 2013, maar je moet beseffen dat los van de ontwikkeltijd, de opstartenkosten voor elk nieuw platform altijd duizende euros kost (cartridge doosjes laten produceren, pcb prints,componenten, kartonnen dozen, etc.) vandaar dat het uitbreiden naar andere platformen niet zo snel gaat als dat ik zelf zou willen ;-) Hoop dit jaar i.i.g. weer een stap te maken met de colecovision, msx, en de atari 2600.

Link naar bericht
Delen op andere sites

de sega mastersystem en nintendo NES staan ook op de TO-DO lijst voor 2013, maar je moet beseffen dat los van de ontwikkeltijd, de opstartenkosten voor elk nieuw platform altijd duizende euros kost (cartridge doosjes laten produceren, pcb prints,componenten, kartonnen dozen, etc.) vandaar dat het uitbreiden naar andere platformen niet zo snel gaat als dat ik zelf zou willen ;-) Hoop dit jaar i.i.g. weer een stap te maken met de colecovision, msx, en de atari 2600.

Echt heel tof, maar wat ik zelf niet snap is: hoe maak je dan een spel voor bijvoorbeeld de Atari 2600. Waar schrijf je dat in? Doe je dat op een pc en test je met een emulator? In welke programmeertaal? Hoe maak je het grafische erbij? Ik ben echt heel benieuwd en vind dit ook een enorm boeiend onderwerp.

Link naar bericht
Delen op andere sites

atari 2600 is wel een heel extreem voorbeeld, omdat je daar direct op het tv-signaal programmeert... je moet echt op de machinetaal-cycle nauwkeurig programmeren anders werkt het niet. dat gaat verder dan nu in een paar regels uit te leggen is... bij nieuwe platformen zoals dreamcast en de supernintendo kan het allemaal wat flexibeler en minder low-level.

Testen doe je doorgaans naast emulators meestal ook op de echte consoles (zowel PAL als NTSC wanneer je iets wereldwijd wilt uitbrengen) omdat deze toch altijd net wat anders werken dan emulatoren. Als het hele spel dan 100% af is ga je ze 1 voor 1 op een cartridge solderen (monikken-werk, vandaar dat er ook nooit een stuiver aan te verdienen is. Alle eerdere opbrengsten heb ik ook direct gebruikt om te investeren in nieuwe platformen)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja of een Videopac, daar zijn toch ook nieuwe titels voor uitgebracht.

Bij MSX snap ik nog dat je o.a. in basic of machinetaal een spel kunt schrijven en de Basicstructuur ken ik wel (zowel MSX Basic als AmigaBasic als later AMOS heb ik vaak gebruikt, al ben ik absoluut geen programmeur).

Videopac moet absoluut in assembler... je hebt maar 4096 bytes aan totale ruimte voor je hele game met graphics/geluid (en in mijn geval ook online functionaliteit zoals achievements en highscores), en om je te plagen is dat ook nog eens onderverdeeld in 'pages' van 256 bytes waarbij je dus allemaal kleine blokken krijgt van maximaal 256bytes die heel moeilijk met elkaar kunnen communiceren.... Geen pretje, maar daarom aan de andere kant ook een uitdaging... De meeste videopac releases zijn net als op de NES oude prototypes van vroeger die vaak niet echt af zijn, mijn games zijn originele titels die 100% af zijn en hopelijk meer brengen dan de originele games.

ik zal straks een topic openen met wat van mijn videopac games er in.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geef eens een voorbeeld van een stukje code, gewoon iets simpels als wat je altijd in die voorbeeldboeken ziet:

10 print "Hello world!"

maar dan in Assembler of wat dan ook.

Daar ga je dus al, dat kan al niet eens op die machine ;-) Je kunt maar 12 vaste characters ergens plaatsen... For what its worth, hier is een stukje 8048 code uit mijn upcoming game mage geplukt, voor het idee:

mov a,@r1

add a,r2

mov r2,a

mov @r0,a

swap a ;

rr a

add a,r2 ;

add a,r2

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zit voor mij alleen geen enkele logica in, zoals basic en php (die deels best op elkaar lijken) is het meeste nog begrijpelijk, maar mov r2,a ga je dus een geheugenadres (denk ik toch) verplaatsen naar een andere locatie, maar hoe weet je dat je dit moet doen?

Ik zou zelf graag games programmeren maar ik heb er echt totaal geen kaas van gegeten, helaas.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aangezien het niet mogelijk is te vermenigvuldigen of te delen, doet de bovenstaande code r2*10 doen op een hele wicked manier. Kwa games programmeren zijn de videopac en de atari2600 wel de meest belabberde platformen. Zo is de atari2600 ontwikkeld om het spelletje COMBAT (tanks) en pong te draaien. Dat daar uberhaubt iets anders voor gemaakt is, is puur wizardry en hackwerk, zoals halverwege het tekenen van de TV beam allerlei data te updaten (op de clock-cycle nauwkeurig) waardoor je het apparaat dingen laat doen waar het niet voor bedoelt is (namelijk pong en combat draaien).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoezo niet? Wat voor games denk je dan aan te willen kunnen maken?

Ergens op dit forum moet een spel staan wat ik er mee heb gemaakt, met samba-boy in de hoofdrol :P

Later ben ik begonnen aan een heel complex spel met meerdere soorten spelelementen. Er zit zelfs een compleet platformspel in. De hoofdrol van dat spel is weggelegd voor een andere forumuser (die daar zelf nog niets van weet :+ ) maar dat project ligt helaas al heel lang stil. Mijn inspiratiebron is weg en ik hoop dat die nog terug komt ooit.

Ik zou best nieuwe games willen schrijven voor oude consoles, precies zoals TS dat doet :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geef eens een voorbeeld van een stukje code, gewoon iets simpels als wat je altijd in die voorbeeldboeken ziet:

10 print "Hello world!"

maar dan in Assembler of wat dan ook.

Volgens mij zit het alfabet, dan wel karakterset op een vaste plaats in de bios. Dus eigenlijk een kwestie van opnemen en neerzetten, tenminste zo zag ik het voor me ...

;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Om wat meer te weten te komen over assembler enzo zou je het basicode programma (te vinden op best of basicode 4) over een 8085 micro-processor eens kunnen bekijken. Dat kan met GWBASIC of QBasic. In DOS of een Dosbox. Eenvoudig, maar wel goed uitgelegd. Je kunt zelfs aan de gang met programmeren ... ;)

Het zijn 2 programmaatjes:

info8085.bas = info / uitleg over de 8085 assembler/disassembler simulator

prog8085.bas = de 8085 simulator

in een zip: 8085.zip

8085.zip

werkt dit?

Link naar bericht
Delen op andere sites

De BBC kent echter KEY OFF en SCREEN 0,0,0 niet, zie:

post-8-0-55720800-1339876000.jpg

De MSX wel:

post-8-0-82384800-1339876077.jpg

djkoelkast, je luistert niet .... :N

Ik schreef: Het eigenlijke programma begint op regel 1000. Wat ervoor staat zijn de subroutines om het programma op een PC te kunnen bekijken, in Basic.

Op welke home-computer het programma gemaakt is, doet niets ter zake. De toenmalige kracht van Basicode was juist dat ieder basicode programma op elke home-computer te runnen was, mits de benodigde subroutines voor die home-computer gebruikt werden.

Wil je dit 8085 programma op een msx bekijken, dan heb je de subroutines voor de msx nodig, wil je dit programma op een c64 bekijken, dan heb je de subroutines voor de c64 nodig.

Dat je dit programma op een pc kunt bekijken, in Basic, komt omdat de benodigde subroutines voor de PC er in gezet zijn, voor regel 1000, dus KEY OFF en SCREEN 0,0,0 horen bij de PC.

Link naar bericht
Delen op andere sites

djkoelkast, je luistert niet .... :N

Ik schreef: Het eigenlijke programma begint op regel 1000. Wat ervoor staat zijn de subroutines om het programma op een PC te kunnen bekijken, in Basic.

Op welke home-computer het programma gemaakt is, doet niets ter zake. De toenmalige kracht van Basicode was juist dat ieder basicode programma op elke home-computer te runnen was, mits de benodigde subroutines voor die home-computer gebruikt werden.

Wil je dit 8085 programma op een msx bekijken, dan heb je de subroutines voor de msx nodig, wil je dit programma op een c64 bekijken, dan heb je de subroutines voor de c64 nodig.

Dat je dit programma op een pc kunt bekijken, in Basic, komt omdat de benodigde subroutines voor de PC er in gezet zijn, voor regel 1000, dus KEY OFF en SCREEN 0,0,0 horen bij de PC.

Werkt niet onder QBasic hoor :N

Link naar bericht
Delen op andere sites

Werkt niet onder QBasic hoor :N

Wel als je de juiste versie gebruikt: Qbasic voor DOS. Die zie ik niet in je rijtje staan. QB64 is de modernere versie en je zult retro moeten. ;)

Heb even opgezocht waar je die kunt downloaden: www.nostalgia8.org/basic/qbasic.zip Daar kun je ook eventueel gwbasic versie 3.20 downloaden: www.nostalgia8.org/basic/gwbasic320.zip

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geef eens een voorbeeld van een stukje code, gewoon iets simpels als wat je altijd in die voorbeeldboeken ziet:

10 print "Hello world!"

maar dan in Assembler of wat dan ook.

Hello World wordt hier op 4 manieren in Assembler uitgevoerd:

zin1.asm - rechtstreeks in het schermbuffer

zin2.asm - rechtstreeks naar het schermbuffer met loop

zin3.asm - met BIOS functies

zin4.asm - met DOS functies

Na het assembleren van deze .asm bestanden met Masm, de Linker en het exe2bin programma krijg je de 4 .com bestanden.

Let op: het zijn DOS bestanden, dus ze werken alleen in DOS! Dus met DosBox of de commandline (start - uitvoeren - cmd).

helloworld.zip

(het was weer even puzzelen voor Man, programmeert tegenwoordig in Visual Basic).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wauw, zeer interessant! Bedank hem van me :D

Zo zie je ook heel goed waarom men ooit basic heeft gemaakt: het is voor een leek veel makkelijker te begrijpen. Ik heb een C++ boek gevonden, eens kijken of ik daar iets wijzer uit kan worden, want C++ is volgens mij tegenwoordig de meest gebruikte programmeertaal.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Heb je dat Basicode programma nog kunnen bekijken?

Het is zo'n beetje 20 jaar geleden dat Basicode stopte ...

Ik ben op dit moment aan het verhuizen (Ross is op dit moment zelfs de loopband in de wagen aan het zetten :P ) dus het is er nog even niet van gekomen. Als mijn retrozolder af is dan ga ik het zeker proberen :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben op dit moment aan het verhuizen (Ross is op dit moment zelfs de loopband in de wagen aan het zetten :P ) dus het is er nog even niet van gekomen. Als mijn retrozolder af is dan ga ik het zeker proberen :D

Laat dat nu eens een ongelofelijk zwaar, ontilbaar geval zijn ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 weeks later...

Eind dit jaar krijgen we niet alleen Wii U als nieuwe console, maar ook NeoGeo X Gold verschijnt wereldwijd op de markt in december. Tommo en SNK werken samen om de NeoGeo X Gold op de markt te zetten, twintig jaar nadat de NeoGeo AES verscheen.

NeoGeo X Gold is een handheld én console in één. De handheld, met 4,3"-scherm, kun je in de console steken om op te laden terwijl je met de joystick op je tv verder speelt waar je gebleven was. Op 6 december moet het geheel wereldwijd voor 199 dollar in de winkels liggen.

Op de handheld staan al twintig klassieke NeoGeo-games geïnstalleerd zodat je direct aan de slag kunt:

3 COUNT BOUT

LEAGUE BOWLING

ART OF FIGHTING II

MAGICIAN LORD

ALPHA MISSION II

METAL SLUG

BASEBALL STARS II

MUTATION NATION

CYBER LIP

NAM 1975

FATAL FURY

PUZZLED

FATAL FURY SPECIAL

REAL BOUT - FATAL FURY SPECIAL

THE KING OF FIGHTERS '95

SAMURAI SHODOWN II

KING OF THE MONSTERS

SUPER SIDEKICKS

LAST RESORT

WORLD HEROES PERFECT

Jonathan Wan van Tommo is enthousiast: "Toffe gameconsoles worden nooit vergeten, ze reïncarneren als goedkopere en gemakkelijkere apparaten. De NeoGeo X Gold is een liefdesbrief aan één van mijn meest favoriete consoles aller tijden en de samenwerking met SNK zorgt er voor dat we de officiële NeoGeo-licentie kunnen gebruiken om gaming en entertainment te kunnen bieden aan alle enthousiaste fans. Zowel thuis als onderweg."

De distributie van het apparaat in Europa en Azië wordt geregeld door Blaze terwijl Noord Amerika door Tommo voorzien gaat worden. Voor meer informatie over de console kun je een kijkje nemen op de website.

post-446-0-85420800-1344856488.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...